BMW Oracle tog hem Cupen
Som väntat segrade amerikanska utmanaren BMW Oracle även i den andra seglingen om årets America’s Cup i Valencia. Försvararen Alinghi bjöd denna gång på inspirerat motstånd och var en stund uppe i ledningen. Med två raka segrar hemförde BMW den klassiska pokalen till amerikanska västkusten.
Men racet blev nästan inte av. Efter 6 ½ timmes väntan på stabil vind gick startskottet 16:25, fem minuter före tidslimiten. Alinghi skaffade sig en onödig straff genom att inte vara i tid i startboxen. James Spithill lotsade BMW över linjen 24 sekunder före Alinghi.
Därmed borde loppet vara kört? Icke sa Nicke. Medan BMW fortsatte ut på vänsterkanten, satsade Alinghi på höger sida av banan. Schweizarna hittade ett trevligt högerskift och slog inåt mot BMW. Till allas förvåning var Alinghi nu i ledningen. Det tog nästan hela den 13 sjömil långa kryssen för den amerikanska vattenspindeln att på nytt ta sig förbi sin schweiziska motståndare.
Alinghi var i avsevärt bättre form än i fredagens utklassning. Det nya storseglet verkade bukigare, med större dragkraft. Man jobbade mera med vattenballasten. Brad Butterworths taktiska öga var skarpare än tidigare. Erfarna rorsmannen Loick Peyron lyckades hålla bättre fart på båten i de gropiga dyningarna. Dagens match blev pulserande och spännande.
Dagens bana var en liksidig triangel med 13 sjömils ben. Vid kryssbojen före de två slörarna ledde BMW med bara 28 sekunder. Men det amerikanska rymdskeppet öppnade alla spjäll i sin vingmast och började genast gå 3 knop fortare än Alinghi. BMW gick rakt och fort som en släde på en med. Alinghi verkade vingla rätt mycket hit och dit, med ofta bromsande roder. Vid målgången hade Alinghi halkat efter enorma 5 minuter 26 sekunder. Alinghi struntade i ta sitt straff, loppet var ändå kört.
Saken var klar. Jänkarna hade vunnit 2-0. ”America’s Cup will be Americas Cup again”. Det var bara femte gången i America’s Cups historia, som en utmanare hade vunnit Cupen. De övriga 28 hade försvararen lyckats hålla muggen. BMW Oracles ägare Larry Ellison var själv ombord, och kan vara stolt över sitt teams insats. Alinghi-bossen Ernesto Bertarelli var med på sin skuta. Säkert funderar han redan på en ny utmaning.
Henry Ericsson