Öppet Varv 2010
I helgen var det Öppet Varv på Orus. Alla jag pratat med tyckte det var lyckat, och det verkar ju mycket enklare att ställa ut så här och följa upp med provseglingar och båttester, än att baxa in båtarna i en mässhall på vintern.
Jag tittade på några av nyheterna: Elan 350, Dehler 35, Salona 37 och Faurby 396. Vill ni se större bilder så finns det på flickr.
Elan 350 är ju helt ny, och den första båten lyckades bra i lördagens Hollenderseilas. Det är framförallt sittbrunnen som jag gillar. Bra bredd, snyggt storskotsarrangemang och bra ergonomi både shorthanded och med fler människor ombord.
Uppfällbara fotstöd för rorsman. Väldigt VO70.
Genomtänkt däckslayout. Tydligen är det Harken i Italien som gått in och designat alltihop. Sedan finns det saker som kanske är lite “over the top” som permanenta uthal till focken, som går genom de små brytblocken…
…fram på däck, ut i sidan och akterut till vanten för att dra ut focken vid öppna bogar. Rätt tänkt, men lite mycket snören för min smak.
Infuckers.
Öppen ljus inredning med lite kantiga former verkar vara det som gäller. Jag gillar det, men smaken är ju delad.
Toalett med stort fack för sjäkläder. Snyggt.
Nya Dehler 32 verkar ju poppis och det har sålts ett antal båtar i Stockholm. Mässbåten är den första som sålts till västkusten.
Däckslayouten känns vettig och man har inte sparat på brunnen. Annars är det ju vanligt att offra den för att få stora utrymmen nere i båten. Storskotet på aktern känns modernt? Hade det varit ett alternativ att ha det på en liten pollare som på 29:an?
Mycket stor inuti för att vara en 32-fotare. Storbåtskänsla i salongen.
Men det finns ett pris på volymen. Det finns inga som helst stuvutrymmen. Man kan få plats med en burk Nescafé och 4 kaffemuggar men mer går faktiskt inte in. Man undrar lite hur det är tänkt…
En annan sak som stör mig på många moderna båtar är längden på nedgångsluckan (avståndet fram till instrumentpanelen). Är den för kort så måste man slingra sig ner i båten även om man som jag bara är 1.70. Det hade varit mycket enkelt att göra den 10 cm längre så att det blev bekvämt att gå upp och ner i båten (och det gör man ju ett antal gånger).
Martin Nillson visade sin nya Salona 37 IBC. Förutom en facelift där man har snyggat upp båten både utanpå och inuti, så är detta en vaccum-injicerad specialvariant med skott i basalt och bland annat roder i kolfiber. På detta sparar man nästan 500 kg jämfört med en vanlig Salona 37.
Den största skillnaden mot den tidigare Salonan var faktiskt inredningen som moderniserats rejält. Kändes mycket stor inuti.
På modellen med dubbla akterkabiner har toaletten flyttar fram.
Vi har ju tidigare kappseglat mot Faurby 396 Jesper Bank Edition under Big Boat Challenge. Det är ju Jespers egen båt och han har gjort en del lösningar för att få båten att gå fort. En ny T-köl på 2.40, nytt roder och 800 sparade kilo gör så klart sitt till.
Snygga lösningar. Som sig bör på danska båtar.
Och en ny skotskena på 7.5 grader är ju helt rätt.
Fockuthal med rejäl utväxling och sugga till spinnakern.
Länk: Öppna varv | Per Isaksson
Aug 29, 2010 @ 23:00
[…] http://www.blur.se/2010/08/29/oppet-varv-2010/ […]
Aug 30, 2010 @ 06:42
Salonan verkar ju dö-cool. Tack för en fin text Peter.
Aug 30, 2010 @ 08:47
“Fockuthal med rejäl utväxling”
Ser inte hur det är arrangerat på Faurbyn, men det låter bra, ska fixa det på min båt i vinter. Hur gör man det smartast? En padeye på kanten, men var drar man kontroll-linan? Bak till brunnen längs mantåget eller som på Elanen framåt och sen utåt?
Idag drar jag ett extra skot ut i relingen, men det tar ju tid.
Aug 30, 2010 @ 09:39
Var uppe i söndags och tittade. Var speciellt intresserad av Dehler 32 som på pappret verkade högintressant som vår nästa båt. Blev dock mycket besviken. Varför ett varv väljer att lansera en båt 2010 i den här storleken och missar att det inte går att sitta i salongen utan att banka huvudet i taket är för mig helt obegripligt.
Jag är 196 cm och hade rejält ont i huvudet när jag lämnade båten efter 3 minuter. Irriterad. Den går i papperskorgen.
Nej, då var Dufor 34 mycket mer intressant. Jag gillade också Elan 350.
Var också i Kungsviken och tittade på HP 1030. Fin båt.
Aug 30, 2010 @ 14:28
Diva 35:an såg kul ut, intressanta lösningar och välbyggd.
Synd att ingen representant fanns på plats i båten under söndagen…
Aug 30, 2010 @ 14:44
Tack för bra reportage från Öppna Varv Peter!
Hur skall man ha storskotet? Vad är rätt, vad är fel? Dehler erbjuder som std skenan i aktern, sedan kan man få den monterad mitt i brunnen också.
Skotpunkten kan sitta som på bilden, eller i mitten på sittbrunnen (padeye), eller tysk skotning.
Ulf, tråkigt att du blev besviken. Dock går det att få Dehlern med tunnare dynor som ökar utrymmet något för långa personer.
Jämför du Dehler 32 med de båtar nu nämner så kanske det är mer relevant att titta på Dehler 35 istället?!
Aug 30, 2010 @ 15:32
Jo, helt rätt. Fast egentligen jämför jag den med Dehler 33 som de byggde förr. Där fanns inte motsvarande problem. Fast de hade redan då samma skotarrangemang för storen…
Aug 30, 2010 @ 21:39
…eller så kollar du på 29:an, förslagsvis en Mk1. Då får du en välbyggd båt som vi +195cm personer kan sitta i salongen utan huvudvärk och sova gott i akterslafens 140x210cm. Less is more -ibland…
Aug 31, 2010 @ 07:32
Bilder från lite fler båtar: http://d29josefin.blogspot.com/2010/08/oppna-varv-298.html