North Sails | Better by Design
Många är nyfikna på hur man lyckas kommunicera med sina kunder via nätet. Hur funkar bloggar och sociala medier? Vad funkar och inte? Och jag har ju kunnat experimentera en del här på blur.se, och många saker verkar ju funka ganska bra…
En kul bieffekt av detta är att jag får ge råd till stora företag och organisationer som vill flytta fram sina positioner. Ofta har man starka varumärken, men är osäkra på hur man skapar en strategi för sociala medier. Det innebär också att man får träffa massa smarta och roliga människor.
För inte så längesedan höll jag en presentation för North Sails Europe. Jag blev inte så poppis när jag sågade filmen nedan. I alla fall för användning i sociala medier. Den är proffsig och lyfter fram de saker som North är bra på, men är alldeles för kommersiell för att en oberoende blogg (som min) skall kunna visa den med trovärdigheten i behåll.
Men någon utmanade mig med att “det vågar du aldrig”. Så nu kör jag den som ett exempel på saker som funkar lite sämre just i sociala medier. Enjoy!
En bra test för att se om något funkar i sociala medier är “The Yacht Club Test”.
Skulle man kunna tänka sig att ställa sig upp på sitt segelsällskap och läsa en pressrelease? Troligtvis inte. Då funkar det inte heller online. Skulle man kunna engagera sina vänner genom att berätta 10 minuter om hur man kalibrerar instrument eller visa en cool film? Troligtvis. Ja, då lämpar det sig med stor sannolikhet för att trycka ut i sociala medier också.
Nov 11, 2010 @ 19:24
Joruvetatt internet, det är grejjer det…
Nov 11, 2010 @ 19:29
Peter, du tangerar en tuff linje, förut har du varit relativt objektiv, men med fler sådana här inlägg….jag gick inte igång kan jag säga….och såg inte färdigt eller vill köpa ett segel…
Detta var en instruktionsfilm för militären…vi är fantastiska o duktiga…och med psykologin blir det en omvänd effekt…som att stå längst fram o tala om hur bra en omorganisation blir o släppa ballonger….
Iskallt
Nov 11, 2010 @ 19:34
Jag kunde inte sagt det bättre själv. Många skriver väldigt långa och krångliga pressreleser,
De båttillverkare som nyttjar sociala medier hör det ganska dåligt. Det blir bara annonskampanj….med en ganska enkelriktad kommunikation.
Nov 11, 2010 @ 20:52
Känns mer som en intern film att använda som utgångspunkt i en kick-off med temat kundbemötande. Vem tittar på 3:43 reklam? Jag vill gå direkt på någon specifik produkt.
Nov 11, 2010 @ 21:02
North gör mycket andra bra saker, och man har en otrolig kompetens både globalt och lokalt. Men som sagt, videon bjuder kanske inte in till dialog.
Vore intressant att höra om ni har några riktigt bra exempel där sociala medier funkar som en komponent i marknadsföringen? Gärna från vår bransch…
Nov 11, 2010 @ 21:16
Sjöräddningen.
Nov 11, 2010 @ 23:32
http://www.blur.se/2010/09/11/sjaraddningssallskapet-har-koll/
Nov 11, 2010 @ 22:10
Go Pro är på rätt väg.
http://www.youtube.com/watch?v=yo3M6EB8kmk
Får mig att köpa ny kamera.
Nov 12, 2010 @ 15:16
+1 Jäklar, man blev ju nästan hög av den filmen :)
Nov 12, 2010 @ 16:04
Härlig film som inte var snuttifierad/sönderklippt. Den visar på att bara fantasin sätter gränserna för kameran utan att överlasta tittaren med floskler varför den/fabrikatet är så bra. Det får man bedöma själv!
Nov 12, 2010 @ 09:41
Att alliera sig med starka profiler inom sporten är ju inte helt fel det heller. Nästa år skall det ses på Nascar.
http://www.youtube.com/watch?v=m9vJjPOqlaI
Nov 11, 2010 @ 21:28
Hologram, med animerade resultat från finita element och strömningsberäkningar. Imponerande och ett vasst exempel på avancerad industriell tillämpning av modern beräkningsteknologi? Kanske, men ordbajseriet dominerar.
Nov 11, 2010 @ 21:36
Den började ju bra, sen var det ju bara att knäppa av.
Kan du själv ge ett bra exempel på det du frågar efter ?
mvh Svenne
Nov 11, 2010 @ 21:42
En klassiker?
http://www.youtube.com/watch?v=Fotp-wAzdzo
Nov 11, 2010 @ 22:46
Det här var väl en bra film att köra på en kick-off för anställda på North Sails men något för sociala medier var det ju inte….
Efter att ha jobbat några år med sociala medier blir jag alltjämt förvånad hur långt ifrån socialt visst innehåll kan vara. Det handlar inte så mycket om sälj eller inte utan att man kommunicerar på ett socialt sätt, dvs både sändande och lyssnande.
Ingen skulle väl drömma om att bjuda hem sina vänner för att under några timmar trycka i dem information utan att ge dem en chans att återkoppla, komma med inlägg och synpunkter??
Sociala mediers styrka finns beskrivet i namnet. De är just sociala. Det innebär att inlägg och budskap skall vara delbara. De skall ställa frågor, väcka tankar och funderingar och bjuda in till dialog. Utan dialog inget socialt utbyte och vi tröttnar.
Sociala medier är överlägsna många andra medier när de används på ett socialt sätt. Jag brukar göra jämförelsen med att bjuda hem folk på middag. a) du måste vara “hemma” annars vänder dina gäster i dörren. b) du måste skapa en trivsam atmosfär där gästerna trivs och inte bara behöver lyssna på dig som värd utan också få komma till tals och bli hörd. c) du vet att “kvällen” blev lyckad när du noterar att dina vänner har berättat för sina vänner hur trevligt ni hade det och vilken fantastiskt trevlig värd du var.
Klara du av att uppfylla dessa “enkla” regler så är du hemma och kan sälja det du vill sälja på det kanske mest kostnadseffektiva sättet som idag finns.
Nov 11, 2010 @ 23:01
phuu orkade 1.34
kändes mer som häftiga filmer på kanal 5…….
Nov 12, 2010 @ 08:10
Så jobbigt tyckte inte jag det var.. Står man ut med all annan eländesreklam så är väl det här förhållandevis trevligt. Men jag förstår vad ni menar!
Nov 12, 2010 @ 09:19
You cant catch these guys, they are gone —-
http://www.youtube.com/watch?v=Olv86QpiMqQ
(hur sjutton klistrar man in en länk i den här bloggen?)
Klippet finns säkert redan på blur (från 2008) men tål att ses igen!
Nov 12, 2010 @ 11:14
Hej Blur’ere
håber at det går selvom jeg skriver på dansk.Videoen var ikke produceret til de sociale medier. Det er til seminarer, præsentationer, foredrag og til visning overfor kunder i forbindelse med salgssamtaler. derudover sender vi det ud sammen med tilbud etc.
Vores tanke var, at vi jo også kunne præsentere dem på Youtube, så det gjorde vi, og vi har i den forbindelse lært en masse om sociale medier – og en viden om, at skal den kanal benyttes af North er det på en hel anden måde en ved “blot” at lægge en video produceret til et andet formål ud på nettet.
Så de mange kommentarer og synspunkter vi har fået har været super for os – og vi skal nok tage ved lære.
Hvis I undervejs ikke helt har forstået mit danske så kontakt Martin Strandberg – han er blevet helt dygtig til dansk (martins@se.northsails.com)
Mange sejler hilsener
Lars Ive
North Sails
Nov 12, 2010 @ 23:33
Undrar hur mycket marknadsföringsvärde så´n här film ger egentligen? Känns lite som reklamen för Harley Davidson, där handlar det mest om marknadsföring&image. North är EN av många duktiga segelmakare. North har tydligen en tro på att man både kan vara volymsegelmakare till cruisingbåtar och finnas i “racingnishen”. När det gäller andra produkter så är det få som lyckas med just detta..
StefanK
Nov 13, 2010 @ 10:08
The Yacht Club Test har jag inte hört talas om förut ;) låter som du blev inspirerad av Marshal Manson och hans “The Pub Test” från vårt seminarium i september?
Sociala medier är egentligen inte så svårt. Det svåra är att få företag att förstå att det inte fungerar att ha en dold agenda och att ärlighet, transparens och respekt måste vara ledord.
Nov 13, 2010 @ 12:12
Trött man blir..
Den avancerade tekniken och utvecklingsprogrammen plockar dom inte fram annat än till vip-folk när det ska designas segel. Vi andra får standardsegel utan nån särskilld designanpassning är min erfarenhet hittils..
Nov 13, 2010 @ 12:42
OT. Därtill tycks det vara svårt för de flesta företagen (åtminstone i ert grannland) att svara på e-postfrågor. Och det verkar just som Mikael Vesala skrev, att om man vill ha segel till sin egen båt som inte är landskänd, får man just en standardvara utan dessvidare utveckling. Men trots det kostar det ju. Betydligt större engagemang verkar man få via internationella nätfirmor som gott kan leverera till Norden utan extra kostnader och dessutom erbjuder dom ju garantier på att varan är sådan den är tänkt att vara (och inget asiatiskt lågprisskräp). Vid epostfrågor får man svar inom de närmaste dagarna, något som de lokala firmorna också borde lära sig att göra. Har någon liknande erfarenheter?
Nov 13, 2010 @ 16:45
Skulle du vilja maila mig vilka segelmakeri du har haft kontakt med,intressant att se om man får bra respons på en förfrågan..
vesala snabela telia.com
Tacksam för hjälp!
Nov 14, 2010 @ 11:01
Jag har inte denna erfarenhet av min segelmakare. Nu brukar jag inte maila utan jag går dit eller ringer men oavsett så kan jag komma med alla möjliga idéer och funderingar och tillbaka får jag sedan en roterbar 3D-pdf där jag ser exakt hur det kommera att se ut på min båt. Det är kanon för då är det lätt att se att man får det som man vill. Det brukar sluta ganska långt ifrån standardsegel. “Det går inte” verkar inte finnas i vokabuläret. Det enda jag kan hålla med om är att man får betala och det är ju förståeligt.
Nov 14, 2010 @ 11:07
Hej Jimmy
Vad har du för latta i toppen?
Mina i kolfiber har trasat sönder 3 ggr på 1 säsong…
MVH Andreas
Nov 14, 2010 @ 16:55
Jag kör med de lattor jag fick med seglet. I toppen är de runda, homogena, 6mm i kolfiber. Dessa har som en strumpa med tvärgående fibrer över de längsgående fibrerna och de har hållt hela säsongen trots en hel del ovarsamma gippar i hård vind. Tror de tillverkas av Exel Composites.
Nov 15, 2010 @ 20:32
ja, min point var just den, att man inte får någon respons av lokala segelmakerier vid epostförfrågningar. Nog får man betjäning om man ringer eller går personligen dit. Men varför är det så svårt att få svar via nätet?
Nov 15, 2010 @ 20:59
Skulle ha en ny genua inför nästa säsong och skickade ett mail till Gran i Malmö. Det gav snabb kontakt och följdes av några mail till plus ett telefonsamtal. Lite marknadskoll med ett par segelmakare som har priser på hemsidorna gjorde att jag inte behövde kolla med fler. Så om Claes H på Gran i Malmö levererar ett lika fint segel som de jag sett därifrån tidigare så kommer de att få leverera mer längre fram.