Related Posts
Hyundai Cup 2015 | filmen
Ännu en bra film från Hyundai Cup, som måste vara en av Sveriges roligaste kappseglingar? Vilken härlig blandning av båtar! Och helt sjukt att tre så olika båtar kommer in precis samtidigt. Båt – korrigerad tid A22 05:18:08 Corsair Cruze 970 XL 05:19:35 TP52 05:23:02
Plotter och nav på nyinköpt 35-fotare
Helgens läsarfråga. Vad är det som gäller om man skall ha en ny plotter. Eller skall man bara köra padda? Med nyinköpt båt har jag behovet av se över och uppgradera navutrustning och instrument. Båten är en Diva 35 med rorkult och befintliga instrument på luckgarage. Det som finns är en Nexus startpack 4 med […]

Två Dufour med 50 års skillnad
Det pratas ju ofta om hur mycket båtarna har utvecklats över tid. Och ibland känns det som att det inte har hänt så mycket. men när man jämför två 30-fotare från Dufour, gamla Arpege och nya Grand Large 310, så blir det ganska uppenbart. Hade varit kul med några skarpa siffror. Hur mycket skiljer det […]
15 Comments
Leave a Reply Cancel reply
This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.
Oct 7, 2010 @ 19:54
6:11 “Her sitter man som en Kung”:-)
Ak ja – fra den original brochure skrevet for snart 25 år siden” Diva – a better life at sea… Fabola Yachts has earned an enviable reputation for their clever combination of scandinavian craftsmanship and innovative design, to make better boats. This approach can be seen in the Diva range, which is renowned for ease of handling, superb speed under sail and power combined with ingenious and very comfortable accommodations. Fast hull shapes and high tech materials and lay-up produce unsurpassed sailing characteristics. Decks and cockpits are ergonomically designed, comfortable and easy to work with many innovative features. Accommodations make clever use of the available space with new, bold design solutions that make the most of every inch below decks. On top of this; joinery quality in the best Scandinavian tradition that combine to give the Diva owner a better life at sea !”
Efter 18 år i min Diva 35 “Classic”, der iøvrigt også snart fylder 25 år må jeg sige at oplevelsen fuldt har levet op til ovenstående salgs note.
Greeting,
s/y Unique, CPH
Oct 7, 2010 @ 20:13
Finnes lidt mere info her: http://www.bavariasverige.se/pages/readmore.asp?ID=173
Oct 8, 2010 @ 07:58
Bra test, så annorlunda, så live, sådan inlevelse. Mera sånt!!
Oct 8, 2010 @ 12:22
Instämmer – han är super skön.
Oct 9, 2010 @ 10:50
Olivecrona rocks!
Oct 8, 2010 @ 09:50
Ja, det var klart annorlunda och lite kul. Annars så tycker jag dessa “Tester” i båttidningar mest är förtäckta annonser. De små anmärkningar som brukar finnas är mest till för att det inte ska se för “klädsamt” ut. Den båttidnig som skriver för kritiskt eller t.ex. granskar hur en båttillverkare sköter sina reklamationer m.m. råkar direkt ut för annonsbojkott. Det finns ett dagsfärskt exempel på detta. Kommersiella medier är tyvärr helt i händerna på sina annonsörer och det blir klart patetiskt i många fall. Kritikt granskande journalister dom blir nog svåra att ha på en båttidning. Ingen skillnad på bilbranschen, fast där finns undantag t.ex. teknikens Värld v.s. Mercedes “Welt-klasse”… o tyskar som påstod att man “testat fel”.
Tur att Blur.se finns där det vanligen är högt i tak!
Seglarhälsningar
Stefan
Oct 9, 2010 @ 18:19
Håller med om att testerna ska vara kritiiska. Den här gången var det dock inte Blur som testade utan Hamnen.se men det är högt i tak där också.
Oct 9, 2010 @ 19:37
Helt rätt Fredriksson! Hamnens provsegling var nå´t nytt o riktigt kul o känns inte så “annonsig”.
Medlemstidningen På Kryss har nyligen försökt sig på att redovisa en teknisk analys, så sakligt det bara går varför en gjutjärnsköl har gått av på mitten. Båttypen som detta hände på var en Bavaria, men költivverkaren säljer till många båttillverkare så detta fel är inte direkt ointressant. Men hur tror ni Bavaria reagerade?
Konsumentintresset och sjösäkerhetaspekter får nog komma i andra hand i tidningar som drivs till största delen av annonsintäkter, där principen “Man biter inte den hand som föder en” gäller.
Tur att det finns medlemstidningar som På Kryss som vågar ta upp tekniska problem, heder åt den tidningen. Tur att SXK finns.
StefanK
Oct 8, 2010 @ 10:46
Verkar vara en fin båt, men avsaknaden av stuvfack är påtaglig………..
Oct 8, 2010 @ 19:20
Bra test. Finns det fler båtar i den storleksklassen som har Code 0 som standard?
Personligen tycker jag det verkar vara omständigt med salongssofforna, det ska ju bara vara att lägga sig utan krångel.
Var är flytvästarna??
Oct 8, 2010 @ 20:01
Man kan applicera en code 0 på i stort sätt alla båtar, maximal utväxling får man enligt mig i kombination med en rullbar fock.
Oct 8, 2010 @ 19:36
Jag gillar båten och konceptet, kul med möjligheten att gå från cruising med familjen och sen växla över den i ett racemode. Kanske man ville offra lite av höjden i akterkojen mot att sänka ner ratten en del till för att maximera rattens storlek. Om man tittar på Tjörn runt så seglade den dessutom kanon.
Sen att den inte ser ut som alla andra båtar inuti gör det lite extra roligt. Lystal som verkar vara rättvist satt gör ju att det skulle bli en perfekt cruise/racer i lagom storlek.
Krull
Oct 8, 2010 @ 20:56
Racer? Möjligen single handed med allt draget till rorsman annars helt fel. Bra för cruising men varför då bära iland cruisinggrejorna. Verkligen annorlunda concept!
Oct 8, 2010 @ 23:11
Det är så när någon har svårt för att bestämma sin profil.
“Vi vill både vara crus och race”?? Funkar inte.
Antingen är det en racer som man också har på sem.
Eller så är det en semesterbåt som också tävlar med.
Oct 9, 2010 @ 09:35
Freddy jag tycker precis som du med cruise/racer
Cruise/racer = en semesterbåt som man också tävlar med.
Race/ cruiser = en racingbåt som man också kan semestersegla med.
:)