På väg till North Sails, Minden, NV

På fredag åker jag till North Sails i Minden, Nevada, för att få koll på hur man gör 3DL och nya 3Di. Som ni säkert märkt så finns det inte så mycket officiell info, men det kan vi ju råda bot på. Har jag tur så håller de på med våra nya segel:
- Main – 3Di 870i 12600dpi
- Jib 3 – 3Di 870i 14700dpi
- Genoa 1 – 3DL 580S 12600dpi
Har ni frågor eller funderingar så lägg en kommentar nedan, så skall jag försöka få svar.
Apr 14, 2010 @ 09:44
Fråga gällande hopfogning av dessa lager….lamineras de fortfarande med vacum eller valsas lagren fast?
Dvs kommer vi fortsättningsvis se delaminerade 3DL? Eller har de löst livslängden på seglen?
Apr 14, 2010 @ 09:59
Kolla videon på…
http://www.na.northsails.com/SailProducts/RacingSails/3DL/tabid/1919/Default.aspx
Har de utvecklat tekniken sedan tidigt 90-tal får vi väl tro att de hittat lösningar på delamineringsproblemen?
Apr 14, 2010 @ 10:39
Jeg henter 3,5’er fokk og storseil hos North i morgen. Begge i 3DL. Bør jeg forvente en annen kvalitet enn 2002 og 2008 utgavene?
Apr 14, 2010 @ 10:42
Det här börjar likna Norths nya hemsida?
Apr 14, 2010 @ 11:18
Valsa segel låter 80-tal i mina öron?! 3D form görs bäst med vacum, (med hänseende till både styrka, livslängd och vikt). Hur många båtar “valsas” när dom tillverkas?
Apr 14, 2010 @ 11:41
Tanken med valsningen är väl att minimera mängden lim. Hade det optimala inte varit en 3D vacum vals?
Apr 14, 2010 @ 12:31
Ja, för tidigare var problemet att de vacumbakades med någon enstaka atmosfärs tryck. Varpå man fick för mycket lim och ojämnt fördelat så tidiga 3DL led ofta av delamineringsproblem. Hur det ser ut nu har jag ingen aning om. Men det låter ju lovande när de påstår att de har 0% reklamationer pga delaminering.
Apr 14, 2010 @ 13:03
Lyckas de dra mer vacuum än en atmosfär blir jag grymt imponerad;)
Fråga till Peter att ta med över: Skiljer det något produktionstekniskt mellan lofen i USA och SriLanka? Används exakt likadana maskiner och teknologi? Är erfarenheten av kvaliteten/garantierna från SriLanka lika som från USA?
Apr 14, 2010 @ 15:40
Kan det vara så att de använder övertryck också?. Det blir en väldigt stor autoklav i så fall, hur gör de?
Apr 14, 2010 @ 17:01
Fast det är att jämföra med valsningen där de kan åstadkomma ett tryck motsvarande flera bar…
Apr 14, 2010 @ 17:02
Korrigering. Flera atmosfärers tryck…
Apr 15, 2010 @ 09:25
Vad jag vet så tillverkas inga 3DL segel i Sri Lanka utan enbart cruising segel.
Apr 15, 2010 @ 09:35
De gör även 3DL i Sri Lanka.
Apr 14, 2010 @ 12:05
Vi är väldigt nöjda med våra 3DL och du kanske får se vår nya stor tillverkas. Tyvärr blir tydligen färgen något gråaktig vilket inte är världens snyggaste kan man tycka. Men tydligen är det coolt enligt kännare.
Apr 14, 2010 @ 12:20
http://na1.northsails.com/video/video_jukebox.taf?_function=flash
I en av videorna ovan säger John Rogers, Materials engineer “Does it work? You bet it does! In the last three years we haven’t had a single delamination warranty reclaim. Not one. Zero. And we are all very proud of that.”
Förpliktigar kan man tycka:)
Apr 14, 2010 @ 13:03
Var det inte frågor vi skulle komma med; rykten och klagomål tror jag North själva vill svara på…
Det sägs att 3Di ska vara tejpremsor och lim, vad är då det gröna och ljusröda på bilden?
Apr 14, 2010 @ 13:33
Alla lager ovan är tejpremsor som består av utkammade fibrer.
På båda sidorna (rött & grönt ovan) ligger hela lager för att ge en tålig yta och för att hålla ihop seglet. En stor del av tanken är ju att slippa filmen som bara fanns för att hålla fibrerna på plats. Utan att det egentligen väger så mycket mer får man en grundstruktur som är stabil i alla riktningar.
Sedan adderar man tejp för att ta upp krafterna på ett vettigt sätt. Denna layout påminner mycket om den i 3DL. Totalt består vår fock till exempel av 8 olika lager eller körningar.
Apr 14, 2010 @ 14:28
Så långt är jag också med, men vad menas med “hela lager”?
Som det ser ut på bilden så ersätts (nu pratar vi bara rött å grönt lager) yttersta lagren av något som i 3Dl är film. Skulle vara spännande att dessa “lager” i ett foto reportage från öknen…
Apr 14, 2010 @ 13:56
En påstådd skillnad mellan vacuum och valsning är att de får bort mer lim med valsningen. Det ger ett lättare segel även om styrkan (fibrerna) är samma i bägge.
Stämmer det?
Apr 14, 2010 @ 14:43
http://www.onesails.com/millenium.php
Som ett prepreg bygge i komposit:-)
Apr 15, 2010 @ 13:37
Millenium, är inte det UK´s variant? Eller har dom egna maskiner numer?
Design och eftermarknad är väl det som blir kvar åt segelmakarna, tillverkning verkar ju de flesta lämna bort…
http://petno.wordpress.com/2009/11/23/china-sail-factory-the-sailmakers-sailmaker/
Apr 14, 2010 @ 16:43
Hej,
Här är en fråga.
Med vacum så kommer vi inte längre än till att vi har atmosvären som trycker på utsidan medan vi har sugit ut luften på insidan. Rätta mig om jag har fel.
Till själva frågan. För att få en större tryckskillnad så skulle det gå att stoppa in hela maskineriet i en autoklav där det går att kontrollera både tryck och temperatur. Är detta något som dom har funderat på? Det är klar, att smakar det så kostar det. Skulle vara kul att konstruera den autoklaven.
Skånska hälsningar
Apr 14, 2010 @ 18:18
I seahorse stod det om Alinghis nya segel (det som blev 3di tror jag) att de gjordes som platta paneler som sedan fogades ihop i ett speciellt dike för att sammanfoga delarna med intag (form skapande “sömmar”). Hur gör de nu? Har de flyttat tillverkningen till liknande formar som för 3dl?
En ide för framtiden borde annars vara att ta fram en isotrop duk så slapp man bry som om fiberorientering. Lite tvärsömmar för formens skull och lite förstyvningar i hornen, klart! Rationellt och bra.
Apr 14, 2010 @ 18:39
Se länk ovan
“Millenium skins are loaded into a vacuum bag which is pressurized to -0.95 bar – equal to no less than 9 tons per square metre of pressure across the entire sail Ð before being loaded into a computer controlled oven. When pressure and heat are applied to the sail, the two layers of polymer react and fuse together – forming a new layer of material in an irreversible process. This seals the two layers of Mylar¨ together, enveloping the carbon threads. It is important to note that the polymer fuses together and is not merely ‘stuck’ together, resulting in a film that is soft and flexible. Delamination is simply not an issue there is no resin between the skins to break down over time.”
Apr 14, 2010 @ 19:29
12600dpi är nog ett ganska lågt tal för ett segel i denna storleken?
Hur har ni räknat med livslängd vs vikt?
//Krille
Apr 15, 2010 @ 01:02
Jag har ett helt ställ North 3DL Stor, G1L, G1H, G2, G3. Dubbeltaftat enkeltaftat och otaftat. Har även seglat VO60 en hel del med 3DL. Samt lite X362 sport och VO70 med 3DL.
Genomgående kan man säga att form, funktion, livslängd och hantverk håller mkt hög klass. Vidare så är val av taft/icke taft och val av lattkonfiguration (stor, fock) en mkt viktig livslängsfråga.
Man skall vara mkt noga med vilket loft man väljer inom North familjen och vilken design vana loftet har av båttypen. Variablarna är oändliga och man måste vara klar över vad man skall använda seglet till och vad man vill ha ut av det.
Seglena är vidare väldigt exakta i formen och kräver mkt av rorsman och trim. Slackvatten, sjö och grov sjö kräver att man verkigen anpassar seglet, mao. trimbarheten är stor, krävande och i bland frusterande. Vi pratar inte tum utan halva centimetrar.
Detta är helt klart så att mer tradionella segel har sin form och inte är så formbara vilket ibland kan ha sina fördelar.
Att segla inrullat är inte så bra för den här segeltypen enligt min erfarenhet. Har troligen med den exakta formen att göra.
Delaminerings problem var det ju i början helt klart men det är ju några år sedan. De illasinnade menade at DL i 3DL stod för just det DeLaminering, men detta får väl anses var preskiberat.
Jag har även erfarenheter från andra fabrikat, teknologier som jag åxo tycker är bra alternativ.
Sture Smith
Dehler 39SQ
“Sjöglans”
Apr 15, 2010 @ 09:53
Hej,
Kan inte så mycket kring 3D tekniken men jag har en seglarkompis på northloftet i Auckland och där syr de ihop 3D seglen till superyacths då USA inte har större maskin än att klara upp till en viss storlek. Så följdaktligen är alla segel inte helt i ett o samma stycke.
Apr 15, 2010 @ 13:10
http://www.blur.se/2009/02/17/man-kan-cykla-genom-storseglet/
Apr 16, 2010 @ 19:16
hola ..como siempre hay que cuidar mucho las velas despues de una regata , y durante las regatas tambien hay que usar la justa vela para no deformarls.. hasta luego.