Hur följer man America’s Cup?
- På americascup.com kommer man att sända racen live. Kommentatorer är Peter Montgomery, Andy Green, och Cam Lewis.
- Boats On TV kommer också att sända live (och repriser).
- BMW Oracle Racing kommer att ha en Livestream med både livesändning och egna klipp under stora delar av dagen.
- Eurosport sänder både live med Mange som kommentator från 09:30 och “Inside America’s Cup with Paul Cayard” 20.10 varje kväll. Även Viasport Live kör från 09.45, då med Björn Hansen.
- Övriga att hålla koll på är Valencia Sailing och On the Water Anarchy.
- Vill man ha lite koll på hur snacket går,så följer man Twitter nedan.
Fredag 12 februari, 11:45 varningssignal Race 1
Feb 7, 2010 @ 20:42
Viasatsport sänder även live från 09:45
Feb 7, 2010 @ 20:57
Tack. Lade till det i listan.
Feb 7, 2010 @ 21:52
Hoppas kunna klämma åt mig en liten obetald 2 timmars paus imorrn på jobbet för man vill ju inte missa racet precis :)
Feb 7, 2010 @ 22:43
Kolla in den här: http://niklaslundberg.blogspot.com/
Hela storyn fångat på YouTube. perfekt uppladdning (eller alternativ om det inte blir något seglat).
Feb 7, 2010 @ 23:32
http://svtplay.se/v/1878478/dags_for_americas_cup
Feb 8, 2010 @ 07:36
Fler än jag som jobbar hemifrån idag?
Laptoppen i knäet framför tvn……
Feb 8, 2010 @ 08:04
Alinghi – Crew list
Bowman: Piet van Nieuwenhuijzen (NED)
Midbow: Curtis Blewett (CAN)
Pitman: Rodney Ardern (NZL)
Trimmer upwind: Simon Daubney (NZL)
Trimmer downwind: Nils Frei (SUI)
Mainsail trimmer: Warwick Fleury (NZL)
Traveller: Pierre-Yves Jorand (SUI)
Helmsman: Ernesto Bertarelli (SUI)
Tactician: Brad Butterworth (NZL)
Runner: Murray Jones (NZL)
Navigator: Juan Vila (ESP)
Floater: Jan Dekker (RSA/FRA)
Floater: Loïck Peyron (FRA)
Pre-start: Peter Evans (NZL)
BMW ORACLE Racing – Crew list
Brad Webb (NZL) Bowman
Simone de Mari (ITA) Pitman
Ross Halcrow (NZL) Jib Trimmer
Dirk de Ridder (NED) Wing Sail Trimmer
Joey Newton (AUS) Wing Sail Caddy
John Kostecki (USA) Tactician
James Spithill (AUS) Skipper/Helmsman
Matteo Plazzi (ITA) Navigator
Thierry Fouchier (FRA) Aft Pit
Matthew Mason (NZL) Mast
Feb 8, 2010 @ 09:47
Riktigt spännande…tror på alinghi….hoppas på Oracle…hade varit kul med bucklan till Usa igen…det behöver dom för att sedan göra en riktig segelsatsning igen…ren segling o lite disk efteråt.
Och att det blir 3 race…
Feb 8, 2010 @ 10:56
Synd att inte Eurosport tar tillfället i akt att berätta om hur banan ser ut, hur reglerna fungerar etc.
Feb 8, 2010 @ 11:03
Jaha då vet man hur det kändes för alla som väntade i 6 dagar på att AC32 skulle komma igång………
Lägg ut en tweet när APn går ner.
Anders
Feb 8, 2010 @ 13:51
no race today… 10kt och 20C i RAK….
Feb 8, 2010 @ 19:26
Här sitter en god vän som jobbar med racen och glor på nära håll.
http://www.swe39.com/2010/02/har-hade-jag-garna-befunnit-mig-i.html
Hade gärna bytt ett vintrigt skåne mot ett vintrigt valencia och åkt båt och plåtat på nära håll.
Feb 9, 2010 @ 17:58
LIVE sändning just nu !
http://www.expresseglare.org/Express/Page.aspx?id=33187
Feb 9, 2010 @ 21:08
På plats i Valencia… hoppas på lite vind i morgon!
Feb 9, 2010 @ 22:25
Kolla in http://www.sailinganarchy.com för diskussion om designen på båtarna! Förutom bl a Harken medverkar tungviktare från Mastrom, Vastervik, Sweden som experter i paneldebatten. Visst får man en tår i ögat av den svenska spjutkompetensen på världsarenan!
Feb 9, 2010 @ 22:27
Kallt och jävligt där nere oxå eller ?
Hur e prognosen för imorrn ?
Ska man sjuka sig eller …hmm nä vi ska se live på datorn på jobbet istället !!!
Feb 9, 2010 @ 23:17
I Valencia är det 16 grader och helt OK väder.
Kom precis hem efter middag på den lokala Pizzerian Luna Rossa. Och man förstod att det är något speciellt i görningen när man möter Ben Ainslie i dörren. Vi hamnade vid samma bord som hela juryn, men inte helt oväntat var de mycket tystlåtna om vad som var på gång. Vid ett annat bord satt Fred Meyer, vice-commodore i SNG.
Inte illa för att vara en pizzeria :-)
Under tiden visade sig också att morgondagens program är framskjutet 2 timmar. Skönt, då slipper man stå upp 05:00 för att hinna kolla in när båtarna lämnar kaj 07:00. Nu har Race ops möte 08:00 för att besluta hur man skall göra.
Ett annat rykte är att det finns en mätprotest mot Alinghi. I så fall skall den väl lämnas in de (eventuellt) gatar in i morgon.
Feb 10, 2010 @ 07:58
Då får man skjuta fram inspelningen på hd boxen ett par timmar helt enkelt :)
Tack peter ;)
Feb 10, 2010 @ 12:10
The Race Committee has abandoned racing for the day for the second time. The next possible race day is Friday, 12 February.
Feb 10, 2010 @ 13:59
Vad var orsaken till dagens inställda race, för skvalpigt eller? Vinden var väl kring 16 knop vad jag förstått och det borde väl vara ok då vindgränsen på 15 knop togs bort.
Feb 10, 2010 @ 14:15
Det verkar som vinden som uteblev sist kom idag men var för stark för monsterna att segla i utan att riskera liv o lem och haveri.
Trist för det lär vara spektakulärt att se dom kryssa i 7-10 m/sek :D
Feb 10, 2010 @ 16:53
Min uppfattning är att sånt här kastar skuggor över vår fantastiska sport.
Hur många andra sporter ställer in pga lite bris? Nästa AC kanske man skall lägga till att seglingen skjuts om det regnar?!!
Feb 10, 2010 @ 17:15
Framför allt är det svårt att få icke seglingsintresserade en gnutta intresserade. Både i AC31 och AC32 lyckades jag få med några icke seglare att kolla men de tror ju man är dum i huvudet. Tacka vet jag LVC, där kan man ju t.o.m betta med jobbarkompisarna istället för det tradiga fotbollstipset.
Feb 10, 2010 @ 22:22
Pinsamt, tänk om Larry och Ernesto slog ihop sina stålar och skapade någon häftig happening inom segling för många seglare!
Feb 10, 2010 @ 22:34
Tur att de har sin vindmätarmackapär. Då kan de ju se att det blåser för mycket även på avstånd. ;-)
Feb 11, 2010 @ 06:59
Visst är det tråkigt att det inte blev någon segling, men alla visste redan på förhand att det skulle vara mycket svårt att få till seglingar i Valencia så här års.
Vi har redan glömt Louis Vuitton Cup förra gången? Då hade man 6 missade seglingsdagar innan man kunde komma igång. Nu har vi bara 2 (eller 3, för ingen tror att man kommer att få till det på fredag). Så inget nytt egentligen.
Alinghi pratar om hur bra förhållanden det har varit i RAK de senaste dagarna (som Oracle nobbande) och Oracle pratar om de utmärkta förhållanden som finns i Perth (som Alinghi nobbade). Så de får väl skylla sig själva. Igen.
Planet hem var fullt med seglare, och många skulle försöka åka ner igen nästa vecka. “Just a slight change of plans”.
Vad är det för rykten som surrar? Inte mycket. Att SNG styr seglingsnämnden visste vi (Harold Bennett är väl mest gisslan). Oracle hade varit kaxiga innan, men de verkar också vara lite skraja för de korta höga vågor som vi hade i går. Sedan är det fler som pratar om att Alinghi skall kontrollmätas. Som sagt. Inte särskilt upphetsande.
En kul debatt handlar om domarna på havet som har mycket svårt att hinna med båtarna när det blir lite sjö. “Shitty Protector” som någon kallade sin jättestora RIB.
Och ingen vågar tippa utgången.
Feb 11, 2010 @ 07:55
Med dagens datorprogram och simuleringar behöver de väl egentiligen inte segla?
Bara stoppa in båtarnas sepc.:ar i burken, addera vädret och tryck på “run”.
Detta är pinsamt för segelsporten – bättre med VOR!
Feb 11, 2010 @ 18:54
Hoppas det drar igång imorrn nu då :)
Hur ska vädret vara i valencia då tro ?
Feb 12, 2010 @ 09:42
Feb 12, 2010 @ 12:12
America’s Cup Outright Betting
4/6 – BMW Oracle
11/10 – Alinghi
5/2 – Boat to dismast
6/1 – Boats to collide
12/1 – Boat to sink
4/1 – Man overboard
2/1 – Ripped sail
Feb 12, 2010 @ 12:28
Världens bästa seglare med de mest extreme båtarna kan inte ens segla i lättvind, tacka vet jag VOR och deras hamnrace. Där vågade man starta trots lite skiftande vindar. Resultatet i varje segling blev att en vann, precis som det ska vara.
Suck !
Feb 12, 2010 @ 12:54
It’s ON
Feb 12, 2010 @ 13:44
http://bmworacleracing.com/en/news/livestream/?track.refer=/en/index.html&track.type=home
Feb 12, 2010 @ 14:54
Wingmast is the sjit !
Feb 12, 2010 @ 14:58
Förnedring, lägg ner skiten och börja segla entyp istället, det här är bara löjligt Alinghi har ju inte en chans.
Feb 12, 2010 @ 15:06
Sjukt jämnt!
Grymt spännande!
Feb 12, 2010 @ 15:13
Har BMW Oracle slagit på bromsen? Vill de hålla matchen tight och kontrollera, eller varför slutade de dra ifrån?
Feb 12, 2010 @ 15:32
Hoppas vinden ökar aningen så kanske Al Inghi har en chans!
… men borde inte en sån här segling avgöras i entyp ;-)
Feb 12, 2010 @ 15:34
inte alls….AC är en tävling i båtkonstruktion….det här är grymt kul..=)
Feb 12, 2010 @ 15:54
Sjukt spännande tillochmed via Twitter i en taxi i Hamburg :-)
Feb 12, 2010 @ 16:17
Nu verkar det ju nästan vara avgjort, BOR försvinner i fjärran…
Feb 12, 2010 @ 16:22
Kul, race. gillar vingmasten. Mycket fniss just nu på BO, i alla fall om man ska tro den äldre av kommentatorerna…Småputtrigt och trevligt…skön fredagsunderhållning…bara hoppilandaren saknas sen är det som på sommaren….
Feb 12, 2010 @ 16:27
Verkar som BOR har mycket mer kraft hela tiden. Undara hur mycket som är vingmast vs. vanliga segel och hur mycket som är katamaran vs. trimaran.
Feb 12, 2010 @ 16:31
Nu handlar det bara om BOR ska vinna med 3, 4 eller 5 sjömil!
Feb 12, 2010 @ 16:37
Vingmast is the shit som sagt !!
Satan vad bertarelli måste ha ågren nu alltså.
Det kommer säkert att protester.
Feb 12, 2010 @ 16:39
Menade att det kommer säkert att protesteras i land sen mot vingmasten igen.
Feb 12, 2010 @ 16:51
Snacka om effektivt!!!
15kn mot mål i 4m/s på kryss och typ 22kn på läns… någon som kan räkna ut ett mätetal? ;)
Feb 12, 2010 @ 16:52
BOR kanske välter eller något sånt, så lite spänning finns det kvar.
Feb 12, 2010 @ 16:54
Läns o föresten… tyckte de sa på sändningarna att relativa vindriktnngen var ca20-25 på kryss och FEM grader lägre på läns.
Feb 12, 2010 @ 16:55
@Svenne
Kör in i helikoptern kanske… vem vet
Feb 12, 2010 @ 17:09
Wing is king!
Feb 12, 2010 @ 17:23
Utskåpning….Ikväll är det OS, så ACKMG……
Feb 12, 2010 @ 17:33
Lys eller srs heter det nu va ?
På BOR måste vara typ 3.00 eller nåt liknande :D
Feb 12, 2010 @ 17:51
Tror HiQ har 3,38 så lite mer är det nog… :-)
Feb 12, 2010 @ 17:35
Tycker det är intressant med teorierna som fanns innan om att Alinghi skulle ha fördel i lätt väder då BMW skulle kana omkring med två skrov i vattnet och därmed segla långsammare. Nu visade det ju sig att BOR seglade på ett skrov nästan hela tiden medan Alinghi vid flera tillfällen körde med båda sina två skrov i sjön. Tycks som om den där vingen skapar ordentligt med tryck. Nu är det bara att hoppas på att nästa race kommer snart och att det blir lite andra vindförhållanden. Just i denna vindstyrkan var ju iaf BOR snabbast på samtliga bogar. Så det hade varit kul med en annan vindstyrka för att se om BOR är snabbast jämnt.
Feb 12, 2010 @ 17:42
GAME OVER!!!
Feb 12, 2010 @ 18:03
Otroligt mäktigt. Var Bertarelli övermodig som styrde själv? Styrningen såg nervös ut med lovartsskrovet klafsande såpass mycket.
Feb 12, 2010 @ 18:10
“There is no second”, var det inte så det började?
Hade varit intressant att vara med på Alinghi-debriefen…
Feb 13, 2010 @ 17:05
Indeed. Både Coutts och Ellison klev ju av BOR då vinden skulle bli så svag. Starkt. Samtidigt såg Alinghi överbemannad ut.
Undrar om C&E klarar att hålla sig ifrån imorgon också. Knappast va?!
Feb 14, 2010 @ 16:58
Mindre klafs idag med Loick Peyron vid rodret. Rafflande!
Feb 12, 2010 @ 18:19
Detta är verkligen trimaranernas tid! Både till havs, hastighet och bana. Och allt är ingenjörenas förtjänst!!
Feb 12, 2010 @ 18:33
Feb 12, 2010 @ 18:58
So maybe we can end all the bul….t about how boring AC in multihulls can be…… or?
If this wasn’t the coolest and most exciting sailors have seen ever then what is cool and good for the sport. The only thing coming close to F1.
For the rest of the public (I mean non sailors that try to understand and watch our sport and there aren’t that many) if this isn’t cool and get you interested. Go home and watch game shows.
So looking forward to Sunday and if it’s postponed so be it then I look forward to Tuesday.
To both teams. You are great for the sport.
Micke.
Feb 13, 2010 @ 12:22
Sure it was interesting to see these big multihulls together at last – and for a while there it was more close than people *thought*. But come on… Winning the start by 1:27 and then have a drag race with 2 tacks and zero gybes isn’t really exciting. I think there has been more interesting close action earlier. For instance, this wasn’t a bad race:
http://www.youtube.com/watch?v=b2LfvPuxaHo
Feb 12, 2010 @ 20:50
Någon som tror det blir fler en två race? BOR tar nog detta utan problem.
Är du på väg till Valencia igen Peter?
Feb 13, 2010 @ 12:28
Om vi tar alla gamla America’s Cup race, så är det ganska många som inte har varit tighta eller spännande. Men vi minns bara de som var var det?
Feb 13, 2010 @ 13:22
Rätt. Och det gäller nog i framtiden också. Men bara för att vi körde med flerskrov så blev det väl inte det “mest spännande som seglare någonsin har sett – det enda som kommer i närheten av F1”. Åtminstone inte för mig. Jag uppskattade detta race och satt som på nålar upp till halva kryssen ungefär. Men det är inte första gången jag gör det. Under LVC/AC 31 och 32 satt man som klistrad i flera av racen. Jag tror inte att det har med en- eller flerskrov att göra utan hur close racing det blir. Sorry, men två slag, inga gippar (ok Alinghi gippade ju faktiskt en gång, efter att BMO hade gått i mål) och tvåsiffrigt antal minuters delta är inte close racing. Det är dragracing och det är i och för sig nog så häftigt. Men det är inte det häftigaste som har hänt segelsporten.
Feb 13, 2010 @ 13:23
ser fram emot att få en bra orsak att åka till Västkusten och kolla AC.
Feb 13, 2010 @ 14:37
Det vi saknar i AC33.
http://niklaslundberg.blogspot.com/2010/02/asien-det-ligger-langt-bort-frammande.html
Feb 14, 2010 @ 10:49
Ser ut som det är racedags om en timme och en kvart nu !!
Undrar om Alinghigänget har kommit upp med nåt nytt sista dygnet nu eller det blir en till burk med Whoopass som levereras på sjön utanför valencia idag.
Feb 14, 2010 @ 14:03
Det här börjar bli långtråkigt. Nä, jag säger så här jag:
Lägg pengarna på en seglingshall (överdäcka någon stor hamnbassäng, skaffa fläktar), segla små båtar med ganska lösa regler (moth/A-cat/modernare variant av 2.4). Seglingen blir publikvänlig tack vare överskådligheten och möjligheten att starta på utsatt tid, utvecklingen går snabbare tack vare mindre båtar, en del av investerningarna kommer till nytta efter racet, träningsmöjligheterna blir enorma….
Feb 14, 2010 @ 14:13
Haha fan vad tråkigt…AC ska vara speciellt och det är den det sannerligen denna gången. Nä nästa år hoppas vi att flerskroven blir lite snabbare:)
Feb 14, 2010 @ 14:28
Iofs lite trist att vänta – det håller jag om. Men samtidigt är det ju en del av charmen med segling att man faktiskt måste vänta på vädret. Men det är klart osmart att köra seglingens största event, som sänds worldwide på TV m.m. på ett ställe där vindarna är så oförutsägbara (eller rättare sagt – förutsägbart svaga). Alinghi ville ju köra i RAK där det blåser stadigt varje dag.
Feb 14, 2010 @ 15:08
Tur att det inte blev något… Satt tillsammans med Andrew McIrvine, commodore på RORC, och följde starten på på min MacBook. Men så blev jag tvungen att rusa till flyget…
Hade det pågått ett race då, hade det blivit dålig stämning :)
Feb 14, 2010 @ 15:20
Det är lite märkligt att de bästa seglarna med de snabbaste båtarna ska behöva vänta på speciella förhållanden.
De har väl allt på plats vad det gäller väderteam mm.
Kör !
Feb 14, 2010 @ 15:24
Speciella förhållanden vet jag inte men det blåser 3 knop vid första märket och det har vridit 30 grader på 30 minuter…
Feb 14, 2010 @ 16:04
Nu är det jämn vind över banan och RC planerar start 16:25!
Feb 14, 2010 @ 17:56
Whooopass idag igen :(
Missade halva racet för man var på gymmet 2 timmar men nu ser man vid märke 2 rundningen och alinghi e ju så galet akterseglade idag igen.
Satan så fort den där trimaranen seglar alltså.
Feb 14, 2010 @ 17:59
Men det var en j-ligt intressant kryss…!
Feb 14, 2010 @ 18:06
Varför protesterar Alinghi?
Feb 14, 2010 @ 18:23
Som att se en Porsche och en Amazon tävla mot varandra. ZzzzzZzzzzZzzz…
Feb 14, 2010 @ 18:29
Nu e de dock lite action för alinghi har tagit in halva avståndet på några minuter nu……dock 1 km bakom ännu.
Men dom har mer tryck helt klart !!
Kanske blir lite action ändå.
Feb 14, 2010 @ 18:32
Då var det klart då !!
Grattis BMW Oracle Racing och Larry Ellison.
Feb 14, 2010 @ 18:36
Hamnar Oracle på museum nu, eller?
Feb 14, 2010 @ 18:42
Grattis til Larry Ellison och hans “Russel COURTs”
Feb 14, 2010 @ 19:23
Lite kul idag…vid starten. Ingen etablerad TV kanal sände, bara websändningar. När jag kollade var vi 12 000 som var inne samtidigt. Ingen stor publik direkt.
Men det ska bli kul att kolla AC på västkusten….
Feb 15, 2010 @ 14:25
Eurosport sände faktiskt starten och några minuter in på racet vilket de skall ha en eloge för.
/M
Feb 15, 2010 @ 14:34
Verkligen! Eurosport 2 hade tänkt sända hela racet live, men de hade väl inte beredskap för 6 timmar uppskjuten start. Tror att de drog strecket 15.30.
Feb 14, 2010 @ 20:27
Just nu prisutdelning av cupen i valencia och snubben från sweiziska klubben som fick äran att överlämna den såg inte helt road ut direkt.
Undrar om alinghi är på väg hem till alperna redan ?
Feb 14, 2010 @ 21:22
Mascalzone Lationo blir Challenger of Record?
Feb 14, 2010 @ 22:32
Det verkar onekligen så…
Feb 14, 2010 @ 23:00
LE erkände väl det rakt ut på presskonferensen när han svarade på påståendet om att Mascalzone redan gått ut i pressen med att säga att “han aldrig hört Vincenzo ljuga förut…”
Feb 16, 2010 @ 21:53
AC har gett ordet spektakel ett ansikte, inte ett dugg fövånande att SVT o TV4 inte sänt ett dugg. Hur otroligt spännande var inte detta. Den ena båten måste ju ha helt fel LYS :-))
StefanK
http://www.dehlerdoris.blogspot.com
Feb 17, 2010 @ 07:55
Hehe, att SVT och TV4 överhuvudtaget skulle sända segling är inte så sannolikt… Till och med när vi hade Victory med så var det Stenbecks egna TV3 som sände, de övriga hade inte mycket att komma med.
Men när det gäller att få fram ett TV-vänligt format så var nog 32:a cupen INKL LVC väldigt bra på gång. Med en utmanarserie som gick över flera år och på olika venues ökade intresset för cupen rätt så mycket. Att vi fick en Act till Malmö var ju rätt stort för Sverige. On board-cameras, ljudsändning av afterguarden rakt ut i TV, Virtual Spectator o.s.v. gjorde att man kunde hänga med och förstå vindvridens betydelse m.m. I 32:a cupen hade vi maxdelta på 35 sekunder och det minsta var på 1 sek!
Får vi till ett liknande format i 34:e cupen så kommer internationell TV att hänga på igen. Dock inte SVT och TV4…
Feb 17, 2010 @ 08:35
När det gäller Victory kanske det var på grund av kopplingen till Stenbeck som SVT inte sände…
AC33 kändes som om man skulle låta en Formel 1:a möta en amerikansk Stock Car. Ingen inom motorsporten skulle ens fundera på att genomföra något sådant. Handikapprating och entyp är lätt att förklara men det här???
Ps. Som materialutveckling är det jättebra!
Feb 17, 2010 @ 15:09
På vilket sätt är handikapprating lättare att förklara än det här? Här är det ju ändå först imål som vinner.
Feb 17, 2010 @ 09:05
SVT som är public service skall väl i och för sig inte göra några sådana avvägningar (!) men TV4 kanske sätter sådana personliga saker före sådant som tittarsiffror (?). Jag förmodar att det är i det senare som skon klämmer, men det finns ju i alla fall lite hopp efter TV4:s bevakning av VOR.
Men vanliga sporter kommer alltid att ge högre tittarsiffror än segling. Det bekymrar mig dock inte nämnvärt, så länge riktiga sportkanaler som Eurosport har en bra täckning av våra event. Och det hade de i både 31:a och 32:a LVC. De har ju vissa skalfördelar, som har en internationell publik utspridd i hela Europa, till skillnad från lilla lilla SVT och TV4 som faktiskt skall gå runt på att ge 9 miljoner invånare en bra mix.
Att AC33 inte var särskilt TV-vänligt kan vi vara överens om, men det var ju heller inte syftet. En DoG match är en DoG match och inte ett F1-event. Jag hoppas som sagt att 34:e cupen återgår till det som var på gång efter 31:a och 32:a och att AC33 ganska snabbt förpassas till historieböckerna.
Feb 17, 2010 @ 10:37
Enligt Alex Simonis, som var Projekt ledare för SydAfrika, så diskuterades ,innan flerskrov blev fallet, om att ändra till AC90…
http://sundetregatta.blogspot.com/2010/02/alexander-simonis-om-americas-cup-33rd.html
Jag tycker frågan är varför båtarna måste ha denna storlek. Banorna blir så långa att det blir svårt att följa. AC i Malmö var ganska svårt att följa från vattnet. Märket fanns i horisonten och avspärrningarna gjorde att man hade svårt att förstå vad som hände. Även för oss som var insatta i sporten.
Feb 18, 2010 @ 14:59
Det tråkiga med svensk TV är inställningen till segling över huvud taget. “Folk med mycket pengar som leker med båtar”, även om just det kanske på sitt sätt kan stämma överens med senaste AC. I någon TV-soffa med förståsigpåare så blev ju sammanfattningen av VOR när de kom till Stockholm, “jippo”. Och efter att de konstaterat att det hela nog egentligen mest var ett “jippo med företag som gjorde reklam” så bytte de ämne och började spekulera i vad priset skulle bli för någon fotbollsspelare som skulle byta klubb…
Visst är det helt okej och bara att acceptera att segling aldrig kommer att bli vad fotboll är i TV. Men någon form av självdistans till sig och sin favoritsport borde väl ändå någon som kallar sig journalist kunna ha?