Gammal man gör så gått han kan
Dagens strykpojke var seglingsnämndens ordförande, nyazeeländaren Harold Bennett. En liten snubbe i Harry Truman-stil. På presskonferensen högg det församlade mediadrevet in med blottade tänder. Frågorna var formulerade på utsökt artig engelska, men andemeningen var klar:
– Ska inte båtarna tåla dagens vind på 17-18 knop, alla väder, om det inte finns någon vindbegränsning? Om Cup-utmanaren för hundra år sedan klarade av att segla över Atlanten, ska inte moderna nittio fot långa båtar klara några meters vågor? (Svar: ingen aning, jag har inte sett mycket av båtarna hittills).
– Om seglingsnämnden börjar bli grön i nyllet där ute, borde den kanske skaffa ett större startfartyg?
– Har Alinghis klubb Societe Nautique de Geneve för mycket inflytande över seglingsnämndens beslut?
– Är det sant att det ena laget var klart att åka ut och segla idag, medan det andra föredrog att bli i land? (Svar: No comments).
– Hur ofta har det enligt Bennett varit tjänligt seglingsväder på senaste tiden? (Svar: 5 dagar under 3 veckor!).
– Då läget tydligen är bra ännu 10 mil från stranden, kunde man inte segla en 10-milsbana två varv? (Svar: Det snackades visst om den saken vid mötet i Singapore, men jag var inte med om det.)
– Hur blir dagsprogrammet i fortsättningen? (Svar: seglingar varannan dag, fredag-söndag-tisdag, o.s.v.)
Tyvärr blev slutsatsen, att Mr Bennett börjar vara för gammal för sitt jobb. Erfarenhet av America´s Cup har han förvisso, men går alltför mycket i organisationens ledband. Han borde vara självständigare och våga sätta ner foten. Hans jobb är att starta båtarna oberoende av ägarnas förbehåll. I det ursprungliga gåvobrevet ”Deed of Gift” finns inga vindgränser eller våglimiter. Må den bästa besättningen med den starkaste båten vinna.
Martin
Feb 11, 2010 @ 09:34
Hej
Vill tacka för mycket roliga artiklar från Valencia Henry. Tanken slår mig samtidigt att jakten på vind och regelvrängeriet är ett väl så fascinerande skådespel som seglingen i sig sig kommer att erbjuda (?). En fråga: Vad gör båtarna och besättningarna på vilodagarna? Ingen segling?
/Martin
svar?
Feb 11, 2010 @ 10:11
Det är bra att du skriver alla frågorna som är mycket intressanta, synd att du inte skriver ner vad han svarade, eller vad andra nyckelspelare tycker om situationen. Undrar vem som är för gammal för sitt jobb.
Tobbe
Feb 11, 2010 @ 13:10
Av artikeln tycker jag det framkom att den fanns sju huvudtyper av frågor på presskonferensen, varav artikelförfattaren skrev svaret på fem av dem.
Eller?
/Tobbe
MJ
Feb 11, 2010 @ 12:45
Tycker bara detta illustrerar vilket jävla skämt denna så kallade kappsegling är…
MG
Feb 11, 2010 @ 13:51
Jag har ingen aning om vem denna Henry Ericsson är, men han verkar inte förstå så mycket av spelet. Att attackera Harold Bennett är ganska missriktat.
Hör presskonferensen i sin helhet här så får ni väl alla svaren.
http://www.sail-world.com/Europe/Americas-Cup:-Harold-Bennett-fronts-on-Race-2-cancellation—Audio/66339
Patrik S
Feb 11, 2010 @ 19:43
Mr Bennett är ganska ny som PRO (Race officer Licensierad november 2008) med internationell status vilket förvånar mig när det finns många med mer erfarenhet. Jag kan dock inte uttala mig om han gjort bra eller dåligt jobb. Är inte enklaste jobbet han har ;-)
Björn Hansen
Feb 11, 2010 @ 20:08
Hej Patrik,
antingen har han förnyat sin licens 2008 eller så är det en bugg någonstans. Harold var seglingsledare för ena banområdet under Americas Cup 2007, eller kanske snarare LVC. Han var dessutom seglingsledare I NZL 2003, om han var med 2000 kan jag inte uttala mig om men det är inte alls otroligt. Han var dessutom med på World Matchracing Tour i Auckland både 2000 och 2001. Så jag vet inte om man hittar jättemånga med mer erfarenhet.
Mvh
BJörn
Patrik S
Feb 12, 2010 @ 09:05
Hej Björn
Kan ju vara en bugg i ISAFs databas. Enligt ISAFs data så fick han internationell licens 2008. Och om det var en uppdatering borde ett annat årtal stå där. Hur som helst som du beskriver det har han ju en massa erfarenhet i så fall. Inget lätt jobb när man är jagad av medierna ;-)
Vänligen
Patrik
Patrik H
Feb 12, 2010 @ 09:17
Harold var PRO för AC båda gångerna i Aukland. Däremot inte för uttagningarna i LV-cup. Kritiken mot Harold, både i artikeln här och i media i övrigt, är grundlös och bygger på okunskap.
Patrik S
Feb 12, 2010 @ 10:15
Hej Patrik H
Har ingen kritik mot Mr Bennett, jag konstaterade att han var ny som PRO MED internationell status. Och har har väl knappast varit ensam om att vara SL på AC och därmed kanske finns fler som har erfarenheten. Mr Bennett är säkert kvalificerad annars hade han inte fått sin IRO status. Och som jag sa.. inget lätt jobb som är så utsatt.
vänligen
Patrik
Peter Gustafsson
Feb 11, 2010 @ 23:20
Här har vi en längre intervju (av Mr Clean från Sailing Anarchy) med Harold Bennett:
http://www.youtube.com/watch?v=pjC3BiUQKhw
http://www.youtube.com/watch?v=nfExb_0ijzA