Sweet… Maxi 11
Båten som vi gissade på över helgen var alltså nya Maxi 11. Nyheten kom idag i Yachts nätupplaga och man kan väl anta att detta skall presenteras på Düsseldorfmässan.
Fokus ligger på framförallt på seglingsegenskaper med liten besättning, vilket också borde göra den ok för familjen. Yacht jämför den med J/111, Xp 38 eller Pogo 10.50.
Length: about 37 feet
Weight: about 4 tons
Draft: 2,20 m
Price: 200,000 €
Spännande!!!
Jan 18, 2011 @ 04:43
Kul! Ännu roligare att Pelle P (originalet, ursäkta Pedersen) är med. Båten verkar finfin, återstår att se om sittbrunnen blir lyckad. Shorthandoptimerad, visst, men mycket utrymme och yta som verkar outnyttjad.
Jan 18, 2011 @ 15:53
Ingen fara Sam, orginalet är orginalet!! Så enkelt är det och jag har aldrig försökt mig på båtdesign!!
Jan 18, 2011 @ 05:43
Ser fin ut, hoppas att prislappen och vikten stämmer. Det där är en fin båt.
Jan 18, 2011 @ 08:22
2012:
In the red corner, Team BLUR/J111.
In the blue corner, Team BlueS/Maxi11.
Can’t wait:-)
Jan 18, 2011 @ 08:51
Kul! Hoppas det blir bra nu.
Jan 18, 2011 @ 09:01
Riktigt bra hemsida Maxi 11 har med fina bilder och många länkar :)
Jan 18, 2011 @ 10:14
Det var ett skämt va!!? ;-)
Jan 18, 2011 @ 10:41
joop, inte båten hoppas jag men hemsidan.
Jan 18, 2011 @ 09:09
Det var som F-N!!! Va cooooooolt att Maxi/Najad låter Maxi-linjen ta denna riktningen.
Jan 18, 2011 @ 10:38
Riktigt fin båt!!!!
Jan 18, 2011 @ 11:05
Tja, själv gillar jag lite smalare båtar t ex J125. Trevlig sittbrunn i dåligt väder?
Jan 18, 2011 @ 12:51
Först
Grattis Maxi/Najad till att våga göra något som sticker ut.
Symbolik är viktigt, jag ser inte kopplingen på hemsidan när man presenterar MAXI11 som shorthanded alternativ med en ratt i kolfiber. JAg har haft både ratt o rorkult o ser inte ratten som kopplingen till att en båt är shorthand konfigurerad…
Det tyckte jag var lite genomgående för hemsidan…
Vad är det för fördel att rita den med vattenlinje där fören ligger lågt? Speciell anledning? innebär det inte att den kommer ligga lägre även vid slör?
Men himla kul båt!
Jan 18, 2011 @ 13:02
säker på att det är vattenlinjen??
Jan 18, 2011 @ 13:19
Jättefin båt, men har man inte slarvat bort väl mkt. innerutrymme när sittbrunnen ser ut som den gör? Den där lilla tarmen bakom nedgångsluckan är väl ganska onödig. (samma som Mum 36:an hade en gång i tiden)
Jan 18, 2011 @ 13:50
Riktigt rå!
Nån som har ett par miljoner att ge bort?
Jan 18, 2011 @ 14:14
Yes, snacka om att få “ha” begär…..Najadgruppen med den nya konstellationen ägare/ledning/kapital borde rimligvis kunna driva projektet ASAP :-)
Jan 18, 2011 @ 14:16
Spännande båt, kul med en revival för “maxihuven” från 77-an.
Jan 18, 2011 @ 15:20
Riktigt kul!
Jan 18, 2011 @ 17:31
Lånar vissa drag från HP1030
Jan 18, 2011 @ 18:36
Lånar vissa drag från typ 20.000 andra nyritade båtar ;-). Skönt dock att rattrenden börjar släppa nu.
Jan 18, 2011 @ 18:39
Skitfräck !
Hoppas vikten stämmer då blir det en riktigt skoj båt.
Roligt också att de insett det korkade i att konkurrera med sig själv.
Jan 18, 2011 @ 20:28
Behövdes nästan en konkurs, sparkad ledning/ägare och ett nytt gäng vid rodret :-)
Jan 19, 2011 @ 09:40
Modigt! En båt som denna är ju väldigt nischad och få vågar tyvärr lägga pengarna som krävs på en så rejsig båt. Det brukar vara tryggare att beställa en båt som ligger närmare mittfåran med tanke på hustru och andrahandsvärde. Men snacket på nätforumen kommer dock att bli stort och båten blir garanterat en imagehöjare för Maxi som nog behöver det.
Jan 19, 2011 @ 23:23
Don Quijote, lånat vissa drag av en spansk roman?
Jan 20, 2011 @ 10:59
Helt rätt tänkt Pelle P!
Ingen svängköl, ett roder, rorkult istället för ratt, storskotet på bomnocken istället för på rufftaket. Så rätt, så bra.
Vem kan klaga på rorkult; billigare, bättre plats, färre saker som kan gå sönder, dessutom kan man sitta så långt fram att man ser förseglet! Man når dessutom alla winschar. Gott.
Innerutrymmet kommer nog att bli klurigt utnyttnat om vi känner Peller rätt. Få är väl de som sitter inne och seglar!
Jan 20, 2011 @ 11:03
Frågan är om det är Pelle P som designat?
Jan 20, 2011 @ 11:25
J/V??
Jan 20, 2011 @ 11:26
Gissar att han stått för detaljer. Ta reda på vem som gjort linjerna, jag är nyfiken!
Jan 20, 2011 @ 14:07
http://www.boats.com/blog/2011/01/maxi-11-concept-sports-boat-needs-your-input/
Jan 20, 2011 @ 14:50
Mest imponerad är jag av Stefan Blom som tog det direkt första gången bilderna visades ‘thewrooooooom’ :
“Fönstrena liknar PelleP design som på Maxi 1300 (eller vilken modell det nu är) där också Jacob Vierö var inblandad har jag för mej.”
Imponerande!
Men Oyster/Najad/Maxi……
Jan 20, 2011 @ 15:44
Vrooom kommer från en gammal Volvo reklam. Volvo V70 R – R som i Vrooom, täckte stan för ett antal år sedan. Ingen slump med Göteborgskopplingen?
Jan 20, 2011 @ 16:55
Nu har det kommit dit dubbla roder. Är det snabbt svar på kundrespons?
Jan 20, 2011 @ 17:52
Då kanske de kunde ta med alternativet sänkköl också?
Jan 20, 2011 @ 17:54
Ryktet säger att det finns ett antal olka skisser, och att man skall försöka få seglarnas input på ett antal saker.
Kul om man verkligen vågar driva en del av designarbetet inför öppen ridå. Men så kallad “crowd sourcing” är ju det senaste, så varför inte…
Personligen tror jag mer på en båt med smalare vattenlinje och ett roder. Jag tror att det passar våra förhållanden bättre. Alltså mer Summit 35 eller J/111 än Elan 350 eller Open-tänk. But that’s just me.
Jan 20, 2011 @ 18:02
Det tror jag också. Vi bor ju inte vid Biscaya utan seglar mest i skärgård. Just därför kan sänkköl vara en bra lösning om man ska kunna semestersegla. Man måste inte ha dubbla roder för det.
Jan 20, 2011 @ 18:18
J/95 och J/108 har dubbla roder och fällköl för att kunna trepunktslanda i tidvattenområden. Kanske inte så aktuellt här men inte kul med ett roder som går 1,2 meter om kölen går 0,8 m…
Jan 20, 2011 @ 20:25
Jo, egenskaper som inte behövs i vår vatten heller. De flesta roder är grudare än kölen. Att ha en köl man kan dra upp till roderdjup ökar tillgängligheten i skärgården. Sänkvariant, inte fäll alltså (likn M34).
Jan 25, 2011 @ 21:39
Finns det någon med lite koll på båtdesign som kan sammanfatta pros/cons med enkel- respektive dubbelroder på den här sortens båt?
Dubbelroder ger mer kontroll vid snabb undanvind, men straffar sig kanske på kryssen…? Vad mer?
Apr 11, 2012 @ 12:24
Facebookgruppen har bytt namn till “Project 11”.
Någon som vet vad det innebär?
http://www.facebook.com/pages/Project-11/103422576399490
Apr 17, 2012 @ 13:47
Vet inte riktigt vad det innebär men det är väl numera Delphia som äger Maxi så det finns väl fortfarande hopp för båten. //Mr W