IRC 2011 – Composite Standing Rigging
At a recent meeting of the IRC Technical Committee, the subject of the rating cost of composite standing rigging was discussed.
The Committee noted that the technology of composite standing rigging has matured significantly in recent years to the extent that it is now becoming close to mainstream.
There is now evidence that composite standing rigging has a life expectancy at least that of steel rod rigging.
In parallel, the cost of composite standing rigging has fallen to the extent that some brands are now available at costs only a little higher than the equivalent steel rod rigging.
Composite standing rigging is also now beginning to become available as a standard option from production boat builders.
Noting all of the above, the Committee has concluded that the rating cost of composite standing rigging will be reduced with effect from 1st January 2011 (1st June 2011 in IRC southern hemisphere countries). This notice has been issued now to enable owners considering either new boats or modifications to their existing boats to plan accordingly.
The exact effects on TCC are not yet available. The Committee’s intention however is that the effects should in future be broadly neutral in terms of speed versus rating. The effect of composite standing rigging will also continue to vary from boat to boat.
IRC Technical Committee.
May 2010.
May 18, 2010 @ 14:05
Iht Selden er prisene på PBO kontra Rod mer enn 3 x så høye, så ta overnevnte input ifm. med en klype salt.
May 18, 2010 @ 17:22
Kolla priserna på PBO från Easy rigging i Holland, Var det mest prisvärda jag hittade. Skiljde 40 % av de två jag valde mellan.
May 18, 2010 @ 16:17
Norska marknaden kanske inte är undersökt av IRC-gubbarna än.
Står annars högt på vår önskelista tillsammans med en plastprofil i förstaget. Blir ganska stor skillnad viktmässigt och kostar inte så mycket i mätreglerna.
Den största kostnadsskillanden ligger väl annars över livscykeln. PBO måste testas och bytas betydligt mer frekvent än Rod om jag har rätt för mig.
May 18, 2010 @ 16:45
Sjekket PBO alternativet når jeg skulle ha ny rigg. Innkjøpsprisen på PBO er til å leve med. Det som ikke er akseptabelt for mitt budsjett er serviceavtalen du må inngå for at garantien skal gjelde. En PBO rigg skal gjennom en omfattende kontroll hver sesong, av produsentens eksperter. Eller ev. andre som måtte være sertifiserte. Det er mange ekstra kontrollelementer på en PBO rigg. Den har bl.a. en farget tråd som skal avsløre en ev. vridning av vantet ved spenning av rigg.
Jeg ser bare for meg et kostnadselement som over tid ikke er kontrollerbart, når du først har investert.
May 19, 2010 @ 14:17
Jag kan tänka mig att en stor anledning till att man ändrar straffet för fibervant är utvecklingen av kolfibervant. Problemet med fibervanten till dagsläget har varit att tillverkarna har tagit rejäla överpriser samt att de har använt sig av framförallt PBO eller Dynema.
PBO är en fiber som inte tål fukt eller solljus samt åldras relativt snabbt. Dynema tål fukt och solljus bättre men kryper, dvs. vanten blir konturnerligt längre med tiden. Pga. dessa egenskaper har fibervant haft mycket begränsad livslängd.
Två stora anledningen till att man inte har tillverkat vant i kolfiber tidigare har att det är svårare att få ändstyckena att hålla samt att priset på den kvalitet av kolfiber man behöver har varit extremt högt. Visserligen har Marstrom tillverkat mjuka kolfibervant i mindre skala för små båtar sen början av 90 talet och Alnghi har använd kolfiberstag i de två senaste Americas cup.
Kolfiber fördelar är att fibern tål fukt solljus samt har nästintill ingen utmattning eller åldrings tendens. Kolfibervant har normalt samma diameter som en rod för samma styvhet men är upp till 2,3 ggr starkare. PBO vant är ca 15% lättare än kolfiber vant men har ca 15% större diameter än rod/kolfiber. Marstrom utvecklar och testar för tillfället hårda kolfiberstag och kommer erbjuda det på de flesta master till nästa säsong och priset kommer bli ca 50% mer rod och absolut inte 3ggr. Livslängden på kolfiber vant bör vara betydligt längre än med rod så det borde till och med bli billigare på lång sikt. Det verkar som de flesta större fiberrigg tillverkarna håller på att utveckla kolfiber vant för tillfället för att inte bli akterseglade
MVH
Kåre
Chefsingenjör
Marstrom Composite AB