Mmm…
Finns ju inte så många båtar som inte är av “skärgårdskryssartyp” byggda på det viset. Den första man tänker på är ju Buksesnedkeren. Det ser lite för litet ut för det (eller för lågt och smalt). Baby Grand Piano är väl för ny för att repareras. Wood Pecker ligger väl närmast till då. Tror inte på Moon Duster som väl var den sista Admiral´s Cup båten byggd på detta sätt. 1/2-tonnaren glädjeflickan byggdes också på deta sätt men hon ser inte ut så inuti och är “liten”. Nej, det är nog ändå någon R-båt eller skärgårdskryssare… Eller?
Det är något med flush-däck. Ser ut som en smaragd, men dom har väl aldrig varit i trä? Eller är det någon slöjdlärare som är framme och gör något.
Sen har man ett icke slutet ringspant i metall…
Ok, däcket är plattare på Buksesnedkeren. Det fanns en enormt stor entonnare som jag tror var ritad av Leif Gustavsson (IOR-mätman) som skulle passa in här…..
Woodpecker eller cigarrlådan som den hette i folkmun finns det många historier kring. Varken gubbarna eller båten var tät och understundom gick den som ett skållat troll och blev omodern ganska snabbt.
Men genom har det funnits ett och annat träbygge som gått ordentligt fort.
Även jollar som tex vid Condenter VM i Hamburgsund 1987, Italienaren med stradivarius lika och fantastiska byggen. Kryss i 15 meter utanför Soten Svartskär i en enmansjolle med trapets.
Sture Smith
Sjöglans
Dehler 39 SQ
Mar 23, 2010 @ 17:54
En stor majbrasa…
Mar 23, 2010 @ 17:57
Idealet, En ljungströmare! ;-)
Mar 23, 2010 @ 18:21
Buksesnedkeren!
Mar 23, 2010 @ 18:47
Skott med faner o nomex som kärna, Härligt att se att de rullar på.
Mar 23, 2010 @ 20:00
Kan det vara Regalskeppet Wasa!
Mar 23, 2010 @ 20:08
Flushdäsckad i trä….Ser smal ut Hmmm!
Kan det vara Britt-Marie?
Mar 23, 2010 @ 21:21
Kanske aktern på aspect 40 prototypen :)
Mar 23, 2010 @ 21:35
US 16
Columbia
Mar 23, 2010 @ 22:09
Tror också på en dansk broskrapare
Mar 23, 2010 @ 22:31
12mr blue marlin i kotka
Mar 24, 2010 @ 09:54
Skulle tippa på en 1-tonare från Holland, tror att de har seglat Admiral Cup för många år sedan.
Mar 24, 2010 @ 10:50
Amoress, 70-talare i kallbakat,
Mar 24, 2010 @ 13:56
Träfaneren liggande så orginellt
Mar 24, 2010 @ 14:10
Bara träspant och dubbel bordläggning (den inre diagonalt), hmm. Inte Blue Marlin. Hon är byggd med var tredje järnspant och enkel bordläggning.
Mar 25, 2010 @ 12:56
Mmm…
Finns ju inte så många båtar som inte är av “skärgårdskryssartyp” byggda på det viset. Den första man tänker på är ju Buksesnedkeren. Det ser lite för litet ut för det (eller för lågt och smalt). Baby Grand Piano är väl för ny för att repareras. Wood Pecker ligger väl närmast till då. Tror inte på Moon Duster som väl var den sista Admiral´s Cup båten byggd på detta sätt. 1/2-tonnaren glädjeflickan byggdes också på deta sätt men hon ser inte ut så inuti och är “liten”. Nej, det är nog ändå någon R-båt eller skärgårdskryssare… Eller?
Mar 25, 2010 @ 14:36
Det är något med flush-däck. Ser ut som en smaragd, men dom har väl aldrig varit i trä? Eller är det någon slöjdlärare som är framme och gör något.
Sen har man ett icke slutet ringspant i metall…
Mar 26, 2010 @ 19:19
Ok, däcket är plattare på Buksesnedkeren. Det fanns en enormt stor entonnare som jag tror var ritad av Leif Gustavsson (IOR-mätman) som skulle passa in här…..
Mar 31, 2010 @ 11:22
Woodpecker hette den va?…vill minnas att den hade plattare däck och en typisk IOR-låda till överbyggnad men minnet är rätt suddigt…=/
Mar 31, 2010 @ 21:44
Jepp! Woodpecker var det ju, tack. Nej den hade rätt så välvt däck och med en smal lite rundad överbyggnad, vill jag minnas.
Mar 31, 2010 @ 11:01
Liggande fanér i ZEBRANO, mycket ovanligt och originellt, på skottet – fräckt!!!
Apr 2, 2010 @ 19:32
Woodpecker eller cigarrlådan som den hette i folkmun finns det många historier kring. Varken gubbarna eller båten var tät och understundom gick den som ett skållat troll och blev omodern ganska snabbt.
Men genom har det funnits ett och annat träbygge som gått ordentligt fort.
Även jollar som tex vid Condenter VM i Hamburgsund 1987, Italienaren med stradivarius lika och fantastiska byggen. Kryss i 15 meter utanför Soten Svartskär i en enmansjolle med trapets.
Sture Smith
Sjöglans
Dehler 39 SQ
Apr 5, 2010 @ 19:04
Jaha?
Apr 5, 2010 @ 22:12
Marcus var väl närmast;
Ron Holland, 1-ton, Flirt of Paget
Byggd på Brin Wilson boatyard, NZ
Seglade Admirals Cup 1981+1983
Kan komma att segla i sommar…