Sko för fördäckaren?
Ytterligare en designstudie, Puma Bowfighter. Den här gången har Björn Bengtsson skissat på en båtsko med fokus på fördäckare. Hade varit kul att höra vad ni gillar för skor och vad som inte funkar…
Detta konceptet, som gjordes under min praktik på Puma, riktar sig till fördäckaren i besättningen. Prioriteten låg på att skydda framfoten från slag och stötar, samt att den högre profilen ger bättre stöd för ankeln.
Ovandelen på framfoten är skyddad av ett stötabsorberande silikonmaterial, som har en mindre öppning vid fotens flexpunkt för att förhindra skyddet att göra skon stel.
Snörningen har flyttats till hälen för att ge plats åt stötskyddet, men även i syfte att minimera risken för att fastna i snörningen.
Sulan är en smula breddad vid de vidaste delarna av fotens utsida för att ge lite bättre stabilitet utan att för den delen göra den klumpig. Den har även en mindre urgröpning i hålfoten med en PVC-skena där det finns en vattenventil både fram och bak. Den skyddar även den känsligaste delen av hålfoten om man skulle behöva klättra på linor eller ta spjärn mot någon kant.
Nästa steg är att göra en sko anpassad för seglarna längre bak i båten.
Dec 20, 2010 @ 16:36
Många bra ideér här (+ übercool design) men en liten reflektion; snörningen bak – kommer inte det att göra ont på hälsenan när man hikar och slår i skrovsidan med foten/hälen?
Dec 20, 2010 @ 17:33
Tack för både komplimang och intressant reflektion. Det är väldigt lärorikt att få input från hardcore entusiaster! Tackar!
Dec 20, 2010 @ 18:39
Finns den i damstorlekar eller är det som med de flesta skor att det bara är tänkt att det är grabbarna som behöver specialprylarna?
Dec 20, 2010 @ 18:48
En annan fråga på det, med snörningen bak känns det som att passformen kommer vara känslig, det jag menar är att det borde vara svårare att anpassa till olika former på foten med så liten del som är flexibel ?
Dec 20, 2010 @ 19:04
En vridstyv sula är bra när man ska ta stöd mot något beslag på ett lutande däck.
Skon ska vara lätt att tvätta (30° i maskin) och torka snabbt.
Gärna lätt att komplettera med en gaiter som ersättning för stövlar under kortare/dagskör.
Tror också att passformen blir svårare med snörning bak. Brukar knyta snörena en extra gång ombord för att jag inte ska fastna eller att de går upp.
Dec 20, 2010 @ 19:13
Tror inte att sulan ska va så vridstyv, jmf klätterskor.
Snörning bak har aldrig mig veterligt fungerat, varför prova det på en sko som måste sitta fast på foten?
Snygg är den. Bra jobbat!
Dec 20, 2010 @ 19:36
Sammanfattar perfekt mina fördäckar-erfarenheter.
Inga vrickade fötter tack (tips: Adidas Torsion).
Snörlås av plastkulekonstruktion, nej tack….hur många har inte fått blåmärken på smalbenen av de som sitter på Gills stövlar när man kravlar på alla fyra i stora vågor och kämpar med spinnarn?
(iofs ingen risk på dessa dojjor)
Dec 21, 2010 @ 22:49
Jag ringde och pratade med Gill om deras idiotiska knopp, perfekt placerad för att ge permanenta blåmärken på smalbenen. Föreslog en kort förflyttning i sidled men det var tvärnobben. En något plattare variant föreslog jag då… men fick svaret ungefär att nej den runda gula kulan är vårt varumärke. Detta var ca -93. Mina blåmärken försvann när jag kom på den briljanta ideen att knoppen åkte i soporna.
Tweets that mention Sko för fördäckaren? | BLUR -- Topsy.com
Dec 20, 2010 @ 19:07
[…] This post was mentioned on Twitter by Peter Gustafsson. Peter Gustafsson said: Sko för fördäckaren? http://goo.gl/fb/WLSKy […]
Dec 20, 2010 @ 19:22
De flesta anpassade skor funkar helt ok idag, dock har jag inte hittat någon sko som det går att tvätta bort ett Gotland Runt ur…:)
Dec 20, 2010 @ 19:30
Snygg sko! Fick fatt i pumas kite shoe som var lite av en besvikelse faktiskt. Tar lång tid att torka, luktade ganska oangenämt efter en regatta.. Svårt med sneakers på fördäck. Tycker faktiskt att Aigles neopren/gummi boots är oslagbart bäst, schysst grip, smidiga, varma trots massa vatten. Torkar hyfsat snabbt och är hållbara.. Annars är dubarrys läderstövlar som regerar.. Varma och snygga.
Dec 20, 2010 @ 19:45
Ser för kalla ut för nästa års ICE cup!!! Annars är skovalet ofta svårt för en fördäckare. På kryssen blir man blöt och kall och på undanvinden vill man ha gott grepp och snabbhet i skorna. Snörningen bak är nog coolare än praktiskt. Va tros om en omgjord klättersko med en hel del neopren i? Vill nog lukta en hel del, men materialet bör klara en fintvätt. Sen blir skon lätt, varm på kryssen och ge bra grepp.
Dec 20, 2010 @ 20:42
Skippa snörningen bak. Det är den del som slits mest och snörningen gör hälkappan känsligare.
Snörning med plastlås, de brukar gå sönder rätt fort.
Det som jag värdesätter med en sko på fördäck är att den sitter stadigt, mao snörning eller annat som gör att jag kan snöra fas den runt foten. Drar man åt med snörning bak så leder det bara till att man hamnar längst fram. Med nageltrång och ett högre slitage på både skor, tår och sockar.
+ för en sko som inte släpper in vattnet så lätt.
Många skor jag har provat blir man blöt om foten för minsta stänk och sen tar det tid för dem att torka.
Så jag har seglarskorna på bryggan och seglar bara i stövlar. Numera Dubarry, då Mustos behövde reklameras varje år.
Dec 21, 2010 @ 09:10
Intresant; det finns definitivt två skolor om täta/otäta skor; för egen del så ser jag ingen poäng med täta skor = det kommer att rinna in vatten och då är det bra om det kan rinna ut!
Dec 21, 2010 @ 18:28
Jag vill ha tät ovandel. Så vattnet har svårare att komma in och lätt att komma ut.
Btw Pelle P, håller du till på fördäck?
Dec 22, 2010 @ 08:48
Inte så ofta nu, men det blev några “golden moments” under Bohusracet!!!
Har dock gjort mina timmar “at the pointy end”…
Med det menar jag inte att karriärer börjar i fören och slutar i brunn, se bara på Cayard!
Dec 20, 2010 @ 21:22
Fördäckstoflor???????
Helbom United!
Snöre bak, mjuk sula passar för mjuka gastar med näsan i hinken……..
Var köper man sådana…?
Dec 20, 2010 @ 23:16
Jag gillar Vibrams fivefingers. Perfekt för lättare klippklättring och teränglöpning, borde vara kanon på ett halt fördäck!
Dec 21, 2010 @ 11:06
Med någon form av resår där snörningen brukar sitta (skyddad av en golfskoflärp? bör vara utbytbar) så kommer passformen inte vara något problem. Snörning bak funkar; jag förstår tvivlen, men jag är övertygad om att de är av akademisk karaktär.
Kul med ett koncept som utmanar!
Dec 21, 2010 @ 18:30
Fråga Mountainhorse hur mycket reklamationer de har haft på sina produkter med öppning bak så förstår ni varför jag är negativt inställd till öppning bak.
Dec 21, 2010 @ 19:42
Foppatofflor… inte bra, men ett par skor som sitter tätt på foten utan att skava. Ingen skärning bak det betalar jag inte en spänn för. Jag tror att bästa rådet till skomakarna är att fundera mer på funktion och mindre på fåniga designideer. Musto, HH och HL har bra skor!
Dec 21, 2010 @ 20:28
Viktigt
– sulans grepp
– sitter kvar på foten
– bra gummikvalitet på sulan
– andas
– inte snören som kan fastna
Är det kallt så åker stövlar på.
Dec 21, 2010 @ 20:33
McKinleys canyoningskor med Vibramsula är de bästa fördäcksdojor jag haft (och jag har haft en hel del). Sitter tajt (snörning fram), klättra, springa, grymt fäste, följsamma, gjorda för att springa genom bäckar så vattnet rinner ur sulan och de torkar snabbt.
Vill jag ha torra strumpor på fördäck kör jag med Aigles Gore-tex stövlar (utan snörning :-) . Eller lämnar strumporna i ruffen…
Dec 21, 2010 @ 20:43
Är dock ingen fördäckare men bästa skon som jag funnit var North NSX som var grymt bra. Väldigt mjuk i gummit = bra grepp även när det var blött.
HH hade en modell tror den hette Hydro,dessa skor hade hål i sulan så vattnet kunde rinna ut, säkert jättebra ibland men i de flesta fall blev man blöt pga av att vatten kom upp underifrån om man gick på blöt brygga( eller om man pissade i uppförsbacke som en besättningsman gjorde :) samt att dom skulle torka snabbt med det var precis tvärsom..
Sebago hade en bra modell som heter Plunge.
Dec 21, 2010 @ 20:56
Jag har haft en sko av märket Slam, inköpta för cirka 4 år sedan gissar jag på. I den var iläggssulan i något material som innehåll någon form av kol har jag för mig. De luktade aldrig någonsin dåligt, vilket mina andra skor brukar göra.
Andra skotillverkade borde kunna ha samma material i sina och vips så kommer det att lukta lite fräschare i skärgården.
Dec 21, 2010 @ 21:23
Ventiler eller avrinning i sulan är en dum idé, även om det är mycket lugnt väder tenderar det att slå upp bogvågor underifrån (speciellt när man sitter längst föröver).
Önskvärda egenskaper hos en fördäcksko:
-Rågummisula för maximerat grepp
-Hälgrepp för att skon inte ska slingra sig runt foten
-Stabil bas för att inte vricka fötterna (ej samma sak som stel sula)
-Hyfsad uppbygnad (händer att man står upp också, kanske, möjligen)
-Sulan får gärna gå upp och skydda tån från isparkning.
-Någon sorts flärp över snörningen ( tänk längdpjäxor)
-Lite högre skaft så att man skyddar fotknölen från slag (samma höjd som basketdojjor)
-Slimmad så att det inte blir moonbootskänsla, bulkiga så kommer linor fastna i “skaften”
-Maskintvättbar
-Maskintvättbar
-Maskintvättbar
det jag inte vill ha:
-Ventiler i sulan
-klumpiga
-Styv sula
– plastdetaljer under sulan som gör dem hala
/Johan Bernardson
Dec 21, 2010 @ 22:36
Tycker att det var en bra sammanfattning!
Dec 22, 2010 @ 01:25
Lite förvånad, ingen annan som kör Sperry Top-Sider? Förr körde jag alltid jolleskor på fördäck, bra grepp och man fick alltid lite extra utrymme då ingen ville vara nära det som luktade… Nu kör jag Sperry’s ‘Ventus Sandal’ med lufthål. Schysst sommarsko för de som är överallt på båten, utanför båten och uppe i masten. Fungerar till allt. Efter att man tagit bort det där konstiga spännet såklart!
Stövlar för de kalla transporterna: Aigle.