Salona 37 version 2
http://www.youtube.com/watch?v=ff3TKNw6–c
Martin Nilsson får massor av cred från Salonas boss, Kresimir Secak. Tidigare har man ju haft svårt att pricka vikten på sina båtar, men nu skall man få till det med en ny race-version.
Sedan vill jag fortfarande se en rejäl gast (typ PelleL) ta sig upp på den där sjökojen på en kryss i 10-12 m/s :-)
”Version 2” av Salona 37:an har ny design på rutorna som kanske mest syns utåt. De stora skillnaderna gentemot sin föregångare är osynliga. Man kan nu få båten i två olika versioner, antingen Performance/Cruiser eller i ett Race utförande som de har namngett ”IBC” där I:et står för ”Infusion” som betyder vakuum injicerat glasfiberstryktur i skråvet som ger högre hållfastighet och stabilitet till en lägre vikt. ”B” står för ”Basalt” som är deras egentillverkade laminering som används till skotten inuti båten. Produkten består av utvunnet material från vulkanisk bergsmassa. Resultatet blir en lätt produkt med hög vridstyvhet. Sista bokstaven ”C” står för ”Carbon”, alltså kolfiber som används till samtliga roder, master, bommar och spinnakerpeken för race versionerna.
Jan 29, 2010 @ 07:03
Jag vet inte vem som var först men det österrikiska företaget Asa Tec jobbar med basaltfibrer sedan några år.
http://segelochpaddel.blogspot.com/2009/03/basaltfiber.html
Jan 29, 2010 @ 07:32
Jag såg den i D-dorf. Väldigt mkt finare än den tidigare versionen. Kölkonstrutionen imponerar.
Jan 29, 2010 @ 08:50
Den som var utställd i Dusseldorf var bara med nya looken. Den var inte IBC-varianten utan standard men visst var hon snyggare.
Jan 29, 2010 @ 09:17
Kan jo bli artig å se prisen da?
Jan 29, 2010 @ 09:53
Kölkonstruktionen är väl rätt standard numer? Var väl lite mer hot när X-yachts implementerade konstruktionen på 80-talet..
För att bli sjökoj får man nog kunna vinkla skivan lite mer, såg ut som det tog emot lite där eller? Alltså att gångjärnen bara ville vara med upp till horisontellt..? Men så kan väl inte vara fallet.
Jan 29, 2010 @ 09:55
“hållfastighet” är det ett hus med god hållfasthet?
Jan 29, 2010 @ 21:32
Jag tyckte faktiskt Salona 34 verkar intressantare.
http://sundetregatta.blogspot.com/2010/01/boot-dusseldorf-salona-34-och-salona-37.html
Båten som ställdes ut var inte helt färdig.
Peter – skicka någon att videofilma den!! Står i hall 4.
Jan 30, 2010 @ 09:47
Vi skulle ha videofilmat kärran men tiden sprang ifrån oss tyvärr. Kresimir ovan tjötade likt en otålig 9:åring på att vi skulle gå bort till hall 4 och filma men då det är kilometer mellan hallarna kunde vi inte göra det på direkten. Sedan rann tiden iväg.
Men jag håller med om att 34:an är en trevlig båt. På öppna varv på Orust i somras visade Martin och Co upp 34:an. Då låg den brevid T34:an som senare såldes för 550DKR (utan moms förmodligen) på aktion.
Den 34:an ägdes av en norrman och tanken var att jag skulle försöka åka upp till honom med kameran för en provsegling. Men det blev inte heller av.
Dock finns det fina bilder tagna av ett riktigt pocket kamera proffs ala mej, för RegattaTV. Istället för att “lura” iväg folk från Peters sida så kan vi kanske få Peter lägga in dem här under denna tråd? Jag mailar bilder till Peter.
// Stefan Blom
Jan 30, 2010 @ 10:05
Visst blev det tokigt att ställa ut den som du säger 1 kilometer hall bort bland motorbåtarna. Den stod dessutom övergiven där. Den hade förtjänat att vara med stora syrran.
Jan 30, 2010 @ 10:59
Jag var och provseglade Salona 34 med Axel på Seilas i höstas.
Väntar på reportage, båten känns “stor” och välseglande när man sitter bakom ratten men när man kliver runt på däck så känns det att Salona 37 är mkt större.
Salona 34 har gjort bra resultat i Holland så båten verkar spännande.
Det kommer en båt till västkusten på sen sommaren i racing utförande.
//Martin
Jan 30, 2010 @ 17:21
Jo, det är en klart mindre båt än 37an. Jag tycker den passar väl in i sortimentet.
Jan 30, 2010 @ 17:54
Klart den passar in, den kommer att stå sig bra.
IRC ligger på ca 1.00, Känns bra(med fock)
ORCi ca 630 med genua.
Jag skall ta fram mätbrev, hittar bara ORCi i min dator.
Martin
Feb 1, 2010 @ 08:28
När jag såg 34:an på båtmässan i stockholm känndes den som en “leksaksbåt” jämfört med t ex First 35. Allt var smått och känndes ogenomtänkt.
Jan 30, 2010 @ 15:34
Här är bilderna på 34:an…
Feb 1, 2010 @ 13:48
Är det bara jag som får husvagnsvibbar från ovan bilder.
Är det ljust plastlaminat i hela inredningen?
Feb 1, 2010 @ 13:57
Ljust och funktionellt. Tittar man på detaljer och hantverk ser man att detta säkert går snabbt att modulmontera vilket är ett absolut krav för att få ihop ekonomin. Men jag håller helt med, mysfaktorn är mycket begränsad…
Feb 1, 2010 @ 17:05
Den går givetvis att få i mörkt trä, trenden går mot ljusa inredningar och rakare kanter, vissa tillverkare har helt raka hörn på dörrar och kanter.
De flesta tycker det är snyggt men vissa ratar det helt, dom säljer ändå aldrig sin Orust båt.
Vad tycker ni om Svart och ljust trä ?? Axel på seilas går i gång på det!!
http://www.seilas.no/wip4/detail.epl?id=442810