Tips för ett säkrare Tjörn Runt
Årets tema för Tjörn Runt-träffen på båtmässan var (inte helt oväntat) säkerhet. Här finns presentationen (pdf 1.8 MB) och några av nyheterna inför i år är:
- Minskar ner tiden mellan starterna till 5 minuter
- Markering av vissa grund och trånga passager
- Tydlig utsättning av flagga ”S” på strategiska platser vid avkortning av banan
- Justering av anmälningsavgifterna för vissa SRS-tal
- Mer tydliga med att offentliggöra startgruppsvinnarna
- Fler säkerhetsbåtar på banan
Jag hjälpte också StSS att sammanfatta lite av deras tips för hur man kan segla någorlunda säkert:
Starten
Är man osäker så är det bra att hålla sig väster eller norr om startområdet. Man bör ha bra koll på lastfartyg som kan komma norrifrån och hålla undan ordentligt när de passerar startområdet.
Det är numera kortare tid mellan starterna (5 minuter) vilket kan göra det hektiskt i startområdet. Man får inte passera in i startfållan förrän föregående start har gått iväg, men det brukar inte vara några problem att hinna fram till linjen.
Linjen är lång, och alla båtar får plats. Men man kanske skall undvika ändarna där det finns mycket båtar. Mitt på linjen finns det mer plats och fri vind. Om det blir trångt är det viktigt att ta hänsyn och segla så fair det går.
Nästa ställe där det kör ihop sig är under broarna. Här kan det bli trångt så försök vara förutseende och kommunicera med andra båtar i god tid. Det lönar sig sällan att bråka med andra båtar, utan försök hitta ett eget spår och fri vind.
Insidan Tjörn
Här är seglingen oftast odramatisk, så länge man har koll på navigationen. Det finns några grund man bör ha lite extra koll på, till exempel Brattöbåden. Här ligger oftast en boj som visar var den är.
Nästa klurighet är kring Son och Galten. Dels ligger det en sten väster om Son och ytterligare ett par söder om.
Vid Gråholmarna så är det lätt att fältet trycks ihop igen, då alla vill segla samma vägar. Se upp för grundflaket SO Gråholmen. I höjd med Håholmen ligger vid Tjörn ett grund som är populärt. Kallas av vissa för “Tjörn-Runtgrundet”.
Innan Kårevik så ligger en berömd 0.9:a. Här finns få referenser, så man får ha bra koll i kortet, eller hålla sig på sydsidan i sundet.
Syd om Tjörn
När man kommer ner mot Rönnäng så kan det vara lite mer öppet hav. Se till att vara lite förberedda på detta lite innan. Det är också bra att redan här prata om vilka alternativ man har på utsidan (hur blåser det, vilken bog blir det, vilka segel skall vi ha, hur förberedda är vi, hur ligger vi till, har vi mycket båtar runt omkring, kan det bli trångt, vilka risker vill vi ta, …).
Utsidan på Tjörn
Här finns det flera alternativ, med varierande svårighetsgrad och risk. Och närmaste vägen är kanske inte alltid den snabbaste.
a) Farleden vid Eggskär är säker så länge det inte blåser hårt från väster
b) Segla NV mellan 2.6 och 0.8 norr om Eggskär kräver riktigt bra koll på var man är. Här kan det eventuellt ligga en boj för att markera 0.9.
c) Genom sundet vid Klädesholmen och sedan Djävulhålet är närmast, men ofta trångt i bägge sunden. Var beredda på att bromsa båten eller ta ner spinnakern om det behövs. Ett alternativ att gå väster om ögruppen vid Djävulshålet. Här måste man också se upp för det så kallade Semcon-grundet som man passerar öster om. Det kan vara utmärkt av bojar.
d) Ett helt OK alternativ är att sikta på Märreskär kummel efter Klädesholmen.
Nästa trånga sund om man går den inre vägen är det vid Flatholmen. Här kan det bli tajt mellan båtarna så man skall visa hänsyn. Framförallt skall man se upp på högerkanten, där det kan vara lite grunt.
Norr om Flatholmen är det enklast är att gå väster om alla stenar och grund. Eventuellt kommer här en boj som markerar 2.8. Att gå rakt igenom stenarna är inte att rekommendera. I lättvind kan man gå öster om alltihop, men då skall man vara säker på att man inte behöver slå mitt bland grunden.
Kyrkesund
Kyrkesund kan bli besvärligt vid nordlig vind. Framförallt om man inte kryssar så bra.
Björholmen och målrakan
Vid inloppet till Björholmen så ligger ett 1,2-metersgrund på sydsidan som man skall se upp för. Och det är bra att vara förberedd på manövrar genom sunden, framförallt om det blåser hårt från SV. Efter mellantiden brukar det inte vara några konstigheter innan man kommer till mål. Ibland kan det bli mörkt. Kom då ihåg att sätta på lanternorna.
Avslutningsvis, ha koll på Skåpesundsbron, den är 21 meter!
Ha en rolig och säker seglats.