Skip to content

31 Comments

  1. Tweets that mention Bavaria har köpt Dufour och Grand Soleil | BLUR -- Topsy.com
    Nov 4, 2010 @ 14:18

    […] This post was mentioned on Twitter by Peter Gustafsson, S/Y Mary. S/Y Mary said: RT @blursailing: Bavaria har köpt Dufour och Grand Soleil http://goo.gl/fb/lwKKg […]

    Reply

  2. Ola Danielson
    Nov 4, 2010 @ 15:01

    Det kan nog bli spännande!

    Reply

  3. Patrick L
    Nov 4, 2010 @ 15:12

    Hold your horses… :-)

    Enligt de uppgifter jag har är inget klart ännu och det finns minst två intressenter som är med i diskussionerna. Det är Dufours och Grand Soleils ägare, holdingbolaget ISB, som är till salu då dess huvudägare Rhone Capital LLC vill sälja.

    Vad det kommer att innebära för varumärkena på sikt om affären blir av är för tidigt att säga, men det är nog helt klart att Rhone Capital har byggt upp värdet på ISB genom tydliga satsningar på produktutveckling inom både Dufour och Grand Soleil och fina utmärkelser i press och tester.

    Information finns för övrigt i IBI News:
    http://www.ibinews.com/ibinews/newsdesk/20101001163458ibinews.html

    Reply

  4. Mattias Bodlund
    Nov 4, 2010 @ 15:49

    Då blir Grand Soleil för Bavaria vad Lexus är för Toyota.

    Reply

    • Per J
      Nov 4, 2010 @ 23:03

      Kanske en smula haltande att jämföra Toyota som tillhör de biltillverkare som har högst kvalitet men Bavaria som ju i båtvärlden representerar den raka motsatsen.

      Reply

      • Hannu
        Nov 5, 2010 @ 16:03

        Mjaaaa, har Bavaria verkligen så dålig kvalite? Tror inte att dom skulle kunna sälja så mycket båtar om dom var skräp, titta på rigg, block, beslag, motor så är det väl ganska bra prylar om man nu inte ska en “Sweet” båt vill säga!
        //Hannu (inte Bavariaägare)

        Reply

        • Team Dehlerdoris
          Nov 5, 2010 @ 16:45

          Vi hyrde en Bavaria 39c i Kroatien en vecka förra hösten. Helt OK båt den gjorde sitt jobb, det var ingen racer men allt funkade. Årets Kroatienvecka nyligen fick vi en 2 år gammal Dufour 385 Grand Large. Bortsett från Volvomotorn och dubbla rattar på Dufouren så “vinner” Bavarian på alla punkter.
          StefanK

          Reply

    • Martin
      Nov 5, 2010 @ 09:15

      intressanta jämförelser
      HR = Mercedes
      X-Yachts = BMW
      Dehler = Audi
      Hanse = Volvo
      GS = Alfa Romeo
      Beneteu = Renault
      Sweden Yachts = Saab
      eller?

      Reply

      • Stefan A
        Nov 5, 2010 @ 11:48

        J-Boats = Porsche då eller? ;)

        Reply

        • Team Dehlerdoris
          Nov 5, 2010 @ 13:24

          Stefan A helt rätt, jag är så pass gammal att jag minns Falk Marins reklam från slutet av 70-talet: “If Porsche had built a sailboat it wold have been the J-24”
          Sedan är det väl Bavaria som har samarbete med BMW(?) Inte för att jag tycker att det syns nå´nstans. Kan någon berätta var BMW stuket syns på en ny Bavaria? Kopplingen till X-Yachts känns lite naturligare.
          StefanK

          Reply

      • Nobbe
        Nov 5, 2010 @ 16:10

        HR = MB A-klasse ?;-)

        Reply

        • Gert F
          Nov 8, 2010 @ 20:30

          Hoppas HR fixar älgtestet!
          Annars HR=MB Weltklasse.

          Reply

      • large
        Nov 8, 2010 @ 18:57

        Arcona=Audi!

        Reply

        • Audi
          Dec 3, 2010 @ 19:07

          Tror inte det!

          Reply

          • large
            Dec 4, 2010 @ 08:19

            Vad föreslår du då?

          • Audi
            Dec 4, 2010 @ 10:33

            Volvo, ur ett arbetarklassperspektiv.

          • large
            Dec 4, 2010 @ 11:00

            Du förstår säkert enhel del om bilar……..

          • Henrik N
            Dec 4, 2010 @ 11:21

            Hmmm. Borde vara nå´t svenskt i alla fall. Eller estniskt.
            Large, hur känns SAAB?

          • Öresund Regatta, AN
            Dec 4, 2010 @ 11:56

            Hanse är knappast Volvo. Mer Opel.
            Arcona kan väl passa som SAAB – Wanna bee BMW/Audi

  5. Team Dehlerdoris
    Nov 5, 2010 @ 13:29

    Ursäkta tyrkfelet..
    “If Porsche had built a sailboat it would have been the J-24″

    Reply

  6. Tobbe
    Nov 5, 2010 @ 22:10

    Så här det, den dagen Bavaria bestämmer sig för att bygga en “segelbåt på riktigt” kommer de att bygga den bästa för många. Svensk kvalité i all ära men produktionskapacitet och exakthet är definitivt inte inte i framkant. Ett hål som görs av en CNC fräs hamnar alltid rätt, snickarn kör på känsla. Bakis kanske!?
    Nu gör de inte de roligaste båtarna men de är precis lika det är nämligen fördelen med maskintillverkade produkter såsom bilar och annat som vi uppskattar.

    Nu gillar jag inte Bavaria men uppskattar produktion.
    T

    Reply

  7. Expressen
    Nov 8, 2010 @ 13:54

    en riktig snackis i Danmark för ett par år sedan var att Bavaria höll på att köpa X-Yachts. Sant eller falskt? Men någon affär blev det inte den gången.

    Reply

    • Mats V
      Dec 4, 2010 @ 14:07

      Jodå, X-Yachts var ute till försäljning men 1 av 3 huvudägare ångrade sig och de backade. Bavaria var nära. Huvaligen…

      (Kör BMW, seglar X-yachts – på pricken. Finns tydligen något där…)

      Reply

      • J-O
        Dec 4, 2010 @ 16:16

        samma här: X-yachts och BMW. Nog inte så konstigt. Riktar sig nog till samma målgrupp.

        Ang GS och Bavaria, hur blir det med Swan? Är väl samma ägare som GS?

        Reply

        • Patrick L
          Dec 4, 2010 @ 16:47

          Näää… Det är Grand Soleil och Dufour som har samma ägare. Båda varven kommer nu att ägas av Bavaria. Inte konstigare än att Lexus ägs av Toyota, att Maserati ägs av Ferrari som ägs av Fiat o.s.v.

          Detta kan i förlängningen vara ett bra drag då Grand Soleil-varvet är dominanta på sin inhemska marknad och behöver förbättra sin export för att sälja fler enheter. Om affären blir bra eller dålig hänger inte på Bavaria som varumärke utan på hur mycket “synergieffekter” man försöker åstadkomma och hur mycket man slår vakt om respektive märkes själ, målgrupp och marknadsposition.

          Som ägare av en Grand Soleil skulle jag f.ö aldrig komma på tanken att likna min båt vid en bil!

          Reply

          • Lars Sörqvist
            Dec 4, 2010 @ 17:03

            Hur känns det att plötsligt ha blivis Bavariaägare Patrick?
            :)
            :)
            :)

  8. Peter Gustafsson
    Dec 3, 2010 @ 18:53

    Reply

  9. Clifford
    Dec 7, 2010 @ 20:58

    Prislappen är ca 60 milj Eur, ungefär samma summa som Ratos betalar för auktionsfirman Kvarndammen (KVD)! Snacka om rea.

    Reply

    • popeye
      Dec 7, 2010 @ 21:40

      Jag håller med. KVD såldes för billigt och Bavaria för dyrt med tanke på att förra ägaren till varvet förlorade 10 miljarder SEK på några år.

      Reply

      • kurt rosander
        Dec 8, 2010 @ 16:48

        Grand Soleil är otroligt fina välbyggda båtar. Äger själv en GS43B racing, härlig att segla och fina linjer. Grand Soleil är design och kvalitet. Jag tror att detta blir bra för varumärket med lite tyskt produktionskunnande och effektivitet. Ett större återförsäljarnät om det vill sig väl. För oss som äger båtarna är det ju viktigt att det går att få fram reservdelar och orginaltillbehör. Branschen går ju mot större aktörer som har flera varumärken för att passa olika målgrupper.

        Reply

        • Patrick L
          Dec 8, 2010 @ 18:57

          Håller med dig, Kurt! Hoppas vi ses på vattnet i sommar!

          /Patrick – GS43B SWE 24 “Grand Cru”

          Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.