Neppare + Kite = ?

Ja, vad kan det heta?
Peter Gustafsson Fun & Games🤡 neptunkryssare, oops, spinnaker 14

Ja, vad kan det heta?
Vilken smäll var värst? Två F50 i full fart styrbord/babord eller en broachande IMOCA i full fart från lä?
Inte så kul. Det är ju sånt här man är orolig för när man är långt från land. Frågan är om man hade kunnat undvika detta genom att droppa rodret och sedan täta på nåt sätt? Det är nog helt omöjligt att få styr på en hjärtstock som löper amok. Visa detta inlägg på Instagram […]
Efter tuffa race i både Bohuslän och runt Gotland så borde det lugna ner sig då det blir matchracingsäsong? Dels är det ju Match Cup i Marstrand och så seglas det VM för damer i Middelfart. I den senare regattan har man valt en båt som säkerställer bra bilder och uppmärksamhet. Tidigare i veckan såg […]
This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.
Jan 17, 2011 @ 23:57
Oops var ordet, kan det heta Neppare+Kite kanske… å då skulle det väl bli Nite
:-)
Jan 18, 2011 @ 00:01
Sorry. Långsmalt och ganska snyggt. Whatever :-)
Nite Mare kanske?
Fixat nu!
Jan 18, 2011 @ 00:11
Härligt, såg en liknande bild på en NF från Ornö Runt tror jag det var för ett tag sedan å då var det den gamle räven och Nepparoraklet Virving som körde kite med sin NF. Kanske något att träna på i lätt vind – mer tryck och renare vind längre föröver och högre upp…..
Jan 18, 2011 @ 00:15
Neptunkryssare SWE 265, Borta med vinden, Nils Virving/Björn Ribbhagen
Jan 21, 2011 @ 05:35
Det kunde jag gett mig på. Typiskt Virving och Ribbhagen. Seglade ett 24-timmars på Björns NF tidigt i min kappseglingskarriär (på “storbåt”) och hade sedan med en av hans gastar på Linjetten under många år. Dock kunde jag aldrig få med Björn, han tyckte alltid att Gotland Runt var för långt.
Jan 18, 2011 @ 06:10
Ne men det är ju en drake………….
Jan 18, 2011 @ 13:28
perfekt vid målgång.
om man nu brukar köra sådär så borde man få gå i mål och tjäna ngr sek.
Jan 19, 2011 @ 17:22
Ur kappseglingsreglerna 2009-2012, sidan 14 (Definitioner):
Gå i mål
En båt går i mål då någon del av dess skrov, besättning eller utrustning i
normalt läge skär mållinjen i riktning från det sista märket antingen första
gången eller sedan den har tagit ett straff enligt regel 44.2, eller sedan den
enligt regel 28.1 har rättat ett fel som den har gjort vid mållinjen
Det betyder att målgång i det här läget räknas då förstäven skär linjen.
Paul Elvström tog upp just detta i sin bok “Segla för att vinna” redan 1969
Jan 18, 2011 @ 13:45
Var det inte nån som gjorde det nån gång på Swedish Match i Marstrand?
Jan 21, 2011 @ 18:58
Man kanske inte behöver överdriva. Faktum är att det är effektivt att bara släppa typ några decimeter på fallet. Vid entyps segling har vi ialla fall tyckt att vi går lite fortare. Och tillåtet ska det tydligen vara nu för tiden…
Jan 21, 2011 @ 19:36
Visst, att släcka litet på spinnfallet i hårdvind är en effektiv metod att minska pendlingen. Då blir frågan vad man skall betrakta som “normalt läge”. Är det OK att slacka en meter? Vad med fem? På bilden ovan tycks det vara en åtta meter slack. åtminstone. Måste spinnbommen alls vara satt?
Det skulle säkert kunna bli en intressant protestförhandling om någon provade att ta reda på var gränsen egentligen går.
Jan 21, 2011 @ 23:49
Det är väl tillåtet att slacka hur mycket man vill på fallet, men målgång räknas när utrustning i normalt läge skär mållinjen. Det torde betyda en spinnaker där man inte har lättat på fallet? Har man lättat på fallet tittar väl målfartyget på stäven istället?
Jan 22, 2011 @ 14:17
Jaha, det var ju enkelt, satt just o läste ny SRS reglementet…
“C.4.4 SPINNAKER
a) ANVÄNDNING
En spinnaker:
i) ska vara halsad till spinnakerbom utom vid sättning, gipp eller nedtagning.”
Så ni som funderar på att prova detta i sommar…. glöm inte bommen =)
Feb 4, 2011 @ 22:33
virving seglar Drake