Skip to content

25 Comments

  1. Erik Barkefors
    Feb 8, 2010 @ 09:50

    De här utkammade kolfibertrådarna låter intressant. Försökte hitta något på Norths sidor men kammade noll – kan du berätta mer?

    Reply

  2. Öresund Regatta, AN
    Feb 8, 2010 @ 10:26

    Härligt Peter. Det du skriver tror jag bekräftar vad jag alltid tyckt gällt.
    Det viktigaste är att ha en engagerad segelmakare som man litar på.
    Man har inte råd att sitta på havet och tvivla. :-)
    Varumärket är inte det viktigaste.

    Reply

  3. Calle P
    Feb 8, 2010 @ 10:51

    Konstig prioriteringsordning? Att bli en bättre seglare borde vara prio 1?

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Feb 8, 2010 @ 14:19

      Det är alltid prioriterat att bli bättre seglare.

      Men årets viktigaste race är Big Boat Challenge i maj, då vi möter några av Skandinaviens snabbaste båtar. Kan vi inte få ut maximal båtfart då så har vi ingenting att hämta. Därför måste vi titta på de möjliga “genvägar” som finns.

      Sån tur är, går de två sakerna hand i hand.

      Och de som har lite bättre båtfart ser alltid ut som bättre seglare ;-)

      Reply

  4. Anders Dahlsjö
    Feb 8, 2010 @ 10:53

    Vore kul att få mer info om tekniken bakom 3Di. Vi provade med kevlar 3Di på Ericsson båtarna, kanonsegel, men beslöt att de var för ömtåliga för RTW. Förhoppningsvis funkar kol bättre. Är det 100% kol, måste bli superstyvt och superdyrt?
    I väntan på AC33!
    Anders

    Reply

  5. F424
    Feb 8, 2010 @ 11:29

    Intressant!
    Skall bli kul (?) att följa om Henrik och de andra på North kan skapa ytterligare edge på BLUR. Gissar att 3DL 580 var en typo och att det är 850 du får i genuan (carbon/technora?). Ses på mässan ikväll!
    //Niklas S

    Reply

  6. Andreas i Missmatch
    Feb 8, 2010 @ 12:06

    Ingen film…hur binds trådarna samman…man ser ju fortfarande de obrutna trädarna i seglen på sea questen.
    Skall ta mig till mässan o titta på dessa segel..
    Verkar vara en stor utveckling på G. viktbesparing med ytterligare 30%?

    //A

    Reply

  7. Peter Gustafsson
    Feb 8, 2010 @ 14:27

    Det kommer att komma mer info om 3Di, oroa er inte. Eventuellt skall jag åka över till USA i samband med att man bygger mina segel, så då lär vi få riktigt bra koll på läget…

    3DL 580 är en ny variant av Carbon/Technora… (fortfarande osäker på hur man namnger sina olika modeller).

    Reply

  8. Martin
    Feb 8, 2010 @ 15:37

    Här finns en bra överblick på Norths 3DL modeller:
    http://www.na.northsails.com/SailProducts/RacingSails/3DL/3DLStyles/tabid/1920/Default.aspx

    Generellt kan man säga (finns ingen regel utan undantag) att siffrorna kan tydas så här:
    5 = Tecnora
    6 = Aramid (kevlar)
    8 = Carbon
    9 = “Ultra” Carbon (tex AC båtar använder denna)

    Siffran först i talet visar vilken fiber det finns mest av i seglet. Tex: din 580 genua innehåller 70% technora och 30% carbon.

    Hoppas detta förklarade en del :-)

    3Di produkten är ingen 100% färdig produkt o därför inte så mycket info på våra hemsidor.

    MVh
    Martin Strandberg
    Northsails Köpenhamn

    Reply

  9. Torgeir
    Feb 8, 2010 @ 16:57

    “Ny A2 spinnaker i Superkote 75” i kombinasjon med barbere er tingen, jeg vil tro dere kommer til å gå lavere/dypere og raskere enn i fjor.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Feb 8, 2010 @ 22:51

      Ja, vi tycker inte om att bli omseglade på det där viset :-)

      Reply

      • Janne P
        Feb 9, 2010 @ 07:27

        Spinnaker ?

        Skall ni börja länsa ?

        mvh

        janne P

        Reply

      • Torgeir
        Feb 9, 2010 @ 09:44

        Det kan jeg forstå, men for oss var det riktig så kul, det ble ett av sesongens høydepunkter faktisk ! Jeg har en hel billedserie av situasjonen hvis du ønsker det ;-)

        Reply

      • Peter Gustafsson
        Feb 9, 2010 @ 09:55

        Jag har sett den, Torgeir. Flera gånger. Sluta nu ;-)

        Här kan ju experterna jämföra våra trim:
        http://www.blur.se/images/spinntrimjambo.jpg

        Reply

        • mattias allroth
          Feb 9, 2010 @ 11:49

          Ser ut att vara lite mer tryck i den blåe jagande ;)

          Reply

        • F424
          Feb 9, 2010 @ 13:13

          Enkelt.
          Torgeir har ju ett snabbt storsegel från North. I övrigt ser jag ingensomhelst skillnad;)
          //Niklas S

          Reply

  10. Hannu
    Feb 8, 2010 @ 19:03

    Avundsjuk, jag är avundsjuk……….
    Detta är ett GOTT betyg till dig med besättning! Grattis!
    //Hannu

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Feb 8, 2010 @ 22:53

      Tack Hannu!

      Vi får väl se om vi kan leva upp till förväntningarna.

      Reply

  11. mattias allroth
    Feb 9, 2010 @ 11:52

    Själv ska man snart beställa ny spinne till expressen och det blir nog en Ottoson/North denna gången ;)

    Reply

  12. Peter A
    Feb 10, 2010 @ 16:38

    Låter spännande med dessa nya 3Di segel. Borde de inte köra med detta på AC-båtarna? Eller det kanske de gör fast jag tycker visuellt inte att det ser så ut.
    Hur kommer det sig i så fall?

    Liiiiiiiite avundsjuk är man ju.
    Bara att gratta och önska lycka till kommande säsong.

    Reply

  13. nyfiken
    Feb 13, 2010 @ 22:55

    enligt ovan borde väl 3DL580 innehålla 80% technora + 20% kol.
    men det finns väldigt lite info på nätet.

    Reply

  14. nyfiken
    Feb 14, 2010 @ 10:13

    var har du för dpi på nya genuan?

    Reply

  15. Peter Gustafsson
    Feb 26, 2010 @ 13:26


    http://valenciasailing.blogspot.com/2010/02/northsails-3di-jibs-in-rc44-fleet.html

    Senaste skvallret från Mango var att man hade problem med masterna & 3Di-storseglen. Eftersom RC44 skall passa i en container så är kolmasten delbar. Då blir det en liten knäck i mastkurvan, vilket inte är något stort proiblkem på “vanliga” storsegel som töjer sig lite just där. Men med 3Di så blev det inte lika förlåtande, utan man fick en fin rynka precis där…

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.