Skip to content

3 Comments

  1. Johan
    Oct 25, 2010 @ 13:20

    Personligen tycker jag man ser problematiken redan i första meningen …..”Precis som här, så har man i Danmark debatterat vilka kölbåtar som skall locka unga att fortsätta efter jolleseglandet.”

    Problemet är att jolle endast ses som en ungdomsbåt. Nu ska det seglas kölbåt. När en 20 åring viktmässigt vusit ur t.ex 29er ser jag ingen aktraktiv båt rekommenderad från SSF. Båten bör vara mycket rolig att segla, snabb, ej dyr, lite underhåll (tid), etc. 20 åringen måste också ha råd att köpa en konkurrnskraftigt exemplar och ha råd med de löpande utgifterna (nya segel, etc) att hålla den på topp. Det ska också finnas möjlighet att segla internationellt. Att åka ner till Garda sjön för ett race är mycket lockande för en 20 åring och värt att spendera pengar på.

    T.ex. 606 eller CB55 är inte spännande båtar med dagens mått. T.ex CB66 är för dyr för en 20 åring att köpa och underhålla i konkurrenskraftigt skick.

    I många länder är vuxen-jolle seglandet betydligt mer utbrett och det finns en rad lämpliga båtar som enligt min mening upfyller vad jag tror en 20 åring letar efter än de jag finner hos SSF, t.ex, D-one, Musto skiff, RS600, RS800, B14, 505, Int14, etc, etc.

    Men i Sverige ska det seglas kölbåt när man blivit vuxen.

    Reply

  2. Junior
    Oct 25, 2010 @ 14:08

    Johan har rätt i att jolle inte ska ses enbart som en juniorbåt, kolla bara på Laser Master klassen både nationellt och internationellt.

    Segling är dock så mycket mer än bara OS klasserna och detta är något vi ska jobba med, vi skulle kunna få så många fler utövare och framförallt behålla fler utövare om vi jobbade mer med dessa frågor.

    Personligen tror jag att man vid studenten känner att man vill gå vidare om man inte vill vara kvar och göra en OS satsning. Speciellt om man kommer ifrån E-jollen som idag inte är OS klass, till skillnad mot Lasern finns det ingen senior bredd i den båttypen.

    Jag tror att vi yngre vill segla i stora startfällt, få det taktiska spelet och inte tappa vårt one-design tänk. Vi är vana vid liknande båtar, kunna dela tips och erfarenheter med andra, men framförallt har vi inte tillräckligt med tid eller kunskaper för att kunna lägga tid på material och segelutveckling. Efterlyser helt klart en stark klass med många startande!

    Melges 24 är en klass som jag tycker borde kunna växa mer, om fler körde Melges skulle också andrahandsmarknaden bli större och med det skulle nog priserna gå ner. Med ett EM i Norge nästa år borde det helt klart bli fler team i Sverige också! Det måste kunna finnas utvecklingspotential och en möjlighet att mäta sig mot de bästa. För detta krävs möjligheten att segla EM och VM, en möjlighet som inte finns i CB66!

    Med tanke på att C55an är vanlig ute i klubbarna borde vi också kunna få mer tävling i den båten, även om jag ovan är för en internationalisering är det viktigt att inte tappa fotfästet på hemmaplan!

    Reply

  3. SWE
    Oct 26, 2010 @ 11:37

    I ovan exempel nämns endast enskrov och fram tills för några år sedan var även jag helt inriktad på detta. Såg flerskrov som “badbåtar” som endast kunde segla halvvind och slör. Har nu gått över till flerskrov (Formula 18) och tycker att detta är ett fantastiskt alternativ till både Jolle samt fartig kölbåt. Fördelarna med F18 (enligt mig) är;
    – Mycket fart för pengarna. Konkurrenskraftig båt kan köpas för dryga 100.000Sek och ett nytt ställ kostar 25.000-30.000Sek.
    – Stora startfält både nationellt (hittills dock bara på Ostkusten) och internationellt.
    – Bra entypssegling där taktiken är lika viktig som på enskrov.
    – Kryssvinkel på ca 100 grader och inte alls ngn halvvindsbadbåt
    – Enkel att transportera
    – Kräver väldigt lite mekning
    – Passar både för ung och gammal då den ej kräver ngn akrobatik då båten är väldigt stadig. Minst två 60-åringar (Mange&Juppa) visar att det går att segla riktigt bra i denna klass
    – Superkul även vid träning
    – Uppseendeväckande.
    Ni ser att jag blivit helt “såld” på denna båt!!

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.