VM i Melges 24
Nu är det färdigseglat i Tallin. Ni som vill veta allt kollar in Melges 24-bloggen eller någon av de utmärkta filmerna (dag 6 ovan, övriga nedan).
Kul att det var många norrmän som var med och slogs med italienarna i toppen. Oyvind Peder Jahre och Storm Capital Sail Racing Team tog ju hem amatörklassen och Kristian Nergaard lyckades knipa en andraplats totalt. Och så klart fanns Johan Barne med bakom Kristian precis som i 5.5:an. Nedan Johans tankar efter VM.
Starkt jobbat också av Jonas berndsson och gänget från Stenungsund som till sist blev 4 i amatörklassen.
Själv är jag positivt överraskad över att det gick så bra, speciellt med tanke på att rorsman Kristian Nergaard är en tvättäkta amatör. Jag har ju seglat med norske Kristian tidigare i 5.5:an (Guld i VM, EM och Skandinavian Gold Cup). De övriga killarna på båten var amerikanen Harry Melges och ytterligare en normann Sigurd. Han är en av normännen som seglar med Kristian på hemmaplan i Oslo.
Det var 80 båtar med från 7 länder och 3 kontinenter. Det gjorde naturligtvis att starterna var oerhört viktiga. I de tidiga startförsöken hade vi då och då ganska dåliga starter, men när det väl blev dags för starter med svart flagg (vilket det nästan alltid blev till slut) satsade vi hårt på att göra ”vassa” starter och kom nästan alltid iväg bra.
10 seglingar hann vi med, i allt från riktigt lätt vind till kanske 8m/s som mest. Båten är kul att segla i de flesta vindstyrkorna, även om känslan att plana fram med fullt drag i gennakern är roligast. Riggen är ganska enkel med kolfibermast och enkla, svepta spridare. Man får mäta in en fock och en stor, så mycket av trimmet handlar om att ställa om riggen. Innan starten var Harry alltid på hugget med ett himla skruvande och spannet mellan lättaste och hårdaste spänningen på riggen var säkert 20 varv på vantskruvarna. Som tur är kunde vi lämna detta till Harry ombord som känner båten väl. Ja, det är ju inte så konstigt egentligen eftersom det är han tog fram båten tillsammans med sin kände far Buddy Melges och som driver företaget som säljer båtarna.Kristian fick koncentrera sig på att driva båten. Till skillnad mot 5.5:an där vi kan ha en kontinuerlig dialog om både trim och taktik kräver Melges-24 ännu mer att man hela tiden arbetar med både styrning och trim för att hålla fart i båten. Som skeppare tar han på sig uppgiften att samla ett bra och gott gäng ombord och det kändes verkligen som vi hade en härlig stämning ombord. Det är ju alltid en tillgång ombord och i ett fält med 80 båtar gäller det inte att tappa sugen om man ligger nere i ”smeten”.
Sigurd hade hand om fördäcksjobbet och fick utgöra indiantruppen ombord. Det gäller ju alltid att ha en bra blandning av hövdingar och indianer i ett lag. Sigurd gjorde sitt jobb med stort tålamod och gott humör. I och med att detta var hans första VM-medalj var det nog han som hade det allra största leendet när medaljen var klar.
De både lämnade i stort sett hela det taktiska jobbet till mig och Harry och jag tycker alltid det är kul att samarbeta med någon annan kring detta. På undanvinden fick Harry ta hela det taktiska ansvaret själv eftersom jag trimmade gennakern. Han var otroligt duktig på att placera båten rätt. I en tyngre båt handlar det ju oftast om att bara placera båten rätt i byarna och segla på skiften men för en planande båt finns det mycket att tjäna genom att komma in i ena kanten av byn och gippa vid rätt tillfälle för att hålla sig i byn så länge som möjligt. Båten har en ganska tydlig planingströskel. Det gäller att beroende på vindstyrka mixa det vanliga lättvindsskärningen med att komma upp extra högt och hålla sig i planing. Som jämförelse känns enTP52 som den nästan inte har någon planingströskel alls, så där blir det inte alls fråga om samma utmaningar med besluten man tar.
Slutligen var det kul att se så många svenska båtar med i tävlingen. På ett par ställen i Sverige håller väl ett par grupper av båtar att bildas. Ingen av de svenska båtarna kom väl riktigt i topp i den totala resultatlistan men flera av dem var med uppe ordentligt i enstaka seglingar. Nypriset för båten har nog ofta varit avskräckande för många svenskar, men båten har nu tillverkats i många år så urvalet av billigare begagnade båtar ökar. Vi gick ju bra med en båt från 1999 även om de hårdsatsande italienarna naturligtvis ofta hade sprillans nya båtar.
1. ITA 787 UKAUKA RACING – Gridelli Fabio / Federico Michetti / Lorenzo Bressani / Jonathan McKee / Lorenzo Santini
2. NOR 400 Baghdad – Kristian Nergaard / Harry Melges / Sigurd Hekk Paulsen / Johan Barne
3. ITA 727 Hurricane Murphy & NYE – Alberto Bolzan / Paulo Testonlin / Daniele Cassinari / Stefano Ciampalini / Simone Spangaro23. SWE 532 Rocad Racing – Mikael Lindqvist / Henrik Norberg / Olof Detlefsen / Rebecka Harding / Ingemar Sundstedt
25. SWE 666 Number of the beast – Jonas Berntsson / Mats Berntsson / Morgan Broberg / Magnus Lundberg
34. SWE 537 Helga – Tomas Hansson / Jonas Lind / Andreas Emmoth / Jonas Svensson / Bo Franberg
43. SWE 536 Magic Marine – Stefan Pavia / Håkan Lundgren / Christer Sörvik / Christoffer Lundgren
44. SWE 431 Aqua Racing – John-Christian Eriksson / Mikael Johansson / Jakob Johansson / Anna Tempelman
73. SWE 172 Team Jacuzzi – Torsten Bergh / Johan Hartler / Pietro Diont / Emil Raue
Aug 16, 2010 @ 08:21
Läs också http://seilmagasinet.no/id/36304 och
http://www.seilas.no/wip4/detail.epl?id=496686&cat=4915
Aug 19, 2010 @ 12:55
Årets seglare; blir det Barne eller Collis??