Skip to content

10 Comments

  1. Johnny
    Oct 30, 2010 @ 10:10

    Hej
    oj oj … men faller man så går det nog illa….

    Reply

  2. Tweets that mention 55.65 knop | BLUR -- Topsy.com
    Oct 30, 2010 @ 10:17

    […] This post was mentioned on Twitter by Peter Gustafsson, Christofer Brugge. Christofer Brugge said: RT @blursailing: 55.65 knop http://goo.gl/fb/HlN7t […]

    Reply

  3. Jonas Caspersson
    Oct 31, 2010 @ 01:55

    Sjukt!

    Reply

  4. Mathias
    Oct 31, 2010 @ 19:13

    Hur kan något som är så pass viktigt, vi talar om absolut fartrekord för segelsporten, vara så dåligt filmat…

    Reply

  5. Jesper
    Nov 3, 2010 @ 19:10

    …nästa rekord kommer tas av en snubbe som glider fram på en våt presenning!

    (Mao: Borde det inte finnas nån regel för hur lite vatten som får vara inblandat för att det ska räknas som “segling”?)

    /j

    Reply

    • Freddy
      Nov 3, 2010 @ 20:38

      +1

      Om man inte delar upp det i klasser kanske isjakterna börjar göra anspråk på rekordet.

      Reply

      • Gert F
        Nov 3, 2010 @ 20:55

        Intressant tanke!
        Tänk en slät,hård våris med 1-2 cm vatten på och en frisk/hård slör!!!
        Man ligger och balanserar med styrningen så att lovartsmeden skallrar lätt mot isen….

        Enkelt världsrekord!

        Men framförallt;Vilken längtan efter vintern :)

        Reply

    • Peter Gustafsson
      Nov 3, 2010 @ 20:58

      http://www.sailspeedrecords.com/rules-2010.html

      on water (not ice)

      Frågan är om man skulle kunna nå högre farter på mycket grunt vatten? I de här farterna så är väl djupet inte det avgörande utan snarare avsaknaden av vågor.

      Reply

      • Erik Barkefors
        Nov 3, 2010 @ 21:09

        För ett deplacerande skrov så finns det en gräns där grunt vatten ger klart ökat motstånd. Jag kan inte teorin i detalj så att jag kan förklara men för min paddelkanot så bör jag ha minst 2 meters djup för att det inte ska påverka. En planande bräda bör inte påverkas på samma sätt men måste ha någon form av avdriftshämmare. Oavsett om det är fenor eller en kantställd bräda så borde grunt vatten ge bromseffekt på den.

        Reply

  6. Gert F
    Nov 3, 2010 @ 21:19

    Vilka sluga rackare att lägga in en sådan klausul:”Not ice”.
    Det visar att de har tänkt ett steg till.
    Apropå deplacerande farkoster så kan jag nämna att effekten av djupgående kontra vattendjup (squat) kan vara högst betydande.Detta fenomen handlar mest om fartyg med platta bottnar.Djupgåendet ökar samt farten sjunker.

    Tillbaka till speed;får de bara vatten nog för fenan eller kunna kantställa brädan så är nöjda.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.