Watski Skagerrak Twostar 2010
Stort grattis till Anders Dahlsjö och Martin Strömberg som spikade sin klass, och kom 5:a totalt i årets Watski Skagerrak Twostar. Full rapport från deras race hittar man här.
Det är väl bästa svenska resultatet sedan vi blev 3:a totalt med Novan 2007? Jag satt och var lite avundsjuk under de två första etapperna, men när jag såg att det skulle bli hårdvindskryss från Marstrand till målet i Hankø så var det ganska skönt att inte vara med. Vi får se hur det blir nästa år…
Vinnare blev Svein Olav Moe och Per Arne Skjeggestad i sin Cayenne 42. Ett speciellt grattis också till Tom Olsen och Harald Kleppe som blev 4:a totalt i sin Banner 30. Kanske inte den båt man helst drar 300 distans på Skagerrak med?
Andra svenska resultat är:
13 X-332 Dolores, Håkan Hambeson/Lena Having
28 JOD 35 Spindrift, Paul Gaskell-Brown/Rolf Engels
78 X-43 XAR, Rikard Roth/Hans Bäckström
88 Bavaria 35 Match BEA, K-G Sahlin/Sigrid Sahlin
Och från Paul Gaskell-Brown har vi fått följande rapport:
Watski 2 Star Skagerrak är nu avklarat och det var ett mycket varierande race med allt från stiltje till ca 16 m/s.
Sträckan på ca 90 nm mellan Hankö och Arendal präglades av först kryss men sedan avtagande vindar och småningom undanvind in till Arendal. Ett fyra timmars pitstop på morgonen och därefter avsegling mot Marstrand.
För sträckan Arendal –Marstrand var väderprognosen tilltagande vindar från sydväst / väst. Mycket riktigt blev det ett halvvinds dragrace på 95 nm och det blåste mellan 11-14 m/s under större delen av race. Båtar med långa vattenlinjer trivdes bra i dessa förhållanden och totalvinnarna i en Cayenne 42 hade en optimal bog i sin seglande U-båt!
Här delades fältet upp i en överbåge och de som seglade längst rhumbline. Vi valde det senare för att segla närmsta vägen men med facit hand skulle vi ha gått överbågen. Ett ganska samlat fält kom in till Marstrand efter att ha rundat Hätteberget och nu var det ytterligare ett efterlängtat pitstop på 4 timmar innan den sista delsträckan tillbaka till Hankö.
Pitstopen på fyra timmar är hektiska där tiden går snabbt så det är bara att äta lite och någon timmas sömn. Därefter iväg för nästa delsträcka.
Under pitstopet hade nu hade vinden vridit mot nord väst och låg kvar på stadiga 12-14 m/s. Ut från Marstrand kl 05:30 med kryss i grov sjö mot Hätteberget och ett tämligen väl samlat fält var det nog en och annan som började fundera på det kommande 80 distansen. Därefter vred vinden kontinuerlig mot nord med varierande vindstyrkor så reven åkte upp och ner flera gånger om. Under denna sträcka var det också ett antal båtar som bröt och ett antal storsegel hade delvis gått sönder pga. av allt revande. De sista 20 distansen in mot Hankö erbjöd på allt från 16 m/s till liten stunds stiltje så hela segel gardroben testades under de sista timmarna.
Ganska slitna och flera lärdomar rikare så var vi i mål vid 22 tiden i fredagskväll. För vår del så är vi hyfsat nöjda med resultatet med tanke på att det var vår första Watski 2 Star i dessa farvatten och det är stenhård konkurrens. Det har åtminstone gett blodat tand!
Stort Grattis till Anders Dahlsjö och Martin Strömberg i Lady Godiva för deras vinst i klassen och en 5: plats totalt.
Paul Gaskell-Brown
www.spindriftracing.se
Jun 23, 2010 @ 00:24
Buzz, Flash Starkt jobbat
Krite
Jun 23, 2010 @ 08:16
Vi saknade någon som kunde göra “grovjobbet”! Strömberg var ganska roande att se när han rumlade runt på fördäck :-). Annars ett jävligt kul race.
Jun 23, 2010 @ 19:12
Jag smyger ombord som shitbowman nästa gång men säg inte det till någon
Krite
Jun 23, 2010 @ 09:22
http://seilmagasinet.xstream.dk/webnode//player/mediamaker_player.php?id=909