Gennakerpackning?
Startraka under årets Hermanö Runt. Foto: Magnus Erenstedt.
Här har vi fått en läsarfråga, och det är ju alltid kul (använd gärna feedback-fliken till höger för att ge förslag på områden att ta upp).
Kan du inte tipsa lite om hur man på bästa sätt skall vika, förvara och hantera en gennaker? Både under kappsegling och i lugn och ro för att få minsta möjliga strul?
Jag är inne på mitt första år med gennaker, och med spinn tidigare så har jag alltid bara pulat ned den i säcken men med lite koll så liken inte blivit snurrade. Men med tanke på att jag så ofta läser om kappseglare som verkligen packar om mellan sättningarna så undrar jag hur alla andra gör.
Jag kör bara med dubbla skot till min, kan det finnas behov av suggning även på en gennaker o i så fall när?
Jag tycker inte det är så stor skillnad på att packa en gennaker eller symmetrisk spinnaker. Vi följer för- och akterlik och så knôr vi ner det i säcken. Den största skillnaden är kanske att man kan vilja packa halshornet sist då detta ofta skall ut först. Det är bra att ha en säck där man kan fästa hornen för att ha koll på dem.
Vid kappsegling så kör vi nästan uteslutande ur fördäcksluckan. Då brukar vi inte packa om, utan kom den ner utan allt för mycket strul, så är sannolikheten stor att den kommer upp på rätt sätt igen. Är man osäker så kan man snabbt följa förliket från halshornet upp till fallet. Oftast gör folk större nytta på railen än nere i båten.
Är det långt till nästa sättning, och väder som gör att man kan vara nere utan att det påverkar farten, kan vi packa ner den i säcken för att vara redo att byta.
När det gäller suggor så har det varit ett hett diskussionsämne ombord på vår båt. I 95% av fallen har vi inte använt dem, och i 5% av fallen har vi inte kunnat bestämma om det gör skillnad eller ej. I svalpig sjö har vi kunnat använda dem till att stabilisera gennakern så att trimmerns liv blivit enklare. Men det har inte synts på loggen, så jag tror att vi har använt dem för sista gången.
Men det kan så klart se olika ut på olika båtar och gennakerdesigner?
Aug 17, 2010 @ 21:58
En snuffer/strumpa förenklar i många fall hanteingen.
Aug 17, 2010 @ 23:36
Hur hissas strumpan på bästa sätt, från brunnen eller från fördäck? Drar man gennakern i halshornet mot peken samtidigt som strumpan dras upp? Hur får man tratten i strumpan att inte kila fast sig mellan förstag och mast? Kan focken sitta uppe?
Min första hissning av en gennaker blev kaos, spinnaker känns mycket enklare.
Samma gäller gippar…. Drar man skothorn mellan förstag och gennaker eller “vränger” man gennakern?
Många frågor blir det……..
Aug 18, 2010 @ 00:26
Jeg bruker snuffer til asymmetrisk spinnaker når vi har liten besetning. Største fordelen med snuffer er at vi aldri pakker om spinnakeren. Rullegenau settes, snuffer trekkes ned, spinnaker senkes i dekk, ned i forluke, skjøter og fall blir stående på, og alt er klart til heising igjen. Ingen pakking og ingen kluss på seilet. Men en snuffer er også ekstra muligheter for trøbbel. Heiser vi fallet for høyt sitter snufferen godt fast der oppe, og må rives ned, og det tar ekstra tid. Men det dreier seg om teknikk og hva man selv liker å gjøre. Hvis teknikken er god nok og seilet ikke for stort ville jeg seilt uten snuffer selv med liten besetning. Nedtagning i lo, mexican, eller i sprekken, eller inntrekksline fra tack til mast er kanksje bedre enn snuffer?
Interessant at du ikke liker suggor Peter, jeg har stor tro på at barbere/suggor lukker akterliket i gennakeren på dype kurser, og vi beholder mer kraft og kan gå lavere.
Aug 18, 2010 @ 09:12
På vår J/109 pakker vi som spinnaker, men drar (som også Petter sier) tack-hjørnet ca 2m ut til slutt og legger øverst slik at skjermen kan dras helt frem på bowsprit før setting uten at resten av duken kommer ut av posen. Snuffer er vel mer tur og shorthand utstyr.
Aug 18, 2010 @ 22:20
Martin,
strumpa är kanonbra vid shorthanded eller med familjen. Men det kräver lite övning för att det skall bli riktigt bra.
Vi har gått från att sätta vid vanten bakom storen till att sätta vid förstaget ur förluckan (där den kan ligga kopplad). Antingen under focken eller så kan man sätta i lovart och sedan dra runt strumpan till lä.
Vi har också börjat halsa fullt redan från början, och ofta kan man sätta skotet också så att den fyller direkt när strumpan far upp. Bra när man är solo :-) Bara att sätta en lite tejp på skotet när det är rätt trimmat på t.ex. TWA 145.
Vi har inte haft problem med att den fastnar i masttoppen?
Egentligen tycker jag det är lika lätt att ta ner utan strumpa i s.k. “letterbox” (mellan storen och storbommen) men då måste man ju packa om varje gång. Och när det brallar riktigt mycket så känns strumpa mer safe.
Hur man gippar beror oftast på hur långt det är mellan förstag och hals. Långt (som på ej J/båt med peke = “inside” mellan förstag och gennaker. Kortare peke = “outside” där man gippar den runt sitt eget förlik.
Det är avigt för alla i början…
Aug 18, 2010 @ 23:32
Jag brukar följa liken sedan i med toppen i säcken eftersom den ska upp sist. Sedan skothornet och sist tacken. Då kommer tacken ut lätt då den kopplas först sedan kan skotet dras hem och därefter ligger toppen ensam klar för att sneakas. Är det mindre båtar spelar det ingen roll så länge man har koll på liken.
Aug 19, 2010 @ 08:54
Och för att göra det lite mer realistisk, skall det göras i mörker med 30 graders lutning och gärna några 100l slagvatten. På det skall det stå en jävel och ropa, “Same A-sail, 4min to top mark”. Krites “hårda” skola. Lycka till på Round Britan and Irland race!
http://sevenstar.rorc.org/home.html
Aug 19, 2010 @ 09:17
Om inte vi bak i båten ändrade oss hela tiden så skulle det ju vara alldeles för lätt att vara fördäckare?
Vi brukar hela tiden fråga David, vår fördäckare: “… hur lång tid skulle det ta att förbereda/byta/peela/packa/… ” Oftast för att få koll på vilka optioner vi har. Men ibland bara för att stressa honom. Han börjar bli alldeles för bra på de enkla momenten, så han behöver lite utmaningar :-)
Lycka till på måndag Martin! Jag skriver nåt om Groupama i helgen…
Aug 21, 2010 @ 00:59
Bra ni får hålla på Groupama det börjar ju bli en riktig svenskbåt.
Krite