Sweet… Xp 44
X-yachts har ju fått lite kritik för att man under senare år fokuserat allt med på cruisers, och kanske inte riktigt hängt med på det område som man brukade dominera: lite sportigare cruiser/racers. Men med Xp 44 tänker man ta tillbaka initiativet.
Man har gått ifrån stål till kol/komposit i balkkonstruktionen som tar upp alla krafter från köl & rigg och totalt sparat 2.200 kg jämfört med X-43. Det verkar också finnas möjlighet att köra med peke. Vill man vara kritisk kan man tycka att X-yachts nu följer efter andra tillverkare och designmässigt påminner båten ommånga andra i samma storleksklass. Men jag tror nog att man kan få en sjysst X-känsla på det här även om det inte är en “clear market trendsetter”.
X-yachts har trogna kunder och många kommer säkert att titta närmare på den här. Säkra källor hävdar också att det kommer en Xp 38 om ett tag. Tar man ut svängarna lite till där kan det bli riktigt spännande…
Xp 44 DIMENSIONS (Preliminary)
Hull length: 13.29 m, LWL: 11.89 m, beam: 4.07 m
Standard draft: 2.30 m, Performance draft: 2.65 m
Displacement light: 8,650 kg, ballast standard: 3,850 kg
SAIL AREAS (Standard)
Mainsail: 59.6 m²
Genoa: 106% 47.2 m²
Spinnaker: 170 m²
X-Yachts introduce the all-new
Xp 44 performance cruiser-racerX-Yachts Design Group has unveiled plans for their most innovative performance cruiser design yet: the Xp 44.
The Xp 44 represents the latest development in X-Yachts’ world-beating performance cruiser range: the Xperformance line.
The philosophy behind the Xp 44 was to offer a significant step forward in the production cruiser-racer market, combining contemporary developments in performance yacht design with X-Yachts’ signature high-quality engineering.
The new Xp 44 will have significantly higher stability
A total of more than 40 new features – above and below deck – have been utilized to achieve a total weight saving of approx 2,200 kg compared to the “old” model, the trendsetting X-43, which Xp 44 mainly replaces.
Xp 44 will be very competitive under both IRC and ORC. Building on the unrivalled reputation of X-Yachts, the Xp 44 features a new carbon/composite keel grillage, providing an even greater ratio of strength and stiffness to weight. Further weight reduction together with increased rigidity is made possible through use of the latest epoxy E-Glass vacuum infusion processes.
The new Xp 44 becomes a clear market trendsetter
Innovative design features throughout ensure that the Xp 44 will be a pleasure to sail both in racing and cruising mode. An optional carbon bowsprit allows for asymmetric and Code sails to be flown, either in conjunction with or without the removable anchor roller. Additional details such as a ‘pop-up’ cockpit table which fits flush to the deck, optional folding bathing platform, and customizable wheel pedestal instrument mounts offer comfort and convenience in an ergonomically designed cockpit.It is the general belief, that Xp 44 will set new standards for how to perceive the ultimate combination of thrilling and comfortable fast cruising and competitive racing.
High level of quality
Teak veneered bulkhead and interior details are X-Yachts normal high-standard, as well as some remarkable new interior details such as the total new idea of a sliding navigation table/seat enabling the main cabin layout to be perfect for navigation as well as for social life.
Both the interior and exterior of the Xp 44 will introduce solutions, which will set her apart.
Launch and price
The Xp 44 wil make her debut early in 2011 and the first series of 10 units are being offered for an introduction price of € 284,000 (ex VAT).
Aug 31, 2010 @ 21:48
Skuffende av X-yachts å ikke lage en båt som planer. Denne båten vil jo
bare grave seg mer og mer ned i vannet når det blåser.
Lag en båt som planer fra 8 ms og har normal konfort under dekk, så snakker vi!
Noen som er enige?
MVH
Fredrik
Sep 1, 2010 @ 10:17
X-119 borde vara en intressant båt för dig. Där finns både fart och komfort. Tyvärr tillverkades inte många ex så den kanske var före sin framtid…
… men det var kul att se den som fanns i Nävekvarn och deltog i seglingar häromkring. Speciellt när det blåste var slör!
Aug 31, 2010 @ 21:48
“A total of more than 40 new features – above and below deck – have been utilized to achieve a total weight saving of approx 2,200 kg compared to the “old” model, the trendsetting X-43, which Xp 44 mainly replaces.”
En X- 43 veier 8,6 tonn og en xp-44 veier 8,65 tonn !
Litt usikker på hvor de har blitt av de kg som de har spart ?
Sep 1, 2010 @ 09:41
Intressant!
Kan skillnaden (en del i den iallafall) ligga i bättre kontroll på vikten? Väger en X43 verkligen bara 8,6? Det känns inte så när man är ombord….
Sep 1, 2010 @ 06:51
Snygg!
Sep 1, 2010 @ 08:55
Nu håller jag tummarna kanske en xp 38 kan bli mina drömmars båt det aldrig X-35 eller X-34 klarat.
Sep 1, 2010 @ 09:33
Bara två år av väntan då. Det måste väl finnas någon båt på marknaden som motsvarar dina krav, Stefan?
Sep 1, 2010 @ 09:44
Absolut men det är mycket som man vill ska stämma och tyvärr är inte Östersjön det vatten det utvecklas flest båtar för. Men t.e.x Sydney gör tuffa båtar men inte för Östersjön skall bli kul och se hur Pacern går på VM. Om jag skall välja en båt rakt av blir det Salona 37 IBC just nu. Men det blir kul och se hur Elan 350 seglar 310 behöver tydligt öppna bogar.
Sep 1, 2010 @ 11:08
Nyfiken fråga; båt utvecklad för Östersjön? Hur ser en sådan ut?
Vi syns Stefan i Byxel om några veckor! Tar några i baren löser dessa frågor!!
Sep 1, 2010 @ 11:39
OK
Sep 1, 2010 @ 09:23
Schysst, de har tagit kölen från X-119 ;-)
Sep 1, 2010 @ 09:37
Är det en Grand Soleil? Nej det är en X….
Sep 1, 2010 @ 09:39
:-) Satt just och jämförde med GS43ot
http://www.grandsoleil.net/gs43ot.php?slide=1
Inget dåligt benchmark i och för sig…
Sep 1, 2010 @ 10:55
Förvisso, men den är ännu mer lik 46:an tycker jag. Blev ju Yacht of the Year 2009/10 så det är ingen dålig “förebild”:
http://www.grandsoleil.se/images/stories/GrandSoleil/GrandSoleil46/GrandSoleil46_ext3.jpg
Det ryktas att det även skall komma en ny GS38:a så småningom, så man kan ju ana vilka konkurrenter X – och GS – håller koll på… :-)
Sep 1, 2010 @ 09:43
Lite blandade känslor, gillar egentligen inte de nya raka ändskeppen som är så moderna i dag, men jag är väl för konservativ.
Om man dragit fören från vattenlinjen till änden på peket så hade man fått samma vattenlinje men snyggare båt, eller?
Gillar dock ,den i vattenlinjen, insmalnande aktern, står förhoppningsvis inte på näsan på kryssen.
Sen blir man lite mistänksam när Peter kallar en X-båt Sweet. :) Trodde inte det gick ihop liksom.
Men det blir nog en succe, Nils brukar ju lyckas.
Men jag behåller nog 412:an ett tag till.
Sep 1, 2010 @ 12:28
Visst har du rätt J-O. Det hade varit snyggare och mer praktiskt att låta stäven gå hela vägen fram. Men! Det jätteviktigt att vara snabb i sin storleksklass, och hade stäven åkt fram så hade det ju blivit en X-46:a istället utan att det ökat prestandan. Det är av detta skäl som t.ex Sweden Yachts döpte sin 46.5 fotare till 45 och 43 fotare till 42. De har ju förhållandevis korta vattenlinjer för sin totallängd och då är det bättre att jämföras med kortare båtar. Det skall också ha funnits en annan Winn i “downsizingen”. Det är ju enklare att få frugan, som förmodligen inte läser specen allför noga, att acceptera en “mindre båt”;-)
Sep 1, 2010 @ 11:15
Är det bruna uppe på båten trä?
Känns väldigt mycket 1900-tal om så är fallet…
Fel mtrl. på helt fel ställe (om vi nu snackar vikt).
Sep 1, 2010 @ 12:17
Trodde du gillade X-båtar från 1900-talet?
Sep 1, 2010 @ 12:24
1-0 til F424
Sep 1, 2010 @ 13:28
Jadu Pelle, på “landbacken” har en liten chans den lille “Knickedicken”…
=)
Sep 1, 2010 @ 13:58
På havet lämnade du ju WO sist vi skulle duellera…:-)
//N
Sep 1, 2010 @ 14:20
Ja, han börjar bli lite kaxig sedan han åkte norsk Ferrari!!
:-)
Sep 1, 2010 @ 13:20
Absolut! Fantastiska båtar (X-båtar från 1900-talet)!
Men snackar vi inte om Xp 44???
Sep 1, 2010 @ 14:36
Rätta mig om jag har fel nu Niklas…
Du var anmäld till Oset men det var regn så du dök inte upp.
Stino – F424 1-0
På Pater Noster blåste det och något på din båt gick sönder.
Stino-F424 2-0
Bohus Racet fegade jag/vi ur…
Stino-F424 2-1
Jag får det till att vi har en upp?!
=)
Sep 1, 2010 @ 15:52
Du har delvis rätt big man.
Osis på oset, men det var inte regn utan sjukdom som satte stopp där (efter ett år i UK är ett lätt svenskt sommarregn nada…)
Pater ja, tillverkningsfel(!) på en Seldénschackel och så var den dagen förstörd.
Såvisst, ta du med dig 2-1 till nästa år, jag bjuder på den. Också :-)
Sep 1, 2010 @ 21:31
Beundransvärt utsvävande pingpong gubbar. Från Xp44 till regn i UK o poängsättning av vem som backat ur mest eller inte …..familjerna sköter sig själva medan ni blöggar för fullt. Självmål av mig själv att följa denna dokusåpa men ni är hyggligt underhållande trots allt. :-)
Sep 1, 2010 @ 22:49
Hahaha (mycket gott skratt) kopia på en tio år gammal Alltiett/Performance35 med fast peke, rak stäv, T-köl och djupt roder men bara mycket mycket tyngre..
Fråga grabbarna på nya Elan 350 vad de tyckte om att möta en 10 år gammal Performance på undanvinden under Tjörn Runt :-)
Sep 1, 2010 @ 23:37
Jodå, det tyckte vi var kul! Ni surfade på bra in mot Kyrkesund, vi hade över 14 knop, ni bör ha haft över 16 i era bästa surfar? Inte så konstigt med tanke på skillnaderna i framförallt vikt. Tittar man vidare i ert mätbrev hittar man inte bara 1,5 ton lägre vikt utan också större djupgående, högre förtriangel, längre vattenlinje, längre bogspröt m.m. Det märkliga är väl då hur ni har lyckats att få 1,28, det åker förstås upp till nästa år… :-)
Sep 2, 2010 @ 12:47
Nja varken ni eller vi gjorde ju något strålande resultat på racet, mest beroende på dålig kryssförmåga och för lite i kölen så jag är inte värst bekymrad.
Gällande Elanen så väger den för mycket för sitt nuvarande SRS och skall absolut ner minst ett par pinnar för att bli rätt.
Jag tycker ändå det är intressant att se vart båtdesign är på väg med fasta peken (djävligt praktiskt i naturhamnar) och T-kölar (mindre praktiskt bland ankarlinor)
Sep 2, 2010 @ 14:26
Jag upplevde inte att Elanen kryssade dåligt för sin längd mot andra mer traditionella skrovformer som First 35 eller X-35. Men det är för tidigt att dra slutsatser utifrån ett enda race som också var det första för oss i båten. Man skall segla båten optimalt också. Var SRS-talet landar får tiden utvisa. Det verkar ju som att den gick bra i Hollenderseilasen.
Sep 2, 2010 @ 14:56
Det är vad som utmärker dessa nya strykjärn att beroende på hur mycket kryss kontra slör banorna innehåller avgör till stor del resultatet i seglingen.
Ni kommer säkert få bättre fart i kärran med tiden, jag har haft 8år på mig att lära känna min båt..
Sep 2, 2010 @ 16:12
Patrik, det utmärker väl i stort sett alla båtar – gamla som nya – att mixen av kryss, slör och läns är bidragande till resultatet, liksom vindstyrka, våghöjd samt förstås också en liten liten bit som fortfarande bestäms av besättningens skicklighet… :-) Att mixen har ändrats något från kryss till öppnare bogar är inte nödvändigtvis av ondo vare sig för en kappseglare eller en familjeseglare. Det är bara…annorlunda.
Sep 2, 2010 @ 16:38
Hur har lystalet ändrats under dessa år?
Sep 2, 2010 @ 16:45
Det verkar ha gått ned. I ett odaterat reklamblad för AIE 35 stoltserar man med att ha det mycket konkurrenskraftiga LYS-talet 1,32. Men nu är det ju 1,28.
Sep 2, 2010 @ 16:55
Snart får den väl inte heta “Performance” längre ;-)
Tur att de inte kallar den “High Performance” i alla fall…
Sep 2, 2010 @ 21:36
Nu var ni allt snälla och roliga :-(
Båten hade fantasitalet 1,36 första året, och har sakta sjunkit.
Att jag har 1,28 beror på bara kryssfock och s.k. LYSgennaker vilket är en Shorthandoptimering.. dvs. ursprungsbåten har Genua och Spinnaker samt 1,30 i SRStal. Vem har sagt att undanvindsoptimering är av ondo? jag älskar undanvind i en båt man semestrar bekvämt i.
Sep 2, 2010 @ 22:18
Sorry Patrik, men du öppnade för lite flamewar själv där. Inget ont menat.
Sep 2, 2010 @ 07:47
Klart att Jeppssen tittat på Allt i ett 35 när han konstruerade sin skuta. Det vet väl alla att båten med kölen rätt genom salongen är benchmark till alla de stora konstruktörerna ? Humor :-)
Sep 2, 2010 @ 12:50
Med variabelt djup och marknaden starkaste fenkölsinfästning så kommer “obehaget” med kölkasetten i salongen på köpet.
Sep 1, 2010 @ 23:57
Sådär havsmässogt med fönster i friborden
Sep 2, 2010 @ 12:41
Intressant att se hur den första båten i X-yachts generationsväxling ser ut. Jag tycker att den ser klart modernare och snyggare ut än den gamla generationen. En X34 med det här utseendet blir tilltalande!
Sep 2, 2010 @ 17:46
Jag saknar mest en X 30 fotare som är riktigt vass. Hur snabb kan du X? Förblir 99an den sista racern upp till 10m?
Glöm inte att varumärket bygger på succén av 79an, 99an och snabba One Design som Cruiser/Racer rangen utvecklades på.
Danish Marine Design verkar ju ha bra koll på design av snabba små segelbåtar. Kontrakta de och sätt en X på, så att båten har en bra finish och andrahandsvärde.
Sep 2, 2010 @ 19:04
Jag har haft kontakt med både Niels Jeppesen och Torsten Bastiansen på X-yachts och undrat om inte en 31-fotare i entypsserien (som 35 och 41) borde komma. Svaren har varit att marknaden inte visat behov av det, vilket jag tror är fel, se bara på t ex färska Elan 310 och First 30. Ett annat argument har varit att det är svårt att bygga en båt i den storleken och få ekonomi i det. Ta t ex 302:an (117 byggda) och 332:an (432 byggda). Prisskillnaden på ett par hundratusen blev relativt liten vilket gjorde att folk valde större båt. Tyvärr har de nog rätt. Säljer de en 65-fotare och tjänar en miljon på det så behöver de sälja rätt många 31-fotare för att få in samma pengar. X-yachts går mot allt bekvämare båtar, ledningen blir äldre vilket avspeglar sig i deras nyheter tycker jag. Sportigheten stryker på foten.
Men ligg gärna på och tjata så är vi åtminstone två :-)
Sep 2, 2010 @ 22:24
Problemet är väl att Elan/First och X-yachts/Grand Soleil opererar i lite olika målgrupper? Det är noll efterfrågan även på en GS 30-fotare eftersom de blir för dyra.
Sep 3, 2010 @ 12:27
Du har nog rätt. Man kan dessutom få en beggad x-35:a för en mille och en fin 99:a för mindre än en halv.
Men jag gillar storleken 30-31 fot, hanterligt men man kan ändå få vettig beboelighet. Behöver inte ett fotbollslag på railen. Och visst vore det kul med en ny entypsklass som kunde slå i Norden? X-yachts är ett av få varv som skulle kunna lyckas med det.
Sep 4, 2010 @ 05:45
Well…jag befinner mig då rakt inte i målgruppen trots att jag seglar 30 fot…. :-)
På tal om fotbollslag, såg en video från X-35 VM och jag räknade till 10-11 gubbar (!!) på ett par båtar.
Sep 4, 2010 @ 06:55
Med en snittvikt på knappt 60 kilo ;-), klassreglerna tillåter 640 kg besättning (i badbyxor). Kunde man göra en någorlunda styv 31-fotare med max besättningsvikt på 400 kg borde de flesta båtar ha fem pers ombord vilket är mer lagom. Självklart ska den vara anpassad för shorthand också.
Din båt Farr 30 är en enormt fin båt men inte riktigt det jag är ute efter, den ska gå att semestersegla med också.
Sep 4, 2010 @ 07:43
Ja, se italienare…. :-)
Jag förstod att du vill ha en cruiser/racer men min poäng var just det: Vi är inte så många som håller på och våra behov ser rätt olika ut. Men som sagt, man skall aldrig säga aldrig.
Sep 4, 2010 @ 10:44
PatrikL
i bildgalleriet från pågående X-35 VM har de lyckats blanda bilder från X-41 och X-35 vilket inte framgår om man inte känner olikheterna.
Vi kör på 7 pers iallafall.
Sep 4, 2010 @ 17:50
Ah, så måste det förstås vara! Tyckte det var lite märkligt. Men jag har sett danskar vara 10 man på en Farr 30, så inget är ju omöjligt…
Sep 3, 2010 @ 09:01
Visst är det så. Synd att ekonomin får styra båtbygget som ju egentligen är en konst. Hoppas att ledningen på X blir yngre eller de gamla kommer ihåg att de har skyldighet att göra något för de unga. Ge tillbaka liksom, utan alla X-79-seglare hade de inte blivit vad de är idag. Det handlar om en generationsbyte bland seglare också.
Men kanske vi bara struntar i att segla kölbåt. En Laser, F-18, 505 är mycket roligare att segla i alla fall. Så blir det en privileg för 60-plussare att segla på “performance” bobåtar i “tuff” handicap-konkurrens.
Sep 3, 2010 @ 09:48
Det handlar väl inte så mycket om vare sig “skyldigheter” eller ålder… :-) X-Yachts har positionerat sig som ett “premium brand” och är duktiga både på att bygga och sälja den typen av båtar. Man kan förstås tycka att det är synd att ekonomin får styra, men vad skulle annars styra? Den som investerar pengar i en fabrik, personal och material måste ju kunna få ut de pengarna när båten skall säljas till en kund.
X-Yachts har nog en mycket genomtänkt linje i detta och är nog väldigt rädda om sitt varumärke och rykte, vilket betyder oerhört mycket när man skall sälja båtar.
X-35:an har ju varit en framgång trots att den är ganska dyr och det är just för att den träffar en sweet spot i marknaden som gärna betalar för X-Yachts “premiumkänsla”. Jag är inte så säker på att det finns en sådan sweet spot som skulle vara spekulanter på en 30:a men beredda att betala en kraftig premie jämfört med båtar från varv som Elan och Beneteau. Konkurrensen är hård i detta segment och marginalerna betydligt mindre vilket kräver stora volymer som då också tar resurser från att bygga andra, större båtar.
Sep 4, 2010 @ 10:10
Patrick. Tror inte man behöver koppla “premium brand” till att bygga båtar i en specifik storlek. Ser man tex Bmw i bilvärlden, så är dessa “premium brand” för mig. Med en produktportfölj som sträcker sig från minsta 1 serien till största 7 serien.
Såklart tjänar man inte samma pengar i kronor och ören på 1 serien, men man släpper inte detta segment till någon konkurrent.
Tror BMWs strategi är helrätt, att levera prestanda och kvalitet från minsta 1 serien hela vägen upp.
Man kan då om man vill, köra BMW under hela levnaden. Kanske då finns andra skäl att inte göra detta, men möjligheten finns.
Att kunna gå från Expressen till en X34/35 kanske är ett för stort hopp som “Express” skriver.
Sep 4, 2010 @ 17:30
Förvisso rätt, Bosse. Jämförelsen bil vs båt haltar förvisso betänkligt ur ett tillverkningsperspektv men vi kan såklart vara överens om att X skulle kunna tillverka och sälja också en 30-fotare om de skulle vilja.
Sep 2, 2010 @ 22:00
Jag tycker nya XP serien är skitfräck, det underliga blir när cruisinglinjen är fräckare än racingbåtarna…
Sep 3, 2010 @ 09:11
fin båt!
en av de mest intresante nyheterna på denna är annars att X-yachts har gjort en annorlunda navigationsbordslösning!
Är det inte slöseri med utrymme på mindre <36fot att ha ett navigationsbord? Kan inte denna yta användas till annat (tex dusch, större garderober etc). Hur många använder sina navigationsplatser idag (annat än till "kontor")?
Sep 3, 2010 @ 09:22
Jag tycker det är bra med navplats, ett naturligt ställe att ställa datorn och där man kan sitta bra under segling och navigera. Dock behöver den inte vara så stor så att papperskorten får plats…
Sep 4, 2010 @ 10:55
Samma här. Navbordet används flitigt för navigation, routing och kommunikation. Men också som kontor, för att tömma kameror på bilder och för lite bloggande då och då :)
Sep 4, 2010 @ 11:14
Det är svårt att vara märkestrogen när ens favoritbåtillverkare går i en annan rikting än den man önskar. X-yachts har ju en imponerande historia, men jag har svårt att bli upphetsad av något som de har just nu.
Men det är en naturligt utveckling för X-yachts att följa med sina kunder (som gärna återkommer) då de blir äldre och mer bekväma. Vi ser exakt samma utveckling hos de flesta större kvalitetsvarv. Sedan behöver man en relativt liten båt som instegsmodell för att få in nya kunder i “familjen”. I X-yachts fall så är det väl X-34. Även Arcona 340, Dehler 32 eller HR 310 fyller samma funktion?
Att fokusera på racigare båtar är svårt på våra breddgrader, då en sportig “spartansk” båt förväntas ha ett lägre pris. Och där klarar X inte av att matcha Beneteau eller Elan.
X-35 eller SunFast 3200 är väl ett bra exempel på båtar som sålt kass i Norden men bra på kontinenteb? På samma sätt så har Melges och J/boats haft det svårt här mot båtar med mer regnskog och med större “semesterpotential”.
HP1030 lider väl av samma sak? Helt rätt tänk, men mot en alldeles för liten målgrupp. Framförallt när First-, J- och X-seglare helst inte vill byta märke :-)
Nov 1, 2010 @ 18:04
46 st X-35 i Sv/No,Fi/Dk är kanske trots allt inte helt “kass” försäljning för en 35-fots entypskappseglingsbåt. Eller? Problemet i den här storleken är väl som alltid; kostnaden…
Sep 4, 2010 @ 14:48
Peter, det är väl drömmen för vilken tillverkare som helst. Drömmen om märkeslojalitet.
Att kunna följa kunden från ett tidigt skede till exit. På instegsprodukten tjänar man inga direkta pengar, utan avkastningen kommer senare.
Tillverkaren “investerar” i kunden i ett tidigt skede. Optimalt blir detta ett win-win för bägge parter över tiden. Lite som jag skrev tidigare om BMW.
Skall väl vara så att denna ömsesidiga lojalitet skall komma bägge till gott. Tråkigt då om ens varv går en helt annan riktning som du skriver.
Personligen tror jag både X och A kommer att följa med Dehler (ja, vi säljer dessa!)i den här riktningen. Man har uppgraderat och sänkt priset på Dehler 29an. Helt ny 32a. Sedan promenerar man hela vägen upp på stegen i antal fot och sek. Vi som nya ÅF är nöjda för denna produktportfölj.
Vi märkte på Öppna Varv klart att det var ett stort intresse för kvalitetsbyggen i 29-32 fotsklassen. Mr Express är inte ensam. Framtiden får visa vilka volymer detta genererar. Dehler är dock övertygade om att detta skär kakan.
Menar nu inte att dessa båtar jag nämner är det mest perfekta som skapats, det finns massa synpunkter på det som det finns seglare.
Men att ha en produktportfölj som erbjuder något i varje segment är väldigt bra.
Det skapar också en förutsättning för märkestrogenhet, vilket gagnar både seglaren och varvet.
Oct 31, 2010 @ 22:43
Nu har de även släppt data för XP38.
http://sundetregatta.blogspot.com/2010/10/x-yachts-lanserar-xp-38.html
Jag tycker faktiskt Jason Ker designade Sydney 37 GTS är ett alternativ:
http://www.sydneyyachts.com/yachts/sydney-GTS37/GTS37-poster.html
Oct 31, 2010 @ 22:52
När du bara klippt in X-yachts pressrelease kan du lika gärna länka direkt till dem ;-) http://x-yachts.com/seeems.asp?id=110669
XP 38 väger 6,410 kg! “ground-breaking performance characteristics”?
Sydney 37 väger 4.950 och är en helt annan sorts båt.
Oct 31, 2010 @ 23:10
Jag fick pressreleasen på omvägar men okej jag kunde bemödat mig med att leta upp länken till deras hemsida istället.
Tycker i alla fall att X-yachts verkar ha draget ner på cruising innehållet jämfört med nuvarande linje. Tydlig IRC/ORCi anpassning med Code 1 peket. Så hemskt fel på det är de inte på det.
Sydney Yachts båda Jason Ker båtar ser ut att bli mer spartanska men personligen så gillar jag deras stil. Jag skulle verkligen vilja se dem i verkligheten och inte bara på bild.
Här är en annan som jag också tycker ser ut att bli kul. I och för sig ingen Jason Ker men ändå:
http://www.mat.com.tr/yacht/en/mat1010-trbp.htm
May 12, 2011 @ 10:24
Här lite bilder med nya XPn på vattnet:
http://www.yacht.de/multimedia/galerie/die-erste-einer-neuen-linie/a60737/fotostrecke/1376959.html
I Yacht printissuen en stor test, och interview med Lars Jeppesen. Snacka om rätt segment på marknaden. Lite dyrare, lite bättre – är inte det många vill gärna ha?
May 12, 2011 @ 11:04
Tänk så mycket snyggare den hade varit utan fönstren (“ventilerna”) på friborden. Samma design på dem som på Bavarias senaste?