Skip to content

173 Comments

  1. Peter Gustafsson
    Aug 17, 2010 @ 08:08

    FYI – om någon behöver besättning. Jag vet flera båtar som söker folk, så tveka inte att lägga intresseanmälan nedan.

    Tjenare Peter!

    Jag har kollat runt lite angående gastplats på Tjörnrunt men hittar dock ingen gastbank eller bra kontaksida.
    Tänkte att de vore väll inte fel o lägga ut sitt intresse på Blur.se eller rent av starta en gastbank funktion på sidan.

    Det vore riktigt roligt om de kom igång en bra gastbank på en sida där bevisligen mycket kappseglare är inne och kollar.

    Text om mig:

    Jag heter Nicklas Molin och är 25 år gammal. Har sysslat med kölbåtsegling i 12år. Under dessa år har jag varit runt på ett flertal båtar, däribland Express, Rival 22, Siesta 32, Wasa 34 SR, X 119, IMX 40 mm. På meritlistan har jag mestadels klubbseglingar i Valdemarsvik men har även genomför 11 st byxelkrokar, 5st Gotlandrunt, 1st Ölandrunt. 4st Arkörunt.

    Mina positioner ombord har mestadels varit fördeckare men jag har även agerat styrman, stortrimmare och genuatrimmare.

    Som person är jag uthållig och grymt tävlingsinriktad på bana.

    Jag söker nu en gastplats på Tjörnrunt, vid intressa kan ni nå mig på 0701-474774 eller Mollax@spray.se

    /Nicklas Molin

    Reply

  2. Patrik
    Aug 17, 2010 @ 08:22

    Hej Nicklas

    Har lagt in din annons på http://www.gastpoolen.se oxå
    Om det hjälper får man väl se. Ett hobbyprojekt som kanske kan bli något

    Vänligen

    Patrik

    Reply

  3. Peter A
    Aug 17, 2010 @ 08:29

    Magnus Holmberg i en DS 37 känns giftig.

    Reply

  4. Hans
    Aug 17, 2010 @ 08:47

    Det är väl dags att en J-båt tar total-segern! Eller hur Peter…? :)

    Reply

  5. Greven
    Aug 17, 2010 @ 09:26

    Magnus i en DS – Tjörn Runt? Skulle inte tro det, Magnus vill väl vinna?

    Reply

    • Patrik M
      Aug 18, 2010 @ 13:08

      Inte omöjligt då 1,30 känns som ett snällt Lys på DS:en. Å andra sidan är det väl sponsorsegling och jag gissar att botten inte är rengjord sedan MCS. De brukar vara ganska ojämna så här års.

      Reply

    • Peter Gustafsson
      Aug 18, 2010 @ 13:28

      Förra året hade de 1.34, så någonting har uppenbarligen hänt…

      Reply

    • Peter Gustafsson
      Aug 18, 2010 @ 17:00

      1.30 på en 37-fotare utan inredning som väger 3,900 kg (varav 2,100 kg i kölen), och nästan 70 m2 krysställ… Låter som en SRS-raket?

      Reply

      • Jacob Vierø
        Aug 18, 2011 @ 21:08

        Nu får ni allt ge er… DS är snart 20 år gammal och skrovformen gjort därefter. DS 37 är ritat för m a t c h r a c e och inte fleetrace..

        Kölen är vanlig FET trapez-form och rodret 35% för stort och överbalancerat.

        Ingen travere och trimliner i det hela taget. Masten överdimensionerat som ett kakelugnsrör.

        Mycket kryss och hård vind – då hänger den på av naturliga skäl. Annars får allt tänka om.

        Men man är hedrat att panelen kan göra gamla DS 37 till ett TR-hot. KUL! Jag antar dock att det beror på besättningen?..

        Reply

        • Adde
          Aug 18, 2011 @ 22:13

          Du tog exakt 1 år på dig att kommentera ;)

          Reply

          • Pelle P
            Aug 19, 2011 @ 08:13

            LOL

        • Peter Gustafsson
          Aug 19, 2011 @ 08:35

          Och med facit i hand vet vi att den lätt seglade upp till 1.30 både på kryss och undanvind. Och det med riktigt kassa segel.

          I år är den tillbaka på 1.34 vilket känns mer rätt än 1.30.

          Reply

  6. Mattias Allroth
    Aug 17, 2010 @ 09:59

    Nu e man lagom sugen på att segla igen efter ett par dagars frånvaro från havet så om någon behöver en gubbe så kan jag tänka mig att åka upp och köra T.R
    så dra iväg ett mail till mattias@swe39.com om ni har nåt skoj att åka med ;)

    Kan köra stortrim,gennaker,spinne eller styra om så vill.

    Peter !
    Har du nåt tips ?

    Mvh Mattias

    Reply

  7. Mollax
    Aug 17, 2010 @ 10:51

    Tack Peter Gustavsson och Patrik för hjälpen!!! Återstår att se om vi ses i Helgen..
    Lycka till o kör så de ryker på era båtar! Jag ska hålla ett vakande öga…
    /Nicklas Molin

    Reply

  8. Patrik
    Aug 17, 2010 @ 13:41

    Just nu pekar det ju på SV 4-5m/s …. de ändrar sig varje dag (inte konstigt/onormalt).
    Själv önskar jag SO vridande mot SV :-)

    Reply

  9. Pelle P
    Aug 17, 2010 @ 14:43

    Stor favis måste väl Collis vara, oavsett vad han seglar! Skulle säkert spika totalen med en vikingabåt!!

    Reply

  10. andreas
    Aug 17, 2010 @ 14:43

    Patrik var har du fått 4-5m/s ifrån. Enligt DMI skall det blåsa 14m/s V. Hoppas mer på din prognos iofs. =)

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Aug 17, 2010 @ 14:45

      Reply

      • Patti.o
        Aug 17, 2010 @ 15:16

        Ser ut att bli en riktigt fin seglings dag om den prognosen stämmer ;)

        Reply

      • Janne E.
        Aug 17, 2010 @ 15:40

        Kanske kan hoppas på lite kryss.
        Ja ja, det hinner väl ändra sig.

        Reply

      • Jojje
        Aug 17, 2010 @ 16:16

        Japp nu är SMHI med på spåret. Sol och SV->V Ca 5 m/s. Nu är det bara DMI som tror på hårdare vindar.

        Reply

      • ClaesE
        Aug 17, 2010 @ 21:03

        Vad jag har sett, har YR underskattat vindstyrkan varenda dag hela sommaren. De har prickat väldigt rätt på riktning och nederbörd däremot.

        DMI har varit mycket bättre på att pricka rätt på vinden. SMHI tycks mest bara gissa, med blandat resultat. Ibland helt rätt, ibland helt fel.

        Reply

      • Jojje
        Aug 18, 2010 @ 14:54

        Nu är faktiskt instituten rätt så överens. SV ca 5-8. Under eftermiddagen vridande mot väst och något avtagande…. Men jag skulle trots allt bli förvånad om det är verklighet på lördag.

        Reply

    • Hans
      Aug 17, 2010 @ 15:08

      Så här många dagar i förväg är det inga prognoser utan rena gissningar.
      Vindstyrkan varierar som sagt från 4 till 14m/s. Det enda de verkar vara ense om är vindriktningen (syd vridande mot väst). Sol eller regn verkar också vara en gissning…

      Reply

  11. Sam V
    Aug 17, 2010 @ 17:07

    Aspecten är vass och seglar upp till sitt höga lys. Men jag tror på Collis. Det är ett Collisår i år.

    Reply

    • Hannu
      Aug 17, 2010 @ 17:45

      Japp, håller med om att Collis har en bra chans, 1a i SM H-båt och 1a i NM Express talar sitt tydliga språk, verkar ha riktigt bra fart på grejerna nu!

      Reply

      • Micke G
        Aug 17, 2010 @ 18:25

        Och 2:a i VM H-båt. förra veckan på samma poäng som 1:an.

        Reply

  12. krister gustafson
    Aug 17, 2010 @ 21:55

    Hej Alla Tjörnrunt seglare..
    Är det någon som vill va med på tillfartsegling på Fredag . vi går från Öckerö Tid ??
    Krister

    Reply

    • J-O
      Aug 18, 2010 @ 16:09

      Krister, Vi kommer köra i från Björlanda på fredagen. Så häng på där.
      Lämnar Öckerö ca 9.30

      JanO i PrimeX

      Reply

      • Hans
        Aug 19, 2010 @ 09:41

        Vi drar också fråb Öckerö framåt lunch – men ni får nog bättre sparring av PrimeX. Vårt SRS-tal matchar inte riktigt ert… :)
        /Hans på 31.7 OURSY

        Reply

  13. Peter Gustafsson
    Aug 17, 2010 @ 22:01

    Det finns några bra tillfartsseglingar man kan vara med på:

    BKSS (från Björlanda)
    http://www.bkss.se/seglingsprogram/inbjudan_tillfarten_tjorn_runt_2010.htm

    Sunneskär (från Näset söder om Göteborg)
    http://www.sunneskar.nu/images/stories/Tillfartssegling_till_Tjrnrunt2010.doc

    SUNNESKÄRS BÅTSÄLLSKAP INBJUDER TILL DEN TRADITIONELLA TILLFARTSSEGLINGEN TILL TJÖRN RUNT FÖR KÖLBÅTAR.

    Anmälan mottages vid vår klubbholme Brända Skär, belägen ca 50 meter utanför Smithska Udden, Näset, Båtsortkortet 9613SE, fredagen den 20:e augusti 2010 mellan klockan 08:00 – 09:30. Seglingsföreskrifter erhålles vid anmälan.
    Starten sker klockan 10:00 utanför Källingholmen strax intill Brända Skär..

    FÖR TILLFARTSSEGLINGEN GÄLLER SAMMA LYSTAL SOM ÄR ANMÄLT TILL TJÖRN RUNT.

    Start avgift: 250:-

    PRISER VID TILLFARTSSEGLINGEN 2010
    Priser delas ut till var 5:e startande båt, dessutom Sunneskärs Båtsällskaps vandringspris till vinnande båt korrigerad tid, samt YTTERLIGARE 7 st vandringspriser inom olika lystalsgrupper.

    Prisutdelning sker i Hammar tisdagen den 14 september

    Övriga upplysningar lämnas av
    Olle Grundell 0707-488390

    Reply

    • Johan L
      Aug 17, 2010 @ 22:55

      Riktigt många har anmält sig! ;) Hade samma läge i E-jolle DM på 80-talet… En anmäld!
      (Anmälan kan göras på plats fram till 12 på fredag i Björlanda…)

      Reply

  14. Johan L
    Aug 17, 2010 @ 23:05

    Inloggningskoden är borttappad eller nått. Deltagarlistan är senst uppdaterad den 26 juli.

    Reply

  15. Tor-Anders Arby
    Aug 18, 2010 @ 09:41

    Vill ni bli omnämnda av speakern vid bron eller Kyrkesund
    ( vi samsänder även i år med Radio Bohuslän 100,5 )
    maila in lite info om er o er båt + mobil tel no.
    så ska vi göra vad vi kan om vi ser er
    innan fredag e.m.
    ta@syberg.no

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Aug 18, 2010 @ 09:42

      Kyrkesund?

      Kan man gå där?

      Reply

      • Pelle P
        Aug 18, 2010 @ 10:22

        Ingen aning, hört att det är ett obskyrt ställe med mycket folk, sand, gelcoatflisor och båtar MEN INGEN VIND

        Reply

  16. Niklas Lundberg
    Aug 18, 2010 @ 10:12

    Det blir jättekul att köra om ytterligare ett par 2 mkr+ båtar med en liten 0,5 mkr trimaran. =))

    Reply

  17. Anders R
    Aug 18, 2010 @ 10:38

    “Sista minuten-anmälan kan endast göras vid personligt besök på tävlingsexpeditionen fredagen den 20 augusti kl. 13.00–23.00 och lördagen den 21 augusti kl 07.00–09.00. Anmälningsavgiften är då dubbel ordinarie avgift. Placeringen kommer då endast att redovisas inom sista startgruppen.”

    Är det så, redovisas man inte ens i totalen? Betala dubbelt men få hälften så mycket för pengarna? Vad är problemet med att lägga in båtar i rätt startgrupp kvällen före eller på morgonen? Skriver man starlistorna på skrivmaskin?

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Aug 18, 2010 @ 10:42

      Grejen är väl att man inte skall anmäla en båt samma dag, anpassad till vädret.

      Har man ett stall med olika båtar så tvingas man nu föranmäla allihop redan innan, vilket kan ha en återhållande effekt :-)

      Reply

      • Anders R
        Aug 18, 2010 @ 10:55

        Förvisso, men har man sjunkande deltagarantal bör man nog göra allt för att få kärror på startlinjen. Det är ju en materialsport, jag ser inte det oetiska i att välja material efter förhållanden =) Tre-fyrdubbla hellre avgiften, men se till att man hamnar i listorna, det fungerar ju i de flesta andra seglingar. Vem betalar dubbla avgiften för en fight i obskyra startgrupp 12?

        Reply

        • MiniMe
          Aug 18, 2010 @ 11:11

          det tycker inte jag. Gör man allt för att få den sista med så kommer det även ha effekt att folk kanske hoppa av också. Jag vill påstå att fokus på de som tycker om kappsegla kan vara bättre väg att gå. Finns det många som ha kul finns det många som också vill vara med.

          Reply

          • Anders R
            Aug 18, 2010 @ 11:27

            Ok, de som missat att anmäla sig i tid tycker inte om att kappsegla och vill inte ha kul. Men visst, jag inser problematiken med att alla kan vilja anmäla sig sista dagen, dock tror jag inte det blir en issue med en så här traditionell och väletablerad segling. Till nästa år anmäler vi hela stallet och väljer båt i sista stund, jag ser bara inte hur det alternativet är mer sportsligt…

      • Svenne
        Aug 21, 2010 @ 20:33

        Grejen är väl att man inte skall anmäla en båt samma dag, anpassad till vädret.

        Hur är det med besätttningen ?

        Grejen är väl att man inte skall anmäla en besättning samma dag, anpassad till vädret.

        Kan väl ha en viss betydelse för båtens egenskaper…

        mvh Svenne

        Reply

  18. Peter Gustafsson
    Aug 18, 2010 @ 10:48

    http://www.seilas.no/wip4/detail.epl?id=497022

    Favoriserer trege båter
    Studerer man listen over totalvinnere de siste årene blir man ikke imponert over fartøyene. Det blir ofte mye seiling med stikk i skjøtene, og da er det om å ha minst mulig LYStall på lengst mulig vannlinje. I fjor vant en eldre trebåt.

    Reply

    • Anders D
      Aug 18, 2010 @ 13:50

      Kan inte riktigt hålla med seilas där. Här är de sista 10 årens vinnare.

      År Tidigare segrare Båttyp
      2009 Arne Goksöyr K 32
      2008 Mats Johansson (2000) Starbåt
      2007 Göran Haglund Neptunkryssare
      2006 Hans Oskarsson Albin Accent
      2005 Anders Hansen Kracer 30
      2004 Anders Dahlsjö Dominant 105
      2003 Bengt Falkenberg Benetau First 36,7
      2002 Hans Wang (2001) One Off
      2001 Hans Wang One Off
      2000 Mats Johansson Mumm 36

      När vi vann 2000 med mummen var ju det en modern båt, och hur är det med Grand Piano, Bengts 36,7a, Kracer30, stare? En ganska bra blandning på moderna, äldre, stora och små. Bortsett från små sportbåtar som ju aldrig lyckats med sina då tuffa LYS-tal.
      Att spekulera i årets vinnare innan man vet vädret är ju som att spela triss. Välj en favorit i varje klass så har du en bra gardering!

      Reply

    • Jojje
      Aug 18, 2010 @ 14:51

      Kopplingen att moderna båtar gennerellt funkar bättre i svagare vindar och gamla konstruktioner funkar bättre med mer vind är ju ganska enkel att göra. Det gäller ju inte alltid totalsegraren men om man analyserar topp 50 så…

      Reply

    • Anders Averdal
      Aug 18, 2010 @ 21:01

      De säger att Al Cap är favorit, men de är ju efteranmälda och redovisas därmed inte i totalen. Snopet!

      Reply

  19. Hans
    Aug 18, 2010 @ 14:12

    När publiceras startlistorna….? har letat på STSS web och hittar bara en preliminär deltagarlista – men den säger inget om startgrupp och starttid.
    Anmälningstiden gick ju ut för flera dagar sedan, borde väl inte vara nån rocket science att färdigställa och lägga ut startlistorna på nätet!

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Aug 18, 2010 @ 15:25

      Klassindelningen är ju också viktig om man skall kunna sy ihop ett lag…

      8. Lagtävling
      Lag om tre båtar från samma båtklubb kan anmäla sig till en lagtävling. Båtarna skall vara av olika båttyper och måste vara enskilt anmälda i olika startgrupper i Tjörn Runt.

      Reply

    • Anders Averdal
      Aug 18, 2010 @ 20:34

      Nu finns de där!

      Reply

  20. SWE
    Aug 18, 2010 @ 15:43

    Ngn som vet var man kan hitta banbeskrivning, starttid etc för morgondagens Start- /målövning inför Tjörn Runt

    Reply

  21. Gert F
    Aug 18, 2010 @ 18:53

    Verkar som om Seilas tänker på en Rival 22.Schysst förhållande mellan SRS och vattenlinjelängd.

    Reply

  22. Patrik M
    Aug 18, 2010 @ 19:32

    En fråga som brukar dyka upp efter TR varje år är om klassreglerna finns tillgängliga publikt. Jag ser att förra årets vinnare i år har cert och höjt mätetal. Den var väl entyp förra året?

    Reply

  23. Krister Gustafson
    Aug 18, 2010 @ 19:40

    Hej Peter . Nu har vi full besättning . ni som inte kom med
    kan följa oss via webcam uppsegling samt racet på
    http://elusive.mine.nu
    vi ses
    Krister

    Reply

  24. Peter Gustafsson
    Aug 18, 2010 @ 20:42

    Som sagt. Klassindelning på http://www.sandaker.no/seilnett/startliste.aspx?seilasid=188&langid=3

    GP42 Al Capone i sista startgrupp med 1.35?

    Reply

    • Christian / Al Capon
      Aug 18, 2010 @ 21:14

      Er nok fel Peter.. Vi har SRS 1,55. Med 1,35 ville det vært kul forresten.. Hehe

      Reply

  25. Anders Averdal
    Aug 18, 2010 @ 20:43

    En orsak till att det inte är så många norrmän med på TR:
    http://www.seilas.no/wip4/detail.epl?id=497026&cat=4915

    Reply

  26. Christian / Al Capon
    Aug 18, 2010 @ 20:56

    Hei alla. Vi gleder oss til TR 2010! MEN nogot er fel! Vårt SRS brev er på 1,55 og INTE 1,35.
    Jeg kontakter race office..

    Hva tror dere om vinden?? Forecast melder mindre og mindre…

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Aug 18, 2010 @ 21:12

      Ni står säkert bara i den startgruppen i väntan på att de skall få koll på ert formella mätbrev som registrerades 100816? Ni anmälde er 100717 så det skall inte vara några problem att hamna i rätt grupp.

      Lycka til!!

      Reply

      • Christian / Al Capon
        Aug 18, 2010 @ 21:18

        Takk for info Peter. Jeg fikk melding fra Dennis Olsson at det skal være iorden. Så jeg håpas det går fint! Lycka til til dere og. Som du vet har vi med Niklas, det er jeg MYCKET glad for.

        Happy Sailing! Fart & Høyde

        Reply

        • Pelle P
          Aug 19, 2010 @ 08:20

          Du menar DEN Niklas, grabben som går på grund i snitt tre/Tjörn R??!!!!!…

          Reply

          • F424
            Aug 19, 2010 @ 11:11

            Njae, två lätta touchar på 20 försök är en mer korrekt beskriving;-)
            //Niklas

  27. J-O
    Aug 18, 2010 @ 21:24

    Tillfartseglingen från Björlanda går under instöbron så stryk en från den startlistan, vi kommer inte under där (18 m). Borde stått i inbjudan att det är en begränsling i höjd för deltagare tycker jag.
    Krister, ska vi köra en inofficiell tävling på fredag. Start på GPS tid kl 10.00 utanför Öckerö ?
    Maila på: info@primex.se

    /// JanO på PrimeX

    Reply

    • krister gustafson
      Aug 18, 2010 @ 21:39

      Hej Ja vi kommer nog inte iväg så tidigt..mina gubbar kommer efter middag..
      vi kan ses på bryggan ..är där från torsdag kväll..bara knacka på
      krister

      Reply

  28. Patrik
    Aug 18, 2010 @ 22:30

    Nu är startlistorna ute och jag är nöjd med startgrupp :-)

    Reply

  29. swe76
    Aug 19, 2010 @ 00:04

    Inga expresser i vår startgrupp?… och varför så få starar?…
    Kommer arr bli roligt ändå…:)
    och gällande vädret…
    alla vädersajter ger ju olika bud som ändras varje timme…
    men…
    http://www.klart.se/väder-klädesholmen.html
    V 13 m/s och regn låter som en lång, blöt och härlig kryss?

    Reply

  30. Peter Gustafsson
    Aug 19, 2010 @ 07:19

    Här blir man omnämnd i fint sällskap…

    Mästare och familjeseglare möts i årets största kappsegling

    Den 47:e upplagan av Tjörn Runt seglas lördagen den 21 augusti. Bland de 450 anmälda båtarna finns många aspiranter som vill vinna årets största kappsegling.

    Självklar finns 2009 års vinnare Arne Goksöyr på startlinjen. Michael Collberg ser gärna en fjärde vinst i Tjörn Runt efter ett mycket framgångsrikt år i sin Express. Efter bytet till Melges 24 blir Jonas Berntsson en uppstickare. Peter Gustafsson har under säsongen seglat sin J/109 både mycket och bra. I startfältet finns även den nya båttypen Aspect 40 med Anna Drougge vid rodret och storseglaren Mange Olsson är rorsman på en Najad 570. I de övriga besättningarna lurar flera väl meriterade seglare och många tidigare startgruppsvinnare såsom Hans Oskarsson, Mats Johansson, Simon Petersen, Carl-Axel Hellman, Anders Dahlsjö, Göran Haglund och Johan Davidsson.

    De båttyper som i år samlat flest deltagare och seglar om egna klasspriser är Express, H-båt och IF.

    Tjörn Runt är den segeltävling där världsmästare och familjeseglare samsas på samma vatten och tävlar under samma förhållanden. Upplev folkfesten på vattnet eller från land, 09:00 går första starten.

    Mer information finns på http://www.stss.se

    Pressansvarig

    Carin Kling

    Reply

  31. Tor-Anders Arby
    Aug 19, 2010 @ 11:02

    Hallå! Ni behöver inte gå Kyrkesund för att bli omnämnda vi står även vid Tjörnbron i starten, Vi kanske ringer upp er, vi kanske omnämner er ändå , även om vi inte ser er, vi kommer att kontinuerligt rapportera ställningen o är ni i topp vore det väl trevligt med lite mer info om er

    OBS! Web tv har en station tillsammans med oss , tillika Radio Bohuslän
    För att fylla ut tiden vill vi ha info om så många båtar som möjligt

    Vi har även direktkontakt med Harald T

    Så mail nu snabbt lite info om er båt , er besättning inte minst , era meriter el andra tilltag till
    ta@syberg.no
    ( jag finns i Kungälv men uppkopplad över norge)

    Reply

  32. Pelle P
    Aug 19, 2010 @ 12:24

    Jag vet Niklas/F424, pratatde en stund med Hans W igår och får han sätta standarden så är ni nere på metrar i sidled och 1-2dm i djupled… Navade åt honom på Baby Grand Piano m 3,4m köl.
    Lycka till!!

    Reply

    • F424
      Aug 19, 2010 @ 16:56

      Dåså, då blir ju AlCap en parkpromenad med sina 2,7:-)
      Gissar att ni inte körde genom gruset?
      //N

      Reply

      • Pelle P
        Aug 20, 2010 @ 09:55

        Då gissade du fel… Handlodade innan på flera ställen.

        Reply

  33. Peter Gustafsson
    Aug 19, 2010 @ 12:35

    Hur har vi det med klubblag?

    Vi seglar numera för SS Viken-Ägir och ställer upp i följande gäng:

    Startgrupp 2 #324 Blur J/109 Peter Gustafsson SSVÄ 1,30
    Startgrupp 3 #427 Xanda X-332 Dan Turesson SSVÄ 1,24
    Stargrupp 10 #1015 H-båt Fredrik Ellison Torge SSVÄ 1,08

    Reply

    • Hans
      Aug 19, 2010 @ 14:02

      Har du blivit Uddevalla-bo :)

      Reply

    • Peter Gustafsson
      Aug 19, 2010 @ 18:06

      Nädå… men det känns rätt att stötta Viken-Ägir som är mycket aktiva när det gäller storbåtssegling och shorthanded, famförallt genom Bohusracet men även på andra sätt.

      På samma sätt väljer ju Laser-seglare eller matchracing-besättningar att segla för GKSS eftersom de har bra tänk kring hur man utvecklar sporten på dessa områden.

      Och jag forsätter så klart att vara medlem i GKSS.

      Reply

  34. Björn Gerstädt
    Aug 19, 2010 @ 14:20

    Hej,
    Elan 410 Alice saknar focktrimmare för Tjörn Runt. Om du är intresserad kontakta Björn Gerstädt på mail gerstadt@telia.com.

    Reply

  35. Johan
    Aug 19, 2010 @ 14:40

    Hur är det med spinnakervadrag i SRS-tal, är det okej i Tjörn Runt?

    Reply

    • MiniMe
      Aug 19, 2010 @ 15:29

      I inbjudan står att avdrag på 0,03 kan göras.

      Reply

      • Johan
        Aug 19, 2010 @ 23:30

        Förstod nästa att det var så, så här står det på förbundetshemsida (se nedan) Tjörn Runt har väl inte blivit en lokal osanktionerad kvällssegling? – Ska man verkligen kunna ta hem Tjörn Runt med avdrag för att inte segla spinnaker. Jag kan tycka det var okej t o m ifjol, men i år har ju reglerna blivit lite striktare kring SRS och då tycker jag det är synd att inte Sveriges största(?) tävling inte följer SRS intentioner.

        Avdrag/tillägg på SRS-talet som tidigare fanns i reglerna är nu borttagna med ett undantag – det för spinnaker/gennaker, dock bara om det står i inbjudan och seglingsföreskrifter. Avsikten är att avdraget endast ska användas på lokala kappseglingar, sådana som inte är sanktionerade – såsom “kvällskappseglingar” i klubben. Och det rekommenderas starkt att båtar utan spinnaker / gennaker seglar i egen klass.

        Reply

    • Hans
      Aug 19, 2010 @ 16:28

      Lite sent nu dock – sista anmälan gick ju ut för ett tag sedan. Efteranmälda tävlar inte om totalen…

      Reply

  36. Dan Björkman
    Aug 19, 2010 @ 17:04

    Vill bara berätta att sedan förra året finns en gastbank på Västkustens seglarförbunds hemsida http://www.vksf.org

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Aug 19, 2010 @ 17:56

      Och ryktet är att den funkat bra, flera jag pratat med har antingen hittat gastar eller fått segla tack vara den!

      Reply

  37. Peter Gustafsson
    Aug 19, 2010 @ 18:00

    PRESSMEDDELANDE GKSS
    2010/08/19

    Match Race seglare i intern kamp på Tjörn Runt.

    Jenny Axhede, Linda Rahm, Torvar Mirsky och Magnus Holmberg deltar i Tjörn Runt med start på lördag den 21 augusti. De fyra med sina besättningar, som representanter för GKSS, seglar var sin DS 37, båtar som normalt används under Match Cup Sweden.

    Initiativet till detta sjöslag kommer från BMW, som är en av GKSS huvudsponsorer. BMW satsar stort på segling över hela världen. I Sverige var BMW nyligen titelsponsor till BMW Dragon Gold Cup som arrangerades av GKSS i Marstrand. ”BMW’s tro på kraft, design och teknik i perfekt kombination gör att ett samarbeta av denna karaktär passar in perfekt”, säger Tord Johansson, vd Bilia Group Göteborg.

    De fyra rorsmännen är alla internationellt välmeriterade match racing seglare. Torvar Mirsky och Magnus Holmberg seglar med nästa generation svenska match racing seglare ombord. Det vill säga yngre förmågor som förhoppningsvis kommer att skörda framgångar i Match Cup Sweden i framtiden.

    ”Vi förväntar oss en tuff intern kamp. Det skall också bli intressant att se hur vi som match racing specialister kan hävda oss mot det övriga fältet”, säger Magnus Holmberg.

    Reply

    • skipper Worse
      Aug 19, 2010 @ 18:25

      Du behöver inte reläa ett sådant pressmeddelande som det står, andra stycket kunde med fördel utelämnats.

      Reply

    • Peter Gustafsson
      Aug 19, 2010 @ 18:27

      Det kanske finns en tanke med att publicera det precis som det är skrivet!?

      Först och främst är det kul att initiativet till att det skall seglas tas av BMW.

      Sedan är det ju lite udda att man inte orkade skriva ett enda pressmeddelande före, under eller efter Göteborg Offshore Race. Men det här har väl större nyhetsvärde…

      Reply

      • skipper Worse
        Aug 19, 2010 @ 21:45

        I så fall OK

        Reply

  38. Mattias Allroth
    Aug 19, 2010 @ 18:24

    BMW är genom Förenade Bil i malmö även sponsor av J-24 VM som går i Malmö i veckan nu så dom verkar ha gott sug att fortsätta stötta seglare nu när BMW Oracle kammade hem bucklan i våras ;)

    Reply

  39. curt gelin
    Aug 19, 2010 @ 18:32

    Behöver gast till TR, sedan bilhandlarn fått ryggskott och vindkraftpolarn fått sån fart i Kina att han inte kan vara med. Business before sailing is no excuse to say no, men sånt är i läget inför llördan. I år blir det ingen båt strajpad som en bil, men väl en välseglande veteran som börjar på F. Istället för spektakel och wipe-outs, utlovas full sprutt genom alla hål som finns, lunch under gång från Salt & Sills nya Deli, många kvaliitetstimmars segling, skrönor och mer att göra ombord än på en hottad vinnartippad hoj.
    Och en chans att bli utvikt i båtpressen.

    Curt Gelin
    0704381457

    Reply

    • Erik J
      Aug 19, 2010 @ 21:31

      Vem är Curt G.?
      Nu har jag ringt tel# gentagna gånger, och hör bara ett partaj (?)
      Jag bjuder på GD i motvind, köttsoppa i medvind och 100% kännskap til grus +-1,5 meter. Dessutom vet jag hur en stor skal trimmas………….

      Reply

      • curt gelin
        Aug 20, 2010 @ 10:07

        Prova igen för en till är fortsatt välkommen ombord.

        Curt
        07043814546

        Reply

    • Stefan P
      Aug 20, 2010 @ 13:31

      Djädra synd att jag lovat bort mig till avlsutning på sommarserien i Arkösund annars hade jag kastat mig i bilen till bästkusten för lite “gubb” segling. Lycka till Stefan.

      Reply

  40. David Johansson
    Aug 19, 2010 @ 19:12

    Hej

    Tänkte bara ge alla som vill veta hur Teknova tog det där att “vila sig i form” de är ute och Tränar på Hakefjorden just nu. Gick ut under Tjörnbron och sedan ut öster om Brattön och sedan snek de upp mot Tjörnlandet…

    Reply

    • Anders Averdal
      Aug 19, 2010 @ 23:17

      Sicket scoop!
      …fast det träningspasset var inplanerat i kalendern sedan i februari…

      Reply

      • Mats Landervik
        Aug 20, 2010 @ 07:54

        ost om Brattön och sedan mot Tjörnlandet var väl ett scoop?

        Reply

      • Peter Gustafsson
        Aug 20, 2010 @ 07:57

        Ja, du förstår vad efterlängtade ni är på kappseglingsbanorna här på västkusten :-)

        Lycka till i morgon!!

        Reply

  41. Peter Gustafsson
    Aug 20, 2010 @ 08:15

    Resultat från gårdagens Start- och målgruppsövning:

    Hela 34 startande slöt upp vid den årliga start- och målgruppsövningen inför Tjörn Runt. Kampen var hård och vindvriden fick en avgörande betydelse.

    Någon som har koll på varför tre båtar fick DSQ?

    Reply

    • .
      Aug 20, 2010 @ 08:52

      Tjuvstart.

      Reply

      • TRE
        Aug 20, 2010 @ 10:17

        Tjuvstart = OCS

        Ingen kan få DSQ utan förhandling!

        Reply

    • Anders Averdal
      Aug 21, 2010 @ 18:25

      Eller om man bara är med i starten och sedan hoppar över alla rundningar och skiter i målgången, för att komma ut på fjorden och träna lite istället.

      Reply

  42. Peter Gustafsson
    Aug 20, 2010 @ 09:59

    Känn ingen press Niklas! Djävulshålet + TWA 135 + GP42 = fun!

    Reply

    • Pelle P
      Aug 20, 2010 @ 14:57

      +15-25kn vind… Vad säger polaren då Niklas? 16kn?

      Reply

    • F424
      Aug 21, 2010 @ 06:59

      Jag vet inte vad ploaren säger men tester igår visar att båten verkligen har ett “barbapappadiagram”:-). Halvvind 8 m/s ger 11,5 knop. Faller man atill 140 så drar det iväg till 15,5 och det finns ingen tröskel man måste passera. Faller man för mycket stannar båten (nåja gör bara 8-9). Kollade för kul skull loggen igår precis när gennakern fyllde. Från 7 till 12 knop accar lådan om trent 1 knop per sekund.
      Vi kommer inte gå djävulshålet, men det är mer av taktiska skäl än knädarr (det är full tillräckligt djupt och lättnavigerat om man gjort sin hemläxa). Minsta strul under genvägen, som gör att spinnakern inte fyller kostar lätt 4-5 knop i speed. Bättre då att fockköra med alla man på ripa ut till fritt vatten och där få en ordnad sättning för färd norrut. The million$ question blir istället kyrkesund eller ej….
      //Niklas

      Reply

  43. • Tjörn Runt Live | www.tangosailing.nu
    Aug 20, 2010 @ 10:12

    […] Blur.se läser ni om favoriter och […]

    Reply

  44. Ulf Palm
    Aug 20, 2010 @ 10:44

    Tänkte sitta på nordsidan Dyrön i år också och titta och plåta om vädret tillåter.

    Hojta till här i forumet om ni vill jag skall spana efter någon speciell båt och ni vill ha bilder!

    Reply

    • Johannes
      Aug 20, 2010 @ 11:57

      Fota gärna några fina bilder på Hobie Cat 18 Formula (gamla 18 modellen).
      Vita skrov med svarta vingar, vita segel, peke.
      Verkar ju kunna bli lite ordentlig fart så några actionbilder skulle sitta fint.

      Tack på förhand!

      Reply

    • Johannes
      Aug 20, 2010 @ 12:01

      Glömde nämna startgrupp 1, Segelnr: 1160.

      Reply

    • Kristian Larsson
      Aug 20, 2010 @ 13:46

      Gärna,
      En vit First 31.7 Swe 916.
      Har inte fått startnummer ännu. Sent anmäld!
      /kristian_larsson@email.com

      Reply

    • Johan Björling
      Aug 20, 2010 @ 23:44

      Re Ulf Palm,

      Hej Ulf,
      seglar med Team UK Syversen, en Arcona 430 med nummer SWE 6, vore väldigt glad om du kunde ta några fina bilder om du har möjlighet.

      Ha en fin dag på klipporna, det blir nog händelserikt, hoppas bara att du får lite bra ljus att plåta i.

      /Johan

      Reply

  45. Anders D
    Aug 20, 2010 @ 11:31

    Dominant 105an får ligga kvar i hamn i år. De duktiga killar jag brukar ha med var upptagna på annat håll! Så jag slog mina påsar ihop med Hans Petersson och kommer köra HP1030 DEN-8. Henrik Walderyd och Carl P Sylvan är med. Skall träna lite ikväll, för första gången. Så det är inga optimala förberedelser. Men det skall bli kul att se om båten kan hävda sig mot de andra med liknande SRS-tal.

    SES

    Reply

  46. Peter Gustafsson
    Aug 20, 2010 @ 23:05

    Vad tror ni om att spara 450 kg på en Salona 37 men behålla sitt SRS-tal?

    http://www.ssf.se/tk/SRS/matbrev_detalj.asp?XD=1256 = 6.75 ton = 1.31
    http://www.ssf.se/tk/SRS/matbrev_detalj.asp?XD=2057 = 6.30 ton = 1.31

    Enda anledningen till att beställa en likadan båt som den man redan har fast ett halvt ton lättare är…

    Reply

    • Sam V
      Aug 20, 2010 @ 23:10

      Hmmm. Påminner lite om en Arcona 400 för några år sedan

      Reply

  47. Stefan P
    Aug 21, 2010 @ 07:01

    Äh SRS eller LYS är ju en sk-t regel så lägg inte för mycket energi på att analysera talen. Ta nu och segla om det hela idag. Lycka till.

    Reply

  48. Pär Bäck
    Aug 21, 2010 @ 09:31

    Lycka till alla SSVÄ seglare och frm för allt Lag/en från SSVÄ

    Reply

  49. alex
    Aug 21, 2010 @ 11:33

    Reply

  50. Niklas/Tangosailing
    Aug 21, 2010 @ 15:18

    Hmm…resultatlänkarna på StSS hemsida, mellantider och mål innehåller samma resultatlista.

    Reply

  51. Sam V
    Aug 21, 2010 @ 17:54

    Vad är en One-Off SP 75? Enligt listorna nu verkar den har vunnit totalen bland kölbåtarna.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Aug 21, 2010 @ 18:14


      Ole Simon Petersen egenritad långsmal båt 16.23 meter. Går tokfort. Vann sin klass överlägset redan förra året och i år hade man helt nytt ställ. SRS 1.30. ja ni fattar…

      http://www.ssf.se/tk/SRS/matbrev_detalj.asp?XD=1731

      Reply

      • Hannu
        Aug 21, 2010 @ 18:20

        5 minuter tillägg på er i listan Peter! Varför???

        Reply

        • Anders Averdal
          Aug 21, 2010 @ 18:26

          OCS

          Reply

        • Peter Gustafsson
          Aug 21, 2010 @ 18:46

          Inte 5 minuter…. 5% (!) kostar det att tjuvstarta. Mycket som gick fel sista minuten före start. Dessutom startade jag om, vilket man ju inte hade något för :-)

          Sen seglade vi ganska ok efter det. Var tydligen 6:a totalt i Kyrkesund… Men vi visste att vi hade tjuvat, så vi körde safe runt ön.

          Stort grattis till Ole Simon Petersen och alla andra klassegrare.

          Reply

          • KIW
            Aug 21, 2010 @ 19:33

            Bra seglat Peter!
            Liten observation, kanske skulle valt en J14 istf en J/111:)

          • Johan
            Aug 22, 2010 @ 15:40

            Bra märkligt att blur var den enda i startgrupp 3 som blev noterad för tjuvstart. Såg ut att vara betydligt fler båtar som var över linjen…

      • Ingvar Hellsing
        Aug 21, 2010 @ 18:25

        Vad jag känner till utvecklades båten tillsammans med Knud Reimers. Ett slags modifierad Swede 55.

        Reply

      • Ingvar Hellsing
        Aug 21, 2010 @ 18:29

        Ja, vi fattar att skärgårdskryssaren med 100 – 150 år på nacken är överlägsen alla moderna havsvidunder….. ;-) Eller??

        Reply

        • Erik J
          Aug 21, 2010 @ 19:06

          He; världen går inte BARA framåt….;-)

          Reply

      • Sam V
        Aug 21, 2010 @ 18:33

        Kul! TR-totalen vet att överraska.

        Reply

      • Erik J
        Aug 21, 2010 @ 19:22

        Just det! Jag så Blur och jag så OSP vid Åstol……..Ingen tväkan alls vilken båt som har höyd och speed i 10+ m/sek……….Köper man “sweet” för +-1 mille så måsste man ha undanvind. Ju fetare dom var i röven, ju bredare ble layline vid Åstol *LOL*…….och den som inte kände sin båt fick 1(2) extra slag………Back to basic???

        Reply

      • Anders
        Aug 21, 2010 @ 19:44

        Även med SRS 1.36 har SP75-an hade slagit Teknova idag…

        Reply

        • Erik J
          Aug 21, 2010 @ 19:54

          Just de`

          Reply

      • Ingvar Hellsing
        Aug 22, 2010 @ 03:04

        Vi fattar inte riktigt Peter. Alla båtar har sin vind. SRS liksom bygger på det. 2007 seglade jag med min A22:a och kom 2:a i klassen. Vindförhållandena var likartade. Hade vi inte fegat ur och struntat i att sätta spinnacker på Stigfjorden hade vi säkert kommit bland topp 10. På Pater Noster Race året efter i 2 m/s vind tror jag vi kom i princip sist. Så, båtar av skärgårdskryssaretyp har sin chans när det brallar på ordentligt. Dessutom har någon räknat ut att Simon vunnit även om jakten haft LYS 1,36. Det om något visar hur alla båtar har sin chans om det bara blåser rätt och allt annat är på topp. Numera är de flesta båtar i princip konstruerade för att segla bra för öppen vind och undanvind. Förr var det tvärtom. Jag snackade en gång med Harry Becker – legendarisk konstruktör av många av de bästa skärgårdskryssarna. Han sade att “Mina båtar är ritade för kryss”. Det säger något om hur konceptet ändrats med decennierna. Å andra sidan. AC-båtarna som seglade för ett par år sedan var också av typen långsmala. Tydligen är det så att långsmalt är lika med optimala kryssegenskaper – annars skulle de väl se helt annorlunda ut?. Även om en Volvo Ocean Race – båt seglar skjortan av en långsmal AC-jakt – så förlorar den troligen totalt på sina mindre goda kryssegenskaper. Det givet att det handlar om en kryss-läns bana. Så, jag tycker vi ska visa det urgamla långsmala konceptet respekt och erkänna dess goda kryssegenskaper. Sedan är det ett annan sak om man tar igen på undanvinden vad man förlorar på kryssen?? Tror för min del att den uppgiften blir svår för många moderna slörslädar. Hela Tjörn Runt 2010 var uppenbarligen en kamp mellan dett gamla “krysskonceptet”visavi det nya “undanvindskonceptet” Den här gången var gammal äldst.

        Reply

        • Stefan Kindeborg
          Aug 22, 2010 @ 20:48

          Ingvar skärgårdskryssare kryssar jättebra och det gör moderna kappseglingsbåtar också. Den absolut största fartskillnaden gentemot t.ex. en J-109 eller liknande kortare, det är ju helt klart på typ halvvind när det friskar på, det kan säkert skilja en knop mellan en båt som är på 35 fot o en som är 54 fot…
          Gustav Plym sa på sin tid att det enklaste sättet att göra en båt snabbare det är att göra den länge…
          På länsen så skiljer det nog marginellt såvida inte en riktigt lätt båt planar, o då spelar vattenlinjelängden mindre roll.
          Seglarhälsningar
          Stefan K

          Reply

  52. janne p
    Aug 21, 2010 @ 19:25

    hej alla tjörnruntare !

    Grattis till totalen simon !

    Grattis till alla startgruppssegrare !

    Vi var helnöjda tills vi fick reda på att vi fick tjejstryk av en ds37:a ! Bra seglat tjejer !

    Stino

    Reply

    • Anders Averdal
      Aug 21, 2010 @ 21:45

      Pinsamt!

      Reply

    • David Johansson
      Aug 22, 2010 @ 10:02

      Vinka dom ;-)

      Reply

  53. CB
    Aug 21, 2010 @ 20:09

    Kul att se några sportbåtar uppe i toppen i flera startgrupper. Verkar ha varit fina förhållanden. Riktigt surt att vi blev tvungna att lämna WO… :-(

    Reply

  54. Erik J
    Aug 21, 2010 @ 21:03

    Hör: hör!: Dagens TR har varit “typisk”!: Snäll kryss till Åstol; halvvind till Kråkefjorden och spin/genacker hem…… No excuse…eller hur? Tacke f*n för att en “riktig” segelbåt tar hem totalen. OM målgången hadde varit vid Tjörnekalv, hadde Smaragder och IOD’er toppat listan……. Nu kommer “fetrövarna” ikapp på undanvind…..som de gamla vikingar med råsegel…….hur kul är det?
    Seglatsen är rolig; men vinner besta seglaren? De flesta var tväksamma 2009; vad tånker “Hvermansen” 2010?

    Reply

    • Erik Barkefors
      Aug 21, 2010 @ 21:09

      Om målgången hade varit vid Tjörnekalv så hade “fetrövarna” haft ett klart lägre SRS-tal så resultatet hade blivit liknande i alla fall.
      Men du glömde bort att totalvinnaren i år är en Formula 18 katamaran som var nästan 17 minuter före bästa enskrovare ;-)

      Reply

      • Erik J
        Aug 21, 2010 @ 21:54

        Jag glömmer inte bort nånting, Erik B. Men, jag håppas du håller med at LYS/SRS är passè? Du tyckte ju illa när en bäverhydda vann totalen 2009; eller hur? Lika illa i år? eller är Birgit lite fetare i röven???;-)
        F.Ö. så visar ditt inlegg nada! (eller tvärt om)…När en F18 kat vinner TR 17 min före nån annan; DÅ är något på tok….*LOL*

        Reply

  55. Jonas Frii
    Aug 21, 2010 @ 21:29

    I stort känns det som att vi gjorde en perfekt segling, dock missade vi lite tryck genom att gå i högerhålet efter start. Annars var kryssen rimligt lyckad. Sen körde vi inte riktigt fullt efter Tjörnekalv till Flatholmen och klokt var nog det för annars hade vi nog klotat. Sen gick vi fullt från Härön, och väl inne i fjorden gjorde vi 15-20 knop hela vägen in i mål. En härlig dag på havet helt enkelt.

    Reply

    • Erik Barkefors
      Aug 22, 2010 @ 13:32

      Grattis till att lyckas segla upp till SRS-talet!
      Bra jobbat ;-)))

      Reply

  56. F424
    Aug 21, 2010 @ 21:40

    Grattis till såväl total- som klassegrare!
    Själv är jag väldigt nöjd med ett varv runt öa utan några större misstag. Tyvärr så blev det lite för korta perioder med högfartsåka med gennakern (Det ligger ju en massa granit ivägen överallt så man kan ju inte fritt välja spår….). Vi valde att gå ut Eggskär och vidare utanför Härön. Tyvärr blev det lite väl brant för sättning vid röda pricken så vi fick köra överbåge för att käka lite höjd inför hissningen. Kölen på AlCapone är fortfarande oskadd och repan in i Stigfjorden var bland det häftigare jag varit med om. Ett tag gjorde vi dryga 18 knop. På platt vatten:-)
    Tack gänget på AlCap för en kjempefin dag!
    //Niklas S

    Reply

    • olle
      Aug 21, 2010 @ 22:20

      Vem gjorde bästa resultat utfrån båtens förutsättningar?

      Givet svar Mikael Collberg i sin Express. Utan närhet av konkurrens Sveriges bästa och coolaste seglare!!! Hur fan bär han sig åt?/ Olle

      Reply

      • Ingvar Hellsing
        Aug 22, 2010 @ 04:34

        Visst, Collberg är hart när ouppnåelig. Men vi som seglade B 22 i slutet av 60-talet hade problem med Simon. Och de som seglade Skärgårdskryssarepokalen (A22) under 70-talet hade ännu större problem. Simon ständigt i topp. Sedermera blev det en S 30 – superslimmad och med specialdesignad, superaerodynamisk överbyggnad. Och så har det fortsatt. Superslimmade jakter med högst personlig tävlingsdesign. Den nuvarande jakten – med sitt ursprung i en Reimers Swede 55 – supermoddad med högst personlig och egenhändigt utformad design vad beträffar överbyggnad och skrovdesign etc är bara tyoisk för denne perfektionist. Men grundkravet – skärgårdskryssaredesign har han aldrig övergtivit. Det sista han skulle införskaffa vore förmodligen en Imx40, First 40 eller liknande. På det tidiga 70-talet myntade han ett begrepp: “Man måste ha en båt man står ut med att se på”. Troligen är det därför han envisas med sina skärgårdskryssare. Hursomhelst, den här gången gav skärgårdskryssaredesignen full utdelning. Bara att gratulera en av västra kustens verkliga veteranseglare.

        Reply

  57. J-O
    Aug 22, 2010 @ 00:22

    Ligger några bilder mm från dagens segling på http://x-412-primex.blogspot.com/

    Fotografen hade fullt upp så det blev inte så många bilder.

    // JanO på PrimeX

    Reply

  58. SWE
    Aug 22, 2010 @ 10:41

    Med de stora skillnader som redan finns mellan långsmala kryssare och moderna gennakerkärror bör det väl snart kunna gå att inkludera även flerskrovare i TR-totalen?

    Reply

    • Jonas Frii
      Aug 22, 2010 @ 11:54

      Tolka nu inte detta som “surt sa räven om rönnbären”.

      Men visst är det helknasigt om segling ska moderniseras som sport. Hur många år tror ni (läs arrangören) att flerskrovssseglare är intresserade av att betala för att delta i en tävling som de inte kan vinna? En skiff med vingar och femton meter kolpeke kan ta totalen men vi får harva runt som trälar på Kiviks marknad.

      Nåväl, det viktigaste är att moderna unga seglare ser vad en FORMULA 18 kan göra. Och hur ball det är. Snacka om en båt som är BANG FOR THE BUCKS. I övrigt får vi väl bara väntar på att gubbarna går i pension så att segling kan bli en sport i samtiden även på Tjörn.

      Reply

      • Erik J
        Aug 22, 2010 @ 12:06

        …..I övrigt får vi väl bara vänta på att gubbarna går i pension så att segling kan bli en sport i samtiden även på Tjörn”……. sitat slut…
        Hur skal man tolka de’ då, Jonas????

        Nu är jag en räv riktig nog; men så dum at jag äter rönnbär är jag inte!

        Reply

      • Fredriksson
        Aug 22, 2010 @ 12:54

        Gubbarna har redan gått i pension men vinner tydligen ändå

        Reply

        • Johan
          Aug 22, 2010 @ 13:20

          Hörde något om en F18 som seglat på 4:47:56 korr tid. (seglad tid 2:50:23)
          Vem var det egentligen som vann?

          Reply

  59. David
    Aug 22, 2010 @ 11:11

    Tjörn Runt blev en av årets seglarhöjdpunkter för mig.
    Inga malörer förutom att GPSen gav upp i början av Stigfjorden. Tack och lov att det inte hände tidigare. Sjökortshanteringen var lite bökig att sköta tillsammans med gennakerskotning och krängning.

    Säkerhetsfokus med bojar och informationsmöten måste väl anses vara en klart bra idé. Dock har jag en liten undran kring klassindelningarna. STSS, se det som utvecklingspotential:-)
    Inför årets seglingar nämndes det att fokus flyttas från totalsegrare till insatserna i varje klass. Detta är i mina ögon vettigt även om det går stick i stäv mot SSFs tänkande kring publikvänlighet.:-)

    Om fukus riktas mot klasserna är det i mina ögon viktigt att klasserna är i möjligaste måna homogena. I årets upplaga verkar grupperna i princip enbart hantera LYS-tal, förutom när det gäller brytningen mellan flerskrov och kölbåtar.
    Jag skulle föredra karaktärsgrupper.
    Exempelvis: långsmalt, lätt med gennaker, moderna Cruisers, flerskrov. Jag vet att detta diskuterats tidigare och att det med framgång praktiserats i Danmark de senaste 20 åren.

    Slutligen. Vi seglade “sportbåt” i startgrupp 7. När jag först såg listan reagerade jag på startordningen. I mina ögon borde grupp 6 och sju byta plats, om nu principen är att snabbare båtar startar först och sävligare sist.

    Tack för ett bra arrangemang med en av Sveriges snyggaste banor!

    /David

    Reply

  60. SWE
    Aug 22, 2010 @ 12:15

    Otrooligt roligt TR i år. Bra ordning och perfekt väder!!
    Enda “smolket i bägaren” (som STSS absolut inte hade ansvar för) var att ett “turistskepp” vid namn Athene var nära att segla över oss vid Tjörnekalv. Hade vi ej gjort en kraftig fallning hade katastrofen varit ett faktum.
    Kan ngn av Blurs läsare (eller Peter själv) hjälpa till med tolkningen av vem som har väjningsrätt mellan ett motordrivet fartyg (30-40m långt?) och en kryssande segelbåt på vatten där det är gott om utrymme och rejäljt djup??
    Tack STSS för ett fantastisk TR. Vi är tillbaka nästa år!!

    Reply

    • Erik J
      Aug 22, 2010 @ 12:19

      Segla över er??????
      Jag så Athene och er vid T-kalv. Hon gick för maskin i ca 3 kn…….och ni kom i + – 10. Svårt att fatta vem som bör hålla undan?????????

      Reply

    • Jojje
      Aug 22, 2010 @ 16:31

      Mötte också Athene, men då vid Dyrön (jag hade ju inte lika bråttom). Hon skötte sig föredömligt och låg så nära Dyrön det var möjligt. Inga problem för oss….

      Reply

  61. SWE
    Aug 22, 2010 @ 12:42

    Då är det inte oss du sett. Stämmer att vi seglade i ca 10 knop, men Athene gick bra mycket snabbare än 3 knop, skulle bedöma det till 8-10knop (var en skaplig bogvåg och det tror jag ej den har i 3 knop). Dessutom är det farten som avgör vem som är väjningsskyldig?
    Kan det ha varit så att Athene varit inblandad i fler incidenter under årets TR. Kanske positivt att gästerna får se kappseglarna göra spännande undanmanövrar?

    Reply

    • Anders Averdal
      Aug 22, 2010 @ 14:39

      Athene väger 91 ton med en maskin på 250 hk. Den gör nog näppeligen 8 knop för motor.
      När vi mötte den så höll de undan väl.

      Reply

  62. Axel Nissen-Lie
    Aug 22, 2010 @ 12:59

    Det ligger en video av Al Capone fra Tjörn Runt 2010 på Seilas’ Facebookside.

    http://www.facebook.com/pages/Seilas/112445082105830

    Vi ble 6. i den største klassen, og båt nummer to i mål, 6 minutter bak Progressiva. På vei inn mot mål hadde vi fart på over 18 knop, og dro godt innpå Progressiva som seilte høyere enn oss på kryssen til Åstol.

    Axel Nissen-Lie

    Reply

  63. ...
    Aug 22, 2010 @ 16:02

    http://www.seilas.no/wip4/detail.epl?id=497374&cat=4915
    Hur Seilas ser på SRS förmåga att bedömma SRS talen framgår.
    Tydligen så tycker man att en 500 kg lättare båt bör ha ett högre mätal
    än sin tyngre systerbåt! Samt att SRS talen bör överstämma med en båts prestanda.
    Undra om SRS håller med.

    Reply

    • MiniMe
      Aug 23, 2010 @ 08:30

      .. det är väl tydligt att även seilas.no läser blur.se… ;-)

      Reply

  64. Ulf Palm
    Aug 22, 2010 @ 19:42

    Bilder från nordsidan Stora Dyrön finns nu upplagda på http://palm.thruhere.net/tjornrunt2010/tjornrunt.html.

    Vädret var inte det bästa inledningsvis och blev sedan sämre när det kom en störtskur som sånär dränkte både mig och kameran. När jag redan givit upp och flyttade till badplatsen kom solen! Då tog jag några bilder till. Dessvärre missade jag nog rätt många båtar…

    Servern är inte jättesnabb, så ha litet tålamod med nedladdningar. Vågar någon sig på en gissning vad jag seglar själv?

    /UP

    Reply

  65. Svenne
    Aug 22, 2010 @ 21:00

    Verkar var dags för en omröstning om vem som verkligen vann Tjörn Runt.

    Tänk att det är så svårt att förstå att SRS ger oss möjlighet att segla mot varandra, resultatet får man väl ta med en nypa salt oavsett vem som vinner ? !

    mvh Svenne

    Reply

  66. o
    Aug 23, 2010 @ 09:12

    Colberg är sju minuter före Idmyr i Express. Borde inte Collberg få ändrat SRS-tal?

    Reply

    • Hannu
      Aug 23, 2010 @ 09:53

      Mjaa, Collis var den enda som satte och seglade med spinnacker innan Klädesholmen (nästan sidvind), vare sig andra Expresser eller andra båtar gorde det, fritt fram för alla att prova. Där ryckte han ganska mycket innan det var dags att ta ner för slaget upp till Kyrkesund, riktigt imponerande skeppar och besättningsarbete där…..

      Reply

      • torbjörn
        Aug 23, 2010 @ 10:17

        collis var inte den ända som satte spinnacker innan klädesholmen. jag såg ett flertal som gjorde det.

        Reply

        • Hannu
          Aug 23, 2010 @ 15:32

          Ok, såg några som satte gennacker innan Klädesholmen men ingen spinnacker, däremot några som satte spinnacker direkt efter klädesholmen, jag kanske somnade till lite då jag missade dom….

          Reply

          • Johan L
            Aug 23, 2010 @ 19:28

            Videon skvallrar väl sitt tydliga språk att det var många som satte spinnaker… åtminstone t o m startgrupp.

            Vi hade def provat spinn om inte ett winschhandtag åkt i plurret, ett gått av och handtaget på det tredje sista som fanns på båten började ge vika (använt nästan en och en halv säsong). Vinden blev dock successivt väldigt tvär så troligen hade det inte burit. Men i fjorden satte vi den med ett handtag, inga problem…
            Nu kommer det alltid finnas två extrahandtag i båten!

          • Hannu
            Aug 23, 2010 @ 21:38

            Johan L !!
            Videon säger ingenting om hur det var innan Klädesholmen, då Härön ligger efter Klädesholmen! Har inte sagt något om Spinnackersegling i allmänhet, bara att få seglade med spinnacker “innan” Klädesholmen i sidvinden (nästan sidvind i alla fall).

  67. o
    Aug 23, 2010 @ 10:28

    Upprörande. Att göra något som andra inte kan, fusk!

    Reply

    • Pelle P
      Aug 23, 2010 @ 10:58

      Ha ha

      Reply

    • Janne E.
      Aug 23, 2010 @ 11:37

      Jag vet en X99 som fuskade genom att köra spinnacker genom de ökända “Djävulshålet”…
      Där borde absolut ingen med lite sjövett över huvud taget befinna sig en sådan blåsig dag…

      Reply

      • jepp
        Aug 23, 2010 @ 13:48

        Teknova satte spinnaren vid klädesholmen. Tog dock inte ner efter Flatholmen utan bytte till en större vid Syster. Såg mycket kontrollerat ut om man jämför med förra året.

        Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.