Skip to content

17 Comments

  1. JM
    Feb 15, 2010 @ 11:03

    En undran, vad kan Alinghi hittat att protestera mot? Dom skickade ju upp röda flaggan under kryssen i andra seglingen. (Även om det sen inte blev något av den)

    Reply

    • Patrik H
      Feb 15, 2010 @ 11:20

      De trodde nog inte att det skulle bli start och när de väl insåg att det skulle bli av var de för sena för att hinna till läbojen och tillbaka. De måste ju “pinga” positionen på den. De visste nog om att SNG-delegaterna i RC vägrade att genomföra starten. Vad de inte visste var att Harold kallade in de observatörer som fanns ombord för att genomföra startförfarandet. Anledningen till rödflaggen är nog att det är viktigt att protestera direkt och sedan får man lista ut vad det skall stå i protesten.

      De gjorde samma misstag 2007 (dock utan straff) när de inte tog “apa ner” på allvar, 20 min innan tidsgräns. Då vann ETNZ matchen och ACM försökte få Luigi avskedad.

      Reply

  2. PelleL
    Feb 15, 2010 @ 11:10

    Jag tyckte dom muttrade något om att dom tyckte att seglingsledningen kört igång racet med för liten förvarning på presskonferensen men det var inte så lätt att förstå..=/

    Reply

  3. Fabian
    Feb 15, 2010 @ 11:13

    Fy fan vad skönt och rättvist detta var, rätt gubbar vann och på vilket sätt dom gjorde det, ren och skär förnedring. Ni som fortfarande tycker att Alinghi blivit orättvist behandlade bör beakta det faktum att SNGs representanter vägrade sköta flaggorna på startbåten utan Tom Ehman och tenderbåtsföraren fick rycka in under övervakan från en kustbevakare. Detta är anledningen till att Alinghi kom sent till ingateningen, snacka om patetiskt uppträdande något som gör BOR seger än skönare.

    Reply

  4. Löjligt..
    Feb 15, 2010 @ 12:57

    Vem bryr sig? Seglingens största flopp genom tiderna och det sändes inte på någon kanal i hela världen. Ett stort och tråkigt förlöjligande av seglings sporten. Jag förstår alla reportrar som inte tycker att segling är värd någon bevakning i huvud taget. Tyvärr blir det nog inte bättre av det här spektaklet.

    Reply

    • swe54
      Feb 15, 2010 @ 20:36

      Det sändes live på tex Eurosport och Eurosport2 om man nu var lite intresserad…

      Reply

    • Olsson
      Feb 16, 2010 @ 08:39

      Sändes på Yacht Channel live. Kanonbra, och spännande andra racet!

      Reply

    • Sam V
      Feb 16, 2010 @ 12:19

      Att kalla AC33 för ett förlöjligande av seglingssporten och flopp är väl ändå att ta i. Det som varit tråkigt har varit alla juridiska turer. Kul däremot var att få se dessa fantastiska båtar mötas. Och visst fasen var det spännande, inför racen och särskilt kryssen i andra. Att sen BOR till slut var såpass överlägsen visar som PelleL påpekat att AC är och har alltid varit lite av en designtävling. Som driver seglingsutvecklingen framåt.
      Journalister som inte är bryr sig lär varken bli mer eller mindre intresserade av segling efter AC33. Men för många av oss som gillar segling var det stort.

      Reply

  5. Patrick L
    Feb 15, 2010 @ 14:05

    Jag tycker det var bra att BMW Oracle vann och man kan undra vad som tog åt Bertarelli efter 32:a cupen. MEN: Jag tycker också att det blir larvigt att utmåla Alinghi & Bertarelli som idioter som inte kan göra upp på vattnet. Alinghi plockade ju faktiskt cupen från NZL – på vattnet – och har framgångsrikt försvarat den – på vattnet – enligt det gamla formatet som alla hyllar. Och vad man än tycker så är Alinghi ett team som lägger fruktansvärt mycket pengar i vår sport. Skönt att i alla fall Russell och Spithill ger Alinghi den cred de förtjänar. Hoppas det inte blir som Sailing Anarchy här på Blur.

    Hoppas att Alinghi är med i nästa cup och vill slåss på lika villkor som de andra.

    Reply

  6. JM
    Feb 15, 2010 @ 17:47

    Vad händer nu då med Americas cup?
    Vilka båtar blir det?
    När blir det?
    Är Victory Challenge med?
    Var blir det?
    Annat intressant…

    Reply

  7. Peter Gustafsson
    Feb 15, 2010 @ 20:19

    Statement by GGYC Commodore Marcus Young

    Valencia (February 15, 2010) – A challenge has been received from the Club Nautico di Roma. GGYC is pleased to confirm that the Italian club will be the Challenger of Record for 34th America’s Cup.

    We look forward to working in close partnership with CNR and their challenging team – “Mascalzone Latino” owned by world champion sailor Vincenzo Onorato – to reinvigorate the America’s Cup. Mascalzone Latino competed as a challenger for both the 2003 and 2007 America’s Cup.

    GGYC and CNR have pledged to start a dialogue and wide-ranging discussions with the America’s Cup community, including existing and prospective teams.

    The objective is to ensure that the 34th America’s Cup is built on the foundations of the competition’s unique past as well as on a shared vision for its future.

    Reply

  8. Micke
    Feb 15, 2010 @ 23:39

    Its always interesting reading comments and hearing what people faraway from the reality says and believes. I hope that is not to cheeky…..

    When two fight there are normally more than one in fault and even if I like the Oracle win I don’t believe that Oracle is innocent.

    Sweden has a potential challenger in Artemis which is doing the LV series and have a very strong team. Obviously it would be fantastic to see more than one swedish challenger but is that realistic?
    The media numbers are great for the 33rd Cup and if somebody missed it then it was probably their own fault.

    Rumors say that Oracle spend around 200 million USD and that would be more or less the same as there challenge for the 32nd Cup. Alinghi spent considerably less but has always spend less and still won twice. I have no idea what the budget was for Ericsson but in total sportive / commercial it must have been close to 70 million (maybe that is a little high or low, anybody that know for sure?) a number that is close to Alinghi’s defense 2007. Alinghi has always run a tight operation with extreme focus and it’s sad to see them loose but either the next cup is in multihulls or monohulls they could be back with a very strong team since their common knowledge is huge. Be sure that Russel C will try to buy more than one Alinghi crew.

    An Americas Cup with 20 plus breeze in a box rule multihulls/monohulls without engines and 4-6 really well budgeted and capable challengers. At least two teams in the defender trials. Venue? Who cares as long as there are no postponements.

    Sleep well.
    Micke.

    Reply

  9. Anders Dahlsjö
    Feb 16, 2010 @ 08:22

    Det var spännande att äntligen få se dessa två flerskrovsbåtar göra upp. Så bra matchracing blev det ju aldrig. Vad kunde alinghi göra när BMWO kom in mot märket med mindre än en båtlängd imellan? Undrar om BMWO hade kunnat komma om alinghi om de varit först runt märket, kanske hade de försökt i lovart med luffningsduell som följd eller hade de kraft nog att komma om i lä? Det får vi aldrig veta. Förhoppningsvis blir framtidens AC i mer manövererbara båtar som öppnar upp för fler möjligheter i tighta situationer och där man inte behöver vänta i dagar på att vinden skall vara inom ett smalt spectrum. Men rent tekniskt var det intressant att se vingseglets dominans.

    Reply

  10. Peter Gustafsson
    Feb 16, 2010 @ 10:54

    Nja, jag tyckte nog att första kryssen var ganska spännande matchracing… strejk i startbåten, missad prestart, val av rätt kant, missa att täcka sin konkurrent, pricka en mycket tunn layline och den omöjliga situationen som Alinghi satte sig i.

    Inte så mycket båt-mot-båt, men taktiskt mycket intressant. Frågan är väl om Alinghi hade kunnat göra det annorlunda genom att följa BMW Oracle ut mot vänster i ett tidigare läge? Eller tvivlade man så på sin båtfart att man blev för giriga på högerkanten?

    Sedan tror jag att vi har en tendens att överkskatta America’s Cup (eller Louis Vuitton) som tävlingar där man ser mycket “bra matchracing” (med undantag av starterna). Förra cupen var superjämn, men dessförinnan har det oftast varit stora avstånd mellan båtarna: http://en.wikipedia.org/wiki/Americas_Cup

    Reply

  11. Micke
    Feb 16, 2010 @ 14:37

    Agreeing with you Peter. Best match racing is on the tour and the reason for most of the Cup Teams staying away is that AC has very little to do with match racing.
    Why sail in 9.8 – 10 knots upwind and 12 knots downwind when you can go 20 upwind and 30 downwind.
    In the design process you have to make sacrifices. Straight line speed or maneuverability is one.
    Put the AC where there is wind and in boats that can take the breeze. Then there are no postponements.
    Another matter VOR no has five boats???? Frenchies, Two Telefonica boats, Puma and Italy. Anybody up to date on this????

    There won’t be any issues in between Oracle and the Rascals. The Rascals have most of the Oracle shadow crew and they will go hand in hand.

    The defender always speaks after the win. Let’s hope they don’t get greedy like the rest have been.
    Micke.

    Reply

  12. Peter Gustafsson
    Feb 17, 2010 @ 08:23

    Här är förresten hela storyn om myteriet på startbåten.

    Harold, what happened on the boat when you tried to start Race 2? Is it true that the SNG members on the boat refused to perform their jobs?
    We had a bit of a mutiny. I don’t think SNG wanted to go, so they decided they weren’t going to do flags. So Tom [Ehman, BMW Oracle Racing’s head of external affairds] took the AP down and my boat driver, who’s also an international umpire, he shot up forward and did the rest of the signals.

    Does this stray into Rule 69 territory. Would you normal write a report for ISAF?
    Yes I do have to and obviously that’s going to be included in any report. That’s what you do, you’ve got outline what’s going on on the boat, whether it’s good or bad.

    Reply

  13. fills
    Feb 17, 2010 @ 17:03

    Det stämmer Puma kommer att köra tillsammans med ett svenskt företag som varit med tidigare i VOR. Målgång i Marstrand vore najs! Blev ju ruggig dramatik sist, med tight finnish och därefter Telefonica on the rocks.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.