Skip to content

99 Comments

  1. Marrhias
    Feb 7, 2010 @ 20:42

    Viasatsport sänder även live från 09:45

    Reply

  2. Peter Gustafsson
    Feb 7, 2010 @ 20:57

    Tack. Lade till det i listan.

    Reply

  3. mattias allroth
    Feb 7, 2010 @ 21:52

    Hoppas kunna klämma åt mig en liten obetald 2 timmars paus imorrn på jobbet för man vill ju inte missa racet precis :)

    Reply

  4. Peter Gustafsson
    Feb 7, 2010 @ 22:43

    Kolla in den här: http://niklaslundberg.blogspot.com/

    Hela storyn fångat på YouTube. perfekt uppladdning (eller alternativ om det inte blir något seglat).

    Reply

  5. Peter Gustafsson
    Feb 7, 2010 @ 23:32

    Reply

  6. Mårten Skällenäs
    Feb 8, 2010 @ 07:36

    Fler än jag som jobbar hemifrån idag?

    Laptoppen i knäet framför tvn……

    Reply

  7. Peter Gustafsson
    Feb 8, 2010 @ 08:04

    Alinghi – Crew list
    Bowman: Piet van Nieuwenhuijzen (NED)
    Midbow: Curtis Blewett (CAN)
    Pitman: Rodney Ardern (NZL)
    Trimmer upwind: Simon Daubney (NZL)
    Trimmer downwind: Nils Frei (SUI)
    Mainsail trimmer: Warwick Fleury (NZL)
    Traveller: Pierre-Yves Jorand (SUI)
    Helmsman: Ernesto Bertarelli (SUI)
    Tactician: Brad Butterworth (NZL)
    Runner: Murray Jones (NZL)
    Navigator: Juan Vila (ESP)
    Floater: Jan Dekker (RSA/FRA)
    Floater: Loïck Peyron (FRA)
    Pre-start: Peter Evans (NZL)

    BMW ORACLE Racing – Crew list
    Brad Webb (NZL) Bowman
    Simone de Mari (ITA) Pitman
    Ross Halcrow (NZL) Jib Trimmer
    Dirk de Ridder (NED) Wing Sail Trimmer
    Joey Newton (AUS) Wing Sail Caddy
    John Kostecki (USA) Tactician
    James Spithill (AUS) Skipper/Helmsman
    Matteo Plazzi (ITA) Navigator
    Thierry Fouchier (FRA) Aft Pit
    Matthew Mason (NZL) Mast

    Reply

  8. Andreas i Missmatch
    Feb 8, 2010 @ 09:47

    Riktigt spännande…tror på alinghi….hoppas på Oracle…hade varit kul med bucklan till Usa igen…det behöver dom för att sedan göra en riktig segelsatsning igen…ren segling o lite disk efteråt.
    Och att det blir 3 race…

    Reply

  9. Patrick L
    Feb 8, 2010 @ 10:56

    Synd att inte Eurosport tar tillfället i akt att berätta om hur banan ser ut, hur reglerna fungerar etc.

    Reply

  10. Anders Dahlsjö
    Feb 8, 2010 @ 11:03

    Jaha då vet man hur det kändes för alla som väntade i 6 dagar på att AC32 skulle komma igång………
    Lägg ut en tweet när APn går ner.

    Anders

    Reply

  11. Kristian
    Feb 8, 2010 @ 13:51

    no race today… 10kt och 20C i RAK….

    Reply

  12. mattias allroth
    Feb 8, 2010 @ 19:26

    Här sitter en god vän som jobbar med racen och glor på nära håll.
    http://www.swe39.com/2010/02/har-hade-jag-garna-befunnit-mig-i.html

    Hade gärna bytt ett vintrigt skåne mot ett vintrigt valencia och åkt båt och plåtat på nära håll.

    Reply

  13. Johan O
    Feb 9, 2010 @ 17:58

    Reply

  14. Peter Gustafsson
    Feb 9, 2010 @ 21:08

    På plats i Valencia… hoppas på lite vind i morgon!

    Reply

  15. Staffan
    Feb 9, 2010 @ 22:25

    Kolla in http://www.sailinganarchy.com för diskussion om designen på båtarna! Förutom bl a Harken medverkar tungviktare från Mastrom, Vastervik, Sweden som experter i paneldebatten. Visst får man en tår i ögat av den svenska spjutkompetensen på världsarenan!

    Reply

  16. mattias allroth
    Feb 9, 2010 @ 22:27

    Kallt och jävligt där nere oxå eller ?
    Hur e prognosen för imorrn ?
    Ska man sjuka sig eller …hmm nä vi ska se live på datorn på jobbet istället !!!

    Reply

  17. Peter Gustafsson
    Feb 9, 2010 @ 23:17

    I Valencia är det 16 grader och helt OK väder.

    Kom precis hem efter middag på den lokala Pizzerian Luna Rossa. Och man förstod att det är något speciellt i görningen när man möter Ben Ainslie i dörren. Vi hamnade vid samma bord som hela juryn, men inte helt oväntat var de mycket tystlåtna om vad som var på gång. Vid ett annat bord satt Fred Meyer, vice-commodore i SNG.

    Inte illa för att vara en pizzeria :-)

    Under tiden visade sig också att morgondagens program är framskjutet 2 timmar. Skönt, då slipper man stå upp 05:00 för att hinna kolla in när båtarna lämnar kaj 07:00. Nu har Race ops möte 08:00 för att besluta hur man skall göra.

    Ett annat rykte är att det finns en mätprotest mot Alinghi. I så fall skall den väl lämnas in de (eventuellt) gatar in i morgon.

    No Race 1 start before midday Wednesday

    On the strength of the weather forecasts for overnight Tuesday and early Wednesday the decision has been taken that there will be no warning signal for Race 1 prior to 1154 hrs on Wednesday. This applies only to Wednesday.

    Harold Bennett (NZL) Principal Race Officer explained: “We have issued an amendment that there will be no signal before midday tomorrow (Wednesday).”

    “We will make a further assessment at 0830hrs in the morning. So we will have a look at what it is like early in the morning. We will take a check then.”

    “ There are a lot of strong winds forecast overnight and offshore and that is going to throw up a swell. So it is more the sea-state that is going to be of concern. Until we see what the sea state is we are not going to guess.”

    “ I don’t want to put the boats out there if they are not going to sail. I do not want to put them all the way out there and bring them back without a race.

    “Talking with the weather guys from both teams they agree that this is what we are going to get, so it is a fairly easy decision to make.”

    Reply

  18. mattias allroth
    Feb 10, 2010 @ 07:58

    Då får man skjuta fram inspelningen på hd boxen ett par timmar helt enkelt :)
    Tack peter ;)

    Reply

  19. Fabian
    Feb 10, 2010 @ 12:10

    The Race Committee has abandoned racing for the day for the second time. The next possible race day is Friday, 12 February.

    Reply

  20. Pontus
    Feb 10, 2010 @ 13:59

    Vad var orsaken till dagens inställda race, för skvalpigt eller? Vinden var väl kring 16 knop vad jag förstått och det borde väl vara ok då vindgränsen på 15 knop togs bort.

    Reply

  21. mattias allroth
    Feb 10, 2010 @ 14:15

    Det verkar som vinden som uteblev sist kom idag men var för stark för monsterna att segla i utan att riskera liv o lem och haveri.
    Trist för det lär vara spektakulärt att se dom kryssa i 7-10 m/sek :D

    Reply

  22. SWE
    Feb 10, 2010 @ 16:53

    Min uppfattning är att sånt här kastar skuggor över vår fantastiska sport.
    Hur många andra sporter ställer in pga lite bris? Nästa AC kanske man skall lägga till att seglingen skjuts om det regnar?!!

    Reply

  23. Patrick L
    Feb 10, 2010 @ 17:15

    Framför allt är det svårt att få icke seglingsintresserade en gnutta intresserade. Både i AC31 och AC32 lyckades jag få med några icke seglare att kolla men de tror ju man är dum i huvudet. Tacka vet jag LVC, där kan man ju t.o.m betta med jobbarkompisarna istället för det tradiga fotbollstipset.

    Reply

  24. Fredrik Westin
    Feb 10, 2010 @ 22:22

    Pinsamt, tänk om Larry och Ernesto slog ihop sina stålar och skapade någon häftig happening inom segling för många seglare!

    Reply

  25. Feffe
    Feb 10, 2010 @ 22:34

    Tur att de har sin vindmätarmackapär. Då kan de ju se att det blåser för mycket även på avstånd. ;-)

    Reply

  26. Peter Gustafsson
    Feb 11, 2010 @ 06:59

    Visst är det tråkigt att det inte blev någon segling, men alla visste redan på förhand att det skulle vara mycket svårt att få till seglingar i Valencia så här års.

    Vi har redan glömt Louis Vuitton Cup förra gången? Då hade man 6 missade seglingsdagar innan man kunde komma igång. Nu har vi bara 2 (eller 3, för ingen tror att man kommer att få till det på fredag). Så inget nytt egentligen.

    Alinghi pratar om hur bra förhållanden det har varit i RAK de senaste dagarna (som Oracle nobbande) och Oracle pratar om de utmärkta förhållanden som finns i Perth (som Alinghi nobbade). Så de får väl skylla sig själva. Igen.

    Planet hem var fullt med seglare, och många skulle försöka åka ner igen nästa vecka. “Just a slight change of plans”.

    Vad är det för rykten som surrar? Inte mycket. Att SNG styr seglingsnämnden visste vi (Harold Bennett är väl mest gisslan). Oracle hade varit kaxiga innan, men de verkar också vara lite skraja för de korta höga vågor som vi hade i går. Sedan är det fler som pratar om att Alinghi skall kontrollmätas. Som sagt. Inte särskilt upphetsande.

    En kul debatt handlar om domarna på havet som har mycket svårt att hinna med båtarna när det blir lite sjö. “Shitty Protector” som någon kallade sin jättestora RIB.

    Och ingen vågar tippa utgången.

    Reply

  27. Mårten Skällenäs
    Feb 11, 2010 @ 07:55

    Med dagens datorprogram och simuleringar behöver de väl egentiligen inte segla?
    Bara stoppa in båtarnas sepc.:ar i burken, addera vädret och tryck på “run”.

    Detta är pinsamt för segelsporten – bättre med VOR!

    Reply

  28. mattias allroth
    Feb 11, 2010 @ 18:54

    Hoppas det drar igång imorrn nu då :)

    Hur ska vädret vara i valencia då tro ?

    Reply

  29. Peter Gustafsson
    Feb 12, 2010 @ 09:42

    Valencia 9:30 fredag morgon. Både Alinghi och BMW Oracle har dockat ut och är på väg till banområdet. Vindarna är lätta, vädret vackert. Varningssignalen skall gå 11:54. Nu måste det bli åka av! Nu eller aldrig!

    Reply

  30. Peter Gustafsson
    Feb 12, 2010 @ 12:12

    America’s Cup Outright Betting
    4/6 – BMW Oracle
    11/10 – Alinghi
    5/2 – Boat to dismast
    6/1 – Boats to collide
    12/1 – Boat to sink
    4/1 – Man overboard
    2/1 – Ripped sail

    Reply

  31. Svenne
    Feb 12, 2010 @ 12:28

    Världens bästa seglare med de mest extreme båtarna kan inte ens segla i lättvind, tacka vet jag VOR och deras hamnrace. Där vågade man starta trots lite skiftande vindar. Resultatet i varje segling blev att en vann, precis som det ska vara.

    Suck !

    Reply

  32. Dolfei
    Feb 12, 2010 @ 12:54

    It’s ON

    Reply

  33. Carl Fjällman
    Feb 12, 2010 @ 13:44

    Reply

  34. Johan
    Feb 12, 2010 @ 14:54

    Wingmast is the sjit !

    Reply

  35. Löjligt..
    Feb 12, 2010 @ 14:58

    Förnedring, lägg ner skiten och börja segla entyp istället, det här är bara löjligt Alinghi har ju inte en chans.

    Reply

  36. Erik
    Feb 12, 2010 @ 15:06

    Sjukt jämnt!
    Grymt spännande!

    Reply

  37. Anders Dahlsjö
    Feb 12, 2010 @ 15:13

    Har BMW Oracle slagit på bromsen? Vill de hålla matchen tight och kontrollera, eller varför slutade de dra ifrån?

    Reply

  38. Erik Barkefors
    Feb 12, 2010 @ 15:32

    Hoppas vinden ökar aningen så kanske Al Inghi har en chans!

    … men borde inte en sån här segling avgöras i entyp ;-)

    Reply

  39. PelleL
    Feb 12, 2010 @ 15:34

    inte alls….AC är en tävling i båtkonstruktion….det här är grymt kul..=)

    Reply

  40. Peter Gustafsson
    Feb 12, 2010 @ 15:54

    Sjukt spännande tillochmed via Twitter i en taxi i Hamburg :-)

    Reply

  41. Erik
    Feb 12, 2010 @ 16:17

    Nu verkar det ju nästan vara avgjort, BOR försvinner i fjärran…

    Reply

  42. Team Styrbord
    Feb 12, 2010 @ 16:22

    Kul, race. gillar vingmasten. Mycket fniss just nu på BO, i alla fall om man ska tro den äldre av kommentatorerna…Småputtrigt och trevligt…skön fredagsunderhållning…bara hoppilandaren saknas sen är det som på sommaren….

    Reply

  43. Erik
    Feb 12, 2010 @ 16:27

    Verkar som BOR har mycket mer kraft hela tiden. Undara hur mycket som är vingmast vs. vanliga segel och hur mycket som är katamaran vs. trimaran.

    Reply

  44. CB
    Feb 12, 2010 @ 16:31

    Nu handlar det bara om BOR ska vinna med 3, 4 eller 5 sjömil!

    Reply

  45. mattias allroth
    Feb 12, 2010 @ 16:37

    Vingmast is the shit som sagt !!

    Satan vad bertarelli måste ha ågren nu alltså.
    Det kommer säkert att protester.

    Reply

  46. mattias allroth
    Feb 12, 2010 @ 16:39

    Menade att det kommer säkert att protesteras i land sen mot vingmasten igen.

    Reply

  47. Johan A
    Feb 12, 2010 @ 16:51

    Snacka om effektivt!!!
    15kn mot mål i 4m/s på kryss och typ 22kn på läns… någon som kan räkna ut ett mätetal? ;)

    Reply

  48. Svenne
    Feb 12, 2010 @ 16:52

    BOR kanske välter eller något sånt, så lite spänning finns det kvar.

    Reply

  49. Johan A
    Feb 12, 2010 @ 16:54

    Läns o föresten… tyckte de sa på sändningarna att relativa vindriktnngen var ca20-25 på kryss och FEM grader lägre på läns.

    Reply

  50. Johan A
    Feb 12, 2010 @ 16:55

    @Svenne
    Kör in i helikoptern kanske… vem vet

    Reply

  51. CB
    Feb 12, 2010 @ 17:09

    Wing is king!

    Reply

  52. Team Styrbord
    Feb 12, 2010 @ 17:23

    Utskåpning….Ikväll är det OS, så ACKMG……

    Reply

  53. mattias allroth
    Feb 12, 2010 @ 17:33

    Lys eller srs heter det nu va ?
    På BOR måste vara typ 3.00 eller nåt liknande :D

    Reply

    • Patrick L
      Feb 12, 2010 @ 17:51

      Tror HiQ har 3,38 så lite mer är det nog… :-)

      Reply

  54. Johan
    Feb 12, 2010 @ 17:35

    Tycker det är intressant med teorierna som fanns innan om att Alinghi skulle ha fördel i lätt väder då BMW skulle kana omkring med två skrov i vattnet och därmed segla långsammare. Nu visade det ju sig att BOR seglade på ett skrov nästan hela tiden medan Alinghi vid flera tillfällen körde med båda sina två skrov i sjön. Tycks som om den där vingen skapar ordentligt med tryck. Nu är det bara att hoppas på att nästa race kommer snart och att det blir lite andra vindförhållanden. Just i denna vindstyrkan var ju iaf BOR snabbast på samtliga bogar. Så det hade varit kul med en annan vindstyrka för att se om BOR är snabbast jämnt.

    Reply

  55. Anders
    Feb 12, 2010 @ 17:42

    GAME OVER!!!

    Reply

  56. Sam V
    Feb 12, 2010 @ 18:03

    Otroligt mäktigt. Var Bertarelli övermodig som styrde själv? Styrningen såg nervös ut med lovartsskrovet klafsande såpass mycket.

    Reply

  57. Peter Gustafsson
    Feb 12, 2010 @ 18:10

    “There is no second”, var det inte så det började?

    Hade varit intressant att vara med på Alinghi-debriefen…

    Reply

    • Sam V
      Feb 13, 2010 @ 17:05

      Indeed. Både Coutts och Ellison klev ju av BOR då vinden skulle bli så svag. Starkt. Samtidigt såg Alinghi överbemannad ut.
      Undrar om C&E klarar att hålla sig ifrån imorgon också. Knappast va?!

      Reply

    • Sam V
      Feb 14, 2010 @ 16:58

      Mindre klafs idag med Loick Peyron vid rodret. Rafflande!

      Reply

  58. skipper Worse
    Feb 12, 2010 @ 18:19

    Detta är verkligen trimaranernas tid! Både till havs, hastighet och bana. Och allt är ingenjörenas förtjänst!!

    Reply

  59. Peter Gustafsson
    Feb 12, 2010 @ 18:33

    Quotes from on board USA – Skipper and Helmsman James Spithill

    On the pre- start: “We did a pretty nice job we were able to get the penalty and really had them on the ropes. But we got locked in to windward and tried to tack out but had a bit of a fumble and got stuck in the breeze. It didn’t turn out the way I wanted it to! But leading up to that, the guys did a great job of putting us in a very powerful position.”

    On the boat speed: “I always thought if we were able to fly a hull we’d be faster upwind, but I was genuinely surprised downwind.”

    On the second half of the race: “For the downwind sail combination, the trimmers and weather guys made a good call. We decided to run with the Code 0 downwind and it was definitely the sail. JK (tactician John Kostecki) and Matteo (Navigator Matteo Plazzi) did a great job of getting us on the layline.” On his feelings on the day: “This was one of the hardest days I’ve had on the boat with the pressure and direction changes. But all in all it was a good day. I’m sure there are some improvements we can make, but obviously it was great.”

    On needing one more win: “We’re taking each race as it comes… There is stuff we can do to improve. Obviously downspeed we need some practice! We’re excited to get this one in. It’s full credit to the guys. For the shore guys and the guys who got it ready for us, today was a day where everything was great on the boat and that was really key for us as well.”

    Reply

  60. Micke
    Feb 12, 2010 @ 18:58

    So maybe we can end all the bul….t about how boring AC in multihulls can be…… or?
    If this wasn’t the coolest and most exciting sailors have seen ever then what is cool and good for the sport. The only thing coming close to F1.

    For the rest of the public (I mean non sailors that try to understand and watch our sport and there aren’t that many) if this isn’t cool and get you interested. Go home and watch game shows.

    So looking forward to Sunday and if it’s postponed so be it then I look forward to Tuesday.

    To both teams. You are great for the sport.

    Micke.

    Reply

    • Patrick L
      Feb 13, 2010 @ 12:22

      Sure it was interesting to see these big multihulls together at last – and for a while there it was more close than people *thought*. But come on… Winning the start by 1:27 and then have a drag race with 2 tacks and zero gybes isn’t really exciting. I think there has been more interesting close action earlier. For instance, this wasn’t a bad race:

      http://www.youtube.com/watch?v=b2LfvPuxaHo

      Reply

  61. Johan
    Feb 12, 2010 @ 20:50

    Någon som tror det blir fler en två race? BOR tar nog detta utan problem.
    Är du på väg till Valencia igen Peter?

    Reply

  62. Peter Gustafsson
    Feb 13, 2010 @ 12:28

    Om vi tar alla gamla America’s Cup race, så är det ganska många som inte har varit tighta eller spännande. Men vi minns bara de som var var det?

    Reply

  63. Patrick L
    Feb 13, 2010 @ 13:22

    Rätt. Och det gäller nog i framtiden också. Men bara för att vi körde med flerskrov så blev det väl inte det “mest spännande som seglare någonsin har sett – det enda som kommer i närheten av F1”. Åtminstone inte för mig. Jag uppskattade detta race och satt som på nålar upp till halva kryssen ungefär. Men det är inte första gången jag gör det. Under LVC/AC 31 och 32 satt man som klistrad i flera av racen. Jag tror inte att det har med en- eller flerskrov att göra utan hur close racing det blir. Sorry, men två slag, inga gippar (ok Alinghi gippade ju faktiskt en gång, efter att BMO hade gått i mål) och tvåsiffrigt antal minuters delta är inte close racing. Det är dragracing och det är i och för sig nog så häftigt. Men det är inte det häftigaste som har hänt segelsporten.

    Reply

  64. Team Styrbord
    Feb 13, 2010 @ 13:23

    ser fram emot att få en bra orsak att åka till Västkusten och kolla AC.

    Reply

  65. Niklas Lundberg
    Feb 13, 2010 @ 14:37

    Reply

  66. mattias allroth
    Feb 14, 2010 @ 10:49

    Ser ut som det är racedags om en timme och en kvart nu !!

    Undrar om Alinghigänget har kommit upp med nåt nytt sista dygnet nu eller det blir en till burk med Whoopass som levereras på sjön utanför valencia idag.

    Reply

  67. Stefan G
    Feb 14, 2010 @ 14:03

    Det här börjar bli långtråkigt. Nä, jag säger så här jag:
    Lägg pengarna på en seglingshall (överdäcka någon stor hamnbassäng, skaffa fläktar), segla små båtar med ganska lösa regler (moth/A-cat/modernare variant av 2.4). Seglingen blir publikvänlig tack vare överskådligheten och möjligheten att starta på utsatt tid, utvecklingen går snabbare tack vare mindre båtar, en del av investerningarna kommer till nytta efter racet, träningsmöjligheterna blir enorma….

    Reply

    • anders
      Feb 14, 2010 @ 14:13

      Haha fan vad tråkigt…AC ska vara speciellt och det är den det sannerligen denna gången. Nä nästa år hoppas vi att flerskroven blir lite snabbare:)

      Reply

  68. Patrick L
    Feb 14, 2010 @ 14:28

    Iofs lite trist att vänta – det håller jag om. Men samtidigt är det ju en del av charmen med segling att man faktiskt måste vänta på vädret. Men det är klart osmart att köra seglingens största event, som sänds worldwide på TV m.m. på ett ställe där vindarna är så oförutsägbara (eller rättare sagt – förutsägbart svaga). Alinghi ville ju köra i RAK där det blåser stadigt varje dag.

    Reply

  69. Peter Gustafsson
    Feb 14, 2010 @ 15:08

    Tur att det inte blev något… Satt tillsammans med Andrew McIrvine, commodore på RORC, och följde starten på på min MacBook. Men så blev jag tvungen att rusa till flyget…

    Hade det pågått ett race då, hade det blivit dålig stämning :)

    Reply

  70. Svenne
    Feb 14, 2010 @ 15:20

    Det är lite märkligt att de bästa seglarna med de snabbaste båtarna ska behöva vänta på speciella förhållanden.
    De har väl allt på plats vad det gäller väderteam mm.

    Kör !

    Reply

  71. Patrick L
    Feb 14, 2010 @ 15:24

    Speciella förhållanden vet jag inte men det blåser 3 knop vid första märket och det har vridit 30 grader på 30 minuter…

    Reply

  72. Patrick L
    Feb 14, 2010 @ 16:04

    Nu är det jämn vind över banan och RC planerar start 16:25!

    Reply

  73. mattias allroth
    Feb 14, 2010 @ 17:56

    Whooopass idag igen :(

    Missade halva racet för man var på gymmet 2 timmar men nu ser man vid märke 2 rundningen och alinghi e ju så galet akterseglade idag igen.

    Satan så fort den där trimaranen seglar alltså.

    Reply

  74. Patrick L
    Feb 14, 2010 @ 17:59

    Men det var en j-ligt intressant kryss…!

    Reply

  75. JM
    Feb 14, 2010 @ 18:06

    Varför protesterar Alinghi?

    Reply

  76. Feffe
    Feb 14, 2010 @ 18:23

    Som att se en Porsche och en Amazon tävla mot varandra. ZzzzzZzzzzZzzz…

    Reply

  77. mattias allroth
    Feb 14, 2010 @ 18:29

    Nu e de dock lite action för alinghi har tagit in halva avståndet på några minuter nu……dock 1 km bakom ännu.
    Men dom har mer tryck helt klart !!

    Kanske blir lite action ändå.

    Reply

  78. mattias allroth
    Feb 14, 2010 @ 18:32

    Då var det klart då !!

    Grattis BMW Oracle Racing och Larry Ellison.

    Reply

  79. BD fisken
    Feb 14, 2010 @ 18:36

    Hamnar Oracle på museum nu, eller?

    Reply

  80. Kris
    Feb 14, 2010 @ 18:42

    Grattis til Larry Ellison och hans “Russel COURTs”

    Reply

  81. Team Styrbord
    Feb 14, 2010 @ 19:23

    Lite kul idag…vid starten. Ingen etablerad TV kanal sände, bara websändningar. När jag kollade var vi 12 000 som var inne samtidigt. Ingen stor publik direkt.
    Men det ska bli kul att kolla AC på västkusten….

    Reply

    • M
      Feb 15, 2010 @ 14:25

      Eurosport sände faktiskt starten och några minuter in på racet vilket de skall ha en eloge för.

      /M

      Reply

      • Patrick L
        Feb 15, 2010 @ 14:34

        Verkligen! Eurosport 2 hade tänkt sända hela racet live, men de hade väl inte beredskap för 6 timmar uppskjuten start. Tror att de drog strecket 15.30.

        Reply

  82. mattias allroth
    Feb 14, 2010 @ 20:27

    Just nu prisutdelning av cupen i valencia och snubben från sweiziska klubben som fick äran att överlämna den såg inte helt road ut direkt.

    Undrar om alinghi är på väg hem till alperna redan ?

    Reply

  83. Peter Gustafsson
    Feb 14, 2010 @ 21:22

    Mascalzone Lationo blir Challenger of Record?

    Reply

    • PelleL
      Feb 14, 2010 @ 22:32

      Det verkar onekligen så…

      Reply

      • CB
        Feb 14, 2010 @ 23:00

        LE erkände väl det rakt ut på presskonferensen när han svarade på påståendet om att Mascalzone redan gått ut i pressen med att säga att “han aldrig hört Vincenzo ljuga förut…”

        Reply

  84. Team Dehlerdoris
    Feb 16, 2010 @ 21:53

    AC har gett ordet spektakel ett ansikte, inte ett dugg fövånande att SVT o TV4 inte sänt ett dugg. Hur otroligt spännande var inte detta. Den ena båten måste ju ha helt fel LYS :-))
    StefanK
    http://www.dehlerdoris.blogspot.com

    Reply

  85. Patrick L
    Feb 17, 2010 @ 07:55

    Hehe, att SVT och TV4 överhuvudtaget skulle sända segling är inte så sannolikt… Till och med när vi hade Victory med så var det Stenbecks egna TV3 som sände, de övriga hade inte mycket att komma med.

    Men när det gäller att få fram ett TV-vänligt format så var nog 32:a cupen INKL LVC väldigt bra på gång. Med en utmanarserie som gick över flera år och på olika venues ökade intresset för cupen rätt så mycket. Att vi fick en Act till Malmö var ju rätt stort för Sverige. On board-cameras, ljudsändning av afterguarden rakt ut i TV, Virtual Spectator o.s.v. gjorde att man kunde hänga med och förstå vindvridens betydelse m.m. I 32:a cupen hade vi maxdelta på 35 sekunder och det minsta var på 1 sek!

    Får vi till ett liknande format i 34:e cupen så kommer internationell TV att hänga på igen. Dock inte SVT och TV4…

    Reply

    • Erik Barkefors
      Feb 17, 2010 @ 08:35

      När det gäller Victory kanske det var på grund av kopplingen till Stenbeck som SVT inte sände…

      AC33 kändes som om man skulle låta en Formel 1:a möta en amerikansk Stock Car. Ingen inom motorsporten skulle ens fundera på att genomföra något sådant. Handikapprating och entyp är lätt att förklara men det här???

      Ps. Som materialutveckling är det jättebra!

      Reply

      • Fredrik
        Feb 17, 2010 @ 15:09

        På vilket sätt är handikapprating lättare att förklara än det här? Här är det ju ändå först imål som vinner.

        Reply

    • Patrick L
      Feb 17, 2010 @ 09:05

      SVT som är public service skall väl i och för sig inte göra några sådana avvägningar (!) men TV4 kanske sätter sådana personliga saker före sådant som tittarsiffror (?). Jag förmodar att det är i det senare som skon klämmer, men det finns ju i alla fall lite hopp efter TV4:s bevakning av VOR.

      Men vanliga sporter kommer alltid att ge högre tittarsiffror än segling. Det bekymrar mig dock inte nämnvärt, så länge riktiga sportkanaler som Eurosport har en bra täckning av våra event. Och det hade de i både 31:a och 32:a LVC. De har ju vissa skalfördelar, som har en internationell publik utspridd i hela Europa, till skillnad från lilla lilla SVT och TV4 som faktiskt skall gå runt på att ge 9 miljoner invånare en bra mix.

      Att AC33 inte var särskilt TV-vänligt kan vi vara överens om, men det var ju heller inte syftet. En DoG match är en DoG match och inte ett F1-event. Jag hoppas som sagt att 34:e cupen återgår till det som var på gång efter 31:a och 32:a och att AC33 ganska snabbt förpassas till historieböckerna.

      Reply

    • Öresund Regatta, AN
      Feb 17, 2010 @ 10:37

      Enligt Alex Simonis, som var Projekt ledare för SydAfrika, så diskuterades ,innan flerskrov blev fallet, om att ändra till AC90…

      http://sundetregatta.blogspot.com/2010/02/alexander-simonis-om-americas-cup-33rd.html

      Jag tycker frågan är varför båtarna måste ha denna storlek. Banorna blir så långa att det blir svårt att följa. AC i Malmö var ganska svårt att följa från vattnet. Märket fanns i horisonten och avspärrningarna gjorde att man hade svårt att förstå vad som hände. Även för oss som var insatta i sporten.

      Reply

  86. Johan
    Feb 18, 2010 @ 14:59

    Det tråkiga med svensk TV är inställningen till segling över huvud taget. “Folk med mycket pengar som leker med båtar”, även om just det kanske på sitt sätt kan stämma överens med senaste AC. I någon TV-soffa med förståsigpåare så blev ju sammanfattningen av VOR när de kom till Stockholm, “jippo”. Och efter att de konstaterat att det hela nog egentligen mest var ett “jippo med företag som gjorde reklam” så bytte de ämne och började spekulera i vad priset skulle bli för någon fotbollsspelare som skulle byta klubb…

    Visst är det helt okej och bara att acceptera att segling aldrig kommer att bli vad fotboll är i TV. Men någon form av självdistans till sig och sin favoritsport borde väl ändå någon som kallar sig journalist kunna ha?

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.