Trash Talk | nya båtar 2010
OK, nu är det dags att ta reda på vad det är för nya (eller nästan nya) fräcka båtar som dyker upp till säsongen. Nedan de jag kom direkt. Hjälp till att komplettera listan…
A-31 – Letto di Pletto, Halmstad/Stockholm
A-31 – Björn William Lindgren, Oslofjorden
A-31 – Harald Wlader, Oslofjorden
A-40RC – ??, Norge
Arcona 340 – Ragnar Skjølingstad, Stavanger
Arcona 340 – ??, Stavanger
Arcona 340 – ??, Bullandö
Arcona 340 IRC – Olesen/Qviberg, Stockholm
Arcona 340 IRC – Arcona Estland
Aspect 40 – Team Anna Drougge, Stockholm
Aspect 40 – Team Martin Angsell, Stockholm
Corby 36 – Richard Göransson, Stockholm
Dufour 40 – North Sails
Elan 310 – Thomas Roka-Aardal, Oslofjorden
Elan 310 – Stavanger
Elan 410 – Björn Gerstädt, Göteborg
Dehler 29 – Pontus Göransson, Göteborg
Farr 30 – Peter Melander/Johan Holmqvist, Stockholm
Farr 30 – Kristoffer Borge, Larvik
Farr 30 – Oyvind Vikne, Ran/Bergen
Farr 30 – Team Timeout, Tommy Hågensen, Tromsø
Farr 30 – Köpenhamn
Finn Flyer 34 Club – Nornan IX, Helsingfors
Finn Flyer 36 – Kullavik
Finn Flyer 42 – Avantime Sail Racing, Stockholm
First 35 – Krister Gustavsson
First 35 – Per Borgillen, Göteborg
First 35 – Sigvard Cumtell, Halmstad
First 35 – Daniel Elofsson, Stockholm
First 35 – Ragnar Wisløff, Norge
First 35 – Stein Ødegård/Henning Føsker, Norge
First 40 – Bengt Falkenberg, Göteborg
Hansson 31 – Anders Bergmark, Höganäs
HP 1030 – Håkan Hedström, Helsingborg
HP 1030 – Ewa & Andreas Samuelsson, Uddevalla
Melges 24- SWE 536, Stefan Pavia, Stenungsund
Melges 24 -SWE 554, Hans Johansson, Stenungsund
Melges 24 -SWE 666 Jonas Berntsson, Stenungsund
Melges 24 – Lindell/Lager, Stenungsund
Melges 24 – Henrik Holm, Björlanda Kile
Pogo 1, Mini 6.50 – Jesper Hoffstedt, Stockholm
T-34 – Trond Kristenson, Moss
X-35 – Tomas Liljedahl, Tjörn
X-35 – Rock’all, Oslofjorden
Kan också tipsa om några som är till salu
Feb 22, 2010 @ 08:27
Enda en ny båt på regattabanen:
First 35 – Stein Ødegård/Henning Føsker, Norge
Feb 22, 2010 @ 12:52
Även Bullandö kommer att få en Arcona 340….
Mar 14, 2010 @ 11:32
Ny First 35 – Stockholm / Daniel Elofsson
Feb 22, 2010 @ 11:41
Melges 24 – Henrik Holm, Björlanda Kile
Feb 22, 2010 @ 12:18
En annan vass båt till salu.
http://www.blocket.se/goteborg/Salona_37_25967567.htm?ca=15&w=1&last=1
Feb 22, 2010 @ 12:25
Någon som vet vad de skall byta till?
Feb 22, 2010 @ 13:05
Kanske en IBC verison. VD:n för Salona verkar önska det iallafall….
http://www.youtube.com/watch?v=ff3TKNw6–c
// Stefan
Feb 22, 2010 @ 14:12
Nu håller VOR på att presentera kommande rutt…Kapstaden första stoppet….undra om det blir Oslo?
Feb 22, 2010 @ 15:16
“The European ports of call for the Volvo Ocean Race in 2012, including the finish port will be the next to be announced and the entire route is set to be revealed before the end of March.”
Feb 22, 2010 @ 17:54
Lite lustigt att de senast i torsdags skickade ut nedan text i ett viktigt pressutskick för att sedan idag endast avslöja Kapstaden samt mycket luddiga i kommande offentliggöranden för de kommande stoppen.
“Alicante, Spain – 18 February 2010 –The Volvo Ocean Race will commence the introduction of the new route for 2011-12 on Monday 22 February. A press release will be issued at 1000 GMT/1100 CET.
Specific press information will be distributed in French, Italian, Spanish and Chinese. Images and archive broadcast footage will be available. Download information will be available on Monday.
”
// Stefan
Feb 22, 2010 @ 18:21
“..the introduction of the new route..” De vill väl suga på den här karamellen så länge det bara går. Varje stopp vill väl ha fokus på just sin stad så det presenteras bit för bit. Ben för ben. Stopp för stopp.
Feb 22, 2010 @ 15:21
2 st A31 i Oslo fjorden, Björn William Lindgren och Harald Wlader.
Feb 22, 2010 @ 17:39
Saknar Farr 30 i listan… Ska vara minst en till på väg till STHLM, 3 st till Norge och 1 ny till Danmark, detta enligt: http://condevorsail.wordpress.com/fleets/
Feb 22, 2010 @ 18:52
En Elan 310 til Oslofjorden (Thomas Roka-Aardal) og en til Stavanger.
Feb 22, 2010 @ 19:59
Farr 30 – Peter Melander/Johan Holmqvist, Stockholm
Farr 30 – Kristoffer Borge, Larvik
Farr 30 – Oyvind Vikne, Ran/Bergen
Farr 30 – Team Timeout, Tommy Hågensen, Tromsø
Farr 30 – Köpenhamn
Feb 22, 2010 @ 20:19
Köpbåtar allihopa ! Skoj med nya båtar, men det går inte att köpa respekt..
Feb 23, 2010 @ 03:26
Nja, att snickra ihop en Corby 36 hemma på varvet räknas väl :-)
För mig handlar respekt mycket mer om vad man gör med sin båt än hur man skaffade eller byggde den. Själva båten är väl “bara” ett verktyg, även om mycket av diskussionerna handlar om själva båten.
Feb 23, 2010 @ 14:49
Visst är vad du gör med redskapet viktigast, men det var ju inte vad denna tråd handlade om..
Coolast är ju om du både byggt båten själv och gör bra resultat med den.
Feb 28, 2010 @ 19:02
Jag som trodde att tråden handlade om vilka nya båtar som dyker upp på banan!
Säkert många båtar som dyker upp om alla ska bygga dom själv, håller med Peter om att det är seglingen i fokus.
Feb 28, 2010 @ 20:16
Klart att det är seglingen i focus, och det hävdar man extra om man aldrig byggt en båt..
De som bygger nya båtar är de som ser till att ni kan segla dem och att bygga sker tyvärr på bekostnad av segelträning så det är extra strongt att göra båda med bra resultat, se hur det gick för Marström.
Jag beundrar verkligen Henrik i Västerås eller Pelle Nylen i Karlstad som blev proffs på det.
Orkar man läsa allt jag skrev vilket inte Hannu gjorde så förstår man att jag tycker det är skitskoj med nya båtar men att respekt inte kan köpas utan bara förtjänas genom att seglas till sig, har du dessutom byggt båten förtjänar det dubbel respekt.
Feb 23, 2010 @ 07:57
3 nya expresser på g, två till Tyskland tror jag, den tredje än så länge en välbevarad hemlighet..
Feb 23, 2010 @ 09:00
“Rock’all” bytter ut sin Albin Express (NOR-56) med en X-35 (NOR-202).
Seiler for Bundefjorden, Oslo.
Mvh Brødrene Fremstad
Feb 25, 2010 @ 11:45
Får vi se er på X-35 Nordiska Mästerskapen i Båstad 28-31 juli?
Feb 23, 2010 @ 10:52
Jag trodde Falkenberg skulle köra Normars First 45 ett år till……
Feb 23, 2010 @ 13:17
Kanske dax för en matrikel med båtdata, segelfabrikat, ägaruppgifter, besättning mm samlas för utbyte av erfarenheter mm?
Gemensamma inköp av säkerhetsmtrl, AIS, hamnavgifter mm
En virituell båtklubb?
Feb 23, 2010 @ 15:57
Jeg tror at du lige forsynede Peter med en mulig indtjeningskilde for hans Web-site. Udfordringen bliver at holde sig på god fod med branchen hvis man både vil foretage kritiske bådtests og arrangere rabat-indkøb. Og det er jo en forudsætning for f.eks. annonce-indtægter.
Men der er nok af magasiner og web-sites, som er fuldstændigt tandløse og kritikløst viderebringer marketing-information, så jeg håber at forsøget bliver gjort…..
Feb 23, 2010 @ 15:59
http://www.batagent.se/?sajt=kopbat_zoom&sprak_id=751
En lite större båt, men hon ser fin ut!
Feb 23, 2010 @ 20:39
Om vi talar om att bygga båten själv och segla, så blir det spännande att se vad Mats Gustavsson får för resultat på GR med Linjett 34an som han just nu bygger på Rosättra.
http://www.linjett.org/home/page.asp?sid=44&mid=2&Id=48
Feb 25, 2010 @ 14:56
Mest segling för cashen; Farr 30! Hanterar du en Farr 30 på ett bra sätt kan du sätta dig i vilken kölbåt som helst och “rocka”. Klassen växer till sig i Skandinavien och vi får förhoppningsvis se ett EM i Östersjön snart!
Farren ligger så pass rätt i pris att många skulle ha råd att ha en cruising båt och en Farr 30 att segla skjortan med!
Pär
Feb 26, 2010 @ 12:28
Det där är redan utrett och Farr 30 vann inte någon kategori … :)
http://www.blur.se/2009/11/17/mest-segling-for-pengarna/
Feb 26, 2010 @ 13:45
Observera att X-35 finns begagnad för en mille nu. Den är fint inredd och utrustad, entyp och inte lika sliten som Farr30orna brukar va efter tio Tour de France à Voile. En sliten gammal racer är ingen bra affär för en halv mille, tycker jag. Särskilt om man dessutom måste köpa en ytterliggare båt att semestra i. Två stora båtar orkar ingen med.
Feb 28, 2010 @ 17:37
Gud vad trött jag är på dessa ängsliga X-35 förespråkare som hela tiden måste ta upp denna bobåt så snart någon annan båt får lite rampljus. Vad är det med er? Det måste ju va nått fel på den båten eftersom ni hela tiden går in i försvarstal så snart en annan båt diskuteras! Varför hela tiden dessa försök att kannibalisera på andra båttypers popularitet?
Som Patrick L skriver nedan så spelar inte dessa båtar i samma division. Om Farr 30 är en båt du seriöst överväger så kommer aldrig X-35 vara ett alternativ, och vice versa. Dom är helt enkelt för olika. Det är som att jämföra en Volvo V70 med en begagnad Ferrari!
Feb 28, 2010 @ 23:58
CB,
Vet inte vad du kör för bil men X-35:an är nog ändå att se som lite vassare än motsvarande en Volvo V70… ;-)
En som gärna har såväl en Farr 30 som en X-35. …och diverse andra härliga båtar…
Feb 26, 2010 @ 16:12
Nej, Farr 30 vann inte ngn omröstning men var nära; ngr få röster efter 1:an X 99.
Farr 30 ger en annan typ av seglingsupplevelse än deplacementbåtar som X 99 och X 35, kompromisslös segling men inget att bo över i. Farr 30 är även en mycket utvecklande båt att segla, man får bl a lära sig hur det är att plana i 25 knops fart.
Båtarna är även relativt “billiga” i underhåll och att fixa med jämfört med många andra båtar.
Feb 27, 2010 @ 12:46
Hej Marc. Kul att du vet vad du gillar för båt. Jag tror dock inte du gör X-35-klassen någon större tjänst genom att försöka marknadsföra den på Farr 30:s bekostnad. Det är väldigt olika båtar och en jämförelse blir mest en lite ängslig övning som grundar sig i att man inte vet vad man vill ha. Den enda likheten mellan dessa båtar är väl att båda är starka entypsklasser internationellt och att det finns en spinnakerbom.
Farr 30 torde inte ens stå på shortlist om prioriteten är en “fint inredd” båt. Vill man däremot ha en extremt häftig kappseglare som är trailerbar, snabb i både lätt- och hårdvind och funkar på både bana och hav så ligger en Farr 30 mitt i en sweet spot där X-35 inte finns på shortlist. Att den sedan kostar mindre än hälften så mycket som en X-35 gör ju inte kalkylen mindre intressant. Jag tror inte att en beg F30 är en sämre kappseglingsaffär än en X-35. Jag tror tvärtom att den som sätter sig och räknar finner att en Farr 30 har en förvånansvärt hanterbar budget jämfört med många andra båtar som har sämre prestanda – inklusive X-35. Börjar du sedan räkna pris/prestanda för en skandinavisk satsning vågar jag påstå att en Farr 30 kommer ut i topp både i inköp och löpande kostnader.
Vad sedan gäller skick. Av 215 st byggda Farr 30 är det kanske 10-15 båtar som har gjort 10+ TFV. Ingen av dem finns i norra Europa vad jag vet. Vilka båtar är det du har tittat på och på vilket sätt anser du att dessa är representativa för klassen?
Antalet Farr 30 i Skandinavien ökar och takten har denna vinter ökat. Jag tror inte att de som köper dessa båtar är imbeciller som inte förstår bättre. Den senaste snackisen är f.ö att en Farr 30-ägare nyligen fick ett bud på sin båt som faktiskt var högre än det han betalade förra året. Men han ville inte sälja. Man brukar inte vilja det när man väl har köpt sin Farr 30. Det är en av de klasser som ägarna är mest trogna.
Mar 1, 2010 @ 17:19
Mitt kommentar gällde kalkylen kappseglare plus ytterliggare en bobåt. Om jag marknadsföra på bekostnad, så är det på den där cruisingbåten man skulle ha.
Visst är en Mumm 30 en bra affär om man just vill ha en sådan. Mumm 30an är absolut en fin båt och bra kappseglare. Dags för Spi Ouest 1. till 5. April förresten. Där brukar det vara ett 20-tal båtar och det är fint att se på banan. De är välanvända, de har seglats 10-15år i medelhavet, därav priset.
Hoppas ingen ta illa upp nu igen, det var inte meningen.
Mar 15, 2010 @ 13:50
Fram XV är kanske inte ny, men med ny köl, nytt roder, peke och nytt segelplan så lär de vara med och köra om IRC-titlarna i Skandinavien till sommaren…
http://www.seilas.no/wip4/detail.epl?id=466728
Mar 23, 2010 @ 23:15
Grattis till Ragnar Wisløff & Thomas Roka-Aardal!
http://smil.first35.org/?p=908
http://elan310.blogspot.com/2010/03/silverminken-has-entered-building.html