Watski 2star Baltic på Spirit
När jag var liten skickade jag efter ritningar på coola Baltic-båtar och satte upp på väggarna i pojkrummet.
Och nu är det alltså dags att segla en på riktigt. Och det är inte vilken gammal häck som helst, utan Erik Lindgrens Baltic 50 Spirit. När hans ordinarie co-skipper fick förhinder fick jag chansen att hoppa in under Watski 2star Baltic i maj.
Vi skall framför allt se till att ha kul. Och se till att köra så hårt det går, så får vi se hur långt det räcker. Med stor symmetrisk spinnaker på oversize-bom så är det kanske inte den optimala shorthandedbåten, men med bra framförhållning och lite flyt så skall det nog gå. Det kanske tillochmed är bra med en udda båt där man slipper hetsas av andra hela tiden… Så får vi hoppas att jag inte gör Erik besviken.
Hur som helst skall det bli jättekul.
Spirit – från galen idé till fantastisk crusingbåt
Spirit föddes ur en idé att kunna kombinera seglingskänslan i en VO60 med komforten i en traditionell crusingbåt. Tankarna på att bygga en riktigt inspirerande crusingbåt tog form under en segling från Stockholm till St Lucia hösten 2001 i en Baltic 47:a då vi alltför ofta yttrade ”tänk om vi hade haft en VO60 nu…”.
Efter en gedigen research föll valet på att låta Baltic Yachts bygga vår nya crusingbåt och utgå från deras 50-fotare som ritats av Bill Tripp under mitten av 90-talet. Baltic bygger ”custom” och ”semi-custom”. Den senare som var aktuellt i vårt fall innebär att man utgår från en befintlig skrov- och däcksform men sedan är fri att påverka att från byggnadsmaterial till köl, roder, rigg och inredning.
Spirit är byggd i handupplagd kolfiber och epoxy med Corecell som distansmaterial. Hon är fullt inredd enligt traditionell österbottnisk standard (läs, Swan och Baltic) men större delen av inredningen är gjord i laminat med kolfiber och ett tunt lager teakfaner utanpå.
Spirit började byggas hösten 2002 och i slutet av maj 2003 seglade ett glatt gäng iväg från Jacobstad in en mycket livlig och inspirerande båt som blev precis som bra som vi önskat oss. Sedan dess har vi seglat ett par Gotland Runt, Östersjömaran, ARC och inte minst Antigua Sailing Week.
Innan vi avseglade mot Västindien var Spirit uppe hos Baltic för att få den, från början, mycket höga masten kortad något och för att göra en hel del mindre kompletteringar som skulle göra henne mer lämplig för långsegling i varma vatten.
Jag, min familj och goda vänner har sedan den där dagen i maj 2003 bott ombord långa perioder och när Spirit kom tillbaka till Stockholm våren 2010 hade vi seglat henne nästan 20.000 NM.
Jan 13, 2011 @ 20:05
Välkommen till ostkusten, Peter!
KIW
Jan 13, 2011 @ 20:08
Låter jättekul! Spirit är ett jättesnyggt bygge som har snyggt glid i vattnet också.
Jan 13, 2011 @ 20:31
Ursäkta en numera verkligen fd kappseglare. Slutde med stora båtar på Scampi tiden!
Sedan lite C55 bara.
Vad skulle, mellan tummen och pekfingret, LYS, ja, jag vet :), vara på en så häftig, riktigt imponerande maskin?
Doc
Jan 13, 2011 @ 20:35
Förra året hade man 1.52
http://www.ssf.se/tk/SRS/matbrev_detalj.asp?XD=2077
Jan 14, 2011 @ 12:23
Tack Peter!
1.52 för mig helt otroligt.
Min gamla Express hade först 1.09 sedan gick den först till 1.10 och nu är väl det 1.11….
1.52 ser nästan magiskt ut för en 50 fotare!
Kanske ändå högre i år ?
Doc
Jan 14, 2011 @ 12:42
Expressen har 1.12 sedan ett par år tillbaka.
Jan 14, 2011 @ 15:15
Bara att konstatera att man inte var någon större kappseglare, när man inte spikade onsdagsseglingarna på 80-talet, med en ‘Lys dödare’ på 1.09 :-)
Doc
Jan 13, 2011 @ 22:17
Inte alls avis;-)
Lycka till!
Jan 13, 2011 @ 22:24
E 6,95…, lite dra i!!!
Jan 14, 2011 @ 00:04
Jag förstår inte vad du menar när du säger att Spirit inte är någon optimal short-hand båt. Hon är ju rena jollen! ;-)
Jan 14, 2011 @ 07:43
Ja, allting är ju relativt :-)
Jan 14, 2011 @ 08:23
Ska ni köra med rullförsegel?
Jan 14, 2011 @ 08:32
Segelgarderob är inte spikad. Just nu är huvudalternativet en #1 med horisontella lattor som alltså inte går att rulla…
Målsättningen är att kunna segla snabbt i ett brett register utan att behöva byta för mycket. Med en sjysst #1 och lite aktivt revande skall man kunna klara 0-24 knop. Så chansen att det blir försegelbyte borde vara ganska liten.
Detta upplägg har funkat bra både på Novan och J/109. Visst finns det områden där man inte är supersnabb… men oftast förlorar man sådana här race på misstag och trötthet. Som alltid blir det en kompromiss…
Jan 14, 2011 @ 08:26
Riktig snygg båt IRL så grattis! Jag brukar passera den när jag själv ska ut. Det är en av de få större moderna båtar som jag tycker är riktig snygg. Den är ‘beyond sweet’….
/Allan W
Jan 14, 2011 @ 08:58
Kul Peter! Välkommen över till ett mycket trevligt race.
Jan 14, 2011 @ 10:08
Pa Refanut hade vi diskusioner om man skall ha strumpa aller inte. i 14 M/S ar det tungt utan, men en strumpa kan ocksa strula och skapa problem (det kanske ar for att vi har en klassisk strumpa…….)
Summering; jag foredrar utan strumpa, bara hugg i och dra,
PAIN IS GOOD. (PS; du far kvotera mig pa dom orden pa sista strackan)
Forutom det anser jag att (Rom skall rivas) Spirit ar en av dom finaste batarna vi har i Sverige och det skall bli kul att se er pa linjen. Erik ar ju skeppare sa Peter det lamnar dig pa samma niva som mig sjalv… DVS …. BN
Sa, du kan nu kopa ett gym kort om du inte redan har ett.
MVH,
G
Jan 14, 2011 @ 10:19
Ja, vi lutar också åt att skippa strumporna.
Och numera är det inget problem med motivationen på gymet. Bara att visualisera en kevlarfock som kommer ner på fördäck eller en spinnaker som skall trimmas i 14 timmar :-)
Jan 14, 2011 @ 19:28
Som Gutte säger så lutar vi åt att skippa strumpan helt i år. Det gäller bara att bita ihop och rulla ut genuan, ta ner, gippa och sätta igen om det blåser. Det är en svår läxa när man är van vid manövrer med full besättning, men vi lärde oss snabbt att man inte skall vara för kaxig när man bara är två ombord :-)
Gutte … sluta slappa vid datorn och stick tillbaka till gymet. Själv skall jag nog ta mig en till romtoddy innan lunch. :-P
Jan 14, 2011 @ 20:04
Du kan starta en roddmaskinscup här på Blur?
De officiella Concept2-tävlingarna brukar oftast vara på 2 km men för en shorthandedseglare kanske man ska välja mer uthållighet = 5 km! Den distansen finns som standardval i maskinen och ranking hittar man här:
http://www.concept2.com/sranking03/rankings.asp
Årsbästa för säsongen (maj 2010- april 2011) innehas av 58-åriga Debbie Martin med 15:00:00. Måste prova själv i nästa vecka…
Jan 14, 2011 @ 10:12
Min favvo!
Så många härliga, fina, bra och roliga seglingar vi haft med Spirit. Jag är såååå glad att hon är tebaks, men saknar oxå västindien såklart :)
Lycka till!
Jan 14, 2011 @ 10:28
Wow…
Jan 14, 2011 @ 10:40
Ja, det är ju skönt att slippa en massa andra båtar som stökar runt omkring. Fäll ut det där sittbrunnstältet också, så slipper ni se dom ni seglar förbi.
Jan 14, 2011 @ 11:03
En riktigt läcker båt, ska bli kul att se Er på startlinjen.
High Five bjuder på “sportdryck” efter målgång.
Jan 14, 2011 @ 15:02
Fler salta pojkar i grodvattnet är alltid välkommet! ;-)
Jan 14, 2011 @ 20:27
Risk finns att du aldrig vill hoppa i din 109 igen eller framtida 111. Men det är smällar man får ta…
Jan 14, 2011 @ 20:56
Men det finns ju en lite mindre båt med liknande koncept för dig Peter ;)
May 6, 2011 @ 17:22
Nu har vi fått ett SRS-tal…
1.55
:-o
Shorthandedträning med Spirit | BLUR
May 12, 2011 @ 10:56
[…] on this topic. Jag skall ju segla Watski 2star Baltic tillsammans med Erik Lindgren på hans Baltic 50 Spirit, en av Sveriges sweetaste båtar. Eftersom jag aldrig seglat båten (eller med Erik) tidigare, så […]
Watski 2star Baltic 2011 | BLUR
May 29, 2011 @ 23:11
[…] som både seglare och människa. För ett år sedan så träffade jag Erik Lindgren som äger Baltic 50 Spirit. Båten hade varit med på bloggen som en av Sveriges sweetaste båtar och jag och Erik hade pratat […]