Skip to content

29 Comments

  1. KIW
    Jan 13, 2011 @ 20:05

    Välkommen till ostkusten, Peter!

    KIW

    Reply

  2. Erik Barkefors
    Jan 13, 2011 @ 20:08

    Låter jättekul! Spirit är ett jättesnyggt bygge som har snyggt glid i vattnet också.

    Reply

  3. Doc
    Jan 13, 2011 @ 20:31

    Ursäkta en numera verkligen fd kappseglare. Slutde med stora båtar på Scampi tiden!
    Sedan lite C55 bara.
    Vad skulle, mellan tummen och pekfingret, LYS, ja, jag vet :), vara på en så häftig, riktigt imponerande maskin?

    Doc

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Jan 13, 2011 @ 20:35

      Reply

      • Doc
        Jan 14, 2011 @ 12:23

        Tack Peter!
        1.52 för mig helt otroligt.
        Min gamla Express hade först 1.09 sedan gick den först till 1.10 och nu är väl det 1.11….
        1.52 ser nästan magiskt ut för en 50 fotare!
        Kanske ändå högre i år ?
        Doc

        Reply

        • Niklas/Tangosailing
          Jan 14, 2011 @ 12:42

          Expressen har 1.12 sedan ett par år tillbaka.

          Reply

          • Doc
            Jan 14, 2011 @ 15:15

            Bara att konstatera att man inte var någon större kappseglare, när man inte spikade onsdagsseglingarna på 80-talet, med en ‘Lys dödare’ på 1.09 :-)
            Doc

  4. f424
    Jan 13, 2011 @ 22:17

    Inte alls avis;-)
    Lycka till!

    Reply

  5. Pelle P
    Jan 13, 2011 @ 22:24

    E 6,95…, lite dra i!!!

    Reply

  6. Fredrik Wallenberg
    Jan 14, 2011 @ 00:04

    Jag förstår inte vad du menar när du säger att Spirit inte är någon optimal short-hand båt. Hon är ju rena jollen! ;-)

    Reply

  7. Team Styrbord
    Jan 14, 2011 @ 08:23

    Ska ni köra med rullförsegel?

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Jan 14, 2011 @ 08:32

      Segelgarderob är inte spikad. Just nu är huvudalternativet en #1 med horisontella lattor som alltså inte går att rulla…

      Målsättningen är att kunna segla snabbt i ett brett register utan att behöva byta för mycket. Med en sjysst #1 och lite aktivt revande skall man kunna klara 0-24 knop. Så chansen att det blir försegelbyte borde vara ganska liten.

      Detta upplägg har funkat bra både på Novan och J/109. Visst finns det områden där man inte är supersnabb… men oftast förlorar man sådana här race på misstag och trötthet. Som alltid blir det en kompromiss…

      Reply

  8. Allan W
    Jan 14, 2011 @ 08:26

    Riktig snygg båt IRL så grattis! Jag brukar passera den när jag själv ska ut. Det är en av de få större moderna båtar som jag tycker är riktig snygg. Den är ‘beyond sweet’….
    /Allan W

    Reply

  9. Jonas Claesson
    Jan 14, 2011 @ 08:58

    Kul Peter! Välkommen över till ett mycket trevligt race.

    Reply

  10. Gustaf Dyrssen
    Jan 14, 2011 @ 10:08

    Pa Refanut hade vi diskusioner om man skall ha strumpa aller inte. i 14 M/S ar det tungt utan, men en strumpa kan ocksa strula och skapa problem (det kanske ar for att vi har en klassisk strumpa…….)
    Summering; jag foredrar utan strumpa, bara hugg i och dra,
    PAIN IS GOOD. (PS; du far kvotera mig pa dom orden pa sista strackan)

    Forutom det anser jag att (Rom skall rivas) Spirit ar en av dom finaste batarna vi har i Sverige och det skall bli kul att se er pa linjen. Erik ar ju skeppare sa Peter det lamnar dig pa samma niva som mig sjalv… DVS …. BN

    Sa, du kan nu kopa ett gym kort om du inte redan har ett.

    MVH,
    G

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Jan 14, 2011 @ 10:19

      Ja, vi lutar också åt att skippa strumporna.

      Och numera är det inget problem med motivationen på gymet. Bara att visualisera en kevlarfock som kommer ner på fördäck eller en spinnaker som skall trimmas i 14 timmar :-)

      Reply

      • Fredrik Wallenberg
        Jan 14, 2011 @ 19:28

        Som Gutte säger så lutar vi åt att skippa strumpan helt i år. Det gäller bara att bita ihop och rulla ut genuan, ta ner, gippa och sätta igen om det blåser. Det är en svår läxa när man är van vid manövrer med full besättning, men vi lärde oss snabbt att man inte skall vara för kaxig när man bara är två ombord :-)

        Gutte … sluta slappa vid datorn och stick tillbaka till gymet. Själv skall jag nog ta mig en till romtoddy innan lunch. :-P

        Reply

      • Erik Barkefors
        Jan 14, 2011 @ 20:04

        Du kan starta en roddmaskinscup här på Blur?

        De officiella Concept2-tävlingarna brukar oftast vara på 2 km men för en shorthandedseglare kanske man ska välja mer uthållighet = 5 km! Den distansen finns som standardval i maskinen och ranking hittar man här:
        http://www.concept2.com/sranking03/rankings.asp

        Årsbästa för säsongen (maj 2010- april 2011) innehas av 58-åriga Debbie Martin med 15:00:00. Måste prova själv i nästa vecka…

        Reply

  11. Anna
    Jan 14, 2011 @ 10:12

    Min favvo!
    Så många härliga, fina, bra och roliga seglingar vi haft med Spirit. Jag är såååå glad att hon är tebaks, men saknar oxå västindien såklart :)
    Lycka till!

    Reply

  12. Claes Redin
    Jan 14, 2011 @ 10:28

    Wow…

    Reply

  13. Stig
    Jan 14, 2011 @ 10:40

    Ja, det är ju skönt att slippa en massa andra båtar som stökar runt omkring. Fäll ut det där sittbrunnstältet också, så slipper ni se dom ni seglar förbi.

    Reply

  14. Göran
    Jan 14, 2011 @ 11:03

    En riktigt läcker båt, ska bli kul att se Er på startlinjen.
    High Five bjuder på “sportdryck” efter målgång.

    Reply

  15. Mats V
    Jan 14, 2011 @ 15:02

    Fler salta pojkar i grodvattnet är alltid välkommet! ;-)

    Reply

  16. Per
    Jan 14, 2011 @ 20:27

    Risk finns att du aldrig vill hoppa i din 109 igen eller framtida 111. Men det är smällar man får ta…

    Reply

    • Rob
      Jan 14, 2011 @ 20:56

      Men det finns ju en lite mindre båt med liknande koncept för dig Peter ;)

      Reply

  17. Peter Gustafsson
    May 6, 2011 @ 17:22

    Nu har vi fått ett SRS-tal…

    1.55

    :-o

    Reply

  18. Shorthandedträning med Spirit | BLUR
    May 12, 2011 @ 10:56

    […] on this topic. Jag skall ju segla Watski 2star Baltic tillsammans med Erik Lindgren på hans Baltic 50 Spirit, en av Sveriges sweetaste båtar. Eftersom jag aldrig seglat båten (eller med Erik) tidigare, så […]

    Reply

  19. Watski 2star Baltic 2011 | BLUR
    May 29, 2011 @ 23:11

    […] som både seglare och människa. För ett år sedan så träffade jag Erik Lindgren som äger Baltic 50 Spirit. Båten hade varit med på bloggen som en av Sveriges sweetaste båtar och jag och Erik hade pratat […]

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.