Skip to content

17 Comments

  1. Erik Barkefors
    Jan 29, 2010 @ 07:03

    Jag vet inte vem som var först men det österrikiska företaget Asa Tec jobbar med basaltfibrer sedan några år.
    http://segelochpaddel.blogspot.com/2009/03/basaltfiber.html

    Reply

  2. Clifford
    Jan 29, 2010 @ 07:32

    Jag såg den i D-dorf. Väldigt mkt finare än den tidigare versionen. Kölkonstrutionen imponerar.

    Reply

  3. ÖresundRegatta, AN
    Jan 29, 2010 @ 08:50

    Den som var utställd i Dusseldorf var bara med nya looken. Den var inte IBC-varianten utan standard men visst var hon snyggare.

    Reply

  4. Trond
    Jan 29, 2010 @ 09:17

    Kan jo bli artig å se prisen da?

    Reply

  5. Richard D.
    Jan 29, 2010 @ 09:53

    Kölkonstruktionen är väl rätt standard numer? Var väl lite mer hot när X-yachts implementerade konstruktionen på 80-talet..
    För att bli sjökoj får man nog kunna vinkla skivan lite mer, såg ut som det tog emot lite där eller? Alltså att gångjärnen bara ville vara med upp till horisontellt..? Men så kan väl inte vara fallet.

    Reply

  6. Mats
    Jan 29, 2010 @ 09:55

    “hållfastighet” är det ett hus med god hållfasthet?

    Reply

  7. Öresund Regatta, AN
    Jan 29, 2010 @ 21:32

    Jag tyckte faktiskt Salona 34 verkar intressantare.
    http://sundetregatta.blogspot.com/2010/01/boot-dusseldorf-salona-34-och-salona-37.html

    Båten som ställdes ut var inte helt färdig.
    Peter – skicka någon att videofilma den!! Står i hall 4.

    Reply

    • Stefan Blom
      Jan 30, 2010 @ 09:47

      Vi skulle ha videofilmat kärran men tiden sprang ifrån oss tyvärr. Kresimir ovan tjötade likt en otålig 9:åring på att vi skulle gå bort till hall 4 och filma men då det är kilometer mellan hallarna kunde vi inte göra det på direkten. Sedan rann tiden iväg.

      Men jag håller med om att 34:an är en trevlig båt. På öppna varv på Orust i somras visade Martin och Co upp 34:an. Då låg den brevid T34:an som senare såldes för 550DKR (utan moms förmodligen) på aktion.

      Den 34:an ägdes av en norrman och tanken var att jag skulle försöka åka upp till honom med kameran för en provsegling. Men det blev inte heller av.

      Dock finns det fina bilder tagna av ett riktigt pocket kamera proffs ala mej, för RegattaTV. Istället för att “lura” iväg folk från Peters sida så kan vi kanske få Peter lägga in dem här under denna tråd? Jag mailar bilder till Peter.

      // Stefan Blom

      Reply

      • Öresund Regatta, AN
        Jan 30, 2010 @ 10:05

        Visst blev det tokigt att ställa ut den som du säger 1 kilometer hall bort bland motorbåtarna. Den stod dessutom övergiven där. Den hade förtjänat att vara med stora syrran.

        Reply

      • Martin
        Jan 30, 2010 @ 10:59

        Jag var och provseglade Salona 34 med Axel på Seilas i höstas.
        Väntar på reportage, båten känns “stor” och välseglande när man sitter bakom ratten men när man kliver runt på däck så känns det att Salona 37 är mkt större.
        Salona 34 har gjort bra resultat i Holland så båten verkar spännande.
        Det kommer en båt till västkusten på sen sommaren i racing utförande.

        //Martin

        Reply

        • Öresund Regatta, AN
          Jan 30, 2010 @ 17:21

          Jo, det är en klart mindre båt än 37an. Jag tycker den passar väl in i sortimentet.

          Reply

          • Martin
            Jan 30, 2010 @ 17:54

            Klart den passar in, den kommer att stå sig bra.
            IRC ligger på ca 1.00, Känns bra(med fock)
            ORCi ca 630 med genua.
            Jag skall ta fram mätbrev, hittar bara ORCi i min dator.

            Martin

    • Large
      Feb 1, 2010 @ 08:28

      När jag såg 34:an på båtmässan i stockholm känndes den som en “leksaksbåt” jämfört med t ex First 35. Allt var smått och känndes ogenomtänkt.

      Reply

  8. Peter Gustafsson
    Jan 30, 2010 @ 15:34

    Här är bilderna på 34:an…

    S34_akterkabin.jpg

    S34_forpik_salong.jpg

    S34_forpik.jpg

    S34_kok1.jpg

    S34_kolinfastning.jpg

    S34_navbord.jpg

    S34_salong_nav.jpg

    S34_toa.jpg

    S34_utsida_for.jpg

    S34_utsida_salona.jpg

    S34_utsida_salona2.jpg

    S34_utsida_sittbrunn.jpg

    S34_utsida1.jpg

    S34_utsida2.jpg

    Reply

  9. Johan O
    Feb 1, 2010 @ 13:48

    Är det bara jag som får husvagnsvibbar från ovan bilder.
    Är det ljust plastlaminat i hela inredningen?

    Reply

    • F424
      Feb 1, 2010 @ 13:57

      Ljust och funktionellt. Tittar man på detaljer och hantverk ser man att detta säkert går snabbt att modulmontera vilket är ett absolut krav för att få ihop ekonomin. Men jag håller helt med, mysfaktorn är mycket begränsad…

      Reply

    • Martin
      Feb 1, 2010 @ 17:05

      Den går givetvis att få i mörkt trä, trenden går mot ljusa inredningar och rakare kanter, vissa tillverkare har helt raka hörn på dörrar och kanter.

      De flesta tycker det är snyggt men vissa ratar det helt, dom säljer ändå aldrig sin Orust båt.
      Vad tycker ni om Svart och ljust trä ?? Axel på seilas går i gång på det!!
      http://www.seilas.no/wip4/detail.epl?id=442810

      Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.