Skip to content

30 Comments

  1. Mattias
    Jun 11, 2010 @ 13:11

    Lycka till! Följer er på storskärmen här på kontoret.

    Reply

  2. Hans
    Jun 11, 2010 @ 15:15

    Skitväder som vanligt…

    Reply

  3. Carl fjällman
    Jun 11, 2010 @ 15:17

    Påminner om GR med dom vindarna

    Reply

    • Kjell
      Jun 11, 2010 @ 20:40

      Perfekt,
      inga problem om man har vatten och mat ombord, eller hur Carl!?

      Reply

    • kiw
      Jun 11, 2010 @ 20:42

      Perfekt väder,
      inga problem om man har vatten och mat ombord, eller hur Carl?!

      Reply

  4. ulf.zschüttig
    Jun 11, 2010 @ 18:24

    Peter du kan glädjas åt Camilla hon gör mellan 4-5 knop : )

    Reply

  5. mattias allroth
    Jun 11, 2010 @ 18:46

    Just nu gör camilla nästan 8 knop :D
    Måste kännas surt att sitta parkerad i stiltjen ;)

    Ha det så kul inatt gubbar !
    Själv så verkar det som att man inte behövde ut och blöta ner sig här nere imorron då jag nyss fick ett sms av skepparen som ställer in.
    DMI har lovat 17-18 m/sek i byarna imorrn och stadiga 13-15, så märkligt det kan vara.
    6 timmar bilresa söderut och styv kuling och stiltje i norr.

    Reply

  6. Patrick L
    Jun 11, 2010 @ 19:06

    Kolla om du inte kan komma ut och dra en repa med Stammings båt. Det är ju Farr 30-väder!

    Reply

  7. mattias allroth
    Jun 11, 2010 @ 19:07

    Står ju på land :(
    Måste få på pinnen på x-pressen nu känns det som oxå ;)

    Reply

  8. SOFIA
    Jun 11, 2010 @ 20:14

    Flirt ligger still. Essex Girl har samma speed som du men TAROK 7 går en knop fortare.
    Håll ut…

    Reply

  9. Peter Gustafsson
    Jun 11, 2010 @ 21:26

    Jävla skitsegling :-)

    Vid första rundning och på väg in i Dröbacksunden så ledde vi stort. Långt före resten av båterna i klassen på havet…

    Sedan omstart. Stiltje. Motström. Och massor av regn… Tappade ett antal av de snabbare båtarna i klassen. Och J/105 Reduction. Osäker på hur mycket de har runnit iväg. Kanske ligger vi fortfarande bra till på justrerad tid.

    Bara att bita ihop och kämpa på…

    Reply

    • Mikael Vesala
      Jun 11, 2010 @ 22:46

      Ni ser ut att få hacka i er bleke i ett par tre timmar till innan bleket försvinner norrut.. Trist..

      Reply

    • Pär Lundberg
      Jun 12, 2010 @ 17:21

      Instämmer till fullo ! Jävla skitsegling ;-) Hade sina ljuspunkter dock, som att gå genom Drøbaks sundet på väg hem kl 6 på morgonen och se att det låg hundratals båtar där….16 timmar efter start. Respekt !

      MVH Pär

      Reply

  10. mattias allroth
    Jun 11, 2010 @ 22:35

    Har ni nån vind nu peter ?
    Kör på inatt och hoppas att ni kan få upp lite av all blåst som härjar i skåne för vi delar gärna med oss av dom utlåvade 12-15 m/sek imorrn ;)

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Jun 11, 2010 @ 22:48

      Nu har vi 2-3 knops vind…. vilket är bättre än på länge.

      Reply

  11. Peter Gustafsson
    Jun 11, 2010 @ 23:18

    Den här trackingen verkar funka sådär… Och nu stängs den av fram till 05:00.
    http://www.seilas.no/wip4/detail.epl?id=490421&cat=4915

    Reply

  12. Peter Gustafsson
    Jun 12, 2010 @ 11:29

    Målgång.

    Vi seglade helt ok, förutom i Dröback där vi satt fast ganska länge. Bashford 36 Virginia spikade igen. Helt överlägsna. Även X-35 Rockall seglades mycket bra. Bägge dessa ryckte i Dröback. Sedan var det otroligt jämt mellan ett antal båtar i vår klass.

    Alla resultat här: http://www.sandaker.no/seilnett/resultatliste.aspx?seilasid=192

    Värt att notera:
    – First 45 Teknova vann R40-klassen överlägset. Grattis!

    Reply

    • kiw
      Jun 12, 2010 @ 16:28

      Hej Peter,

      Bra seglat. Tre J/109:or, alla med olika LYS. Skillnader?

      Reply

    • Anders Averdal
      Jun 12, 2010 @ 16:29

      Fast det är en First 40 vi har.

      Reply

    • Rock'all - Jørgen F.
      Jun 14, 2010 @ 15:04

      Takk for det, Peter!

      I løpet av året kommer ytterligere en X-35 til Oslo (Bilbo, nå First 31.7), så da håper vi å få nok matching til å utligne farten til Virginia (Grattis med seieren)! Hyggelig at Manixen tok turen til Oslo – håper flere svenske X-35 slår følge fremover! Sees i Skagerrak Two Star.

      Reply

  13. exiled
    Jun 12, 2010 @ 15:16

    35 minuter efter andra First 40:n, herregud va många klasser!

    Reply

  14. Johnny
    Jun 12, 2010 @ 20:02

    Såg att Teknova hadde en annan 40a som hadde ca 30 minuter kortare seglad tid…..
    Men bra jobbat Teknova, Blur och alla andra Svenska båtar som kommer upp hit till Oslo och seglar.
    En annan var ju tvungen jobba. Var nog lika trevligt det … he he he

    Reply

  15. Janne Karlsson
    Jun 12, 2010 @ 21:31

    Grattis Teknova till en fantastisk insats. Fira väl med västkustens bästa pizzor på Bella i Hunnebo :)

    Första gången jag ser nya båten live, fantastisk skapelse!

    Reply

  16. Hans Vive la mer
    Jun 12, 2010 @ 23:14

    Snacka om överlägsna!!
    Grattis Dan & Co till vinsten i Lys R 33

    Reply

  17. Tom Gustavsen
    Jun 13, 2010 @ 10:21

    Imponerande Dan Turesson!

    Reply

  18. Olla!
    Jun 13, 2010 @ 11:02

    Jonny och Exiled!
    Vilka tråkiga och onödiga vinklingar ni har på era kommentarer. Skäms.
    Er okunskap lyser verkligen igenom i er attityd.
    ORC Club och IRC startade 50 minuter före Norlys Klasserna. Varför? Kanske för att visa att de inte seglar Norlys utan får andvända sig av ett större antal segel mm? Iår så gav dessa 50 min en otrolig utdelning.
    Jag skriver inte detta för att föringa insatserna av toppbåtarna i ORC Club eller IRC. Jag själv är mycket imponerad av den prestanda som Team Normar och Teknova visar att First 40 har oavsett handicap regel. Jag skall själv skaffa en så fort jag har möjlighet.

    Reply

    • Johnny
      Jun 13, 2010 @ 16:22

      Hej

      Klart dom seglar i olika klasser kan vara så dom har lite olika segel konfigrationer. Men Seglad tid är seglad tid dom segla samma bana. Vet att vägvalen är väldigt små att göra på färdern men dom finns helt klart.
      Samt att dom är så viktiga. Men även om det är så att två topp båtar så även om det finns lite olika segel så seglar dom i stort lika fort.. i stort. Sen att vindarna kommer och går som dom gör i Oslo fjorden det vet jag.
      Det är en bragd att vinna klassen helt klart. Det skrev jag med… Hadde jag haft tiden orken och foklet som behövs för att fålla farten på en 40a så hadde jag med haft en. Ja pengarna med för den sakens skull.

      Reply

  19. Lasse Bergkvist
    Jun 13, 2010 @ 16:47

    Fantastiskt att samla 1000 båtar till samma tävling och skoj att se att ett antal svenska båtar har placerat sig bra! Grattis Bengt Falkenberg med besättning till vinsten med nya First 40:an – bra seglat och grattis till alla andra svenska båtar med bra prestationer!
    Det KSSS borde ta efter är klassindelningen med korta intervall mellan mätetalen – vore roligt med 2-3 enheter mellan SRS-talen och dessutom R36 och R40 så att det blir tajt tacing. Som det är nu på Gotland Runt så kan en båt vinna som är 10 timmar efter vinnaren i mål och förmodligen har man då seglat i två helt olika vädersystem – eller så har tätbåtarna kommit iväg efter en omstart vid Hoburgen och de mindre båtarna ligger och flyter i tre timmar till.
    Familjeklasser utan spinnare , med vita segel osv skulle säkert locka ett 50-tal båtar till. Halv startavgift för Skåne- och västkustbåtar kan var en grej. Mvh Lasse Bergkvist

    Reply

    • Johnny
      Jun 13, 2010 @ 20:42

      Helt rätt Lasse vi måste finna glädjen för alla att segla..

      Reply

    • per
      Jun 14, 2010 @ 00:27

      Jag håller med. Jag tycker att det är bättre med många “lika” båtar i stora klasser, än vilken regel man seglar under. Jag tycker att man på GR skall köra R30 och R36 på korta banan samt en familje klass. På mellan banan så skall man köra R40 och R45. På långa banan en R50+ klass.
      Jag tror att de flesta klasser skulle bli minst 50 båtar med bra racing.
      Jag tycker inte att mätalen skall dela upp klassen utan snarare vattenlinje längden så som det görs i R-klasserna. 36.7, J-109, First 35 och X35 fungerar i en klass samtidigt som en 40,7,IMX 40, First 40 och Dufour 40 fungerar i en klass.
      Gör man tvärt om så blir det inte lika bra utan bogar och vindstyrkor avgör mer än hur bra ett team seglar.

      Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.