Peket var snyggt…………….!
Varför tar inte nån fram en “byggsats” för Code 0 peken?
2 Infästningar-ändbeslag för skrov, ett frontbeslag, en padey för dynema tampen och två rör som kapas till rätt längd och gängas/ limmas in i beslagen. Kom igen Marström eller Selden framtiden är här!
Kom igen nu. Bra storlek för den lilla barnfamiljen, enkel hantering med gennaker, moderna former. Seglar den som utlovat och prissätts rätt är det ju succe. Var skriver man på ?
Spekulationen är väl det omvända – dvs att den är en aning för tung. Om jag inte mins fel så ligger där mer vikt i bulben än på 31.7 så den skall ju gärna vara en aning mer stabil än den.
Jag hoppas på det.
Enligt Beneteau så hänger class B certifieringen ihop med att båtar i den här storleken blir alldeles för trötta i lätt vind om man A-klassar dem. Så den här blir B-klassad. 31.7 är A-klassad = stabilare? På pappret…
Det er riktig at klasse “B” er nok for det aller meste som skjer i våre trakter, klasse “A” behøves bare for special regs 0, 1 og 2. (Shetland race er unntaket med klasse 2)
Mauritz
Jul 2, 2010 @
17:09
Fick följande svar från Beneteau “First 31.7 has been certfified with the first version of stability index of CE, certification rule standard has changed in 2002 and now same boat does’nt reach same certification (grand father rule for 31.7) CE regulation is already working on a new rule for next year, reason why we stay on the conservative side.”
3200 har en inredning i vit galon, hängande tyggarderober mm.
Båtägare i våra trakter är mer konservativa. Myspys sitter i träkänsla gärna mörkt och marinblått plyschtyg på dynorna…
Jag tror 3200 var för racig för vanligt folk, och för oracig för racers.
Om inte kölen på First 30 skrämmer och priset blir bra tror jag den kan slå an bättre – givet att den blir rolig att segla.
Både Jeanneau 3200 och First 34.7 hade toan i förpiken och det attraherar nog inte den stora massan.
First 30 har bättre förutsättningar att fungera som familjebåt och alternera som kappseglare lite då och då. Lättare att motivera köpet för familjen då!
Erik Barkefors
Jun 30, 2010 @ 22:58
Looking good ;-)
Ser ut att flyta bra också – fast det är ju utan semesterpackning!
Peter Gustafsson
Jul 1, 2010 @ 06:10
Ja, och utan besättning!! När de kliver ombord så ser det annorlunda ut… Två killar i brunn så ligger akterspegeln i vattnet?
Men man får väl ha 4 man “french style” framför masten i lättvind :-)
Mattias
Jun 30, 2010 @ 23:14
Helt enig. Skall bli mycket spännande att följa det här :)
Pär Johansson
Jun 30, 2010 @ 23:55
Ser ut som en sprängfet anka!
Richard D.
Jul 1, 2010 @ 01:06
Inte vackert!
Hoppas hon ser bättre ut utan stripning..
Large
Jul 1, 2010 @ 07:15
Peket var snyggt…………….!
Varför tar inte nån fram en “byggsats” för Code 0 peken?
2 Infästningar-ändbeslag för skrov, ett frontbeslag, en padey för dynema tampen och två rör som kapas till rätt längd och gängas/ limmas in i beslagen. Kom igen Marström eller Selden framtiden är här!
Robban
Jul 1, 2010 @ 08:20
Ser helt OK ut, men varför envisas frassarna med att stripa sönder båtarna? Känns väldigt mkt 80-tal över det…
Mattias
Jul 1, 2010 @ 09:23
Det är lite av charmen med fransyskor ;)
Foo
Jul 4, 2010 @ 20:20
Yes, ungefär som franska damer med skidoverall i liftkön i Alperna…
Feffe
Jul 1, 2010 @ 08:52
Kom igen nu. Bra storlek för den lilla barnfamiljen, enkel hantering med gennaker, moderna former. Seglar den som utlovat och prissätts rätt är det ju succe. Var skriver man på ?
Mats Feldtmann
Jul 1, 2010 @ 22:19
En Bavariadödare alltså
Mauritz
Jul 1, 2010 @ 08:54
Är det inte väl mycket broms i rodret på kryssen, trots lös stor?
Är hon för lätt = instabil = inget för shorthanded?
Mattias
Jul 1, 2010 @ 09:25
Spekulationen är väl det omvända – dvs att den är en aning för tung. Om jag inte mins fel så ligger där mer vikt i bulben än på 31.7 så den skall ju gärna vara en aning mer stabil än den.
Mauritz
Jul 1, 2010 @ 10:24
Jag hoppas på det.
Enligt Beneteau så hänger class B certifieringen ihop med att båtar i den här storleken blir alldeles för trötta i lätt vind om man A-klassar dem. Så den här blir B-klassad. 31.7 är A-klassad = stabilare? På pappret…
Mattias
Jul 1, 2010 @ 16:17
Förstår din tankegång.
Har jag helt fel när jag menar att 31.7 också var B certifierad från början?
Team Styrbord
Jul 1, 2010 @ 22:06
31.7 med hög rigg är B-klassad medans den med låg rigg är A-klassad. I och för sig så räcker B för att åka runt hela Europa.
silverminken
Jul 1, 2010 @ 23:10
Det er riktig at klasse “B” er nok for det aller meste som skjer i våre trakter, klasse “A” behøves bare for special regs 0, 1 og 2. (Shetland race er unntaket med klasse 2)
Mauritz
Jul 2, 2010 @ 17:09
Fick följande svar från Beneteau “First 31.7 has been certfified with the first version of stability index of CE, certification rule standard has changed in 2002 and now same boat does’nt reach same certification (grand father rule for 31.7) CE regulation is already working on a new rule for next year, reason why we stay on the conservative side.”
Olsson
Jul 1, 2010 @ 13:44
Riktigt snygg! Vill ha en direkt
C
jan
Jul 1, 2010 @ 20:21
it’s ugly. juan k has no sense for beauty whatsoever. i long for olin…
Team Styrbord
Jul 1, 2010 @ 22:07
Den ser ut som en större variant av 27.7.
Kalle
Jul 1, 2010 @ 22:18
Vad skiljer denna från jeanneau 32 som oxå skulle bli en succé?
Mauritz
Jul 2, 2010 @ 09:05
3200 har en inredning i vit galon, hängande tyggarderober mm.
Båtägare i våra trakter är mer konservativa. Myspys sitter i träkänsla gärna mörkt och marinblått plyschtyg på dynorna…
Jag tror 3200 var för racig för vanligt folk, och för oracig för racers.
Om inte kölen på First 30 skrämmer och priset blir bra tror jag den kan slå an bättre – givet att den blir rolig att segla.
Erik Barkefors
Jul 2, 2010 @ 11:41
Både Jeanneau 3200 och First 34.7 hade toan i förpiken och det attraherar nog inte den stora massan.
First 30 har bättre förutsättningar att fungera som familjebåt och alternera som kappseglare lite då och då. Lättare att motivera köpet för familjen då!
Robban
Jul 2, 2010 @ 09:27
Är det någon som vet vad den kommer att kosta?
Patrice Martin
Jul 8, 2010 @ 18:35
Hi everyone,
The first Video of the FIRST 30 #1 and 2 is on http://www.teamfirst30.com/?p=534&lang=en
Best,
Patrice