Ny Dehler 41
Lika som bär? Nya Dehler 41 skall fightas med Xp 44, Grand Soleil 43ot, Finn Flyer 42 och ett antal andra båtar med ungefär samma stuk. En del mått och rendering av interiören saknas, så kanske har man haft lite bråttom? Kommer någon gång under 2011. Som många andra båtar – bra på allt:
Dehler 41 could be a safe fast cruising yacht, an easy to handle club racer and a high competitive racer for international events. The multiple purpose usage is a strategiy for all Dehler yachts.
Men Judel/Vrolijk brukar ha koll och Dehler har ju trogna kunder, så det här kan säkert bli bra.
LOA 12,40 m, LWL 10,75 m, Beam 3,93 m
Draft 2,00 m (standard), 2,40 m (racing)
Displacement 7980 kg (standard), n.a. (racing)
Ballast 3000 kg (standard), n.a. (racing)
Engine Volvo D1-30 (29 hp)
Total sail area 93,7 m2
Main sail 54,35 m2 + Jib 36,80 m2 (100%) + Gennaker n.a.
I 16505, J 4650, P 16100 cm, E 5700 cm
Sep 11, 2010 @ 13:02
Är det bara jag som börjar gäspa när man ser alla dessa renderingar på ganska så lika båtar med olika namn?
Sep 12, 2010 @ 07:52
Håller med och har tyckt så ett tag nu… Uppskattar när designers vill gå sin egna väg utan att kika så mycket på alla andra. Det är väl pengarna som styr i vanlig ordning.
Sep 13, 2010 @ 15:19
Jag förstod att Hanse och Dehler skulle hållas skilt.
Dehlern har jo samma skrov som Hansen. Är detta
början på nedgången för Dehler. Blir den en billig
Hanse ?
Sep 14, 2010 @ 13:49
Samma skrov? Vilken Hanse syftar du då på?
Sep 14, 2010 @ 15:27
Den bilden när man ser båten snett framifrån visar att det inte är ett Hanse-skrov från “hyllan”. Hanse har fylligare linjer i aktern för att bära mer cruisingprylar…
Samma fråga kom upp i vintras när Dehler 32 presenterades och det visade sig att det inte var en Hanse utan ett helt nytt skrov. Den första 32:an fick SRS-mätbrev för att par veckor sedan med 1,24. Det kan man nog inte kalla cruising 32:a ;-)
http://segelochpaddel.blogspot.com/2010/09/dehler-32-srs-124.html
Sep 11, 2010 @ 18:24
Jag tyckte denna var riktigt snygg minsann.
Synd att det finns så sablars många godbitar i 40 fots size nu så att om man hade haft råd hade man inte kunnat välja vilken man ville köpa ;) !
Sep 11, 2010 @ 19:02
@Mathias, Har en Comet 41S 2006 som är väldigt lik Dehlern på renderingen till förmånligt pris ;-)
http://www.blocket.se/stockholm/Comet_41_S__Elegant_performance_Cruiser_26561880.htm?ca=11&w=1&last=1
/Per
Sep 14, 2010 @ 10:18
Cometen är en kul båt – just denna är superfina segel från North och lite ovanligt för en 41-fots performance cruiser klarar den även semester med sju personer tack vare att den har tre kojer i ena akterhytten och två i den andra förutom förpiken… Sen är den vacker också!
Sep 13, 2010 @ 14:59
Inte helt olik denna :)
http://www.bryggan.net/pic/large/4451l.jpg
Sep 13, 2010 @ 18:26
En Hanse är en kuliss……
Ser äkta ut, innehåller en massa spackel, går inte att plocka isär för underhåll, och kräver utbyte av alla vitala komponenter för att fungera
………..men den ser ut som äkta vara vid första anblicken!
Dec 22, 2011 @ 17:42
..och är 1 miljon kr “billigare” än Dehler i 40 fotsklassen. Prisvärd cruisingbåt!
Sep 13, 2010 @ 18:53
Skönt att man har äkta vara då…Skämtåsido, jag tycker faktiskt av det lilla man kan se att märkena (Hanse/Dehler) kanske har närmat sig allt för mycket.
http://www.petno.wordpress.com
Sep 14, 2010 @ 18:46
Dehlern ser nättare ut än de lite mer cruisingorienterade båtarna. Hoppas bara att Dehler kan hålla sig från att sätta rutor i skroven. Det är inte snyggt och förstör de vackra skrovlinjerna.
Sep 14, 2010 @ 22:54
Tittar Du lite nogrannare är det trots allt stor skillnad på Hanse skrovet jmf med Dehler 41. Det är lite som att jämföra med Najad då dessa tre har samma konstruktör.
Det finns många exempel på olika båtfabrikat med samma kostruktör, där Du hittar vissa likheter vid en första anblick.
Skrov konstruktion och byggnadssätt skiljer sig markant mellan Dehler och Hanse. Men det gör ju som bekant oxå prislappen
Sture Smith
Dehler 39 SQ
“Sjöglans”
Dec 22, 2011 @ 15:43
De verkar ha gjort en ORCi optimerad version till VM 2012:
Nya Dehler 41 special edition
SPECIFICATION
Segelklar i Sverige (transport, bottenmålning, sjösättning & riggning)
ORCi measurment certificate GPH 675
675, då ska man segla ifrån bl.a Scanmar 345
Dec 22, 2011 @ 17:38
det borde väl inte vara omöjligt att segla ifrån en Scanmar 345… ;-)
Dec 22, 2011 @ 18:45
Special Edition GPH 675 = bara storsegel?
Dec 22, 2011 @ 19:27
Sorry, tryckfelsnisse har varit framme. GPH skall naturligtvis vara 575.
Dec 22, 2011 @ 20:17
Någon som sett något pris?
KIW
Dec 22, 2011 @ 20:32
Betydligt billigare än en Bavaria räknat per knop!
Dec 22, 2011 @ 21:33
Undrar det ja…kul med att ni dehlerfrälsta jämför med en bavaria:-)
Men Bavaria 40S/eller vad den nu kan heta) lär segla bra mycket fortare i krona/knop
Dec 22, 2011 @ 21:49
man får ungefär en halv knop extra på kryssen för en miljon extra jämfört med Bavarian.
Dec 22, 2011 @ 23:19
Jag kan tänka mig en Bavaria. 35 Match..
Ska man inte kappsegla, utan fokus ligger på semester. Då är nog Bavaria bland det prisvärdaste man kan köpa. Antalet sålda båtar säger så iaf.
Bavaria skulle ta fram en 32 match..Tror det skulle sälja som smör i solsken..eller hur det nu var.. :)
Dec 23, 2011 @ 00:14
Lätt att tro det, men det är inte mycket i segelbåtsväg som säljer som smör i solsken i dessa tider. Inte ens Bavaria.
Dec 22, 2011 @ 22:19
Båtnytt (C G) testade och verkade nästan besviken att inte Arcona kunde matcha Dehlern varken på höjd eller fart. Men Dehlern var pimpad med djup köl och Kolmast. Blir mer intressant att jämföra 2 std båtar.
Dec 22, 2011 @ 23:15
Är inte Arcona mer en sportig cruiser. Mot Dehlern Criser/räcer?
Dec 23, 2011 @ 00:33
Har de senaste åren kappseglat mot flera olika Bavaria modeller inklusive 40S. Genom gående tycker jag att Match modellerna seglar väl. Med bra besättning är det en konkurenskraftig båt. Tex. Draklunne.
För de vanliga modellerna tycker jag mig se att det krävs mkt pimp och mkt förstklassig besättning för att de skall kunna konkurera. I norge gick för några år sedan en hårdpimpad 38a med Kollberg vid rodred och väldigt fina segel och nu senast på TJ en 40S med superbesättning (Inkl. Mange Olsson och Farr gubbar från USA) och mkt fina segel. I båda fallen blev jag inte överbevisad om båtarnas fartpotential gentemot min Wasa 38 respektive Dehler 39SQ och hobby betonad besättning.
Vidare är väl erfarenheten att en investering i en strukturellt välbyggd båt (dyrare båt) ger ett långt kappseglingsliv. Genom åren har jag sett flera så att säga “gummibåtar” som efter ganska kort tid på kappseglings banan är förbrukade.
Sture Smith
Dehler 39SQ
“Sjöglans”
Dec 23, 2011 @ 08:54
En Dehler 32 med fina segel och nya inredningen skulle ju vara mumma ! Vet i alla fall en lycklig jäkel som snart får hem en sån :-) Avis…
Dec 23, 2011 @ 11:02
Det kommer en Dehler 41 till Malmö till sommaren.
Dock tror jag inte det blir något tävlat med den.
Dec 23, 2011 @ 21:00
Den här? http://www.dehler.se/Sites/1/Filearchive/File_146.pdf
Dec 24, 2011 @ 08:50
Nej, den till Malmö kommer från varvet i vår.
Oct 2, 2012 @ 22:54
För alla er som sörjer att ni inte slog till på en Hanse 400 så länge den fanns att tillgå på marknaden kan jag bara beklaga.
Det är inget uppspacklat skit. Ok! fallen måste bytas och kanske vill man också ha elektriska Lewmar Revo winschar eller Harken dito men vilka tillverkare levererar sina båtar med sådana. En symmetrisk Garmin instrumentering är också av intresse men återigen vilket varv erbjuder Garmin och har tagit detta självklara steg.
Med en Code Zero av god kvalitet och en Gennaker skall nog den flesta andra 40 fotare med cruisinginredning hålla sig undan. Ok, kanske några extra kilo extra men inte många jämfört med vissa andra.
Trots ovan indikerade förändringar är båten fortfarande ett antal hundratusen billigare än konkurrenterna! Dessutom har vi här ett modernt utseende både invändigt och utvändigt som kommer att göra att 2:handsvärdet blir gott! :-))
Väl mött på vattnet om ni törs!
Oct 3, 2012 @ 13:58
Dags o sälja båten? Snackar upp värdet ser jag :-)