Skip to content

40 Comments

  1. Sam V
    Jan 18, 2011 @ 04:43

    Kul! Ännu roligare att Pelle P (originalet, ursäkta Pedersen) är med. Båten verkar finfin, återstår att se om sittbrunnen blir lyckad. Shorthandoptimerad, visst, men mycket utrymme och yta som verkar outnyttjad.

    Reply

    • Pelle P
      Jan 18, 2011 @ 15:53

      Ingen fara Sam, orginalet är orginalet!! Så enkelt är det och jag har aldrig försökt mig på båtdesign!!

      Reply

  2. large
    Jan 18, 2011 @ 05:43

    Ser fin ut, hoppas att prislappen och vikten stämmer. Det där är en fin båt.

    Reply

  3. F424
    Jan 18, 2011 @ 08:22

    2012:
    In the red corner, Team BLUR/J111.
    In the blue corner, Team BlueS/Maxi11.

    Can’t wait:-)

    Reply

  4. Clifford
    Jan 18, 2011 @ 08:51

    Kul! Hoppas det blir bra nu.

    Reply

  5. schvidja
    Jan 18, 2011 @ 09:01

    Riktigt bra hemsida Maxi 11 har med fina bilder och många länkar :)

    Reply

    • Nobbe
      Jan 18, 2011 @ 10:14

      Det var ett skämt va!!? ;-)

      Reply

      • schvidja
        Jan 18, 2011 @ 10:41

        joop, inte båten hoppas jag men hemsidan.

        Reply

  6. Pelle P
    Jan 18, 2011 @ 09:09

    Det var som F-N!!! Va cooooooolt att Maxi/Najad låter Maxi-linjen ta denna riktningen.

    Reply

  7. swe
    Jan 18, 2011 @ 10:38

    Riktigt fin båt!!!!

    Reply

  8. Per
    Jan 18, 2011 @ 11:05

    Tja, själv gillar jag lite smalare båtar t ex J125. Trevlig sittbrunn i dåligt väder?

    Reply

  9. Andreas i HP1030
    Jan 18, 2011 @ 12:51

    Först
    Grattis Maxi/Najad till att våga göra något som sticker ut.

    Symbolik är viktigt, jag ser inte kopplingen på hemsidan när man presenterar MAXI11 som shorthanded alternativ med en ratt i kolfiber. JAg har haft både ratt o rorkult o ser inte ratten som kopplingen till att en båt är shorthand konfigurerad…
    Det tyckte jag var lite genomgående för hemsidan…

    Vad är det för fördel att rita den med vattenlinje där fören ligger lågt? Speciell anledning? innebär det inte att den kommer ligga lägre även vid slör?

    Men himla kul båt!

    Reply

    • Pelle P
      Jan 18, 2011 @ 13:02

      säker på att det är vattenlinjen??

      Reply

  10. Robban
    Jan 18, 2011 @ 13:19

    Jättefin båt, men har man inte slarvat bort väl mkt. innerutrymme när sittbrunnen ser ut som den gör? Den där lilla tarmen bakom nedgångsluckan är väl ganska onödig. (samma som Mum 36:an hade en gång i tiden)

    Reply

  11. sillstryparn
    Jan 18, 2011 @ 13:50

    Riktigt rå!
    Nån som har ett par miljoner att ge bort?

    Reply

  12. Hannu
    Jan 18, 2011 @ 14:14

    Yes, snacka om att få “ha” begär…..Najadgruppen med den nya konstellationen ägare/ledning/kapital borde rimligvis kunna driva projektet ASAP :-)

    Reply

  13. Dan Turesson
    Jan 18, 2011 @ 14:16

    Spännande båt, kul med en revival för “maxihuven” från 77-an.

    Reply

  14. Fabian
    Jan 18, 2011 @ 15:20

    Riktigt kul!

    Reply

  15. Don Quijote
    Jan 18, 2011 @ 17:31

    Lånar vissa drag från HP1030

    Reply

    • Niklas
      Jan 18, 2011 @ 18:36

      Lånar vissa drag från typ 20.000 andra nyritade båtar ;-). Skönt dock att rattrenden börjar släppa nu.

      Reply

  16. Patrik
    Jan 18, 2011 @ 18:39

    Skitfräck !
    Hoppas vikten stämmer då blir det en riktigt skoj båt.
    Roligt också att de insett det korkade i att konkurrera med sig själv.

    Reply

    • Hannu
      Jan 18, 2011 @ 20:28

      Behövdes nästan en konkurs, sparkad ledning/ägare och ett nytt gäng vid rodret :-)

      Reply

  17. Expressen
    Jan 19, 2011 @ 09:40

    Modigt! En båt som denna är ju väldigt nischad och få vågar tyvärr lägga pengarna som krävs på en så rejsig båt. Det brukar vara tryggare att beställa en båt som ligger närmare mittfåran med tanke på hustru och andrahandsvärde. Men snacket på nätforumen kommer dock att bli stort och båten blir garanterat en imagehöjare för Maxi som nog behöver det.

    Reply

  18. Jack Sparrow
    Jan 19, 2011 @ 23:23

    Don Quijote, lånat vissa drag av en spansk roman?

    Reply

  19. Claes
    Jan 20, 2011 @ 10:59

    Helt rätt tänkt Pelle P!
    Ingen svängköl, ett roder, rorkult istället för ratt, storskotet på bomnocken istället för på rufftaket. Så rätt, så bra.
    Vem kan klaga på rorkult; billigare, bättre plats, färre saker som kan gå sönder, dessutom kan man sitta så långt fram att man ser förseglet! Man når dessutom alla winschar. Gott.
    Innerutrymmet kommer nog att bli klurigt utnyttnat om vi känner Peller rätt. Få är väl de som sitter inne och seglar!

    Reply

  20. Peter Gustafsson
    Jan 20, 2011 @ 11:03

    Frågan är om det är Pelle P som designat?

    Reply

    • Pelle P
      Jan 20, 2011 @ 11:25

      J/V??

      Reply

    • Anders R
      Jan 20, 2011 @ 11:26

      Gissar att han stått för detaljer. Ta reda på vem som gjort linjerna, jag är nyfiken!

      Reply

  21. Peter Gustafsson
    Jan 20, 2011 @ 14:07

    http://www.boats.com/blog/2011/01/maxi-11-concept-sports-boat-needs-your-input/

    John Burnham:
    Maxi 11: Concept Sports Boat, Needs Your Input

    This boat is designed to cruise, in every sense of the word.

    It didn’t take long to find out the true DNA of the new management team at Najad and Maxi Yachts. When Louay Habib wrote about them a few months ago (”Najad, Maxi: New Hands on the Helm“) he pointed out the America’s Cup and other sailboat-racing experience of CEO Mikael Gustavsson and members of the advisory board, and we wondered if Najad models would become higher performance.

    That may still happen but Gustavsson and his crew are cutting right to the chase, breathing high-speed life into the Maxi brand, a decades-old racing brand originally established by champion sailor and designer Pelle Pettersson. We just received these sketches of the new Maxi 11, a 37-foot sportsboat with double rudders, T-bulb keel and bowsprit for assymmetrical spinnakers.

    To give you a sense of the attitude in play, here’s the opening line from http://www.maxi11.com — “You are a demanding bugger, at least when it comes to sailing. You enjoy the speed, and to fly on the downwind at double digit pace. Most of all, you get pleasure from passing the other yachts, being first to reach your destination. But once you’re there, waiting for the others, you want to lead a life in comfort.”

    That explains the sketches, pretty well: The cockpit is open for the business of the racecourse, but there are seats, too, and a couple of these sketches show a slick little dodger and comfy-looking cushions that could tolerate a long Swedish evening when the sun barely sets. Plus, standing headroom is in the design, and I’m told the interior will provide its crew with much more comfort than they might normally expect on this type of boat.

    Well, these are concept sketches only at this point, but the plan is to move quickly toward a real boat. According to Magnus Ridderstad, marketing and sales director for Maxi, on the 24th of January, as the Dusseldorf Boat Show is getting underway, there will be an official press launch. After that the website’s “Design” section will be open, and you’ll be invited to vote on different details, such as wheel or tiller, fixed or retracting sprit. Magnus says that the boat will be set up for easy use in doublehanded racing, so apparently a good deal of thought has gone into the details already. When will we see this boat in the water? Serious design work will be wrapped up in early spring and, with luck, Magnus will have a prototype to sail by August. Target price is 200,000 Euros. Stay tuned!

    Reply

  22. Doc
    Jan 20, 2011 @ 14:50

    Mest imponerad är jag av Stefan Blom som tog det direkt första gången bilderna visades ‘thewrooooooom’ :

    “Fönstrena liknar PelleP design som på Maxi 1300 (eller vilken modell det nu är) där också Jacob Vierö var inblandad har jag för mej.”
    Imponerande!

    Men Oyster/Najad/Maxi……

    Reply

  23. Expressen
    Jan 20, 2011 @ 15:44

    Vrooom kommer från en gammal Volvo reklam. Volvo V70 R – R som i Vrooom, täckte stan för ett antal år sedan. Ingen slump med Göteborgskopplingen?

    Reply

  24. Erik Barkefors
    Jan 20, 2011 @ 16:55

    Nu har det kommit dit dubbla roder. Är det snabbt svar på kundrespons?

    Reply

    • Sam V
      Jan 20, 2011 @ 17:52

      Då kanske de kunde ta med alternativet sänkköl också?

      Reply

    • Peter Gustafsson
      Jan 20, 2011 @ 17:54

      Ryktet säger att det finns ett antal olka skisser, och att man skall försöka få seglarnas input på ett antal saker.

      Well, these are concept sketches only at this point, but the plan is to move quickly toward a real boat… After that the website’s “Design” section will be open, and you’ll be invited to vote on different details, such as wheel or tiller, fixed or retracting sprit.

      Kul om man verkligen vågar driva en del av designarbetet inför öppen ridå. Men så kallad “crowd sourcing” är ju det senaste, så varför inte…

      Personligen tror jag mer på en båt med smalare vattenlinje och ett roder. Jag tror att det passar våra förhållanden bättre. Alltså mer Summit 35 eller J/111 än Elan 350 eller Open-tänk. But that’s just me.

      Reply

      • Sam V
        Jan 20, 2011 @ 18:02

        Det tror jag också. Vi bor ju inte vid Biscaya utan seglar mest i skärgård. Just därför kan sänkköl vara en bra lösning om man ska kunna semestersegla. Man måste inte ha dubbla roder för det.

        Reply

        • Erik Barkefors
          Jan 20, 2011 @ 18:18

          J/95 och J/108 har dubbla roder och fällköl för att kunna trepunktslanda i tidvattenområden. Kanske inte så aktuellt här men inte kul med ett roder som går 1,2 meter om kölen går 0,8 m…

          Reply

          • Sam V
            Jan 20, 2011 @ 20:25

            Jo, egenskaper som inte behövs i vår vatten heller. De flesta roder är grudare än kölen. Att ha en köl man kan dra upp till roderdjup ökar tillgängligheten i skärgården. Sänkvariant, inte fäll alltså (likn M34).

      • Niclas
        Jan 25, 2011 @ 21:39

        Finns det någon med lite koll på båtdesign som kan sammanfatta pros/cons med enkel- respektive dubbelroder på den här sortens båt?

        Dubbelroder ger mer kontroll vid snabb undanvind, men straffar sig kanske på kryssen…? Vad mer?

        Reply

  25. Peter Gustafsson
    Apr 11, 2012 @ 12:24

    Facebookgruppen har bytt namn till “Project 11”.
    Någon som vet vad det innebär?

    http://www.facebook.com/pages/Project-11/103422576399490

    Reply

    • Mr W
      Apr 17, 2012 @ 13:47

      Vet inte riktigt vad det innebär men det är väl numera Delphia som äger Maxi så det finns väl fortfarande hopp för båten. //Mr W

      Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.