Gotland Runt 2010 | trash talk
OK, nu börjar det bli dags att dra igång skvallret inför Gotland Runt. Visst, det är en stund kvar, men det är mycket som skall avhandlas…
Först. Vad hände med shorthandedklassen? KSSS öppnade för möjligheten, men sedan skulle man inte få någon klass? I mars sa 61 personer sa att man ville segla shorthanded, men svaren från KSSS var mycket svävande. Så då struntade väl folk i det? Jag vet flera som ville seglar, men nu avstår. Helt otroligt att KSSS sumpade den här chansen. Fyra X-35 kan få egen klass, men inte shorthandedseglarna?
Sedan verkar deltagarantalet gått ner. Framförallt i SRS. Var det bleket förra året som ställde till det?
Klassindelningen är ju alltid ett hett diskussionsämne. Är det vettigt att fyra stackars X-35 kör i en egen klass, men att 77 båtar med SRS från 1,07 till 1.29 skall göra upp i en annan?
Klass Bana Deltagare (deltagare 2009)
ONE DESIGN ALFA 4 (5)
ORC INT ALFA ALFA 25 (22)
ORC INT BRAVO BRAVO 25 (28)
ORC INT CHARLIE 4 (8)
SRS ALFA ALFA 77 (88)
SRS BRAVO BRAVO 45 (52)
SRS CHARLIE CHARLIE 1 (0)
IRC ALFA ALFA 6 (0)
IRC BRAVO BRAVO 20 (27)
IRC CHARLIE CHARLIE 10 (8)
ORC CLUB 0 (10)
ORC CLASSIC T/T CLASSIC BALTIC RACE 17 (9)
TOTALT 234 (257)
SRS -17
ORC CLUB -10
ORCi -4
ONE DESIGN -1
IRC +1
CLASSIC +8
Ja, sedan kan man ju alltid spekulera i vem som vinner de olika klasserna. Nomineringar?
Niklas/Tangosailing
Jun 21, 2010 @ 07:04
X-35 står uppsatta på bana Alfa, den korta banan. Borde de inte köra bana Bravo?
När det gäller deltagarantalet så är det betydligt färre svenska båtar än tidigare, medan utlänningarna ökar.
Om nu fyra X-35 får egen klass, varför får inte Linjett 33 egen klass när de är åtta båtar. Är det för att Linjett 33 inte är en entypsbåt?
martin alexandersson
Jun 21, 2010 @ 07:50
Lägst LYS måste ju borga för en seger, eller har jag missat nått?
Micke Ö
Jun 21, 2010 @ 10:19
Naturligt borde SRS ALFA ALFA 77 delas upp i 2st klasser.
Borde inte vara några problem alls för KSSS att fixa detta… snarare en liten miss.
Men klassen ser tuff ut med många bra båtar.
Micke Ö
Peter Gustafsson
Jun 21, 2010 @ 10:32
KSSS har ju fått denna feedback ett antal år utan att göra något åt det?
Patrick L
Jun 21, 2010 @ 14:14
Det sägs att KSSS anser att prisutdelningen bli för stökig med många klasser. Har svårt att se vad de annars skulle basera beslutet att köra 77 båtar med SRS 1,07 – 1,29 i samma klass.
Sven Andersson
Jun 22, 2010 @ 10:48
Det gör ju KSSS agerande ännu märkligare.
Om det nu är stökigt (varför det nu skulle vara det?) med många klasser, hur resonera man då när man skapar en klass för 4 båtar (X-35)?
/Sven
Patrick L
Jun 22, 2010 @ 18:22
Stökigt blir det förstås om man måste köpa in fler priser och ha en längre och mer organiserad prisutdelning. Inget konstigt med det, men man kan tycka att det borde vara självklart för Sveriges största segelklubb att gå i land med det.
X-35 kommer inte att få egen klass, KSSS har kommunicerat att man kommer att vara hård på 8 båtar för egen klass. Det gäller då endast entypsklasser.
DG
Jun 21, 2010 @ 13:48
Ja, att det naturligt blir ca 12 h skillnad på båtarna (ca 20% fartskillnad och 60 h segling) är tydligt för stort. Att vädersystemen skiftar över 12 h är mera regel än undantag, så det är till att hålla tummarna mera än att segla.
Det är kul med stora klasser men det måste vara seglingskunksperna som premieras. Hoppas det kan bli två klasser!
Micke Ö
Jun 21, 2010 @ 15:23
Tror inte att KSSS kommer att dela upp i 2klasser. Beror på att SRS klassen är utfyllnad inte tillräckligt fin regel annars hade man gjort det för länge sedan. Hoppas att någon från KSSS läser detta!
Men samtidigt är klassen den mest svår tippade vilken som vinner.
Patrick L
Jun 21, 2010 @ 14:13
Jag tror inte att X-35 kommer att få köra egen klass på bara 4st. Men innan de flyttas någon annanstans måste de få möjlighet att välja vilken klass de skall köra i. Farr 30-klassen har redan haft den diskussionen med KSSS och därför står vi inte på One Design längre utan är flyttade till IRC. Men man vet aldrig…
Ove
Jun 21, 2010 @ 15:14
En liten detalj som retar mig är att man inte ser vilken båt typ det är i startlistorna.
Jag vet att man kan klicka sig fram men varför skall man behöva göra det?
stefan
Jun 21, 2010 @ 19:54
Håller med!
Niklas/Tangosailing
Jul 5, 2010 @ 19:24
Nu kan man se båttyp utan att klicka en massa i listorna.
Hans Gunnarsson
Jun 22, 2010 @ 09:05
En liten reflektion:
10 kommentarer och inte en enda positiv sak om Gotland runt. Är KSSS verkligen så dåliga? Om man jämför med exempelvis Bohusracet trash-talk så kan jag inte hitta en enda negativ kommentar där.
Jag tycker i alla fall att det ska blir fantastiskt roligt att kämpa mot 77 andra båtar i Vasaloppsklassen, om det är många i samma SRS-klass är väl bara roligt. Ni som vill segla på så lika villkor som möjligt har ju irc och orci. Eller, vågar man säga det, entyp :)
Kul att det är såpass många Dehler-båtar med i år också.
/Hans, Bismarck
Leif E.
Jun 22, 2010 @ 10:31
Problemet är inte antalet startande utan avstånden i SRS-talen som är emot SSF:s rekommendationer när det gäller klassindelning. F.ö så är det nog lika “hett” i SRS klasserna som i ORCi. Också svårt att förstå KSSS attityd mot SRS seglarna då deltagarantalet här är större än i alla andra “finare” klasser tillsammans.
Dags för omvärdering!
Hans Gunnarsson
Jun 22, 2010 @ 10:38
Att det är lika “hett” i SRS-klasserna tycker jag är en del av problemet. Om man vill ha ordentligt cred för att man vunnit så bör man satsa på orci eller irc tycker jag. Sen, vilken attityd är det nu KSSS har mot SRS-seglarna? Jag har då inte känt av någon attityd. Känns lite drev-varning tycker jag.
Sen, visst, en uppdelning av 1,07 – 1,29 till ett bättre spann vore väl inte så dumt, men det jag vände mig mot är att det bara var negativa kommentarer här.
Bra Niklas som gjorde nåt åt det i stället för mig som bara fortsatte med gnället! Såg att du upptäckte att de satt fel lys på min båt också. Hoppas jag får segla rätt bana också…
/Hans
Micke Ö
Jun 22, 2010 @ 11:10
Hej
SRS klass är bra för GR enkel billig, men det som är bra kan man göra bättre genom att minska spannet på lys talet i klassen.
Det blir mer spännande att efter varje rundning veta sin placering inte vänta ett antal timmar. Tydlighet i resultaten skulle öka.
Tror det skulle bli flera båtar om man delade upp klassen
Niklas/Tangosailing
Jun 22, 2010 @ 09:30
Jag har nu roat mig med att göra en egen (preliminär) startlista där man kan se även båttyp utan att klicka nånstans. Listan är även uppdaterad med handikaptal, båtlängd och allt efter som även resultat från tidigare år.
http://tangosailing.wordpress.com/2010/06/22/%E2%80%A2-gotland-runt-starlistan-pa-mitt-vis/
Patrick L
Jun 22, 2010 @ 10:11
Grymt, Niklas! På Farr 30:orna kan du lägga till 1,36 i SRS. Tror att Sissabella numera även har ett ORC-brev. Jag skall jaga upp vårt resultat från 2008 då vi också körde med Farren.
Team Styrbord
Jun 23, 2010 @ 13:44
Kanon jobb,ska ta med dem på Racet. Skriva ut och plasta in. Bra att ha i sittbrunnen.
Mats
Jun 22, 2010 @ 11:06
Så kul att segla. Vi har tampats med Farren fick riktigt med stryk på IRC-RM
men vann två banrace på Sandahamn Open. Sen stryk på havsköret av flera mindre båtar.
Det är bara att gilla läget. Den som seglar bäst vinner oftast och det skadar inte med lite tur. Kul med så många bra utlänska besättningar. Sen kan man hoppas på målgång innan dom stelbenta byråkraterna ser till att stänga öl och mackaställena.
Mats Heidvall AIR V
Lasse Bergkvist
Jun 22, 2010 @ 21:31
Hej Seglare!
Jag tycker att det är synd att inte KSSS kollar på Faerdern. Om man skulle satsa på 1000 båtar till start så måste man titta på Faerderns klassindelning. Vad sägs om familjeklass (samma familj ombord) med vita segel, ingen spinnare och samma bana som Classic Yachts? När jag seglade mitt första GR 1976 så tror jag att det fanns en stor bana (vi seglade Comfort 30 i IOR klass 5 med runt 80 startande och banan var cirka 450 NM) och en liten bana som rundade Alma, Ölands Norra, tillbaka runt Gotska Sandön, Alma till mål. Då var det 26 fotare med! Problem med hamnplatser? – lägg ett större fartyg utanför Sandhamn, flytbryggor osv så löser man det. Sedan klasser: Scampi, Comfort 30, NF, J80, Express (Start-alma- Gotska och tillbaka), Stratus, mm mm mm.
Tror att jag nu utlyser en tävling – de bästa idéerna hur det ska bli 1000 båtar på GR 2012! Förslag? Mvh Lasse Bergkvist
Niklas/Tangosailing
Jun 22, 2010 @ 23:05
Ja, man skulle kunna utnyttja den kortare Baltic Classic-banan till flera klasser, för mindre båtar och familj/crusing-inriktning. Nått annat som Faerdern brukar ha är klasser som typ Bavaria-klass.
Lasse Bergkvist
Jun 22, 2010 @ 21:43
Del 2!
Det finns mycket duktiga seglare i alla klasser på årets Gotland Runt – i IRC, ORCi, SRS, entyp. Det är klart att det är tufft att som förra året vinna lilla banans LYS-klass med 90 startande. Sedan blir det för stora tidsdifferenser om det skiljer 20% mellan snabbaste och långsammaste båt. Jag tror att fler skulle starta om man visste att det var 3-4 enheters skillnad i SRS-tal än 22 enheters skillnad. Det mest rättvisande är som vanligt entyp (Farr 30, X-35 osv).
Positivt om KSSS och arrangemangen: tycker det är helt underbart att så många frivilliga från KSSS ställer upp och ser till att GR kan genomföras! Utan dessa fantastiska frivilliga skulle det aldrig fungera. Önskar alla som startar och som jobbar med GR ett stort LYCKA TILL! Mvh Lasse Bergkvist
Patrick L
Jun 22, 2010 @ 22:10
Bra talat, Lasse!
Patrick L
Jun 23, 2010 @ 15:52
Är det någon som vill segla Farr 30 på Gotland Runt så finns det en lucka i Team Orca.
Vi söker dig som är positiv och erfaren seglare. Du bör vara inställd på hårt race hela vägen runt men också mycket kul garv i ett positivt team. Just nu är det tre anmälda Farr 30:or och det betyder kul och inspirerande kamp om varje meter.
Det finns utrymme för olika roller men det skadar inte om du är en duktig rorsman, trimmer eller navigatör. En Farr 30 “är ju ett idrottsredskap” (likt diskus eller spjut), så vi klär oss ordentligt och jobbar hårt! :-)
Intresserad? Ring Patrick på 070 3225585 eller maila patrick@farr30.se.
Patrick L
Jun 25, 2010 @ 10:42
Tack för allt visat intresse! Orca är nu fulltaliga.
/Patrick
Jan
Jun 23, 2010 @ 21:38
Hejsan,
Den båt jag tänkt segla med valde att inte delta. Ifall någon ännu behöver gast kontakta mig på jronnback@gmail.com.
Social, 29 år, och kan segla på de flesta positioner.
larsa
Jun 24, 2010 @ 21:24
Hej
Kul med det stora internationella deltagandet!
IMS på mitten av OO-talet samlade båtar från norra o södra Baggen! medans IRC lockar deltagare från norra europa.skall bli riktigt kul racing under SRW o EGR nu när AIR IV känns rätt.
Öresund Regatta, AN
Jun 24, 2010 @ 21:35
Anders Lewander och Gurra Krantz kör Dehler 35.
http://sundetregatta.blogspot.com/2010/06/gotland-runt-2010-anders-lewander-gurra.html
Peter Gustafsson
Jun 24, 2010 @ 22:07
Frågan är vad alla X-35:or seglar för nåt nu för tiden? Det är väl första året på länge som de inte har egen klass?
Grand Prix är ju två helger första halvan av maj, och sedan ingenting förrän sista veckan i augusti.
Matrisen är i (eller på väg till) Medelhavet och Wild Thing var på EM i Holland (15:e av 16 båtar http://swe137.wordpress.com). Men alla andra?
Niklas på Tangosailing funderar på samma sak…
Anders Averdal
Jun 29, 2010 @ 13:50
Jag tror att de bara semesterseglar med familjen. Fruarna “älskar” att lagas god middag i pentryt.
Micke Ö
Jun 29, 2010 @ 13:22
Man har nu delat på SRS klassen bana ALFA.
1,07-1,21 SRS ALFA 2 36 båtar
1,22-1,29 SRS ALFA 1 44 båtar
mvh
Micke
JIMMY
Jun 29, 2010 @ 15:48
The BLUR Effect? :)
Large
Jun 29, 2010 @ 16:26
Jag säger som jag sagt inför Ornö (1:a), Watski 2 star baltic(1:a), Sandhamn Open (2:a trots missad start med flera minuter);
La Dolce Vita är het…………………
Peter Gustafsson
Jun 29, 2010 @ 18:16
Ny klassindelning på http://old.ksss.se/php/visasegling.php?segling=285
ORC INT ALFA ALFA 26
ORC INT BRAVO BRAVO 26
ORC INT CHARLIE CHARLIE 4
SRS ALFA 1 ALFA 44
SRS ALFA 2 ALFA 36
SRS BRAVO BRAVO 49
IRC BRAVO BRAVO 27
IRC CHARLIE CHARLIE 10
ORC CLASSIC T/T CLASSIC BALTIC RACE 17
Nobbe
Jun 30, 2010 @ 13:51
SRS 1 ser ut som ett riktigt getingbo – Kul att dom delat in i klasser! Spännande att se vad L 34 kan prestera, blir det mycket öppna bogar så borde också Vindile gå bra. Nästa år ska vi se till att vi är med….
http://petno.wordpress.com/
Niklas/Tangosailing
Jul 5, 2010 @ 19:25
Linjett 34 har nu 1.23 i SRS, med spinn+genn
Olof
Jul 5, 2010 @ 20:14
Letto di Pletto i SRS på GR? Tyckte dom att motståndet bland de svenska IRC båtarna var för dåligt på Sandhamn Raceweek?
Patrick L
Jul 6, 2010 @ 13:33
Det tror jag inte. Jag gissar att det har att göra med att intresset för IRC bland mindre båtar tycks vara så litet att det inte blev någon IRC Alfa klass och då fick det bli SRS istället?
Mange
Jul 8, 2010 @ 12:30
Är det Backhausen och C/O som tyglar Letto di Pletto i årets GR?
/Mange
SOFIA
Jul 9, 2010 @ 07:56
Yes.
Martin
Jul 9, 2010 @ 10:07
Woxen i Farr 30 är på väg att vinna IRC Bravo klassen. Riktigt starkt jobbat o kul för klassen!
Backe
Jul 10, 2010 @ 15:02
Den båten är grym i lättväder! dvs bra båt + bra besättning = vinst
bra seglat !!!
Grattis