Skip to content

14 Comments

  1. Hans B J
    Jan 17, 2011 @ 23:57

    Oops var ordet, kan det heta Neppare+Kite kanske… Ă„ dĂ„ skulle det vĂ€l bli Nite
    :-)

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Jan 18, 2011 @ 00:01

      Sorry. LĂ„ngsmalt och ganska snyggt. Whatever :-)

      Nite Mare kanske?

      Fixat nu!

      Reply

      • Hans B J
        Jan 18, 2011 @ 00:11

        HĂ€rligt, sĂ„g en liknande bild pĂ„ en NF frĂ„n Ornö Runt tror jag det var för ett tag sedan Ă„ dĂ„ var det den gamle rĂ€ven och Nepparoraklet Virving som körde kite med sin NF. Kanske nĂ„got att trĂ€na pĂ„ i lĂ€tt vind – mer tryck och renare vind lĂ€ngre föröver och högre upp…..

        Reply

      • Peter Gustafsson
        Jan 18, 2011 @ 00:15

        Neptunkryssare SWE 265, Borta med vinden, Nils Virving/Björn Ribbhagen

        Reply

        • Fredrik Wallenberg
          Jan 21, 2011 @ 05:35

          Det kunde jag gett mig pĂ„. Typiskt Virving och Ribbhagen. Seglade ett 24-timmars pĂ„ Björns NF tidigt i min kappseglingskarriĂ€r (pĂ„ “storbĂ„t”) och hade sedan med en av hans gastar pĂ„ Linjetten under mĂ„nga Ă„r. Dock kunde jag aldrig fĂ„ med Björn, han tyckte alltid att Gotland Runt var för lĂ„ngt.

          Reply

  2. Gustaf Dyrssen
    Jan 18, 2011 @ 06:10

    Ne men det Ă€r ju en drake………….

    Reply

  3. LA
    Jan 18, 2011 @ 13:28

    perfekt vid mÄlgÄng.
    om man nu brukar köra sÄdÀr sÄ borde man fÄ gÄ i mÄl och tjÀna ngr sek.

    Reply

    • ClaesE
      Jan 19, 2011 @ 17:22

      Ur kappseglingsreglerna 2009-2012, sidan 14 (Definitioner):


      GÄ i mÄl
      En bÄt gÄr i mÄl dÄ nÄgon del av dess skrov, besÀttning eller utrustning i
      normalt lÀge
      skÀr mÄllinjen i riktning frÄn det sista mÀrket antingen första
      gÄngen eller sedan den har tagit ett straff enligt regel 44.2, eller sedan den
      enligt regel 28.1 har rÀttat ett fel som den har gjort vid mÄllinjen

      Det betyder att mÄlgÄng i det hÀr lÀget rÀknas dÄ förstÀven skÀr linjen.

      Paul Elvström tog upp just detta i sin bok “Segla för att vinna” redan 1969

      Reply

  4. Robban
    Jan 18, 2011 @ 13:45

    Var det inte nÄn som gjorde det nÄn gÄng pÄ Swedish Match i Marstrand?

    Reply

  5. PS
    Jan 21, 2011 @ 18:58

    Man kanske inte behöver överdriva. Faktum Ă€r att det Ă€r effektivt att bara slĂ€ppa typ nĂ„gra decimeter pĂ„ fallet. Vid entyps segling har vi ialla fall tyckt att vi gĂ„r lite fortare. Och tillĂ„tet ska det tydligen vara nu för tiden…

    Reply

    • ClaesE
      Jan 21, 2011 @ 19:36

      Visst, att slĂ€cka litet pĂ„ spinnfallet i hĂ„rdvind Ă€r en effektiv metod att minska pendlingen. DĂ„ blir frĂ„gan vad man skall betrakta som “normalt lĂ€ge”. Är det OK att slacka en meter? Vad med fem? PĂ„ bilden ovan tycks det vara en Ă„tta meter slack. Ă„tminstone. MĂ„ste spinnbommen alls vara satt?

      Det skulle sÀkert kunna bli en intressant protestförhandling om nÄgon provade att ta reda pÄ var grÀnsen egentligen gÄr.

      Reply

      • Patrick L
        Jan 21, 2011 @ 23:49

        Det Àr vÀl tillÄtet att slacka hur mycket man vill pÄ fallet, men mÄlgÄng rÀknas nÀr utrustning i normalt lÀge skÀr mÄllinjen. Det torde betyda en spinnaker dÀr man inte har lÀttat pÄ fallet? Har man lÀttat pÄ fallet tittar vÀl mÄlfartyget pÄ stÀven istÀllet?

        Reply

  6. Jonas C
    Jan 22, 2011 @ 14:17

    Jaha, det var ju enkelt, satt just o lĂ€ste ny SRS reglementet…
    “C.4.4 SPINNAKER
    a) ANVÄNDNING
    En spinnaker:
    i) ska vara halsad till spinnakerbom utom vid sĂ€ttning, gipp eller nedtagning.”

    SĂ„ ni som funderar pĂ„ att prova detta i sommar…. glöm inte bommen =)

    Reply

  7. nils virving
    Feb 4, 2011 @ 22:33

    virving seglar Drake

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.