One of the best way to commit to something is to write an article about what you’re going to do. And then you have to do it 😃 I’ve done that with several companies, and also our current campaign: Blur | 10 Year Bucket List. But this piece from Leif Jägerbrand is next-level: Making it […]
Veckans läsarfråga tror jag håller många vakna om nätterna. Om du var tvungen att köpa en shorthandedbåt just nu, vad skulle det bli? Bara att börja söka 😃 Mycket intressant läsning på din sida, tack. Jag är intresserad av att köpa en snabb lättdriven båt med goda möjligheter att lära mig segla SH. Vilken båt […]
När man nu skall köra offshore doublehanded mixed på OS, så drar en ganska stor apparat igång. Först är det VM i samband med Middle Sea Race 2020, och dit vill vi så klart skicka ett svensk team. Precis som engelsmännen (se deras info här) så har man en bred approach, där man vill få […]
Hej Nisse, Du har helt rätt. Vi har också upptäckt det. Mycket märkligt för vi fyllde i att vi har backstag men av någon anledning har certifikatet inte det ????? Det finns all anledning att man går igenom sitt SRS cert både en och 2 gånger till 2011….
Jag har pratat med flera andra seglare som också har haft diskrepanser mellan sina cert och hur båten ser ut…..
Min gissning (efter att ha pratat med segelmakare och medtävlare) är att om alla som har felat skulle utgå skulle det vara ganska många.
Innebär det då att man skall ha lika rymligt samvete som “alla” andra (en del vet ju nu att dom har felat men utgår ändå inte) eller skall man RAFa ?????????
Jo, man bör väl alltid kontrollera att man fått det man har beställt, det gäller väl inte bara SRS-certifikat. Om det avviker, så påpekar man väl lämpligen för leverantören, som ju vanligtvis korrigerar. Vid dagens slut är det ju ändå ni som är ansvariga för att det stämmer.
I ert fall hade ni väl inget annat val än att läman in RAF. En video på nätet, sen en “dåres försvalstal” i ett publikt forum om att “ja, vi har brutit mor reglerna, men vi tjänade inget på det för den gennakern är mindre än den vi borde ha bytt till….”. Sen var ju graven grävd…
mvh
/N
Anders Karlsson
Sep 29, 2010 @
20:40
Hmm varför lägga upp ett album som är skyddat och man måste logga in?
Man kan ju kika lite på bilder från W2SB, jag såg en blå Dehler 33 som kör masttoppspinnaker fast det är en standardbåt utan Cert, är det okey? Finngulf 33:an har både Code0 och gennaker i sitt Cert men det kanske är okey då? Tycker att Refanuts RAF visar på rätt sorts moral som vi behöver mer av.
Pelle
Mer RAF i Watski2SB, Pelle då? Om någon nu kör med uppenbart fel segelsättning på en Dehler standarbåt så borde väl KK rimligen vara tvungna att rapportera detta till PK, detta syns ju hur lätt som helst?
AB
Dehler 33 Dagmar finns på bild här; http://picasaweb.google.com/oxss09/oskarshamn#5478545739375875602
Topphissad spinnaker är det verkligen standard på en Dehler 33Cruiser?? Diskussionen om Royal Blue och ordning & reda även på SRS-segling bör rimligen omfatta alla seglare?
Man kan då också börja undra om övriga segelmått osv som är omöjliga att bedöma, topphissad spinnare syns på en sjömils håll…. Här har KK ett stort ansvar tycker jag, det ska inte behövas att någon konkurrent måste protestera det skapar bara en massa skittrist osämja precis som i Nynäshamn.
AB
KK är inte på banan och ser när båtar bryter mot reglerna. Här krävs även av seglarna att ta ansvaret och lämna in en protest. Tydligen ska det vara så om man misstänker att regelbrott har begåtts.
Det kan rekommenderas att KK gör stickprov på segelmått, antal segel ombord osv. Om det finns möjlighet skulle det vara bra att göra även kontrollvägningar. För arbete med SRS skulle det var jätte bra om resultaten sen också inrapporteras för att kunna göra en översyn av respektive båttyp.
Stickprov har inte bara syfte att hitta någon som fuska utan även höja medvetenhet hos seglarna samt kunna ge feedback om båtbeståndet.
Jag tror nog alla är överens man ska segla en Albin Cirrus om man har anmält sig med en sådan. Jag är övertygad att alla skulle klaga om någon kommer till segling med en Nova istället.
När båtarna inte är det de utges att vara kommer det kunna drabba respittalet för båttypen! Det är potentialen av bästa båten som räknas (utan besättningens skicklighet).
När är en viss båttyp just den båttypen? Allmänt kan man säga om båten är i normalutförande.
MiniMe, visst det finns praktiska problem för KK men i just detta fal det är ju i KK(Ove Söder) arkiv som bilderna från målgången W2SB 2010 i Oskarshamn finns? http://picasaweb.google.com/oxss09/oskarshamn#5478545727659501442
Kanske bara jag som missförtått hela grejen med “normalutförande”.
AB
/HenrikB
Nov 15, 2010 @
17:25
Nu råkar jag veta att protest lämnades in på Dagmar efter målgång, för just den masttoppshissade spinanren. Spinnaren mättes och befanns vara i enlighet med de mått som gäller enligt båtdatabladet.
Protesten drogs då tillbaks.
Var hittar man båtdata bladet för denna Dehler 33 ???? Och bara för att lik längderna är rätt behöver det inte innebära att man får hissa den till toppen av masten eller ???????
MVH,
G
PelleL
Nov 15, 2010 @
19:40
Båtdatabladen fins här: http://www.svensksegling.se/Avdelningenforbatteknik/SRS/SRStabellen/ klicka bara på respektive båt. Nu hjälper inte båtdatabladet i ett sådant här fall eftersom spinnakerfallshöjden inte finns angiven , varken i båtdatabladen eller i mätbreven. Att den inte finns angiven betyder dock inte att den är fri eftersom det i klassregeln (för standardbåtar) står:
C.1 Allmänt
En standardbåt ska överensstämma med
a) SRS-reglerna,
b) uppgifterna i båttypens båtdatablad förutom när SRS-reglerna tillåter avvikelse,
c) det standardutförande som skrov, skrovbihang, inredning och rigg som båttypen levererats i
förutom när SRS-reglerna tillåter avvikelse, samt med
d) dess anmälan.
alltså: har båttypen levererats med ett mastheadfall får man använda det annars inte.
/HenrikB
Nov 15, 2010 @
20:07
Var och en som kikar i båtdatabladet kan räkna ut att spinnaren måste vara masttoppshissad. Liklängden på en Dehler 33 spinnare är en meter längre än förstagslängden!
Jämför med exempelvis Dehler 36 och Dehler 34, där SPL är något kortare än förstaget.
Det stämmer Erik. 33:an på bilden har racingmast som är 7/8 del med backstag och är betydligt tunnare. Dehler 33 Cruising mast har 2 spinnakerfall som standard varav ett sitter i masttoppen.
KIW
Nov 15, 2010 @
21:57
Jämför dessa Dehler 33 crusing. Standardbåt med stor topphissad spinn + genua (1.23)http://www.ssf.se/tk/SRS/tabell_detalj.asp?3575
Dehler 33 comp. saknar mastheadfall däremot men finns inte heller med i tabellen.
/HenrikB
Nov 15, 2010 @
22:32
KIW:
Det är väl en kvarleva från när mätbrevsbåtar, sk one-off, straffades med 0.02 i påslag…
Gustaf Dyrssen
Nov 15, 2010 @
22:53
Rabalder har tydligen större storsegel, kan det vara skillnaden ?? Eller missar jag toppic ?
minime
Nov 15, 2010 @
23:03
KIW, du glömde storen…
Det är sällan att båtarna har maxmåtten på seglen. Frågan är hur mycket det är och hur mycket skillnaden kan ge i prestanda. Djupgående skiljer i alla fall en hel del 2,2 m istället för 1,75m och kölvikten är 1,7 ton istället för 1,5 på berörd båt enligt mätbrev.
Gustav
Rabalder är en Dehler 34DD, och försed med storsegel gällande max LYS, (skall mätain för SRS nästa år jag med)
En spinnaker ett storsegel samt två försegel fördes under W2S 2010.
Gustaf Dyrssen
Nov 16, 2010 @
09:55
Jag hittar ingen information från den tiden att Dehler 33 cr skall ha masthead spinn. (Men så har jag bara tittat ytligt). Det är klart att man kan få allt man vill men hade inte standard Dehler 33 CR det så är den ju inte homologiserad på det sättet i LYS. Det båt tidningarna nämnde skall skilja i riggningen är att competition modellen har en högre mast topp och därför större stor segel. Inga andra skillnader har nämnts.
Dessutom 1996, en 7/8 dels mast med masthead blåsa , det hade hade antagligen nämnts om det var standard.
Hur som så belyser detta problematiken med LYS lika mycket som Dehler 33 CR. Dom flesta båtar uppgraderas och förändras över tiden för att passa sin ägare.
LYS ger en ganska grov bild av en båt…. super för klubbsegling på viken, men för W2S där organisatören själva har ambitioner att hålla en internationell regatta…. kanske IRC och ORC mätbrev skulle passa bättre.
Min fråga är då, hur stora förändringar kan man acceptera ?????? Om ovan exempel stämmer har det ju ganska stor effekt på prestandan. Men jag är säker på att det lätt går att hitta andra båtar som har mindre diskrepanser (har redan gjort det) . Var skall gränsen gå för övertramp ?????? Har vi noll tolerans eller inte ????
Tobbe
Sep 28, 2010 @
23:08
För en som inte förstår, får dom eller får dom inte köra gennakern på spinbommen?
T
Är det en gennaker vid Oskarshamn? Tycker att den ser symmetrisk ut även om den är väldigt platt med små skuldror. Höj bommen lite så ser den annorlunda ut.
Mellan Visby och Västervik för de en “assymetric spinn” men den är halsad på ett peke som syns på fördäck så det är nog en gennaker…
Den sitter aldrig på peke utan alltid på spinnakerbomen. Vårt fel är att inte insett att SRS gör skillnad på asymmetrisk spinnaker (vilket vi har) och gennaker (vilket mätbrevet säger att vi har). Det måste vi fixa till nästa år.
Har kört Watski2Star 3 gånger (dvs alla gånger) och kan intyga att det är en mycket trevligt race. All “seglingsstress” blir som bortblåst, om man kan lugnt inta semstern med att “bryggsegla” med gott samvete.
Dock kulle jag gärna segla till annan hamn än Oskarshamn på delsträcka 2. Efter rundningen av Blå Jungfrun känns det som en enda lång transportsträcka till mål. Borgholm var kanke inte bätte. Har själv föreslagit Byxelkrok som alternativ. Förslag på andra alternativ?
Tycker också det är en supertrevlig segling. Ännu trevligare tycker jag det kunde vara om man justerade startiderna så att seglandet till större del kunde ske på dagtid och pitstoppen under nattid.
/Johan
Jag har ju bare seglat Skagerrak, och då är ju pitstoppen bara 3 timmar, så då struntar man ganska mycket i när de innfaller för det känns ändå som en enda lång tävling.
Samma sak på Bohusracet, där soluppgången är det bästa på hela resan.
Vi har insett att vi gjort fel. I vårt fall har vi antagligen inte vunnit något på det då spinnackern är 200 kvm medan gennackern som är av crusing typ 170 kvm och den typ av prestanda som vi får ut av henne gör att om det vrider med skall man byta till spinnackern. Nu kände vi inte till det och var trötta så vi spirade ut för att få mindre segel hantering. Till nästa år kommer vi givetvis att antingen ändra brevet eller handlings shemat.
Med nattsegling får man ju vara med om både solnedgång och soluppgång. Kan det bli bättre? Dessutom trevligare att gå på bryggan och prata med övriga seglare när solen är uppe.
Jag tycker att mixen av både natt- och dagsegling är kul och vill inte ha pitstop på nätterna. Tycker det fungerar ganska bra som det gör nu, men vore det inte roligare att försöka hålla ihop startgrupperna bättre?
Vad gäller nattsegling doublehanded så kan jag endast chippa in att som nybörjare på shorthanded-segling så tar det emot att anmäla sig till ett race som sker mycket på nattetid.
Finns säkerligen andra race än Watski 2Star att delta på iofs.
Seglingen går i slutet på maj. Det är bara mörkt ca 2 timmar.
Jag tycker att upplägget är ok som det är. Om det går att få till omstarter av respektive startgrupp så skulle det vara ännu bättre.
Det är en riktigt kul segling!
Visst var det sent, men det tog faktiskt ett bra tag att förstå vad som egentligen gällde. Det fel vi trodde vi begått visade sig inte vara något problem och inte förrän vi ägnat lång tid åt att förstå exakt vad som gäller med gennakrar på spinnakerbom etc. så upptäckte vi “av misstag” skillnaden in UL mått. Sen ville vi bara se till att vi utgick innan prisutdelningen.
After an a longer period of research and discussions with various parties we’ve concluded that we did hoist a sail incorrectly, effectively using a spinnaker that was outside of the measurements on our rating certificate. The difference is minor and unlikely to offer any performance benefit whatsoever (3% extra foot length but about 10% less total area compared to our regular spinnaker), but still a difference.
The reason we started looking at this issue was because some people commented on us flying what looked like a gennaker on our spinnaker pole (correct, we were). We did this since we had ordered our gennaker to measure in as a spinnaker under IMS many moons ago. At first we thought there was a difference between SRS and IMS/ORC, but it turns out the rule is actually quite clear (after you get lots of clarification :-).
“Any sail you fly from a spinnaker pole is considered a spinnaker”. What this means is that it has to measure as a spinnaker (symmetric luff/leech lengths, nylon etc. unless otherwise specified) and also count as a spinnaker in your sail inventory. As far as we knew (based on older information) we had no problems here and thought we were ok. However, after digging deep into the details of the rule we realized the discrepancy between the foot lengths in the SRS certificate.
Some review of our own documentation clearly shows how we made this mistake. This was our first time applying for an SRS (Swe LYS) rating. For this we filled in a web form (that is currently unavailable), but a copy of what I filled in based on our ORC (and IMS) certificates can be found here. Note two things:
1. They don’t request the foot length for the spinnaker (but do for the gennaker).
2. The ORC Certificate is completely silent on these measurements.
Yes, we should have checked our SRS certificate when it was issued, but we didn’t. We’re looking forward to coming back to Watski 2 Star again next year … with a correct certificate :-)
Sep 28, 2010 @ 20:39
Kul med en lite annorlunda film! Bra låtval också…
Sep 28, 2010 @ 22:09
varför kör ni gennaker på spinnbom ? inte ok enl ert mätbrev.
gör inte om det !
här är en fin bild på målgången i oskarshamn. http://picasaweb.google.se/oxss09/oskarshamn#5478545886556518834
fin film ni gjort!
Sep 28, 2010 @ 22:14
Mätbrevet: http://www.ssf.se/tk/SRS/matbrev_detalj.asp?XD=1880
Nov 15, 2010 @ 15:50
Backstag : Nej
?
mvh
/N
Nov 15, 2010 @ 17:11
Hej Nisse, Du har helt rätt. Vi har också upptäckt det. Mycket märkligt för vi fyllde i att vi har backstag men av någon anledning har certifikatet inte det ????? Det finns all anledning att man går igenom sitt SRS cert både en och 2 gånger till 2011….
Jag har pratat med flera andra seglare som också har haft diskrepanser mellan sina cert och hur båten ser ut…..
Min gissning (efter att ha pratat med segelmakare och medtävlare) är att om alla som har felat skulle utgå skulle det vara ganska många.
Innebär det då att man skall ha lika rymligt samvete som “alla” andra (en del vet ju nu att dom har felat men utgår ändå inte) eller skall man RAFa ?????????
Känns som en aktuell fråga…………..
Nov 16, 2010 @ 08:49
Jo, man bör väl alltid kontrollera att man fått det man har beställt, det gäller väl inte bara SRS-certifikat. Om det avviker, så påpekar man väl lämpligen för leverantören, som ju vanligtvis korrigerar. Vid dagens slut är det ju ändå ni som är ansvariga för att det stämmer.
I ert fall hade ni väl inget annat val än att läman in RAF. En video på nätet, sen en “dåres försvalstal” i ett publikt forum om att “ja, vi har brutit mor reglerna, men vi tjänade inget på det för den gennakern är mindre än den vi borde ha bytt till….”. Sen var ju graven grävd…
mvh
/N
Sep 29, 2010 @ 20:40
Hmm varför lägga upp ett album som är skyddat och man måste logga in?
Kan du inte göra det helt publikt?
Sep 29, 2010 @ 20:43
Appropå svårtillgängliga bilder från kappseglingar så läste jag följande lilla notis på GKSS web:
:-)
Sep 29, 2010 @ 23:50
Äntligen!!
Nov 10, 2010 @ 13:18
Man kan ju kika lite på bilder från W2SB, jag såg en blå Dehler 33 som kör masttoppspinnaker fast det är en standardbåt utan Cert, är det okey? Finngulf 33:an har både Code0 och gennaker i sitt Cert men det kanske är okey då? Tycker att Refanuts RAF visar på rätt sorts moral som vi behöver mer av.
Pelle
Nov 12, 2010 @ 11:00
Mer RAF i Watski2SB, Pelle då? Om någon nu kör med uppenbart fel segelsättning på en Dehler standarbåt så borde väl KK rimligen vara tvungna att rapportera detta till PK, detta syns ju hur lätt som helst?
AB
Nov 15, 2010 @ 11:08
Dehler 33 Dagmar finns på bild här; http://picasaweb.google.com/oxss09/oskarshamn#5478545739375875602
Topphissad spinnaker är det verkligen standard på en Dehler 33Cruiser?? Diskussionen om Royal Blue och ordning & reda även på SRS-segling bör rimligen omfatta alla seglare?
Man kan då också börja undra om övriga segelmått osv som är omöjliga att bedöma, topphissad spinnare syns på en sjömils håll…. Här har KK ett stort ansvar tycker jag, det ska inte behövas att någon konkurrent måste protestera det skapar bara en massa skittrist osämja precis som i Nynäshamn.
AB
Nov 15, 2010 @ 11:43
KK är inte på banan och ser när båtar bryter mot reglerna. Här krävs även av seglarna att ta ansvaret och lämna in en protest. Tydligen ska det vara så om man misstänker att regelbrott har begåtts.
Det kan rekommenderas att KK gör stickprov på segelmått, antal segel ombord osv. Om det finns möjlighet skulle det vara bra att göra även kontrollvägningar. För arbete med SRS skulle det var jätte bra om resultaten sen också inrapporteras för att kunna göra en översyn av respektive båttyp.
Stickprov har inte bara syfte att hitta någon som fuska utan även höja medvetenhet hos seglarna samt kunna ge feedback om båtbeståndet.
Jag tror nog alla är överens man ska segla en Albin Cirrus om man har anmält sig med en sådan. Jag är övertygad att alla skulle klaga om någon kommer till segling med en Nova istället.
När båtarna inte är det de utges att vara kommer det kunna drabba respittalet för båttypen! Det är potentialen av bästa båten som räknas (utan besättningens skicklighet).
När är en viss båttyp just den båttypen? Allmänt kan man säga om båten är i normalutförande.
Nov 15, 2010 @ 13:18
MiniMe, visst det finns praktiska problem för KK men i just detta fal det är ju i KK(Ove Söder) arkiv som bilderna från målgången W2SB 2010 i Oskarshamn finns?
http://picasaweb.google.com/oxss09/oskarshamn#5478545727659501442
Kanske bara jag som missförtått hela grejen med “normalutförande”.
AB
Nov 15, 2010 @ 17:25
Nu råkar jag veta att protest lämnades in på Dagmar efter målgång, för just den masttoppshissade spinanren. Spinnaren mättes och befanns vara i enlighet med de mått som gäller enligt båtdatabladet.
Protesten drogs då tillbaks.
Nov 15, 2010 @ 19:08
Var hittar man båtdata bladet för denna Dehler 33 ???? Och bara för att lik längderna är rätt behöver det inte innebära att man får hissa den till toppen av masten eller ???????
MVH,
G
Nov 15, 2010 @ 19:40
Båtdatabladen fins här: http://www.svensksegling.se/Avdelningenforbatteknik/SRS/SRStabellen/ klicka bara på respektive båt. Nu hjälper inte båtdatabladet i ett sådant här fall eftersom spinnakerfallshöjden inte finns angiven , varken i båtdatabladen eller i mätbreven. Att den inte finns angiven betyder dock inte att den är fri eftersom det i klassregeln (för standardbåtar) står:
C.1 Allmänt
En standardbåt ska överensstämma med
a) SRS-reglerna,
b) uppgifterna i båttypens båtdatablad förutom när SRS-reglerna tillåter avvikelse,
c) det standardutförande som skrov, skrovbihang, inredning och rigg som båttypen levererats i
förutom när SRS-reglerna tillåter avvikelse, samt med
d) dess anmälan.
alltså: har båttypen levererats med ett mastheadfall får man använda det annars inte.
Nov 15, 2010 @ 20:07
Var och en som kikar i båtdatabladet kan räkna ut att spinnaren måste vara masttoppshissad. Liklängden på en Dehler 33 spinnare är en meter längre än förstagslängden!
Jämför med exempelvis Dehler 36 och Dehler 34, där SPL är något kortare än förstaget.
Nov 15, 2010 @ 20:39
Jag menar såklart SL….
Nov 15, 2010 @ 20:48
Finns tydligen två varianter…
http://www.promarinegroup.se/wp-content/uploads/2010/02/D33web.jpg
Nov 15, 2010 @ 21:29
Det stämmer Erik. 33:an på bilden har racingmast som är 7/8 del med backstag och är betydligt tunnare. Dehler 33 Cruising mast har 2 spinnakerfall som standard varav ett sitter i masttoppen.
Nov 15, 2010 @ 21:57
Jämför dessa Dehler 33 crusing. Standardbåt med stor topphissad spinn + genua (1.23)http://www.ssf.se/tk/SRS/tabell_detalj.asp?3575
Mätbrevsbåt med mindre spinn + mindre försegel men djupare köl (1.24). http://www.ssf.se/tk/SRS/matbrev_detalj.asp?XD=1345
Hur skall man tolka detta?
KIW
Nov 15, 2010 @ 22:05
Dehler 33 CR levererades även med mastheadfall.
Dehler 33 comp. saknar mastheadfall däremot men finns inte heller med i tabellen.
Nov 15, 2010 @ 22:32
KIW:
Det är väl en kvarleva från när mätbrevsbåtar, sk one-off, straffades med 0.02 i påslag…
Nov 15, 2010 @ 22:53
Rabalder har tydligen större storsegel, kan det vara skillnaden ?? Eller missar jag toppic ?
Nov 15, 2010 @ 23:03
KIW, du glömde storen…
Det är sällan att båtarna har maxmåtten på seglen. Frågan är hur mycket det är och hur mycket skillnaden kan ge i prestanda. Djupgående skiljer i alla fall en hel del 2,2 m istället för 1,75m och kölvikten är 1,7 ton istället för 1,5 på berörd båt enligt mätbrev.
Nov 15, 2010 @ 23:27
Gustav
Rabalder är en Dehler 34DD, och försed med storsegel gällande max LYS, (skall mätain för SRS nästa år jag med)
En spinnaker ett storsegel samt två försegel fördes under W2S 2010.
Nov 16, 2010 @ 09:55
Jag hittar ingen information från den tiden att Dehler 33 cr skall ha masthead spinn. (Men så har jag bara tittat ytligt). Det är klart att man kan få allt man vill men hade inte standard Dehler 33 CR det så är den ju inte homologiserad på det sättet i LYS. Det båt tidningarna nämnde skall skilja i riggningen är att competition modellen har en högre mast topp och därför större stor segel. Inga andra skillnader har nämnts.
Dessutom 1996, en 7/8 dels mast med masthead blåsa , det hade hade antagligen nämnts om det var standard.
Hur som så belyser detta problematiken med LYS lika mycket som Dehler 33 CR. Dom flesta båtar uppgraderas och förändras över tiden för att passa sin ägare.
LYS ger en ganska grov bild av en båt…. super för klubbsegling på viken, men för W2S där organisatören själva har ambitioner att hålla en internationell regatta…. kanske IRC och ORC mätbrev skulle passa bättre.
Min fråga är då, hur stora förändringar kan man acceptera ?????? Om ovan exempel stämmer har det ju ganska stor effekt på prestandan. Men jag är säker på att det lätt går att hitta andra båtar som har mindre diskrepanser (har redan gjort det) . Var skall gränsen gå för övertramp ?????? Har vi noll tolerans eller inte ????
Sep 28, 2010 @ 23:08
För en som inte förstår, får dom eller får dom inte köra gennakern på spinbommen?
T
Sep 29, 2010 @ 08:54
+1
?
Sep 29, 2010 @ 09:41
Är det en gennaker vid Oskarshamn? Tycker att den ser symmetrisk ut även om den är väldigt platt med små skuldror. Höj bommen lite så ser den annorlunda ut.
Mellan Visby och Västervik för de en “assymetric spinn” men den är halsad på ett peke som syns på fördäck så det är nog en gennaker…
Oct 3, 2010 @ 23:56
Den sitter aldrig på peke utan alltid på spinnakerbomen. Vårt fel är att inte insett att SRS gör skillnad på asymmetrisk spinnaker (vilket vi har) och gennaker (vilket mätbrevet säger att vi har). Det måste vi fixa till nästa år.
Sep 29, 2010 @ 11:15
gennaker ska halsas mot peke eller skrov i centrumplanet.
spinnaker (asymmetrisk och symmetrisk) halsas på bom.
Sep 29, 2010 @ 11:34
precis.
och en assy spinn finns inte i mätbrevet.
likväl har de hissat sin gennaker/assy på spinnbommen.
inte ok.
Sep 29, 2010 @ 15:38
Til gengæld er deres (største ?) gennakker symmetrisk iflg. målebrevet :-)
Sep 28, 2010 @ 23:09
Glömde, kanonbra film man blir onekligen sugen inför 2011.
Är datumen spikade nu isf när?
T
Sep 28, 2010 @ 23:50
Start 25 maj 2011
info finns nu på http://watski2star.se/2010/
Sep 28, 2010 @ 23:12
Ja, den var annorlunda. och väldigt passande musik!
Sep 29, 2010 @ 09:34
Har kört Watski2Star 3 gånger (dvs alla gånger) och kan intyga att det är en mycket trevligt race. All “seglingsstress” blir som bortblåst, om man kan lugnt inta semstern med att “bryggsegla” med gott samvete.
Dock kulle jag gärna segla till annan hamn än Oskarshamn på delsträcka 2. Efter rundningen av Blå Jungfrun känns det som en enda lång transportsträcka till mål. Borgholm var kanke inte bätte. Har själv föreslagit Byxelkrok som alternativ. Förslag på andra alternativ?
/Tobbe2
Sep 29, 2010 @ 21:40
Tycker också det är en supertrevlig segling. Ännu trevligare tycker jag det kunde vara om man justerade startiderna så att seglandet till större del kunde ske på dagtid och pitstoppen under nattid.
/Johan
Sep 30, 2010 @ 09:50
Mycket bra förslag
Sep 30, 2010 @ 09:57
Är inte nattseglandet en del av grejen?
Jag har ju bare seglat Skagerrak, och då är ju pitstoppen bara 3 timmar, så då struntar man ganska mycket i när de innfaller för det känns ändå som en enda lång tävling.
Samma sak på Bohusracet, där soluppgången är det bästa på hela resan.
Sep 30, 2010 @ 12:07
jädrar va han vevar i sittbrunnen :-)
Oct 1, 2010 @ 07:00
Ang gennacker på bom.
Vi har insett att vi gjort fel. I vårt fall har vi antagligen inte vunnit något på det då spinnackern är 200 kvm medan gennackern som är av crusing typ 170 kvm och den typ av prestanda som vi får ut av henne gör att om det vrider med skall man byta till spinnackern. Nu kände vi inte till det och var trötta så vi spirade ut för att få mindre segel hantering. Till nästa år kommer vi givetvis att antingen ändra brevet eller handlings shemat.
Mvh,
Gustaf Dyrssen
Oct 1, 2010 @ 17:07
Jag trodde som Peter att nattseglingen var en del av både utmaning och upplevelse!
T
Oct 3, 2010 @ 10:20
Med nattsegling får man ju vara med om både solnedgång och soluppgång. Kan det bli bättre? Dessutom trevligare att gå på bryggan och prata med övriga seglare när solen är uppe.
Oct 4, 2010 @ 07:45
Jag tycker att mixen av både natt- och dagsegling är kul och vill inte ha pitstop på nätterna. Tycker det fungerar ganska bra som det gör nu, men vore det inte roligare att försöka hålla ihop startgrupperna bättre?
Oct 4, 2010 @ 09:05
Vad gäller nattsegling doublehanded så kan jag endast chippa in att som nybörjare på shorthanded-segling så tar det emot att anmäla sig till ett race som sker mycket på nattetid.
Finns säkerligen andra race än Watski 2Star att delta på iofs.
/Hans
Oct 4, 2010 @ 11:02
Seglingen går i slutet på maj. Det är bara mörkt ca 2 timmar.
Jag tycker att upplägget är ok som det är. Om det går att få till omstarter av respektive startgrupp så skulle det vara ännu bättre.
Det är en riktigt kul segling!
Nov 4, 2010 @ 10:16
Oxelösunds SS meddelar att Refanut gör en RAF (sen pudel…).
Nov 9, 2010 @ 17:50
Visst var det sent, men det tog faktiskt ett bra tag att förstå vad som egentligen gällde. Det fel vi trodde vi begått visade sig inte vara något problem och inte förrän vi ägnat lång tid åt att förstå exakt vad som gäller med gennakrar på spinnakerbom etc. så upptäckte vi “av misstag” skillnaden in UL mått. Sen ville vi bara se till att vi utgick innan prisutdelningen.
Nov 9, 2010 @ 23:16
Snyggt!
Tråkigt då det verkligen verkar vara av misstag, men klart renhårigt av er.
/Hans
Nov 9, 2010 @ 08:01
http://blog.refanut.com/2010/11/refanut-withdraws-from-watski-2-star.html
Nov 15, 2010 @ 23:54
+1
Ni startar trenden. Snyggt
http://www.blur.se/2010/10/18/protesten-mot-royal-blue-kom-in-for-sent/?cid=62752