Skip to content

38 Comments

  1. Henning Føsker
    Feb 22, 2010 @ 08:27

    Enda en ny båt på regattabanen:

    First 35 – Stein Ødegård/Henning Føsker, Norge

    Reply

    • Large
      Feb 22, 2010 @ 12:52

      Även Bullandö kommer att få en Arcona 340….

      Reply

    • Daniel
      Mar 14, 2010 @ 11:32

      Ny First 35 – Stockholm / Daniel Elofsson

      Reply

  2. Henrik Holm
    Feb 22, 2010 @ 11:41

    Melges 24 – Henrik Holm, Björlanda Kile

    Reply

  3. F424
    Feb 22, 2010 @ 12:18

    Reply

  4. Stefan Blom
    Feb 22, 2010 @ 14:12

    Nu håller VOR på att presentera kommande rutt…Kapstaden första stoppet….undra om det blir Oslo?

    Reply

  5. Sam V
    Feb 22, 2010 @ 15:16

    “The European ports of call for the Volvo Ocean Race in 2012, including the finish port will be the next to be announced and the entire route is set to be revealed before the end of March.”

    Reply

    • Stefan Blom
      Feb 22, 2010 @ 17:54

      Lite lustigt att de senast i torsdags skickade ut nedan text i ett viktigt pressutskick för att sedan idag endast avslöja Kapstaden samt mycket luddiga i kommande offentliggöranden för de kommande stoppen.

      “Alicante, Spain – 18 February 2010 –The Volvo Ocean Race will commence the introduction of the new route for 2011-12 on Monday 22 February. A press release will be issued at 1000 GMT/1100 CET.
      Specific press information will be distributed in French, Italian, Spanish and Chinese. Images and archive broadcast footage will be available. Download information will be available on Monday.

      // Stefan

      Reply

      • Sam V
        Feb 22, 2010 @ 18:21

        “..the introduction of the new route..” De vill väl suga på den här karamellen så länge det bara går. Varje stopp vill väl ha fokus på just sin stad så det presenteras bit för bit. Ben för ben. Stopp för stopp.

        Reply

  6. Per Engdahl
    Feb 22, 2010 @ 15:21

    2 st A31 i Oslo fjorden, Björn William Lindgren och Harald Wlader.

    Reply

  7. CB
    Feb 22, 2010 @ 17:39

    Saknar Farr 30 i listan… Ska vara minst en till på väg till STHLM, 3 st till Norge och 1 ny till Danmark, detta enligt: http://condevorsail.wordpress.com/fleets/

    Reply

  8. silverminken
    Feb 22, 2010 @ 18:52

    En Elan 310 til Oslofjorden (Thomas Roka-Aardal) og en til Stavanger.

    Reply

  9. Patrick L
    Feb 22, 2010 @ 19:59

    Farr 30 – Peter Melander/Johan Holmqvist, Stockholm
    Farr 30 – Kristoffer Borge, Larvik
    Farr 30 – Oyvind Vikne, Ran/Bergen
    Farr 30 – Team Timeout, Tommy Hågensen, Tromsø
    Farr 30 – Köpenhamn

    Reply

  10. Patrik
    Feb 22, 2010 @ 20:19

    Köpbåtar allihopa ! Skoj med nya båtar, men det går inte att köpa respekt..

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Feb 23, 2010 @ 03:26

      Nja, att snickra ihop en Corby 36 hemma på varvet räknas väl :-)

      För mig handlar respekt mycket mer om vad man gör med sin båt än hur man skaffade eller byggde den. Själva båten är väl “bara” ett verktyg, även om mycket av diskussionerna handlar om själva båten.

      Reply

      • Patrik
        Feb 23, 2010 @ 14:49

        Visst är vad du gör med redskapet viktigast, men det var ju inte vad denna tråd handlade om..
        Coolast är ju om du både byggt båten själv och gör bra resultat med den.

        Reply

        • Hannu
          Feb 28, 2010 @ 19:02

          Jag som trodde att tråden handlade om vilka nya båtar som dyker upp på banan!
          Säkert många båtar som dyker upp om alla ska bygga dom själv, håller med Peter om att det är seglingen i fokus.

          Reply

          • Patrik
            Feb 28, 2010 @ 20:16

            Klart att det är seglingen i focus, och det hävdar man extra om man aldrig byggt en båt..
            De som bygger nya båtar är de som ser till att ni kan segla dem och att bygga sker tyvärr på bekostnad av segelträning så det är extra strongt att göra båda med bra resultat, se hur det gick för Marström.
            Jag beundrar verkligen Henrik i Västerås eller Pelle Nylen i Karlstad som blev proffs på det.
            Orkar man läsa allt jag skrev vilket inte Hannu gjorde så förstår man att jag tycker det är skitskoj med nya båtar men att respekt inte kan köpas utan bara förtjänas genom att seglas till sig, har du dessutom byggt båten förtjänar det dubbel respekt.

  11. Micke
    Feb 23, 2010 @ 07:57

    3 nya expresser på g, två till Tyskland tror jag, den tredje än så länge en välbevarad hemlighet..

    Reply

  12. jørgen
    Feb 23, 2010 @ 09:00

    “Rock’all” bytter ut sin Albin Express (NOR-56) med en X-35 (NOR-202).
    Seiler for Bundefjorden, Oslo.

    Mvh Brødrene Fremstad

    Reply

    • Johan R
      Feb 25, 2010 @ 11:45

      Får vi se er på X-35 Nordiska Mästerskapen i Båstad 28-31 juli?

      Reply

  13. Team Styrbord
    Feb 23, 2010 @ 10:52

    Jag trodde Falkenberg skulle köra Normars First 45 ett år till……

    Reply

  14. Large
    Feb 23, 2010 @ 13:17

    Kanske dax för en matrikel med båtdata, segelfabrikat, ägaruppgifter, besättning mm samlas för utbyte av erfarenheter mm?
    Gemensamma inköp av säkerhetsmtrl, AIS, hamnavgifter mm
    En virituell båtklubb?

    Reply

    • SilverSurfer
      Feb 23, 2010 @ 15:57

      Jeg tror at du lige forsynede Peter med en mulig indtjeningskilde for hans Web-site. Udfordringen bliver at holde sig på god fod med branchen hvis man både vil foretage kritiske bådtests og arrangere rabat-indkøb. Og det er jo en forudsætning for f.eks. annonce-indtægter.
      Men der er nok af magasiner og web-sites, som er fuldstændigt tandløse og kritikløst viderebringer marketing-information, så jeg håber at forsøget bliver gjort…..

      Reply

  15. Snövit
    Feb 23, 2010 @ 15:59

    http://www.batagent.se/?sajt=kopbat_zoom&sprak_id=751

    En lite större båt, men hon ser fin ut!

    Reply

  16. dg
    Feb 23, 2010 @ 20:39

    Om vi talar om att bygga båten själv och segla, så blir det spännande att se vad Mats Gustavsson får för resultat på GR med Linjett 34an som han just nu bygger på Rosättra.

    http://www.linjett.org/home/page.asp?sid=44&mid=2&Id=48

    Reply

  17. Pär J
    Feb 25, 2010 @ 14:56

    Mest segling för cashen; Farr 30! Hanterar du en Farr 30 på ett bra sätt kan du sätta dig i vilken kölbåt som helst och “rocka”. Klassen växer till sig i Skandinavien och vi får förhoppningsvis se ett EM i Östersjön snart!

    Farren ligger så pass rätt i pris att många skulle ha råd att ha en cruising båt och en Farr 30 att segla skjortan med!

    Pär

    Reply

    • Henrik Holm
      Feb 26, 2010 @ 12:28

      Det där är redan utrett och Farr 30 vann inte någon kategori … :)

      http://www.blur.se/2009/11/17/mest-segling-for-pengarna/

      Reply

      • Marc
        Feb 26, 2010 @ 13:45

        Observera att X-35 finns begagnad för en mille nu. Den är fint inredd och utrustad, entyp och inte lika sliten som Farr30orna brukar va efter tio Tour de France à Voile. En sliten gammal racer är ingen bra affär för en halv mille, tycker jag. Särskilt om man dessutom måste köpa en ytterliggare båt att semestra i. Två stora båtar orkar ingen med.

        Reply

        • CB
          Feb 28, 2010 @ 17:37

          Gud vad trött jag är på dessa ängsliga X-35 förespråkare som hela tiden måste ta upp denna bobåt så snart någon annan båt får lite rampljus. Vad är det med er? Det måste ju va nått fel på den båten eftersom ni hela tiden går in i försvarstal så snart en annan båt diskuteras! Varför hela tiden dessa försök att kannibalisera på andra båttypers popularitet?

          Som Patrick L skriver nedan så spelar inte dessa båtar i samma division. Om Farr 30 är en båt du seriöst överväger så kommer aldrig X-35 vara ett alternativ, och vice versa. Dom är helt enkelt för olika. Det är som att jämföra en Volvo V70 med en begagnad Ferrari!

          Reply

          • Mats V
            Feb 28, 2010 @ 23:58

            CB,
            Vet inte vad du kör för bil men X-35:an är nog ändå att se som lite vassare än motsvarande en Volvo V70… ;-)
            En som gärna har såväl en Farr 30 som en X-35. …och diverse andra härliga båtar…

  18. Pär Johansson
    Feb 26, 2010 @ 16:12

    Nej, Farr 30 vann inte ngn omröstning men var nära; ngr få röster efter 1:an X 99.
    Farr 30 ger en annan typ av seglingsupplevelse än deplacementbåtar som X 99 och X 35, kompromisslös segling men inget att bo över i. Farr 30 är även en mycket utvecklande båt att segla, man får bl a lära sig hur det är att plana i 25 knops fart.

    Båtarna är även relativt “billiga” i underhåll och att fixa med jämfört med många andra båtar.

    Reply

  19. Patrick L
    Feb 27, 2010 @ 12:46

    Hej Marc. Kul att du vet vad du gillar för båt. Jag tror dock inte du gör X-35-klassen någon större tjänst genom att försöka marknadsföra den på Farr 30:s bekostnad. Det är väldigt olika båtar och en jämförelse blir mest en lite ängslig övning som grundar sig i att man inte vet vad man vill ha. Den enda likheten mellan dessa båtar är väl att båda är starka entypsklasser internationellt och att det finns en spinnakerbom.

    Farr 30 torde inte ens stå på shortlist om prioriteten är en “fint inredd” båt. Vill man däremot ha en extremt häftig kappseglare som är trailerbar, snabb i både lätt- och hårdvind och funkar på både bana och hav så ligger en Farr 30 mitt i en sweet spot där X-35 inte finns på shortlist. Att den sedan kostar mindre än hälften så mycket som en X-35 gör ju inte kalkylen mindre intressant. Jag tror inte att en beg F30 är en sämre kappseglingsaffär än en X-35. Jag tror tvärtom att den som sätter sig och räknar finner att en Farr 30 har en förvånansvärt hanterbar budget jämfört med många andra båtar som har sämre prestanda – inklusive X-35. Börjar du sedan räkna pris/prestanda för en skandinavisk satsning vågar jag påstå att en Farr 30 kommer ut i topp både i inköp och löpande kostnader.

    Vad sedan gäller skick. Av 215 st byggda Farr 30 är det kanske 10-15 båtar som har gjort 10+ TFV. Ingen av dem finns i norra Europa vad jag vet. Vilka båtar är det du har tittat på och på vilket sätt anser du att dessa är representativa för klassen?

    Antalet Farr 30 i Skandinavien ökar och takten har denna vinter ökat. Jag tror inte att de som köper dessa båtar är imbeciller som inte förstår bättre. Den senaste snackisen är f.ö att en Farr 30-ägare nyligen fick ett bud på sin båt som faktiskt var högre än det han betalade förra året. Men han ville inte sälja. Man brukar inte vilja det när man väl har köpt sin Farr 30. Det är en av de klasser som ägarna är mest trogna.

    Reply

    • Marc
      Mar 1, 2010 @ 17:19

      Mitt kommentar gällde kalkylen kappseglare plus ytterliggare en bobåt. Om jag marknadsföra på bekostnad, så är det på den där cruisingbåten man skulle ha.

      Visst är en Mumm 30 en bra affär om man just vill ha en sådan. Mumm 30an är absolut en fin båt och bra kappseglare. Dags för Spi Ouest 1. till 5. April förresten. Där brukar det vara ett 20-tal båtar och det är fint att se på banan. De är välanvända, de har seglats 10-15år i medelhavet, därav priset.
      Hoppas ingen ta illa upp nu igen, det var inte meningen.

      Reply

  20. Peter Gustafsson
    Mar 15, 2010 @ 13:50

    Fram XV är kanske inte ny, men med ny köl, nytt roder, peke och nytt segelplan så lär de vara med och köra om IRC-titlarna i Skandinavien till sommaren…

    http://www.seilas.no/wip4/detail.epl?id=466728

    Reply

  21. Peter Gustafsson
    Mar 23, 2010 @ 23:15

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.