Mest segling för pengarna?

Under några veckor har vi diskuterat vilka båtar som folk tycker ger mest segling för olika pengar. Inga stora överraskningar kanske, men intressant att se hur mycket kul båtar det finns. Och som alla vet, det blir inte dubbelt så roligt för att man lägger dubbelt så mycket pengar…

Mest segling för 20.000:-

mestbat_20k.jpg


Mest segling för 100.000:-

mestbat_100k.jpg

Mest segling för 500.000:-

mestbat_500k.jpg

Mest segling för 2.000.000:-

mestbat_2000k.jpg

10 Comments

  1. A. Nonym Nov 17, 2009 Reply

    Entyp är bäst. Går faktiskt att få tag på beg X-35or för vettiga priser idag. X-35 cupen 2010 kommer att bli super-het med Klabbe Nylöf bakom spakarna! Var med och satsa på VM 2011 i Århus.

    • jørgen Nov 18, 2009 Reply

      Hei,

      Min bror og jeg seiler Express nå, og vurderer å bytte til X-35. Ingen stor entypeklasse i Oslofjorden enda dessverre, men får håpe det kommer. Vi kommer uansett til å seile litt LYS/ORCi/IRC, alt avhengig av hva man enes om i Norge + doublehanded. Noen som har erfaringer med hvordan X-35 går under de forskjellige målereglene? Er det noe spesielt men bør se etter hvis man kjøper brukt X-35?

      Snart er det sommer igjen!

      • Mats V Nov 18, 2009 Reply

        X-35 mäter bra under IRC och LYS och ok under ORC i. Funkar bra doublehanded om du har spinnstrumpa.

  2. gustaf Dyrssen Nov 18, 2009 Reply

    500,000 kr kategorin saknade Drake.
    Entyp och en av dom absolut bästa klasserna i världen där man kan segla på hemmaplan mot många topp namn.

    Ja den är inte trendig bland yngre seglare eller dom som vill kunna skylla på fel handikapp men annars är det svårt att klaga på Draken.

  3. A. Nonym Nov 20, 2009 Reply

    X-35:an är starkt byggd. Normalt inget problem eftersom de älsta båtarna är bara 3-4 år gamla.

  4. A.nonym2 Nov 21, 2009 Reply

    DX35. De som vet hur svagt däcket är byggt brukar försvara den:-).
    Jag har seglat 2 st och de har knirrat i däck/skrov båda 2 i lite vågor…Har oxå hört att de har problem med balksystemet som släppt mot plasten …5 reklamationsärenden hos X-yacht…
    Säg inte att den är felfri!

    Men vissst seglar den fort…
    så länge den håller…
    Senare båtar har ändrat sandwichen så den skall motverka delaminering…
    Efter båt #73

  5. Lars S Nov 21, 2009 Reply

    Mycket skitsnak var det här!
    Som på alla nya båtar har det funnits några saker som var svaga på 35:an. Mattoppen fick X-Yachts sända ut ett ombyggnadskit till, ett fallblock är svagt konstruerat, diselventilationen kan slå över vid tankning, några av de första båtarna hade kölproblem (beroende på olämpliga material) varefter X-Yachts återkallade dessa och bytte kölarna. Från förbundet har vi faktiskt ganska bra koll vad som generellt hände med flottan. Förmodligen enormt bättre koll än de båtar som inte är entypsklasser och därigenom saknar övervakning från både internationella och nationella förbund. Vi har dessutom en kontinuerlig dialog med X-Yachts som är mycket bra att ha att göra med. Till skillnad mot många andra båttillverkare som jag tidigare haft att göra med är det ju ett gäng kappseglare som blivit framgångsrika på att konstruera och sälja snabba båtar. De fattar i allra högsta grad vad som krävs för att bygga starka klasser. Titta bara på historien (X-79, X-99 etc). Förövrigt verkar båtarna hålla mycket bra! Sedan finns det säkert, som på alla kappseglingsbåtar som seglas intensivt, vissa båtar som får skador som följd av kappseglingen (krockar etc). Själv har jag kört min båt hårt i 3 år nu utan att något pajat (mer än segel, men det är ju en annan grej)!
    Som vanligt är det tyvärr så att när något blir framgångsrikt måste vissa försöka svartmåla och hitta på motargument! Vanlig svensk avundsjuka förmodar jag!
    Lars Sörqvist
    Ordf. Svenska X-35 förbundet
    (och tillika docent i kvalitetsteknik varför jag faktiskt har lite koll på vad jag talar om!)

    PS Förmodar att alla “svartmålare” tar detta som en utmaning. Det är det inte tänkt som och jag tänker inte fortsätta med att tjafsa på dagisnivå! Den som är intresserad av att skaffa en 35:a är välkommen att hänga med ut och segla och därigenom konstatera hur bra båten funkar! Ev skador är ju dessutom inte allt för svåra att undersöka vid ett ev köp!

  6. BD Fisken Nov 21, 2009 Reply

    Är det inte dax för frågställningen: Minst segling för pengarna?
    Krav dock på både mast och köl/centerbord

  7. Lars S Nov 21, 2009 Reply

    Vad sägs om den här Fisken: http://www.blocket.se/varmland/Ek_Snipa_REPOBJEKT_24368474.htm?ca=11&w=3
    Inte så mycket pengar i och för sig, men väldigt lite segling….
    :)

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.