KDY Autumn Regatta 2010
Blurs mastman, Mattias Bodlund, körde KDY Autumn Regatta ombord på Farr 30 FarrBar II. Här är hans rapport.
Stora DH klassen på avstånd
Det är otroligt vad lite blå himmel och sol kan göra skillnad. Förra helgen kämpade vi oss igenom Thiele Cup och Mumm Stelton i kallt och hårt väder. Halva besättningen lade sig därefter sjuka nästan hela veckan. Alla förutom en han dock bli tillräckligt piga igen för att åter ta sig till Rungsted för årets sista stora segling i sundet – KDY Autumn Regatta.
Nytt för i år (tror jag) var att man utöver DH även skulle köra en IRC klass. Detta lyckades faktiskt locka ner några norska båtar, bla en King 40 och en Landmark 43. Ytterligae så skulle vi bli 4 Farr 30 i IRC klassen vilket var extra kul. (Kom dock enbart 3 till start)
Lördagen bjöd på super väder – blå himmel, sol och vind från SÖ på ca 16 knop, dock avtagande under dagen. Kändes nästan som sommar igen.
Programmet för regattan var lördag med chikanbana och söndag med kryss/läns. Varje dag med två til tre seglingar lite beroende på väder.
Verkade som alla var lite morgon sega när vi gick upp till starten på lopp 1 – alla var ca 30 sek sena upp. Vi låg ganska långt till vänster på linjen vilket inte var optimalt då Letto gick bättre på högerkaten. Tror vi rundade första märket som andra Farr 30. Denna ställning stod sig tills vi kom ner i chikanen där vi på andra eller tredje kryssen lyckades ta oss förbi Letto. Denna ställning stod sig in till mål.
Andra racet var alla mer på hugget vid starten, vi rundade även här efter Letto vid första märket vilket var frustrerande. Lyckades dock inte ta oss förbi denna gången nere i chikanen. Kom nära en gång men Letto var duktiga på att bevaka högersidan så när vi kom nära var vi alltid på barbord. Surt men vi bet i hop och laddade inför sista racet.
Pre race check
Tune up kryss
Letto i lä
Här fick både vi och Letto en bra start. Orca däremot gjorde en dålig start och låg markant efter vid första märket. På den efterföljande långa länsen gick vi efter Letto ut vänster medan Orca gick höger. Vi ville dock täcka Letto så vi låg kvar. Letto fake gippade vilket gjorde att vi gippade. Vi beslöt dock att fortsätta in mot höger sidan då det kändes som det var bättre tryck där. Ja, och mycket riktigt så var Orca helt plötsligt med i leken igen. När vi närmade oss första märket på länsen så var de helt upp mellan oss och Letto. Till våran fördel så blev den kanska tight mellan de två andra så vi kunde lugnt glida ifrån genom hela chikanen och ta en sista spik (internt i Farr 30 klassen)
Sista racet – Orca med blå spinnare
Mycket nöjda med dagen så gled vi in i hamn. Lyckades t.o.m testa nya genakern på väg in. Väl inne i hamnen så möttes vi av fullt ös uppe i KDYs klubbhus. Värdens after ski-stämning med teknotyrol, tyrolklädda servitriser och så en fake snö maskin som stod och pumpade vitt skum. Till detta så bjöds det grill korv och fri øl.
Får faktiskt säga att detta är något som de är bra på danskarna. Var nästan lika bra som i Kerteminde under Big Boat Challange.
Rungsted skulle också visa sig ha fler likheter med Kerteminde. Starten söndag morgon skulle vara redan kl 10 så vi anslöt vid båten kring kl 8. Och ser man på – dimma. Apan kom upp och vi passade på att få i oss lite frukost i KDYs klubbhus.
Kring 10 började det dock klarna lite så apan kom ner och alla begav sig ut. Väl ute vid startfartyget så var dock dimman tjock igen. Vinden hade nu också börjat avta ordentligt så det vara bara att avvakta igen. Vi passade på att testa lite med vår lätta spinnaker – andra la de sig sida vid sida och tog en fika. Tjerna på Farr 40 passade på at förse alla med godis medans norrmänen körde omkapp. Tror vi var ute till omkring kl 12 då de valde att avblåsa dagens seglingar. Lite trist men är där ingen sigt och ingen vind så är det svårt att kappsegla. Så det blev helt enkelt en omvänd Kerteminde.
Team Orca – in i dimman.
Farr 30 konference
Stort tack till alla ombord på FarrBar II för två super helger. Också kul att klassen sakta växer i Sverige. Snart får vi vårt eget lopp så slipper vi tampas med de där IRC monstren.
Oct 10, 2010 @ 18:22
Många fina bilder på nedan länk.
Öresund från sin bästa sida!
http://www.taarnskov.web.surftown.dk/Billeder/Publicphotos/Sejlads/Autumregatta2010/
Oct 10, 2010 @ 21:02
Mattias ersättare på hemselingen ;-)
http://www.facebook.com/#!/photo.php?fbid=10150294860530226&set=a.10150245261685226.475927.745845225
Oct 10, 2010 @ 21:57
Länken fungerar inte…
Oct 10, 2010 @ 21:49
Var det en GoPro Hero som jag skådade på huvudet på Orcas fördäcksgast? Kan vi förvänta oss en fet film från seglingen framöver med andra ord? :-)
Oct 11, 2010 @ 01:20
Visst var det en dagen till ära helt nyinköpt GoPro Hero! Vi skall dock lära oss några handgrepp med kameran, bl.a att se till att den inte immar. Kom just hem till Stockholm så vi får väl se vad som har fastnat :-)
Oct 11, 2010 @ 22:33
Grymt bra rapport, Mattias! Vi njöt som vanligt av att vara i Öresund och segla. Allt stämde inte för oss denna helg men vi tar med oss att vi bitvis hade lika bra kryssfart som på Race Week, att ström är något man måste tänka lite på och att det är bra om man är i startområdet när 5-minutaren går annars kan man bli väldigt sen…. sedan är det ju trist när det blir dimma och inställt för andra gången på säsongen i Danmark, men sånt är livet! Det skall också bli intressant att se om en ny spinnaker kan hjälpa oss fartmässigt till Farr 30 VM nu när den gamla har tagit slut.
Oct 12, 2010 @ 22:17
KDY Autumn Regatta var et flott arrangement med en ny erfaring; chikanebane. En morsom bane som krevde mye båthåndtering og en flott avveksling til vanlig kryss/lens bane. Og danskene vet å varte opp med grillede pølser og øl så mye man kunne stappe i seg. Vi kommer ganske sikkert tilbake siden vi neste sesong absolutt vil prioritere de arrangører som varter opp med IRC-seiling!
Men et lite minus; man føler seg noe snytt når man tar den lange reisen for så å oppleve at man blåser av søndagens seilaser kl 12.00. Vel i havn lettet tåka og en stabil bris la seg over vannet. Litt mer is i magen og man kunne ha avsluttet med en eller to avgjørende seilaser!
Oct 12, 2010 @ 22:48
Helt enig – tyckte också det var lite märkligt att de inte försökte flytta starten närmare land. Vi upplevde ju precis samma situation i Kerteminde. Där låg dimman tjock ute i Storabält men längs kusten var det super väder.
Oct 13, 2010 @ 09:48
“norrmänen körde omkapp”
nei, nei, vi “passade på at förse alla med godis” vi også…
Oct 16, 2010 @ 01:13
En sen rapport:
http://sundetregatta.blogspot.com/2010/10/kdy-autumn-regatta-2010-en-sen-rapport.html
Paršelio distancija
May 6, 2014 @ 16:00
[…] aprašė vieną kitoje balos pusėje vykusią regatą. Nesigilinau, akį labiausiai patraukė lenktynių […]