Related Posts
Arcona 460 IdaLina sjönk efter att hjÀrtstocken gÄtt av
Inte sĂ„ kul. Det Ă€r ju sĂ„nt hĂ€r man Ă€r orolig för nĂ€r man Ă€r lĂ„ngt frĂ„n land. FrĂ„gan Ă€r om man hade kunnat undvika detta genom att droppa rodret och sedan tĂ€ta pĂ„ nĂ„t sĂ€tt? Det Ă€r nog helt omöjligt att fĂ„ styr pĂ„ en hjĂ€rtstock som löper amok. Visa detta inlĂ€gg pĂ„ Instagram […]
SpektakulÀrt i Middelfart
Efter tuffa race i bĂ„de BohuslĂ€n och runt Gotland sĂ„ borde det lugna ner sig dĂ„ det blir matchracingsĂ€song? Dels Ă€r det ju Match Cup i Marstrand och sĂ„ seglas det VM för damer i Middelfart. I den senare regattan har man valt en bĂ„t som sĂ€kerstĂ€ller bra bilder och uppmĂ€rksamhet. Tidigare i veckan sĂ„g […]
Svensk mÀstare i haverier?
Jag trĂ€ffade Niklas Krantz 2015. DĂ„ var han fortfarande pĂ„ SVT men hade startat sittbrunnen.se. och funderade pĂ„ vad han skulle göra framĂ„t. DĂ„ var det vĂ„rt projekt kring Fastnet som stod i fokus. Och att vi tog tag i en dröm vi haft och till sist gjorde slag i saken. Jag vet att vi […]
18 Comments
Leave a Reply Cancel reply
This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.
Erik Barkefors
May 17, 2010 @ 21:47
Ăr det hĂ€r nya utbildningsfilmen för besiktningsmĂ€nnen inför Gotland Runt???
Carl fjÀllman
May 17, 2010 @ 22:01
RÀtt mÄnga flaskor whiskey som skepparen/Àgaren förlorade dÀr, alla som faller i.
F424
May 17, 2010 @ 23:07
Vi var 2 gÀngor frÄn att rÄka ut för samma sak pÄ BlueS pÄ ett blÄsigt Tjörn Runt för ett par Är sedan. NÄgon ombord tyckte att vi kom lÀngre och lÀngre ut för varje slag och mycket riktigt, kontringsmuttern pÄ undre vajern var lös. Hade varit spektakulÀrt att losa 600 kilo flÀsk i spat vid ett rufft à stol med fullt tryck i seglen. Ger oxo en pÄminnelse om hur viktigt det Àr med flytvÀst. Ser pÄ tidiga vÄrfilmer ut som det Àr lite siocksÄ med den disciplinen pÄ sina hÄll?
Calle P
May 18, 2010 @ 08:22
Ăr inte det Stino’s specialitet? :-)
Janne P
May 18, 2010 @ 08:25
Förr i tiden hÀnde sÄnt hÀr till och med pÄ hemmaplan!
http://www.regatta.nu/?p=1242#comments
http://www.regatta.nu/?p=1235#comments
Janne P
SWE22, Stino
Janne E.
May 18, 2010 @ 10:53
He he, de va tider de, lite mer spÀnnande nÀr man hÀngde pÄ den tiden.
Första gÄngen var de vÀl 3 av 6.
Men senaste (jag sĂ€ger inte sista) gĂ„ngen var de 5 av 6 möjliga och det Ă€r riktigt bra… =)
F424; NÀra rÀknas vÀl inte?
Calle P; Visst, vi har svart bĂ€lte i de dĂ€r… =)
Janne E.
Martin
May 18, 2010 @ 14:04
Hur mkt slack fÄr man ha pÄ de undre mantÄgen?
Finns det nÄgot mÄtt pÄ X99.
Hur mkt slack fÄr man ha pÄ undre mantÄg nÀr man kappseglar havskappseglingar enl ORC och under SRS seglingar??
Expressen har ett mÄtt pÄ övre mantÄgen under belastning(finns bara ett mantÄg) jag tror det Àr 15cm frÄn relingen med 70 kg belastning.
Testas ofta pĂ„ SM av tungamĂ€tmĂ€nn…………..
/Martin
Janne P
May 18, 2010 @ 14:22
Japp, sÄ hÀr stÄr det i X99 Class Rules :
“The maximum deflection of the upper lifelines shall not exceed 50 mm when a 5 kg weight is suspended midway between supports. The
maximum deflection of the lower lifelines shall not exceed 150 mm
when a 5 kg weight is suspended midway between supports . Artificial tensioning devices (such as shockcord) are forbidden.”
MÀts och plomberas pÄ mÀsterskap. För sÀkerhets skull kollade vi vÄra pÄ Lördagsmorgonen. BÄde slack och sÀkring !!
För ORC och SRS vet jag inte. Pelle L ?
Janne P
Stino
PelleL
May 18, 2010 @ 14:22
Det som gÀller Àr KSR49
49 BESĂTTNINGENS PLACERING
49.1 En tÀvlande fÄr inte anvÀnda nÄgon annan anordning avsedd för att hÄlla kroppen utanför bÄten Àn förstyvnader, som bÀrs under lÄren, och hÀngstroppar.
49.2 Om mantÄg krÀvs i klassreglerna eller seglingsföreskrifterna ska de vara
spÀnda och de tÀvlande fÄr inte placera nÄgon del av bÄlen utanför mantÄgen
utom kortvarigt för att utföra en nödvÀndig uppgift. PÄ bÄtar utrustade
med övre och nedre mantÄg av vajer fÄr en tÀvlande, som sitter pÄ
dÀcket vÀnd utÄt med midjan innanför nedre mantÄget, ha övre delen av
kroppen utanför övre mantÄget.
MantĂ„g skall alltsĂ„ vara “spĂ€nda” om inte klassregler anger annnat
NÀr OSR (offshore special regs) gÀller sÄ sÀger dom följande:
3.14 Pulpits, Stanchions, Lifelines
3.14.2 Lifelines required in Special Regulations shall be “taut”.
a) As a guide, when a deflecting force of 50 N (5.1 kgf, 11.2 lbf) is
applied to a lifeline midway between supports, the lifeline should
not deflect more than 50 mm.
Janne P
May 18, 2010 @ 14:40
Just 49.2 Ă€r intressant. PĂ„ nĂ„got mĂ€sterskap vi var pĂ„ hade juryn synpunkter pĂ„ vad som var “kortvarigt för att utföra en nödvĂ€ndig uppgift”. Om jag minns rĂ€tt sĂ„ anslog domarna vad dom bedömde vara “kortvarigt” för att luta sig ut och hĂ„lla gajen i samband med lovartsnedtaging ( det var mycket kortare Ă€n hur vissa bĂ„tar gjorde…. ) Ă ret efter Ă€ndrade man klassregeln, för att undvika diskussioner :
“8.3 The spinnaker pole may be replaced by a crew member. While
doing this, the crew member is allowed to have the torso outside the
life lines, and have hand(s) on the shrouds”
Pelle L, finns liknande i andra klasser ?
Janne P
PelleL
May 18, 2010 @ 15:21
Inte vad jag vet…
Martin
May 18, 2010 @ 15:04
Vi Àr mÄnga som Àr imponerade av Janne E och Stinos hikande pÄ railen.
Janne kan man hyra in dig som mentor och motivations höjare.
Har ni nÄgon extra morot eller kör ni chicken race pÄ railen?
Det gör ju ont i gubbmagen efter en stund………….
Martin
PelleL
May 18, 2010 @ 15:21
Ett bra tips för utbildning av motstrĂ€viga gastar Ă€r att ersĂ€tta övre mantĂ„gsvajern med taggtrĂ„d (gĂ€rna specialmodellen “razorsharp”) och sedan montera en spikmatta pĂ„ skarndĂ€ck 5 cm innanför relingslisten….
Erik Barkefors
May 18, 2010 @ 16:31
TaggtrÄd Àr tyvÀrr förbjudet enligt Genevekonventionen men elstÀngsel Àr fortfarande tillÄtet. Finns mÄnga bra modeller att vÀlja mellan pÄ Odal. Kolla bara att det gÄr att stÀlla upp spÀnningen om man har trilskande gastar ombord. GÄr ocksÄ att koppla via upphalet till spinnbom om fördÀckaren tar för lÄng tid pÄ sig för gippen ;-)
Janne E.
May 18, 2010 @ 16:00
Klart du kan hyra in mig men det kostar… nĂ„gra öl… =)
Jag hÀnger bara korta stunder eftersom jag mÄste kolla in fÀltet, sb-bÄtar, bb-bÄtar, plottern, bojar, leta efter vindstrÄk m.m.
Man kan hitta pÄ mÄnga anledningar för att slippa hÀnga om man Àr taktiker. =)
DÀremot ser jag snabbt om dom andra gubbarna inte hÀnger nÀr dom skall göra det.
Du vet ju att man plĂ„gar sig ju sjĂ€lvklart lite lĂ€ngre nĂ€r det gĂ„r bra och nĂ€r det Ă€r andra bĂ„tar nĂ€ra, sen Ă€r det vĂ€l Ă€ven lite som du Ă€r inne pĂ„, “chicken race”, man vill inte “vika ner sig” före polarn (Hmm, blev nĂ€stan lite vitsigt dĂ€r)…
Vi har ju varit pÄ nÄgra VM nu och dom bÀsta bÄtarna hÀnger riktigt mycket.
Ăr det entyp sĂ„ Ă€r det sjĂ€lvklart dom smĂ„ detaljerna som gör det + att det gĂ€ller att rorsman ser bra och kan ta vĂ„gorna bra och det Ă€r ju lĂ€ttare nĂ€r gubbarna inte Ă€r i vĂ€gen.
Spana in bilderna frĂ„n St Oset 2007 pĂ„ BKSS hemsida, DĂ€r Ă€r det bilder pĂ„ mĂ„lgĂ„ngen pĂ„ 3st X99, se pĂ„ bilderna och du kan lĂ€tt gissa inbördes placeringar…
Janne E.
Johnny
May 18, 2010 @ 21:15
Hej
Kan tycka att man borde ha en liten tanke pĂ„ flytvĂ€st. Satt och lĂ€sta dom gamla inlĂ€ggen pĂ„ regatta.nu om att folk gnĂ€lde pĂ„ att “vadĂ„ ha flytvĂ€st”. Vad hade hĂ€nt pĂ„ Stinto om nĂ„gon dratt nacken i relings kanten eller pannan pĂ„ nĂ„gon vid sidan av. Eller rent blivigt pĂ„ seglad av nĂ„gon bakom. Tycker att man i stort alltid ska ha vĂ€st pĂ„ Ă€ven vid +20 i vattnet och fint vĂ€der. Kan inte ha nĂ„gon liknade i andra idrotter … Men benskydd i fotboll. eller liknande men men det Ă€r rĂ€tt lĂ€tt att det hĂ€nder nĂ„got.
Har haft folk som ramlat at i mycket fint vÀder i lite skymning det var fan sÄ lÀtt att tappa bort nÄgon eller att man slÄr sig nÀr man ramlar av. Man ska vara rÀdd om sitt liv.
Stefan Blom
May 18, 2010 @ 21:50
HĂ€r en annan film med mycket hikande men först en ordentligt surfande. Synd att Quantum anvĂ€nt musik som inte Ă€r tillĂ„ten och dermed har YT tagit bort ljudet. Ni för la höja radion istĂ€llet…
http://www.youtube.com/watch?v=mYKTXsRLY9Y
Per
May 18, 2010 @ 21:55
Detta hĂ€nde oss pĂ„ sista seglingen pĂ„ Express SM 1994 pĂ„ Marsstrand (SWE185 – Snurf om nu nĂ„gon minns oss efteralla dessa Ă„r) . Wiren gick av helt sonika pĂ„ SB sidan. TvĂ„ “man” halvvĂ€gs ner i drickat (Erik och Nina?) ca 1 minut före start pĂ„ linjen med 80+ bĂ„tar pĂ„ startlinjen i 20 knop+ vind ute pĂ„ marstrandsfjorden. Det glömmer man inte i första taget… roddigt vĂ€rre