Skip to content

8 Comments

  1. PelleL
    Nov 4, 2010 @ 09:23

    Kulturkrock? …..man måste hur som applådera ambitionen och det skall bli intressant att se hur det här utvecklar sig.

    Reply

  2. Stefan P
    Nov 4, 2010 @ 13:35

    One world One rule….., kanske en utopi men nog blir alla vinnare om det finns ett system som promotas och används av konstruktörer och båtägare. Tidigare system har haft sin topp när de var THE RULE tex. IOR och IMS. Det kan bara bli bättre sen kommer det att bli båtar som tappar fort i värde men så har det varit även tidigare. Men som sagt det blir spännande och se hur det utvecklar sig. En politisk långbänk gynnar få.

    Reply

  3. jørgen
    Nov 4, 2010 @ 13:41

    Kanskje Norge og Sverige burde gå foran som et godt eksempel og (igjen) få en felles LYS/SRS-liste?

    Reply

    • Dan Turesson
      Nov 4, 2010 @ 14:19

      Absolut!

      Reply

  4. ClaesE
    Nov 4, 2010 @ 16:25

    Man kan tycka vad man vill om IOR-regeln, och hurdana båtar den drev fram, men visst var det enklare när det bara fanns en regel att förhålla sig till. Seglingen påminner inte så litet om boxningen, där femtioelva olika organisationer korar sine “världsmästare”.

    Reply

  5. Gustaf Dyrssen
    Nov 5, 2010 @ 12:04

    Jag tycker det vore otroligt olyckligt om dom gick samman.
    Den konkurans som dom har utsatt varandra för har ju gjort att ORCi har blivit en riktigt bra regel. Hade inte IRC funnits hade vi idag seglat båtar som alla hade sett ut som GS 42R. Nu kom istället GP42 och ännu bättre S40.
    Man det är klart köper vi alla Seacart 26 är ju det hela inget problem och dom kan gå ihop så mycket dom vill för att skapa det optimala monopolet (men utan drabbade).

    Reply

  6. Richard
    Nov 5, 2010 @ 14:35

    GP42 och S40 har kommit till trots ORCi. Ingen av dom är konkurrenskraftiga under ORCi och har egentligen inget med regeln i sig att göra. Det går inte att säga om ORCi skapar bra båtar eller inte för inga båtar har byggts på många år.

    Reply

    • Christian
      Nov 6, 2010 @ 09:41

      Enig med Richard, GP42 har blitt laget som entyp og da handler det om “make a fast boat” Problemet med det er selvfølgelig hva man gjør når man ikke seiler den entype.. Sånn vil det bli med S40 også tror jeg.
      Vi seiler GP42 Alcapone i ORCi/LYS og SRS avhengig av hvilke klasser som arrangeres. Er det ORCi klasse er vi alltid med der.
      Min erfaring er at i ORCi kan man segle opp sin respitt når det er gode forholdane for en raskt lett båt.
      Jeg synes det viktigste faktisk er at racers seiler i racer respitt og cruisers seiler i en LYS/SRS respitt. I norge ser vi dessverrer mange racers som stiller LYS klasser selv om det er en ORCi eller IRC klasse å starte i. Jeg tror dette ødelegger mye av the fun for cruiser miljøet. Det er ikke kull å stille med en bavaria 40 mot en carbonracer med 3dl segel og trent team. Det er egentlig helt feil i min verden. Klart er det ofte at en båt med lav respitt kan slå en racer med høg respitt, dog er seglignen ikke spennende, man sees kun i starten og har ingen feeling på båt vs båt segling.
      Jeg håper på en racing respitt regel, don’t care hvilken men la oss slippe både LYS/ORCi og IRC klasser i samme regatta. Det er håpløst.
      Chr. / Team AL cap

      Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.