Skip to content

25 Comments

  1. Leino
    May 10, 2010 @ 23:21

    NICE!!! Skulle jag nog kunna stå ut med om jag fick byta rattarna mot en rurkult eller två ;)

    Reply

    • Bosse
      Nov 1, 2010 @ 19:16

      Det var ju synd, trodde du skulle vilja hänga med och gasta till våren
      Har precis beställt en 350 med två rattar :-)

      /Bosse

      Reply

      • Bosse
        Nov 1, 2010 @ 19:20

        Glömde att säga att jag extrautrustade den med muttrar till akterstagsinfästningen!

        Reply

  2. Tweets that mention Elan 350 | bilder | BLUR -- Topsy.com
    May 11, 2010 @ 00:38

    […] This post was mentioned on Twitter by John Burnham, Peter Gustafsson. Peter Gustafsson said: Elan 350 new pics, world premiere tomorrow http://shar.es/mhbdx […]

    Reply

  3. Classe
    May 11, 2010 @ 08:31

    Häftig segelbåt. Hoppas kvalitén är OK. Varför kör man med inhal till fock? När man ändå kör fock koncenptet med vanten på relingen, så tycker jag att man borde ha en liten tvärgående skena på rufftaket med ett upp/nedhal istället. Har seglat med inhal grejen på flera båtar (elan 37, x-34 och pronavia 38) och det är inte optimalt. Onödig friktion helt enkelt.
    Expressseglarn

    Reply

  4. Classe
    May 11, 2010 @ 08:33

    Classe igen. kollade på bilden ovan på Linjett 34:an. Den cruisingvagnen har skena på rufftaket, nice!

    Reply

  5. Paul
    May 11, 2010 @ 08:54

    Ser helt klart trevlig ut.

    Skall man klara semestern så ställs frågan kring några små (?) detaljer. Djupgående 2.15 och den raka stäven, då går många naturhamnar bort.
    Fin rak stäv men med ett ankare på; undrar hur lätt det blir att ta sig i land.

    I övrigt:
    Två rattar ser lite lustigt ut men det vänjer man nog sig vid.
    Vad är det för intressant lösning på knapen i fören? Är den fällbar? Snygg design i så fall.

    Det blir att kolla och provsegla när den kommer hit för att se hur det hela känns i verkligheten.

    Reply

  6. andreas i HP1030
    May 11, 2010 @ 08:59

    En riktig fartkanon.
    10 knop i 4 m/s är riktigt bra får jag säga…
    Lär ju få ett riktigt högt lystal då…

    Ser ju helt klart racig ut.
    Kommer vikten att hållas?
    Stora stötestenen tror jag…Ser ju hur svårt det är på våran HÅ att hålla vikten nere. Nu massproducerat.

    Men spännande definitivt.
    MVH Andreas

    Reply

    • Gustav
      May 11, 2010 @ 11:16

      Var väl så att det var vinden som var lätta 10 knop, inte farten?

      Reply

    • Joakim
      May 11, 2010 @ 12:19

      Racig med el ankarspel + kedja + ankare (= 100 kg ?) i fören?

      Elan 310 borde ha vägt 3,3 tn men är ~4 tn:
      http://www.ssf.se/tk/PDF/6188.pdf

      Ganska svårt att tro på 5 tn, som är inte alls lätt med bara 1,4 tn ballast.

      Reply

      • Niklas -Tangosailing
        May 11, 2010 @ 18:18

        Mäter man vikt olika på SRS och ORCi ? I ORCi-mätbrevet står det på Elan 310 4047 kg, men i LYS-brevet står det 3,85 ton….

        Reply

  7. Nobbe
    May 11, 2010 @ 10:13

    Ser fin ut. Dubbla roder på havet/under segel funkar bra. Men hur funkar det i trånga gästhamnar när inte propellerströmmen hjälper till?

    Reply

    • Martin
      May 11, 2010 @ 11:00

      Det här är ju ingen båt för svenska gästhamnar. Det är en båt som är gjord för att segla undanvind på stora hav. Möjligen ligga till ankars eller inbackad mot en brygga. En båt att segla för den aktiva seglaren/seglarfamiljen.

      Reply

  8. Mats
    May 11, 2010 @ 11:20

    Ser fin ut 35 fot vilken utveckling som sker med bättre och lätthanterade prylar. Har en fundering hur mätetalet påverkas av två roder?

    Reply

    • Pelle P
      May 11, 2010 @ 12:25

      Vilket mätetal?

      Reply

  9. Team styrbord
    May 11, 2010 @ 12:58

    Ser riktigt trevligt ut. Kan man lämna en större båt i inbyte??? Kommer att bli en stor konkurent till First 35. Undrar vem av dem som tar hem segern. Dubla rattar är ett stort pluss…..

    Reply

  10. Mats
    May 11, 2010 @ 14:00

    IRC och ORCI. Har dubbla roder någon påverkan på mätetalet? Någon som vet?

    Reply

  11. Patrik
    May 11, 2010 @ 17:21

    Tycker den ser fräck ut, finishen är väl som den brukar på sydeuropeer men man får ju vad man bet…. för.
    Förstår inte riktigt varför man pratar om tillägning i naturhamn, med en sån här båt seglar man PUNKT.
    Vill man ta sig in i naturhamn med rak stäv så sätter man på ett fast peke modell Performance 35 (VOR båtarna har härmat..)

    Reply

    • F424
      May 12, 2010 @ 08:44

      Och det är väl här vi ser hur liten kundgrupp vi svenskar utgör. I den skärgårdslösa verklighet övriga europa lever i är det svajliggningen eller backa till brygga som gäller. För många av oss svenskar är det ett starkt önskemål att också kunna komma iland från nosen på låga klippor/flytbryggar, och då är ju Elan350designen rätt kass med rak stäv, vickande ankare ivägen och pulpiten placerad långt bak.

      Reply

      • Anders Averdal
        May 14, 2010 @ 15:59

        Ja, det är bara att backa in vid flytbryggan helt enkelt…

        Reply

        • F424
          May 14, 2010 @ 19:40

          Klart man kan, och det gör man ju ganska ofta. Men kommer du till en hamn och fritt kan välja så är det ju läsidan av en flytbrygga som är goast. Lä i sittbrunn är ju inte heller fel på våra breddgrader så stäv mot brygga är de flesta fall är att föredra.
          Och sedan återstår ju detdär med naturhamnar. Men det är klart, har man två roder kan man ju provbacka sönder ett och ändå halta hem;)

          Reply

  12. Hasse
    May 11, 2010 @ 21:42

    Dubbla roder i gästhamnar är inget problem, man får inte vara feg med farten bara. :) Folk som inte är vana vid dubbelroder brukar dock ryta till och be en sänka farten, dom är väl rädda om sina båtar eller nått hehe

    Reply

  13. Björn N
    May 11, 2010 @ 22:57

    Ser fin ut, men det får bli lillasystern för min del.

    Reply

  14. SWE-500
    May 12, 2010 @ 14:18

    I like!

    Reply

  15. Silverminken
    Jul 15, 2010 @ 09:55

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.