Sweet… JV43
Class 40 är ju en himla cool klass, men de har ju blivit allt extremare för varje generation. De är så klart optimerade för en eller två personer, och är man fler än så så fungerar de inte. En stor del av detta beror på regeln, där man använder i stort sett hela innervolymen för att styva upp båten.
Någon gång har jag funderat på hur en hybrid skulle se ut, där man återanvände det mesta från en Class 40 men hade ett annat skrov med mer normal inredning. Då kanske byggd i kol för att slippa all intern förstärkning.
Tydligen var jag inte ensam om att fundera på det…
Antoine Cardin, som är designer på Judel-Vrolijk, är uppfödd i Trinité-Sur-Mer och har så klart bra koll på shorthandedcirkusen och både Class 40 och IMOCA. Han hade funderat på en lite längre variant. Och plötsligt en dag så dök det upp en seriös offshoreseglare på jakt efter en ny båt – där man tillsammans kom fram till det här konceptet.
- Börja med något som liknar en Class 40
- Förläng den för att få volym och ståhöjd
- Bygg på samma sätt med infusion, epoxy, E-glass & sandwich
- Använd en Axxon-mast av samma snitt (men lite högre)
- Använd liknande roder, köl, …
- Utrusta minimalt för att hålla vikten nere
Med tanke på hur mycket optimering som har skett i Class 40, både kring skrovform, system och segel – så känns detta som en otroligt bra plattform?
Två båtar byggs just nu, och ryktet säger att bägge skall till vår del av världen. Vem har koll på vart? Den första kommer att vara i vattnet juni/juli och den andra i oktober.
Vi väntar på full spec och pris från OceanTec.
LOA | 13.10 m |
BOA | 4.50 m |
DRAFT | 3.00 m |
DISPLACEMENT | 5155 Kg |
WATER BALAST | 750 l |
SAIL AREA UP | 124 m² |
SAIL AREA DOWN | 277 m² |
MAST HEIGHT | 19.80 m |
P | 17.65 m |
E | 5.59 m |
J | 6.24 m |
IG | 15.96 m |
ISP | 18.49 m |
TPS | 8.45 m |
CE | Cat A |
Målet är att göra en båt som är ganska allround, men där fokus ligger på Transatlantiska race, Caribbean 600 och liknande där det är en större andel “fast reaching”.
Gissningen är att IRC-rating med vattenballast landar på ungefär samma som HH42. INO XXX har 1.265.
Cookson 50 | Privateer | 1,389 | 9,8% |
NMD54 | Teasing Machine | 1,380 | 9,1% |
Cookson 50 | KUKA3 | 1,376 | 8,8% |
Elliott 35ss | Palby Marine | 1,365 | 7,9% |
JP54 | The Kid | 1,361 | 7,6% |
Mach 45 | Bretagne Telecom | 1,343 | 6,2% |
Cookson 50 | Triple Lindy | 1,330 | 5,1% |
Carkeek 47 | Störtebeker | 1,327 | 4,9% |
ClubSwan 50 | Balthasar | 1,320 | 4,3% |
Farr 52 | Chocolate 3 | 1,308 | 3,4% |
J/V 52 | Haspa Hamburg | 1,303 | 3,0% |
Ker 46 | Lisa R | 1,290 | 2,0% |
Ker 46 | Daguet 3 | 1,287 | 1,7% |
Ker 46 | Tonerre de Glen | 1,272 | 0,6% |
Tyker 40 ev 2 | Magale | 1,272 | 0,6% |
HH42 | Ino XXX | 1,265 | 0,1% |
JV43 | |||
Open 45 | Atlantix Express | 1,260 | -0,4% |
Class 40 | Palanad 3 | 1,260 | -0,4% |
Marten 49 | Moana | 1,257 | -0,6% |
Elliot 44 CR | Matador | 1,246 | -1,5% |
Frers 44 | Amanjiwo | 1,246 | -1,5% |
Farr 400 | Wetjob | 1,238 | -2,1% |
HH42 | Artie | 1,236 | -2,3% |
ICE52 RS | Otra Vez | 1,232 | -2,6% |
Akilaria 40 | Sabre II | 1,231 | -2,7% |
Baltic 50 | Music | 1,210 | -4,3% |
Farr 45 | People | 1,205 | -4,7% |
A13 | Phosphorus II | 1,177 | -7,0% |
NMD 43 | Albator | 1,175 | -7,1% |
Lombard 46 | Pata Negra | 1,154 | -8,8% |
JV43 Design Comment
The JV43 is designed to push the limit in offshore sailing for a wide range of client profiles.
Using the latest development in open sea performance and handling design, the solution is very similar to a class 40 concept with a longer hull to better accommodate necessary interior and equipment. The hull shape solution is a development from 15 comparison models, all analyzed using our latest RANS Code CFD tool.
The deck layout is optimized for short crew handling and offers multiple seating positions and protection. Cockpit is designed around 2 entry doors and a central pit console resulting in a 5 winches arrangement. All lines and halyards are running back into the cockpit area so maneuvers are possible inside a protected space.
Above deck, the rig and sail plan is optimized for offshore operation use and rating system. The aim is to reduce all possible performance gaps with the use of flying reaching sails and staysails. That set-up helps the boat behavior in heavy sea state conditions to keep the boat balanced and reduce nose diving behavior.
The living area is designed around the engine box, which serves as navigation station and saloon table. On each side, we have large seating bunks, foldable for sleeping or storage use. Forward of the living area is an open space galley equipped with a cooking stove and removable cooling box. On the port side, an enclosed toilet room is located. The forward compartment is dedicated for the owner´s cabin with large storage.
For better control and safety, the boat is equipped with lifting twin rudders. The keel is made out of high strength steel with composite fairing connected to a lead bulb at 3.0 meters draft. The use of 750L water ballast divided in 3 tanks each side allows greater performance and weight reduction for the concept. The water ballast is operated from the cockpit.
Peter Gustafsson
Mar 4, 2023 @ 09:59
Lite bilder från bygget: