Den som är sugen på en Farr 30 men har kört “Wait and See”-konceptet bör inte vänta så fasligt mycket längre. Igår hade vi Farr 30 / Mumm 30 premiär på Baggensfjärden i Stockholm och nya Farr 30-ägarna Team Sissabella hissade på sina segel för första gången och hade breda leenden när de fick 12,5 knop på stor och fock direkt efter hissning. Ser ut som att vi kan bli 7-8 båtar på Sandhamn Race Week i år och från att inte ha haft några Farr 30 i den här delen av världen för fyra år sedan är vi ju nu faktiskt 20+ båtar i Skandinavien + St Petersburg. Lite utspridda fortfarande men trailern kortar avstånden rejält och vi får Farr 30 EM på Kieler Woche 2011! 2012 är VM tillbaka i Europa. Jag sätter en peng på att det blir i norra Europa då också…
Tror det är Mikael Stamming och Martin Strandberg som har köpt den ihop. Det är estniska båten Zuxu som nu har blivit svensk och kommer att seglas mer aktivt än den gjorde i ett skjul i Tallinn. Det sägs att det är den sista båten som byggdes av Ovington (2005). Mycket fin!
Hi Peter,
I know the builder, but this is a design from Nivelt/Mercier (36′). They have been working against time to be ready for last week end’s Obelix Trophy in Benodet, but i guess they must have been delayed as i can’t see them in the rankings… She should be part of one of the French team for the next Comodore’s Cup.
Erratum,
I looked at the wrong column in the results. The boat did actually compete last week end and finished 3rd of its class (IRC 1, which in Brittany means a TCC > 1.060). The timing has probably been very tight. I saw that she missed the first race (DNC), maybe she was still busy being launched… :) Nevertheless, 3rd is not a bad result in a class of mainly bigger boats, including some J122, A40RC, Ker39…
Vilken drömbåt!! Vilka linjer, Kolla ca 2,30 in i filmen så får man en bra uppfattning på linjerna skrovet seglar på. antar att det är lite samma tänk som ligger till grund för dessa linjer som Rogers class 40, med relativt mycket volym midskepps, och slanka skrovsidor baktill för fint släpp på kryss, men ändå så god bärighet på undanvinden.
Riener
May 2, 2010 @ 20:24
Archambault M34
Patrick L
May 2, 2010 @ 20:28
GP 26
MUMM
May 2, 2010 @ 20:41
MUMM 30
Erik Barkefors
May 2, 2010 @ 20:42
Marcus Sylvin GP33
Peter Gustafsson
May 2, 2010 @ 21:42
Marcus borde skaffa sig en Mumm 30 i stället så slapp han ha ångest för sin eventuella GP33. Han vill ha en men behöver en knuff i rätt riktning bara…
Patrick L
May 2, 2010 @ 22:19
Den som är sugen på en Farr 30 men har kört “Wait and See”-konceptet bör inte vänta så fasligt mycket längre. Igår hade vi Farr 30 / Mumm 30 premiär på Baggensfjärden i Stockholm och nya Farr 30-ägarna Team Sissabella hissade på sina segel för första gången och hade breda leenden när de fick 12,5 knop på stor och fock direkt efter hissning. Ser ut som att vi kan bli 7-8 båtar på Sandhamn Race Week i år och från att inte ha haft några Farr 30 i den här delen av världen för fyra år sedan är vi ju nu faktiskt 20+ båtar i Skandinavien + St Petersburg. Lite utspridda fortfarande men trailern kortar avstånden rejält och vi får Farr 30 EM på Kieler Woche 2011! 2012 är VM tillbaka i Europa. Jag sätter en peng på att det blir i norra Europa då också…
Peter Gustafsson
May 2, 2010 @ 22:21
Martin Strandberg på North i Köpenhamn hade tydligen skaffat en också.
Öresund Regatta, AN
May 2, 2010 @ 22:42
Martin ska köra med Micke Stamming. det är samma båt som nedan.
http://sundetregatta.blogspot.com/2010/04/nyss-hemkommet-mickes-farr-30.html
http://sundetregatta.blogspot.com/2010/04/heta-batar-i-oresund-farr-30.html
Patrick L
May 2, 2010 @ 22:46
Tror det är Mikael Stamming och Martin Strandberg som har köpt den ihop. Det är estniska båten Zuxu som nu har blivit svensk och kommer att seglas mer aktivt än den gjorde i ett skjul i Tallinn. Det sägs att det är den sista båten som byggdes av Ovington (2005). Mycket fin!
large
May 2, 2010 @ 21:36
Bred men ändå rätt rund……
Anders B
May 2, 2010 @ 22:09
8 man på railen, segelbyte när instrument visar att segel överbelastas, styra efter VMG diagram, är det kul? Vart tar seglingskänslan vägen?
Pelle P
May 3, 2010 @ 08:19
???????????????????????
Mikael Vesala
May 2, 2010 @ 23:49
Liknar T 1150, kan det vara nåt nytt därifrån?
Charles
May 3, 2010 @ 09:33
Heyhey, this is my picture… :-)
Small clue: main event this year for this boat happens in the end of August…
Mikael Vesala
May 3, 2010 @ 11:06
Looks to be a very interesting boat! From which country if i may ask?
Peter Gustafsson
May 3, 2010 @ 11:12
Hope all is well Charles!?
Looks like a sweet boat. When can we expect to see her racing?
Charles
May 3, 2010 @ 15:38
Hi Peter,
I know the builder, but this is a design from Nivelt/Mercier (36′). They have been working against time to be ready for last week end’s Obelix Trophy in Benodet, but i guess they must have been delayed as i can’t see them in the rankings… She should be part of one of the French team for the next Comodore’s Cup.
Peter Gustafsson
May 4, 2010 @ 07:28
Nu med filmsnutt ovan…
Charles
May 4, 2010 @ 09:31
Erratum,
I looked at the wrong column in the results. The boat did actually compete last week end and finished 3rd of its class (IRC 1, which in Brittany means a TCC > 1.060). The timing has probably been very tight. I saw that she missed the first race (DNC), maybe she was still busy being launched… :) Nevertheless, 3rd is not a bad result in a class of mainly bigger boats, including some J122, A40RC, Ker39…
Peter Gustafsson
May 4, 2010 @ 09:46
That’s GAIA FRA37311 with IRC TCC = 1.062
Not a bad first outing.
http://docs.google.com/Doc?docid=0AUMhSsJsmkR_ZGh0YmMzNDJfMTNocjV6Z3RmeA&hl=en
Mikael Vesala
May 4, 2010 @ 09:54
Vilken drömbåt!! Vilka linjer, Kolla ca 2,30 in i filmen så får man en bra uppfattning på linjerna skrovet seglar på. antar att det är lite samma tänk som ligger till grund för dessa linjer som Rogers class 40, med relativt mycket volym midskepps, och slanka skrovsidor baktill för fint släpp på kryss, men ändå så god bärighet på undanvinden.