Kalla kårar – heta gubbar

”Kallaste och kortaste Cupen någonsin”. Så karakteriserade lokaltidningen El Pais årets regatta. Kallaste? Ja, sant är att det är första gången man på norra halvklotet seglar om 100-guineaskannan under vinterhalvåret. Kortaste? I teorin ja, det kan vara över på två raka. Men just nu drar det ut på tiden. I dag tisdag är det vackert och blåsigt. En idealisk dag för segling. Men regattaprogrammet är hugget i schweizisk marmor, så både tävlande och turister får snällt vänta till onsdag.

I mellantiden kan vi roa oss med att kolla de tidigare så superhemliga personalfrågorna. På sin lönelista har Team Alinghi 130 medarbetare. Av dessa hör 23 till poolen av besättningsmän. Nästan alla är veteraner från Bertarellis lyckade America´s Cup kampanjer. Killar som Simon Daubney och Murray Jones har redan tagit hem fyra ”muggar”, Nils Frei har tre. Kärntruppen har utökats med de franska multiskrovexperterna Loick Peyron och Franck Proffitt, vardera med fina meriter från Atlantöverfarter och världsomseglingar.

14 gubbs på Alinghi
I tävlingstrim seglas Alinghi 5 av 14 personer, enligt måndagens besättningslista. Man undrar om de alla ska behövas? Alinghi 5 har ju redan en ”donkeyman” ombord, urstarka pistmotorn Rotax som vid provkörningen på söndag brummade som tio Husqvarna motorsågar. På BMW Oracle nöjer man sig med 10 mans besättning. Kanske vingmasten är lättare att sköta? Låt oss se på uppgifterna ombord, enligt de engelskspråkiga beteckningarna.

Vi kollar listan “Alinghi 5 race crew, February 8”: Bowman Piet van Niewenhuizen (NED). Midbow Curtis Blewett (CAN). Pitman Rodney Ardern (NZL). Trimmer downwind: Nils Frei (SUI). Mainsail trimmer: Warwick Fleury (NZL). Traveller: Pierre-Yves Jorand (SUI). Helmsman: Ernesto Bertarelli (SUI). Tactician: Brad Butterworth (NZL). Runner: Murray Jones (NZL). Navigator: Juan Vila (ESP). Floater: Jan Dekker (RSA/FRA). Floater: Loick Peyron (FRA). Pre-start Peter Evans (NZL).

d2-alinghi-rotax-1-cut-540px.jpg
Rotaxmotorn bor under denna kåpa på Alinghi.

De flesta beteckningar är ju bekanta från ACC båtarna. Floater är en person som flyter från en uppgift till en annan, en allmännyttig kille som kan lite ett av varje. Men hur ska man tolka pre-start jobbet? Enligt mina journalistkolleger är det en taktiker som fokuserar på taktik och vägval före start, och därefter sköter bardunerna. Men kan det vara en Mulle Meck som före start trimmar den rikliga elektroniken för navigation, väder, TV med mera, och sedan före varningssignalen stiger av med sin gula låda? Inte så långsökt. I 2007 slängde man helt sonika den vattentäta elektronikboxen överbord för att plockas upp av chase-båten. På onsdag får vi svaret.

BMW: 10 ombord, 10 avbytare, 37 support
I BMW portföljen finns totalt 20 kappseglare, 34 konstruktörer för skrov, aerodynamik och hydrodynamik, samt 3 båtbyggare. Rekryteringsprincipen för besättningen har varit exakt motsatt Alinghis. Ut med primadonnor och gnällspikar från tidigare misslyckade kampanjer. Lägg till fräscha typer från Emirates New Zealand, Luna Rossa och Mascalzone. Krydda och peppra med några katamaranexperter och några världsomseglare. Låt sen Russell Coutts röra om BMW-stuvningen enligt smak och tycke. Notan tar Larry hand om.

d2-spithill-james_amcup-cut_540px.jpg
“Jesse” James Spithill, 2007 i luna rossas färger.

Så här såg det ut på måndagens BMW-lista. Bowman Brad Webb (NZL). Pitman Simone de Mari (ITA). Alternate pitman Thierry Fouchier (FRA). Jib trimmer Ross Halcrow (NZL). Wingsail trimmer Dirk de Ridder (NED). Wing sail caddy Joey Newton (AUS). Tactician John Kostecki (USA). Skipper/helmsman James Spithill (AUS). Navigator Matteo Piazzi (ITA). Mast Matthew Mason (NZL).

d2-bmw-mast-cut-540px.jpg
BMW vingmast med flaps

Vad saknas på BMW listan? Inga floaters behövs, det är ju färre snören och wirestroppar att hålla reda på. Ingen runner som sköter storskotets levang, vingmasten är ju bättre balanserad med lägre skotkraft. Ingen pre-start kille heller. Men en specialare: Caddy för vingmasten. James Spithill, kan du förklara vad en caddy gör, trimmar han flapsen, frågade jag på BMWs presskonferens. – Caddyn följer med vindströmmarna på lä sida av vingen, kollar alla tellisar (skvallertrådar), och justerar tvisten i seglet via de sju flapsen i akterkant. Han är assistent till vingtrimmaren, vars huvudjobb är att justera vingens anfallsvinkel mot vinden. Det är mera siffror än känsla, det gäller att kvickt komma upp till beprövat snabba inställningar, förklarade James.

Henry Ericsson