Blur i samarbete med North Sails
Nu börjar pusselbitarna falla på plats inför seglingsäsongen 2010.
En av de absolut viktigaste handlar förstås om seglen, där vi nu får det stora nöjet att få jobba med några av sveriges absolut bästa segelmakare.
Jag har ju länge arbetat och seglat med Pär Lindforss, och följde honom när han var på Sobstad, North, Lindforssegel och nu senast på Quantum. Det har funkat otroligt bra, men när Pär varvar ner och Henrik Ottoson går till North så behövde vi hitta en ny långsiktig samarbetspartner.
Prioritet ett var att lyfta ambitionsnivån något och få ut så mycket prestanda som vi kan ur vår båt. Prioritet två var att bli bättre seglare, både enskilt och som team. På bägge dessa punkter kan North hjälpa till. Redan tidigare så har vi ju jobbat metodiskt med olika tekniska hjälpmedel för att analysera och förbättra vår prestanda, och här får vi tillgång till både bra verktyg (North Design Suite) och kompetens. Vårt designteam blir Patrik Erlandsson och Henrik Ottoson, vilket ger oss den ultimata kombination av America’s Cup-kompetens och lokal koll. Det finns också bra kompetens på J/109 både i USA och England.
Det är också kul att Norths ambitioner stämmer väl överens med de som jag har med bloggen. Ju fler som intresserar sig för kappsegling, desto bättre. Så här säger Björn Österberg:
Peter gör ett fantastiskt jobb för att driva segelsporten framåt genom sin blogg Blur.se. Vi har sett att det ger fler seglare och framförallt fler seglare med högt engagemang, vilket inspirerar oss på North Sails.
Besättningen på J/109 “Blur” är också viktig. Bra feedback från målmedvetna seglare leder oss framåt. Bland annat ska vi arbeta med verktyg för kunskapsutveckling och kommunikation tillsammans.
Serviceinnehållet i rollen som segelmakare blir allt större – och det gillar vi!
Samarbetet innebär att vi kommer att vara med och utvärdera stor och fock i nya 3Di-teknologin (ovan den Seaquest 36 som North använde som testplattform 2009). 3Di innebär kortfattat att man kammar ut kolfibrer som då täcker större ytor, och sedan limmar man ihop dessa. Man slipper alltså film för att hålla trådar på plats. Detta ger otroligt stumma segel, vilket kan ställa annorlunda krav på oss.
Vi kommer att förnya garderoben generellt, med ny 145% genua i 3DL 580 och en ny A2 spinnaker i Superkote 75. Måttmässigt är det små justeringar jämfört med de segel vi har idag, då vi tycker vi har en garderob som funkar bra för svenska (lättare) förhållanden. Dessutom känns det som att samma konfiguration fungerat både i LYS och IRC.
Som sagt… stay tuned!
Feb 8, 2010 @ 09:50
De här utkammade kolfibertrådarna låter intressant. Försökte hitta något på Norths sidor men kammade noll – kan du berätta mer?
Feb 8, 2010 @ 10:26
Härligt Peter. Det du skriver tror jag bekräftar vad jag alltid tyckt gällt.
Det viktigaste är att ha en engagerad segelmakare som man litar på.
Man har inte råd att sitta på havet och tvivla. :-)
Varumärket är inte det viktigaste.
Feb 8, 2010 @ 10:51
Konstig prioriteringsordning? Att bli en bättre seglare borde vara prio 1?
Feb 8, 2010 @ 14:19
Det är alltid prioriterat att bli bättre seglare.
Men årets viktigaste race är Big Boat Challenge i maj, då vi möter några av Skandinaviens snabbaste båtar. Kan vi inte få ut maximal båtfart då så har vi ingenting att hämta. Därför måste vi titta på de möjliga “genvägar” som finns.
Sån tur är, går de två sakerna hand i hand.
Och de som har lite bättre båtfart ser alltid ut som bättre seglare ;-)
Feb 8, 2010 @ 10:53
Vore kul att få mer info om tekniken bakom 3Di. Vi provade med kevlar 3Di på Ericsson båtarna, kanonsegel, men beslöt att de var för ömtåliga för RTW. Förhoppningsvis funkar kol bättre. Är det 100% kol, måste bli superstyvt och superdyrt?
I väntan på AC33!
Anders
Feb 8, 2010 @ 11:29
Intressant!
Skall bli kul (?) att följa om Henrik och de andra på North kan skapa ytterligare edge på BLUR. Gissar att 3DL 580 var en typo och att det är 850 du får i genuan (carbon/technora?). Ses på mässan ikväll!
//Niklas S
Feb 8, 2010 @ 12:06
Ingen film…hur binds trådarna samman…man ser ju fortfarande de obrutna trädarna i seglen på sea questen.
Skall ta mig till mässan o titta på dessa segel..
Verkar vara en stor utveckling på G. viktbesparing med ytterligare 30%?
//A
Feb 8, 2010 @ 14:27
Det kommer att komma mer info om 3Di, oroa er inte. Eventuellt skall jag åka över till USA i samband med att man bygger mina segel, så då lär vi få riktigt bra koll på läget…
3DL 580 är en ny variant av Carbon/Technora… (fortfarande osäker på hur man namnger sina olika modeller).
Feb 8, 2010 @ 15:37
Här finns en bra överblick på Norths 3DL modeller:
http://www.na.northsails.com/SailProducts/RacingSails/3DL/3DLStyles/tabid/1920/Default.aspx
Generellt kan man säga (finns ingen regel utan undantag) att siffrorna kan tydas så här:
5 = Tecnora
6 = Aramid (kevlar)
8 = Carbon
9 = “Ultra” Carbon (tex AC båtar använder denna)
Siffran först i talet visar vilken fiber det finns mest av i seglet. Tex: din 580 genua innehåller 70% technora och 30% carbon.
Hoppas detta förklarade en del :-)
3Di produkten är ingen 100% färdig produkt o därför inte så mycket info på våra hemsidor.
MVh
Martin Strandberg
Northsails Köpenhamn
Feb 8, 2010 @ 16:57
“Ny A2 spinnaker i Superkote 75” i kombinasjon med barbere er tingen, jeg vil tro dere kommer til å gå lavere/dypere og raskere enn i fjor.
Feb 8, 2010 @ 22:51
Ja, vi tycker inte om att bli omseglade på det där viset :-)
Feb 9, 2010 @ 07:27
Spinnaker ?
Skall ni börja länsa ?
mvh
janne P
Feb 9, 2010 @ 09:44
Det kan jeg forstå, men for oss var det riktig så kul, det ble ett av sesongens høydepunkter faktisk ! Jeg har en hel billedserie av situasjonen hvis du ønsker det ;-)
Feb 9, 2010 @ 09:55
Jag har sett den, Torgeir. Flera gånger. Sluta nu ;-)
Här kan ju experterna jämföra våra trim:
http://www.blur.se/images/spinntrimjambo.jpg
Feb 9, 2010 @ 11:49
Ser ut att vara lite mer tryck i den blåe jagande ;)
Feb 9, 2010 @ 13:13
Enkelt.
Torgeir har ju ett snabbt storsegel från North. I övrigt ser jag ingensomhelst skillnad;)
//Niklas S
Feb 8, 2010 @ 19:03
Avundsjuk, jag är avundsjuk……….
Detta är ett GOTT betyg till dig med besättning! Grattis!
//Hannu
Feb 8, 2010 @ 22:53
Tack Hannu!
Vi får väl se om vi kan leva upp till förväntningarna.
Feb 9, 2010 @ 11:52
Själv ska man snart beställa ny spinne till expressen och det blir nog en Ottoson/North denna gången ;)
Feb 10, 2010 @ 16:38
Låter spännande med dessa nya 3Di segel. Borde de inte köra med detta på AC-båtarna? Eller det kanske de gör fast jag tycker visuellt inte att det ser så ut.
Hur kommer det sig i så fall?
Liiiiiiiite avundsjuk är man ju.
Bara att gratta och önska lycka till kommande säsong.
Feb 13, 2010 @ 22:55
enligt ovan borde väl 3DL580 innehålla 80% technora + 20% kol.
men det finns väldigt lite info på nätet.
Feb 14, 2010 @ 10:13
var har du för dpi på nya genuan?
Feb 26, 2010 @ 13:33
Senaste gissningen är Genoa 1 = 147% 3DL 580, 10.850 Dpi
Feb 26, 2010 @ 18:10
ok. kolla här på north j/109 onedesign: http://www.na.northsails.com/SailProducts/ClassSailDevelopment/J109/J109Sails/tabid/1969/Default.aspx
De kör med 14700dpi på genuan, och det ligger säkert en del tester bakom det. Hur ser du på detta?
Feb 26, 2010 @ 13:26
http://valenciasailing.blogspot.com/2010/02/northsails-3di-jibs-in-rc44-fleet.html
Senaste skvallret från Mango var att man hade problem med masterna & 3Di-storseglen. Eftersom RC44 skall passa i en container så är kolmasten delbar. Då blir det en liten knäck i mastkurvan, vilket inte är något stort proiblkem på “vanliga” storsegel som töjer sig lite just där. Men med 3Di så blev det inte lika förlåtande, utan man fick en fin rynka precis där…