Öppet Varv 2010

oppetvarv2010-1.jpg
I helgen var det Öppet Varv på Orus. Alla jag pratat med tyckte det var lyckat, och det verkar ju mycket enklare att ställa ut så här och följa upp med provseglingar och båttester, än att baxa in båtarna i en mässhall på vintern.

Jag tittade på några av nyheterna: Elan 350, Dehler 35, Salona 37 och Faurby 396. Vill ni se större bilder så finns det på flickr.

oppetvarv2010-22.jpg
Elan 350 är ju helt ny, och den första båten lyckades bra i lördagens Hollenderseilas. Det är framförallt sittbrunnen som jag gillar. Bra bredd, snyggt storskotsarrangemang och bra ergonomi både shorthanded och med fler människor ombord.


oppetvarv2010-23.jpg

oppetvarv2010-25.jpg
Uppfällbara fotstöd för rorsman. Väldigt VO70.

oppetvarv2010-19.jpg
Genomtänkt däckslayout. Tydligen är det Harken i Italien som gått in och designat alltihop. Sedan finns det saker som kanske är lite “over the top” som permanenta uthal till focken, som går genom de små brytblocken…

oppetvarv2010-20.jpg
…fram på däck, ut i sidan och akterut till vanten för att dra ut focken vid öppna bogar. Rätt tänkt, men lite mycket snören för min smak.

oppetvarv2010-21.jpg
Infuckers.

oppetvarv2010-24.jpg

oppetvarv2010-18.jpg

oppetvarv2010-30.jpg
Öppen ljus inredning med lite kantiga former verkar vara det som gäller. Jag gillar det, men smaken är ju delad.

oppetvarv2010-27.jpg

oppetvarv2010-28.jpg

oppetvarv2010-29.jpg
Toalett med stort fack för sjäkläder. Snyggt.

oppetvarv2010-26.jpg

oppetvarv2010-9.jpg
Nya Dehler 32 verkar ju poppis och det har sålts ett antal båtar i Stockholm. Mässbåten är den första som sålts till västkusten.

oppetvarv2010-8.jpg
Däckslayouten känns vettig och man har inte sparat på brunnen. Annars är det ju vanligt att offra den för att få stora utrymmen nere i båten. Storskotet på aktern känns modernt? Hade det varit ett alternativ att ha det på en liten pollare som på 29:an?

oppetvarv2010-10.jpg
Mycket stor inuti för att vara en 32-fotare. Storbåtskänsla i salongen.

oppetvarv2010-11.jpg
Men det finns ett pris på volymen. Det finns inga som helst stuvutrymmen. Man kan få plats med en burk Nescafé och 4 kaffemuggar men mer går faktiskt inte in. Man undrar lite hur det är tänkt…

oppetvarv2010-12.jpg

oppetvarv2010-13.jpg

oppetvarv2010-14.jpg
En annan sak som stör mig på många moderna båtar är längden på nedgångsluckan (avståndet fram till instrumentpanelen). Är den för kort så måste man slingra sig ner i båten även om man som jag bara är 1.70. Det hade varit mycket enkelt att göra den 10 cm längre så att det blev bekvämt att gå upp och ner i båten (och det gör man ju ett antal gånger).

oppetvarv2010-17.jpg

oppetvarv2010-15.jpg

oppetvarv2010-16.jpg

oppetvarv2010-7.jpg
Martin Nillson visade sin nya Salona 37 IBC. Förutom en facelift där man har snyggat upp båten både utanpå och inuti, så är detta en vaccum-injicerad specialvariant med skott i basalt och bland annat roder i kolfiber. På detta sparar man nästan 500 kg jämfört med en vanlig Salona 37.

oppetvarv2010-2.jpg
Den största skillnaden mot den tidigare Salonan var faktiskt inredningen som moderniserats rejält. Kändes mycket stor inuti.

oppetvarv2010-3.jpg

oppetvarv2010-4.jpg
På modellen med dubbla akterkabiner har toaletten flyttar fram.

oppetvarv2010-5.jpg

oppetvarv2010-6.jpg

faurby 396 Jesper bank Edition
Vi har ju tidigare kappseglat mot Faurby 396 Jesper Bank Edition under Big Boat Challenge. Det är ju Jespers egen båt och han har gjort en del lösningar för att få båten att gå fort. En ny T-köl på 2.40, nytt roder och 800 sparade kilo gör så klart sitt till.

oppetvarv2010-31.jpg
Snygga lösningar. Som sig bör på danska båtar.

oppetvarv2010-32.jpg
Och en ny skotskena på 7.5 grader är ju helt rätt.

oppetvarv2010-33.jpg
Fockuthal med rejäl utväxling och sugga till spinnakern.

oppetvarv2010-34.jpg

oppetvarv2010-35.jpg

oppetvarv2010-36.jpg

oppetvarv2010-37.jpg