Senaste skvallret från Athen
ISAF sitter ju i Athen och funderar på vad det skall seglas i OS. Stefan Rahm lämnade en kort rapport på telefon under dagens Meetingspot på Stockholmsmässan. Och ISAF har sin egen skvallerblogg:
It was the most packed session we have had this week to hear the Events Committee’s recommendation on the provisional Olympic events and equipment for 2016.
This is how the voting went.
The Events Committee recommends:
- Board or kite-board for men and women – equipment evaluation
- One person dinghy men – Laser Standard
- One person dinghy women – Laser Radial
- Two person dinghy (skiff) men – 49er
- Two person dinghy (skiff) women – equipment evaluation
- Second one person dinghy men – Finn
- Two person mixed multihull – equipment evaluation
- Two person mixed dinghy with spinnaker – 470
- Women’s keelboat – Elliott 6m
In so doing the committee’s voting recommends taking out the men’s keelboat. The second one person dinghy for women was the other option not to be selected.
The Committee’s recommendations are of course just that. They will go to the ISAF Council for consideration this weekend. After Council vote they are then subject to confirmation at the ISAF Mid-Year meeting in May 2011.
Starbåten ut alltså. Och flerskrov tillbaks. Mer skiffs. Mer bräda/kite. Way to go!
Intressant också att det är lika många tjej- som herrklasser. Men eftersom Ellioten drar tre tjejer mot bara en gubbe i Finnjolle så innehåller en full trupp nu 9 tjejer och 7 killar. Cool! Dessutom två mix-klasser.
Äntligen blir tjejseglingen tagen på allvar och alla måste fundera på hur vi får fram ännu fler duktiga tjejer.
Greven
Nov 10, 2010 @ 22:14
Speglar dock inte verkligheten.
Freddy
Nov 10, 2010 @ 23:00
Vems verklighet?
Brasilien, Kina, US, England, Schweiz, NZ, (eller lilla Sverige). Det är nog bara att fint ställ sig i ledet.
PelleL
Nov 10, 2010 @ 22:18
Taggtråd till middag idag igen? ;-)
J-O
Nov 10, 2010 @ 22:34
Eftersom det oftast är fler tjejer än killar som börjar segla optimist så gäller det att hitta sätt att behålla dem i nästa steg. Dessutom försöka få in dem i tvåmanssegling (sorry tvåkvinna). Här kommer SSF satsning på RS Feva in som ett bra steg.
Om det var den verkligheten som Greven inte tycker det speglar tycker jag att ett besök till våren på segelklubbarnas ungdomsaktiviteter är på sin plats.
Killarna har helt enkelt svårt att släppa WOW eller liknande.
Patrick L
Nov 10, 2010 @ 22:34
Så kölbåt skall nu helt bort ur herrarnas OS-segling? Way to go?! Håller för en gångs skull med Greven, det speglar inte direkt verkligheten utanför OS-arenan. Bra med mixklasser däremot!
Greven
Nov 10, 2010 @ 22:54
J O kolla in alla resultatlistor från t.ex JSM, eller för den delen Sail for Gold regattan i Weymouth i år. Återkom gärna med käcka kommentarer om könsfördelningen och inte en massa oinitierade kommentarer om RS Feva som de facto blivit en klass av två orsaker:
– en driven säljare
– ett gäng engagerade föräldrar
Svenska Seglarförbundet var mycket tveksamma till denna klass innan de upptäckte att denna utmärkta jolle fyllde ett stort behov, notera dock att de initialt ej fick den godkänd som rekomenderad junior eller skolbåt!
Greven
Nov 10, 2010 @ 23:12
Jag refererade till könsfördelningen, där är 1/3 av kappseglarna av det kvinnliga könet! Jag vill ju inte påstå att det är bra, men är realist och en majoritet av kvinnor på OS speglar ju inte verkligheten, inte ens i ett internationellt perspektiv.
J-O här har du länk till årets JSM, du kan ju studera könsfördelningen, verkar nästan som om det är tjejerna som spelar WOW!
http://www.svensksegling.se/SSFTavlingar/JuniorSM/Historik/JSMSaltsjobaden2010/Resultat/
J-O
Nov 11, 2010 @ 22:34
Om “Greven” bemödade sig att läsa vad jag skrev så skulle han se att jag inte skrev kappsegling utan optimistseglare. Det är problemet att killarna går vidare och kappseglar medan Tjejerna faler från. Se en parallell till ridsporten eller travsporten där det är 90 % tjejer som är engagerade men det är killarna som tävlar.
Så att det är 2/3 killar på JSM och att du anser att Christer Bååth och ett gäng föräldrar har “lurat” på en kass båt när man kunde stångat vidare med E-jollar får du stå för. Besök seglarskolorna i sommar och räkna.
Jag anser att det är hur bra som helst med tvåmansjolle som komplement till enmansjollarna, jag tycker Fevan är bra för att den är enkel, billig och hållbar. (det kunde för min del varit vilken annan lämplig 2-mansjolle som helst) Jag tror nämligen att tvåmansjollar är bra framförallt för många tjejer.
För info: Jag är inte längre färälder till Feva seglare utan numer har dottern bytt till 5o5. (Kanske kan bli OS klass :) )
Jan-Olof Nilsson på PrimeX (som står för mina inlägg)
Greven
Nov 11, 2010 @ 22:55
Ni fick duvallt till det, hur du kan få ” innan de upptäckte att denna utmärkta jolle fyllde ett stort behov” till att jag var negativ till Feva begriper jag inte? Jag ville bara kommentera din kommentar att det var SSF som gjort en satsning på Feva, all cred till Christer Båth och de föräldrar som gjorde ett jättearbete med att lansera Fevan.
Jag är dessutom engagerad i en seglarskola med c:à 150 elever varje år, könsfördelningen är inte särskilt mycket annorlunda än utfallet.
Kan också konstatera att de som börjar kappsegla blir kvar i sporten, vi är nämligen en idrottsklubb och är väldigt tydliga med det från dag 1. Men visst, det är alldeles för många som inte fortsätter att kappsegla. Vi har också ett gäng Fevor till utlåning, har även tvåkronor, men inte blir det fler kappseglare av det! Hade givetvis önskat mig annat!
Lars Sörqvist
Nov 10, 2010 @ 23:46
Vissa moderniseringar har man ju lyckats med, men varför inte ta bort Finn och 470 också och istället in med en ny modern kölbåt för herrar och kanske en mixad matchracingklass i någon annan lämplig kölbåt. Eller varför inte matchracing i en flerskrovsbåt nu när AC tagit det steget… (dock “något” mindre).
:)
O
Nov 11, 2010 @ 07:01
Verklighet? Du tänker på att majoriteten av jordens befolkning är för fattiga för segling och att vi kunde bygga upp t ex Haiti snarare än kölbåtsförsäljning?
Kul med mixed och flerskrov!
Oddvar
Nov 11, 2010 @ 08:21
Hva med Brettseiling, RS:X , er det helt ut det da?
Martin
Nov 11, 2010 @ 09:12
Någon som verkligen att Staren kommer att tas bort?
Var samma sak i Portugal för några år sedan att event committe förslog att Staren skulle bort men Tornadon åkte ut med huvudet före istället när Council sa sitt .
Mackan
Nov 11, 2010 @ 09:15
Om man pratar om att införa Kite kan man ju verkligen hoppas att det tar in windsurfing utrustning som speglar sportens utveckling. Skrota blygruvan de seglar idag. Inför nån variant av slalom som blir mer spännande för publik och utövare! Fort, fart och fläkt gynnar återväxten!
Oddvar
Nov 12, 2010 @ 10:45
Enig. Enten slalom, eller noen slag formula.
Litt som med sprint på ski. Noe med futt og fres!
Johan O
Nov 11, 2010 @ 09:50
X-games är hotet mot OS.
Tycker Kite surfin mer hör hemma där.
Jävligt trist om staren försvinner.
Patrick L
Nov 11, 2010 @ 10:15
+1
Markus
Nov 11, 2010 @ 10:40
vad f-n är det där med +1, +2 osv. jag fattar inte?
Markus
Nov 11, 2010 @ 10:40
håller med eller vad?!
Markus
Nov 11, 2010 @ 10:41
ett sätt för “gamlingar” som Patrick L (förlåt) att visa att de tillhör “facebookgenerationen” som Coutts säger ;-)
Patrick L
Nov 11, 2010 @ 10:46
Hehe så är det nog! På den gamla goda tiden när vi bara hade BBS:er och newsgrupper att debattera i var det ett bra sätt att säga “jag håller med” utan att ta alltför många tecken i anspråk. Bandbredd var ju dyrt när man satt med sitt 4800 bps-modem och körde BBS!
Staffan S
Nov 11, 2010 @ 10:10
Håller helt och hållet med Johan O
Leif
Nov 11, 2010 @ 10:35
På tal om Fevans förträfflighet. Vi (fevaförbundet) skickade ut denna debattartikel förra veckan.
Åsikter?
http://www.svensksegling.se/Klassforbundssidor1/RSFevaforbundet/Nyheter/2010/Debattinlagg/
Peter Myhrström
Nov 11, 2010 @ 13:03
Alla verkar i alla fall överens om att det är bra att flerskrov kommer tillbaks. Undrar vilken, knappast Tornadon igen och ingen öppen klass som F18…?
Lars Sörqvist
Nov 11, 2010 @ 13:19
Verkar som att man alltid både vill “ha kvar kakan och äta den”….
Man gör moderniserninga som att ta in Lasern, men fixar inte känslomässigt att stryka Finn. Man tar in 49:er men fixar inte att stryka 470. För att återinföra den “klassiska” Staren puttar man ut något mindre känslomässigt. Framtidssaker som matschracing, flerskrov etc har man bollat hit och dit bara för att man inte vill ge sig på klassikerna…
Känns som att det borde till en rejäl vitalisering på personfronten i dessa kommiteer! Som det är nu består de ju i stor utsträckning av folk som vuxit upp i dessa klasser. Utifrån det är det väl ganska självklart att man verkar mer konserverande än utvecklande….
Greven
Nov 11, 2010 @ 13:35
Vet inte om Björn Unger (ordförande event committee), Hal Haenel och Lars Grael varit så negativa till förändringar, de två senare är ju svårt relaterade till starbåten och ändå sitter de i en kommitté som kickar ut den! Men jag begriper inte varför man behåller Finnjollen, är det så att ingen vågar utmana Jaguqes Rogge? Eller varför behåller man 470, om än mixklass?
Andreas
Nov 11, 2010 @ 14:22
Hoppas skiff för kvinnor oxå blir 49er. Kul klass!
Sedan positivt med ambitionen att förnya sig.
Hoppas vi slipper Stare o Finnjolle o 470.
Lyft fram windsurf o kite.
Där händer det ju en hel del!
Mordenisering?!Laser är fortfarande med. 40 år gammal! Men är ju en stark klass så den tycker jag skall stanna ett tag till. Har seglat den o gör det fortfarande. Men hur spännande är den egentligen?
Hoppas på ett spännande val på flerskrov. Där det skett en utveckling.
Vi ses snart på havet…4,5 månader kvar…
Lars Sörqvist
Nov 11, 2010 @ 14:29
Förslagen har väl kretsat mycket kring 29:er med den nya större riggen. Tycker det låter som en vettig idé! 49:ern är nog lite väl stor båt för att vara tjejklass. Särskillt när man beaktar att folk i många världsdelar är mindre/lättare än vi nordbor….
Martin
Nov 11, 2010 @ 14:25
Det är inte Event Committe som slutligen bestämmer utan Council
På årsmötet i Portugal för några år sedan ville Event Committe kasta ut Staren men det gick inte igenom i Council. Så.. frågan är nog inte det minsta klar när det gäller vilka klasser som skall seglas 2016.
Martin
Nov 11, 2010 @ 14:28
Glömde också att tillägga: Björn Unger är inte ordförande i Event Commite numera.
Finns ingen svensk i kommittén alls.
Robban
Nov 11, 2010 @ 15:15
Mkt. hackande på de klassiska klasserna t.ex Finn…
Bestämmer man att klasserna i OS skall representera det senaste inom sporten, kan man överhuvudtaget inte ha denna diskussion 6 år före det OS det gäller… Som det är nu seglas OS antingen i klassiska klasser, eller i “moderna” klasser som känns lika moderna som Don Johnsons linne-kavaj.
Johan R
Nov 11, 2010 @ 17:25
Varför ska man byta klasser hela tiden? Inom t.ex. friidrotten har man gjort ytterst lite förändringar i OS de sista 30-40 åren, man har lagt till damklass där det inte fanns förut i bl.a. stavhopp. Skapar man inte bara osäkerhet och dålig kontinuitet genom att byta klasser mellan varje OS?
En idé om man vill göra OS seglingarna mer attraktiva vore kanske att titta på formerna för kappseglingen och banorna, vem orkar egentligen föja en serie om 5-10 regattor om 1 tim under 2 veckor? Titta också på vad tekniken och formaten gjort för AC, AudiMedcup och World Matchracing Tour!
Lars Sörqvist
Nov 11, 2010 @ 18:47
Stämmer inte alls! Friidrotten har haft en enorm utveckling materialmässigt. Titta på hur banor, skor, stavar, spjut etc har utvecklats. Sedan är det en anna sak att materialet syns mindre då det mycket handlar om den mänskliga kroppen. Men det material som finns har utvecklats enormt. Man påstår ju t ex efter omräkning att Gunder Häggs gamla rekord hade varit värlstopp med dagens material…
MICKE
Nov 11, 2010 @ 15:18
Mycket prat om vilken båt, utveckling av klasser osv. OS handlar om att en sportsprestation skall premieras. Härav tycker jag kölbåtar kan exkluderas. Båten som skall användas väljs efter Spridning, antal, likformighet och slutligen kompetens av seglare i klassen.
Mitt förslag blir:
Laser Std herr, Dam
Laser Rad herr, Dam
Finn
2-mans jolle mix?
A-kat herr, A-kat Dam
F18 mix
Önskar också fler och större race dvs att antalet utövare inte skall minska.
Mr G
Nov 11, 2010 @ 19:33
Jag undrar vad du grundar ditt utalande på?
Titta på antal seglare som det finns i ISAF ranking, samt titta vilka som seglar i dom olika klasserna.
I Starbåts klassen är det minnst 30 proffs seglare i världs klass med både VM och OS medaljer som du inte hittar i någon annan klass samt antalet rankade seglare med ISAF poäng är långt över 300st betydligt fler än vad du hittar i dom flesta andra OS klasser.
Jonas A
Nov 11, 2010 @ 21:48
Angående kite/vindsurf kan ännu sägas att problemet iaf i Kina var att de behövdes en “farkost” som kunde seglas i deplacementmode pga de svaga vindarna. Det betydde att man var tvungen att ha en planka med köl, vilket ju ökar vikten och försämrar planingsegenskaperna
En annan utmaning är att kryssarna lätt blir tråkiga pga att dom seglar med så låg kurs, så att de är svår att få en överblick över fältet. Kan ev åtgärdas med smartare banor.
Mackan
Nov 12, 2010 @ 11:27
Just därför tycker jag man skrotar kryssen! Tror ju inte direkt att man tänkt segla kryss-läns med kite….
En modern w-surf bräda planar i en fis, och kan dessutom seglas i “deplacementsfart” så länge man inte måste kryssa.
Tänk er själva att lägga en slalom bana med några rundningsmärken riktigt nära land. Låt publiken ta del av farten och tajta gippar vid rundningarna!
Jonas A
Nov 13, 2010 @ 12:25
Har själv provat på “vindsurfslalom” och det är faktiskt riktigt kul. Max segelareal i slaom e 8m2 (?), vilket funkar i ca 6m/s. Formulabrädorna skall väl kunna plana redan i 4m/s. Så helst borde man ha en undre vindgräns på minst 4m/s för att det skall vara nån idé
Mibo
Nov 12, 2010 @ 08:58
Tycker det är hål i huvudet att ha två 1 mans “Dinghy” klassbåtar dvs både Finn och Laser, ta bort en, förslagsvis Finn så kan man både ha jolle och kölbåt förslagsvis Elliot eller kanske Laser SB3 . Likadant med två klasser som 49èr och 470 som är hyfsat nära varandra, ut med 470 och in med F18 så har man en tvåskrovsklass också.
Mr G
Nov 12, 2010 @ 10:55
Mibo
Jag håller med dig vad det gäller jollarna, men kan du förklara varför man skulle byta ut Staren emot Elliot eller Laser SB3?
Har du seglat någon av båtarna, hur många seglar dessa klasser i världen och på vilken nivå?
Staren har troligen värdens bästa klassförbund, dom flesta större seglings stjärnor seglar den, den är mycket krävande och förhållande vis snabb i alla väder, går även bra i riktigt lätt till skillnad från dom du föreslagit.
Den är också billig begagnad, för 100 000:- får du en bra båt med trailer som du kan tävla med på internationell nivå.
Allt är inte bättre för att det är nytt, det är ingen tillfällighet att staren fortfarande är lika poppulär ibland världens toppseglare efter 100år
Greven
Nov 12, 2010 @ 11:15
Staren har ett minus, den har ingen spinn- eller genacker! Sen är det lite T-ford över den, nog har det väl hänt en del i design och utveckling på 100 år! Ett argument blir ju inte sämre eller bättre för att det är 100 år!
Tycker Star, Finn och 470 gjort sitt!
Mr G
Nov 12, 2010 @ 11:47
Jag frågar bara dig har du seglat någon?
Staren lämnar fortfarande dom flesta om inte alla moderna kölbåtar i samma storlek efter sig på en kryss läns bana.
Och vad det beträffar spinn eller genacker så behövs inte det, jag lovar du har fullt upp med att tillta masten, släppa backstag, hissa focken och massor av annan trimm som du använder i Staren på undanvind. Sen är det inte billigt heller att köra med och sönder ett segel till bara för det är fräckt?
Greven
Nov 12, 2010 @ 16:01
Jodå, har seglat Stare, på nationell och internationell nivå! Är en pragmatisk person som inte ser tillbaks av nostalgiska skäl. Att hissa focken och pusha fram masten är ju något som tar 20 sekunder att göra, spira focken tar 5 sekunder, släppa och ta hem på backstagen är ju heller inte tidskrävande. Sammantaget i tid för gasten blir det kanske några minuters jobb på en läns! Går inte att jämföras med arbetet på en spin-gennackerbåt!
Det är dags att plocka in något nyare, något som ser sportigt ut, utan stora killar som ligger bekvämt på fördäck på en lättvindsläns!
Mr G
Nov 13, 2010 @ 15:51
Var ligger killarna på samma lättvinds läns i en annan båt?
Var är Kite surfaren i samma lättvind?
Är det sportigt bara för att man för tillfället tycker det ser sportigt ut, vilket är mest krävande att segla i 20+ knop, Stare eller Elliot, vilken kommer runt en kryss läns bana snabbast? Greven om du har seglat så mycket Stare som du skriver så tycker jag du skall prova någon av dom så kallade moderna båtarna, du kommer finna dom betydligt tråkigare än vad en Stare är i alla vindar.
Johan
Nov 12, 2010 @ 12:17
Jag tycker att de olympiska spelen ska vara en spegling på elitnivå vad det kappseglas i runt om i världen. Då faller båtar som Staren, Finn, 470. Inte beroende på om dom är bra eller ej, men dom är inte representativt för dagen kappsegling.
Martin
Nov 12, 2010 @ 12:30
Förstår fortfarande inte varför herrarna inte får segla matchrace på OS.
Claes
Nov 12, 2010 @ 14:12
Ja, är det inte konstigt – så många kvinnliga violinister, men så få dirigenter eller kompositörer och på kökssidan är det likadant.
Vad seglar sveriges bästa seglare, jo starbåt. Hoppas verkligen att de båtar som utmanar ett seglingskunnande kommer att finnas kvar, i stället för en akrobatisk färdighet.
Stefan G
Nov 12, 2010 @ 14:36
Precis – Många av Sveriges bästa seglare seglar OS-klasser :-)
49er kräver seglingskunnande och akrobatiska färdigheter, staren kräver seglingskunnande samt en tung (och seglingskunnig) gast.
Claes
Nov 12, 2010 @ 15:13
Förlåt – Fredrik Lööf
Peter Gustafsson
Nov 12, 2010 @ 16:17
Det var nog många som gnällde när R6, 5.5 och Drake försvann också? Det var säkert inga blåbär i de klasserna…
http://en.wikipedia.org/wiki/Former_Olympic_sailing_classes
Och Drake är väl ett bra exempel på en klass som frodas trots/tack vare att man saknar olympisk status (bara 15 år kvar tills det är dags att skaffa en).
Wik
Nov 12, 2010 @ 16:35
Min svärfar är sport och OS fantast. Han åker på alla OS och ser så mycket han bara kan men han skulle aldrig åka på seglingstävlingarna. Långt bort, krångliga regler, man ser ju inget (om man inte hyr båt), och inte så actionfyllt. Är det actionfyllt så blåser det ju mycket => inget vidare att sitta i publikbåt.
Man måste ju betänka vad OS faktiskt är,
OS: Underhållning för “alla” men samtidigt en fantastisk reklampelare seglingen.
VM: Tävlingar för de intresserade, här kan man tävlia i vad som helst.
Fart är roligt, både för seglare men framförallt för publik. När jag hade min F18 katamaran stannade båtar och fotade när jag kom seglande, har aldrig hänt i varken kölbåt eller jolle. Segling i kölbåt, laser mm är ju fantastiskt kul för utövarna men inte publiken.
Vad är störst under OS, jo friidrott och framförallt 100m. Neandertalsporter, först fram vinner utan regler. Vad är motsatsen, jo matchracing i kölbåt. Långsamt, så krångligt att inte ens segelintresserade förstår => lågtundehållningsvärde och därmed lite publik => lite TV tid => inga sponsorer => långsam död.
Något måste göras innan vi åker ur OS för gott. Seglingssporten har ju redan nackdelen att vi kräver större öppna vatten vilket gör att seglingstävlingarna ofta avgörs långt fårn OS staden. Något måste ju dra publiken och det räcker inte med de inbinta seglingsfantasterna.
Fram med lättvindsmonster som ger häftig underhållning för alla i alla vindar, kör nära land och skippa krångliga regelstyrda race. In med Kite, Surfing, Katamaraner, Moth och Skiffar. Stora segel, planande skrov mm men håll låga kostnader genom att köra entyp som laserklasen, begränsa segel mm. Något som framtidens OS atleter vill segla och kan drömma om.
Over and out
/Wik
Patrick L
Nov 13, 2010 @ 08:31
Din svärfar verkar helt enkelt inte intresserad av segling. Diskvalificerar det segling som sport? Om han är mer intresserad av surfsporten så kan han väl åka och titta på det istället. Eller beachvolley om han vill vara kvar på OS-arenorna. Eller så stannar han på friidrotten. Jag är rätt ointresserad av friidrott men inte tycker jag att man skall avskaffa det bara för det? Skall vi ta bort brottning och ersätta med Wrestling också när vi ändå håller på och showar till det?
Nej, jag gillar SEGLING, det är därför jag hänger på Blur och spenderar nästan all min fritid med segling på ett eller annat sätt. Det gör jag inte för att få kolla på kiteboarding på OS. Jag har testat kiteboarding och kommer kanske att fortsätta på något sätt för det var skoj, men kom igen! Det är något helt annat att halvvinda fram och tillbaka längs en strand, slalombana eller annat. Det är en fartsport i stort sett helt utan strategiinslag.
Jag har inget emot att man byter ut Staren, men att man tar bort kölbåt ur OS-seglingen tycks nästan vara ett panikdrag. Jag tycker att OS-grenarna skall vara någorlunda representativa för sporten som helhet och då har kölbåtssegling en given plats. Nu försvinner den för herrar men inte för damer och det är ju också rätt skumt. 470 och 49er har betydligt mer överlapp och man hade kunnat skrota mixed 470n till förmån för en mixed kölbåt tycker jag.
Kul som sagt att multihull är tillbaka och kul med mixklasser i segling! Det är ju en sport som lämpar sig mycket väl för detta!
Greven
Nov 12, 2010 @ 16:48
Så klubbade man då förslaget helt oförändrat, ni får vi vänta till maj 2011 för att det slutligen skall fastställas!
BEN
Nov 13, 2010 @ 11:53
1, staren kommer aldrig att åka ur till 2016, pga att brasiliens alla stjärnor seglar den, Robert scheidt och bruna prada, Torben Greal (som sitter med och röstar) Lars Greal och Alan Adler.
2, Kitesurfing är grymt, har själv testat och har flera kompisar som är internationellt aktiva, tex Anton Liljegren.
Dock hör det inte hemma på ett os program, utan X games. visst handlar det om att bemästra vindarna även där men inte på samma sätt som segling.
finns väl en anledning till att tex skateboard och bmx inte finns på os programmet heller?
3, Vad skall “vi” normalstora nordbor segla om man tar bort stare och finn?
själv är jag 1.93 och väger 95 kg, och kan då inte segla laser 49er eller 470 på absolut topp nivå eftersom man då måste väga 80, 80? respektive 65kg för att vara internationellt konkurrenskraftig.
SSF och alla andra, vad skall man då som “tungviktare” segla?
Otto
Nov 13, 2010 @ 16:43
1. Glömmer du inte att Lars Grael även sitter med i den grupp som lagt fram deta förslag, utan Starbåt?
3. Stora killar kan segla 49er. Hulken (även känd som Peter Greenhalgh) är ett exempel. http://www.channel49er.org/speaker/main/show/id/6241-Peter-Greenhalgh
Pelle D
Nov 13, 2010 @ 18:32
Peter Greenalgh är inte stor, laser storlek absolut inte Finn/Star. Med nya riggen så är väl idealvikten ca 155 upp några kilo jmfrt med den gamla. Några gastar kanske väger 85, men knappast någon 90.
Jonas A
Nov 13, 2010 @ 18:55
Oberoende av vilka klasser som sist o slutligen väljs in i OS, så tycker jag att det mest borde fokuseras på att göra evenemanget mer spännande för tv-tittarna.
några synpunkter som dykt upp på diverse bloggar mm:
– kunniga och inspirerande kommentetatorer som håller uppe spänningen. (En fotbollskamp kan vara dötrist i 90min , men ändå ser många på det)
– 3-d grafik som förklarar vindskift, regler och håller koll på fältet
– kameror och mikrofoner ombord och på bojar, filmning från fågelperspektiv osv
– idoler/stjärnor som är intressanta för den stora massan
Med dagens teknik skall det nog vara möjligt
Martin
Nov 14, 2010 @ 14:41
Håller med till fullo!!!
Patrick L
Nov 14, 2010 @ 15:35
Håller helt med. 32:a cupen var ju strålade ur det perspektivet. Speciellt i matchracingen bör man ju kunna utrusta båtarna med mikrofoner och Virtual Eye borde väl vara tillgängligt även för fleetracing. Det är otroligt vad en bra kommentator kan göra. På Farr 30 VM i Hyères kommenterade Seb Demestreau några race och det lyfte upplevelsen rejält även i ett vanligt fält.
Mr G
Nov 15, 2010 @ 10:43
För att citera SSF och Timbuktu!!
Alla vill till himmelen men ingen vill dö!!
Som dom skriver på SSF:s hemsida så gör Starbåten kraftigt motstånd och vägrar släppa in en massa svagare nykomlingar. Om skiffar skall in, byt då ut den föråldrade lite tråkiga 470 och låt den enda riktiga segelbåten för men vara kvar. Jag tror och hoppas att IOK fattar rätt beslut.
Greven
Nov 15, 2010 @ 14:00
Fast nu åker den nog ut, problemet är att klassen saknar spridning, man tävlar inte på lika villkor. Det räcker ju bara att se hur det ser ut i De nordiska länderna som borde ha bra förutsättningar. Här finns ju egentligen bara en utövare som håller OS-klass, resten (hobbyseglarna/nostalgikerna) är ju i dessa sammanhang statister.
Jack Sparrow
Nov 15, 2010 @ 14:51
Greven. Tro nu inte att en gammal pirat går och blir blödig, men jag håller med dig. Klockrent!
Mr G
Nov 15, 2010 @ 18:55
Vadå klassen saknar spridning?
Vilken annan tvåmans båt har större spridning? Titta på ISAFs ranking!! Det deltog tex. i senaste EM 132 startande båtar.
Om man bortser från Fredrik så har Norge en farlig besättning i Ejvin och Petter.
Sedan är det också så att gubbarna är på inget sätt statister, kanske inte OS nivå, men det har vi ju inte några seglare i några andra klasser heller förutom ev. ett par i Laser och en i 470 herr, resten är väll som du skriver statister enligt din mening, om man tittar på resultat.
Greven
Nov 15, 2010 @ 22:44
Spridningen avseende aktiva seglande nationer är väldigt begränsad. Du kan inte dra några slutsatser från ett mästerskap. Se hur många nationer som finns med. Nej det är dags att hälla upp gravölet och tacka för alla år, troligtvis kommer starbåten må lika bra som en icke OS-klass, om inte så var det kanske rött beslut ändå?!
ErikB
Nov 16, 2010 @ 20:40
Lika poppis på andra forum?
http://www.tv8.se/gran-turismo/gran-turismo-provkoer-ny-volvo-prototyp#comment-4962
Greven
Nov 17, 2010 @ 07:43
Det är någon annan greve, den bloggen har jag aldrig sett tidigare!