Nyfiken på… Emma Aspington
Här är första artikeln i en serie som vi har lånat från Seach Magazine. Möt Emma Aspington!
Tror du som jag på kärlek vid första ögonkastet? Ett tiotal gånger har jag träffats av amours pilar och senast jag föll handlöst förälskad var en gråmulen junidag i Marstrand förra året. Hamnen hade celebert besök av hela Volvo Ocean Race-flottan men det enda jag hade för ögonen var en kvick liten farkost som ljudlöst svävade fram över vattenytan i sundet. Det var mitt första möte med en Moth. Efter lite research insåg jag snabbt att klassen funnits sedan 1930-talet men upplevt lite av en renässans efter att Rohan Veal från Australien vann en segling flygande på bärplan under VM 2005. “Foiling” har sedan dess blivit ett begrepp inom seglingsvärlden. Moth-jollen kan nå farter på drygt 15 knop på kryssen och upp emot 25 på undanvinden. Till Sverige kom den för bara ett par tre år sedan och idag finns det en liten grupp aktiva seglare med bas i Stockholm och Göteborg. Emma Aspington är en av dem. Hon började segla Moth för bara ett år sedan men har trots det redan hunnit med ett VM i Dubai som hon dessutom vann (!). Emma är alltså världsmästare i Moth, hur grymt är då inte det!?
Emma är 34 år, kommer ursprungligen från Skåne men bor i Stockholm sedan 14 år tillbaka. Hon har gått den sedvanliga skolan och seglat optimist, e-jolle och lite match racing. Det var ganska många år sedan som hon seglade aktivt när hon förra året tog chansen och testade en Moth och sedan var hon fast.
Hur började det?
Ett par vänner köpte en Moth för några år sedan som jag testade lite och tyckte det var riktigt skoj förr-förra sommaren. Sedan köpte Magnus (Grävare – Förbundskapten Seglarförbundet) en Moth förra året som jag testade igen och mot slutet av sommaren köpte jag en egen.
Vad är så lockande?
Det är som segling fast ändå inte. Det är en annorlunda känsla när man väl lyfter, man hör inte vattnet på samma sätt som när man seglar. Det blir helt tyst och så flyger man iväg (Emma drar handen genom luften som ett segelflygplan och ljudar schwischhhhhhhh). Samtidigt är det precis som vanlig segling, lite vingligare kanske och det går väldigt fort. Man får verkligen koncentrerar sig för att få till manövrarna rätt.
Var det svårt att komma igång?
Det tog en vecka ungefär innan man kunde hantera seglingen och under den veckan kraschar man ganska mycket. Båten lägger sig på sidan men det är ganska lätt att få upp den igen, man häver sig bar upp på centerbordet och välter över den. Segla rakt fram är inte så svårt men det tar ett tag att lära sig slå, jippa och segla runt en bana men när man väl kan det är Moth-segling inga konstigheter.
Berätta om båten?
Just för tjejer tror jag Moth passar bra, den är relativt lätt att hantera, framförallt för att den väger så lite. När man seglar hänger man en del men man måste inte vara jättemuskulär för att klara av det, däremot måste man ha balans. Man riggar båten på land och sjösätter den på sidan med centerbord, bärplan och roder monterade. Det kan vara lite meckigt att sjösätta den, det är lättast från är en strand eller flytande ramp. Det krävs cirka 1,8 meter vattendjup för att säkert kunna segla utan att skada bärplanen. Seglet påminner om ett vindsurfingsegel och har cambs vilket gör att det alltid är buk i seglet.
Skador på båten?
När man seglar kraschar man ofta men det är få allvarligare incidenter.
När är det som bäst att segla?
Mellan 5 och 10 sekundmeter, starkare vind än så kan vara besvärlig, speciellt om det är stora vågor. Taktiken skiljer sig om man seglar platt vatten eller i vågor, framför allt på undanvinden.
Hur känns det när det lyfter?
Den lyfter någon gång vid 6 knop och så fort den lämnar vattnet och motståndet minskar accelererar den fort. Det är nästan bättre balans i båten när man seglar på bärplanen.
Du har börjat tävla.
Det finns inte många tävlingar på hemmaplan så jag har kört en tävling än så länge, VM i Dubai. Jag var lite osäker när jag åkte dit om jag skulle köra eller inte men jag hade chansen att segla och komma in i båten en vecka över jul och det är ju som vanligt, man skall starta och segla runt banan. Det är få tjejer som seglar, vi var tre stycken, så vi seglade tillsammans med killarna. Det var inte jättemånga deltagare, troligen på grund av lokaliseringen. Vi hade troligtvis varit fler om det varit i Europa eller Australien. Det var i alla fall väldigt lärorikt att få segla med andra duktiga seglare. Här hemma är vi få och man har inte så många att titta på och fråga.
Vad är det för folk du möter på tävlingarna?
Det är väldigt blandat, ganska många 49:er seglare som kör eller före detta 49:er seglare, folk som tycker det är kul med teknisk utveckling, det är en båt som utvecklas hela tiden, det händer alltid något nytt.
Är folk hjälpsamma?
Det är en helt fantastisk klass på det sättet, det är ingen OS-klass så konkurrensen är inte lika hög, folk är seriösa på vattnet men på land är det väldigt avslappnat. Jag gillar att segla och är inte så mycket för att mecka men det finns många i fleetet som gillar att greja så jag får en hel del hjälp.
Mersmak?
Absolut, det är alltid skoj att tävla.
Ni är några aktiva Mothseglare i Sverige?
Jag tror vi är runt en 6 kanske 8 stycken utspridda i landet. I Stockholm är det jag och en annan tjej som heter Tinta som kör i Saltsjöbaden på Baggensfjärden. Också finns det ett gäng i Göteborg. Det hade varit riktigt kul att få till en svensk tävling mot slutet av sommaren.
Vad händer framöver?
Jag ska ta vara på de tillfällena som ges här hemma och segla så mycket jag kan. Till sommaren tänkte jag åka på någon tävling i Europa, kanske EM som går i Moritz i augusti.
Moth-klassen är internationell och har en mycket stark gemenskap över nationsgränserna. Det är en konstruktionsklass där båtar och seglingsteknik hela tiden utvecklas. En International Moth kan komma upp i över 20 knop i en vindstyrka på bara 6-7 m/s och den lyfter upp på bärplanen redan vid ca 4 m/s. Hastighet på kryssen ligger ofta mellan 15-18 knop och på undanvind uppåt 25 knop eller mer, man har uppmätt toppfarter runt 30 knop. Emma seglar en Bladerider med totalvikt på ca 38 kg, skrovvikt 14-16 kg. Bladerider dominerade klassen 2007 och 2008 medan toppresultaten under 2009 och 2010 noterats av Mach 2 Boats. Mach 2 Boats dominerade stort under Moth VM i Dubai i mars 2010 och i stort sett samtliga toppseglare hade inför VM valt Mach2.
Text: Dustgirl
Bild: Search Magazine
Svenska Mothförbundet
Svensk återförsäljare
Bladerider
Mach 2 Boats
The International Moth Class Association
PUMA 2010 International Moth Class World Championships
Europamästerskap 2010
Anders D
Nov 18, 2010 @ 10:02
Hur kul som helst! Moth är nog också en klass som passar tjejer. Man måste inte vara stor och stark för att ha chansen utan det är mer teknik.
Bra artikel.
Peter Gustafsson
Nov 18, 2010 @ 10:17
En idé som vi (Blur/Search) hade var prova-på aktiviteter till våren, där man kanske kunde samla Moth, F18, Melges, Farr 30 och annat spännande på samma ställe en dag så att nyfikna kunde prova på.
Det kräver ju inte så mycket, då seglarna/klassförbunden gör jobbet. Mest koordination & marknadsföring?
Emelie Lindström
Nov 23, 2010 @ 14:14
Är ni på gång att dra ihop något sådant på västkusten så hjälper jag gärna till.
Emelie, Sailcoach Västkustens seglarförbund
Stefan A
Nov 18, 2010 @ 10:37
Bra artikel och snygga bilder.
//S//
MA
Nov 18, 2010 @ 10:56
Vad kostar en ny Moth?
Anders Averdal
Nov 18, 2010 @ 11:09
Kika på prislistan: http://www.bladerider.com.au/sales/price_list_request.html
Komplett €12995
MA
Nov 18, 2010 @ 12:05
Det är ju lika mycket, eller billigare som en ny E-jolle (kusinen) kostar!
Pelle P
Nov 18, 2010 @ 16:30
???????????
Ursäkta en “blygruveseglare” som tydligen inte hänger med; menar du att en E-jolle kostar 120000???, drygt…
Anders R
Nov 24, 2010 @ 10:13
Nja, en E-jolle med extra allt landar nog på typ 90? Sedan vet jag inte om den känns som en kusin till Mothen?? =)
PelleL
Nov 24, 2010 @ 10:30
E-jollen är baserad på en Moth-design från tidigt 60-tal….
Anders R
Nov 24, 2010 @ 10:31
Åfasen, då har man lärt sig något idag också! :)
Martin Alexandersson
Nov 18, 2010 @ 11:22
Go Emma!
Anders B
Nov 18, 2010 @ 13:22
Född för tidigt, alldeles uppenbart. Seglade Moth VM (i egen byggd båt) i Bandol utanför Marsielle 1964, samma år E-jollen introducerades. En stor del av startfältet hade E istället för M i seglet. Roche (OS general?) från Gardasjön vann med en sylvass båt med vingar – som Mach 2 utan bärplan. Roligast var att segla i Mistralen. Kom 6:a (75 båtar) i sista racet, innan dess gick båten mest i bitar.
ErikG
Nov 18, 2010 @ 19:32
Nice artikel, kul med lite moth i Sverige.
Jag har varit frälst på konceptet sedan jag träffade Ian Ward 2003. Ian var den förste att skapa en “unifoiler” alltså där bärplanen bara var placerade i centrumlinjen av båten.
Tyvärr har inte ekonomin tillåtit en så dyr leksak…
Att jämföra en Moth med en E-jolle är som att jämföra et JAS plan med en gammal tiger moth… Inget fel på tiger mothen men en gammal kvarleva från en annan tid.