Skip to content

22 Comments

  1. Peter Gustafsson
    Jan 21, 2011 @ 09:49

    Mer från provseglingen:

    http://www.sail-world.com/Europe/Americas-Cup:-AC45-ticks-all-the-boxes-on-just-her-second-day-out/79326

    It was very hard, or impossible to find fault with the AC45, which turned in a remarkable performance by any standard and particularly for a multihull.

    She exhibited excellent speed up and downwind – hitting 13-16kts upwind and 27-30kts downwind.

    The sailing angles were very good – comparable with a keelboat, maybe not up at the angles of an AC Version 5 – noted for their closewindedness.

    Handling was an absolute dream – even some quite radical maneuvers such a several ‘S’ bend bearaways at speed from an on the wind course, there was no tendency to bury a bow, and she stayed almost level throughout.

    Tacking was unbelievable – far quicker than a monohull – even an AC class yacht – and more akin to a very well sailed foiling moth – which does not put her hull in the water during a tack. The AC45 put both hulls in the water for maybe a second as she went through the eye of the wind, and then she was back flying a hull again on the new tack.

    Gybing was slightly less radical, but still well above the standard of a monohull – giving the impression that matchracing will be very possible in these boats – if the AC72 scales up from the AC45.

    Reply

  2. Mattias Bodlund
    Jan 21, 2011 @ 12:04

    Sweet – gillar hur den går i vattnet.

    Reply

  3. Pelle P
    Jan 21, 2011 @ 14:37

    Lite mysig 20-25kn västvind under Golden Gate + havssjön, säger som Rule69-Magnus; dags att öppna ett “AC-konto” med måntatliga insättningar där så man är klar för AC 2013. + en tripp till någon av de regattor som kommer innan!!

    Reply

  4. Martin
    Jan 21, 2011 @ 15:41

    Hur sweet som helst!!!!
    Men jag fattar fortfarande inte hur det ska gå till att segla matchraceing med såna båtar…. Dessutom är ju dom “riktiga” AC-kattorna nästan dubbelt så stora. Kommer det inte bara att bli långa “dragracing”-race???
    Hur som helst, nästa AC kommer bli grymt häftigt att följa!!!

    Martin

    Reply

  5. Patrik
    Jan 22, 2011 @ 08:50

    AC har slutligen bytt skepnad från Nascarracing till Formel1 !!!

    Reply

  6. Staffan
    Jan 22, 2011 @ 10:13

    Coolt! Det kommer bli bra mycket aktion i dessa farkoster. Ser ut att redan vid provseglingen behärska båten bra. Ser stabilt ut! Frågan är hur de olika AC72:orna kommer skilja sig åt? Wavepiercing eller ej? Fyllighet i skroven? Form på centerbord/roder? Segelkonfigurationer? Tror att fartskillnaderna kan bli rätt stora mellan båtarna men det kanse då främst (som vanligt) beror på inställningar och skicklighet hos besättningarna. När det går så snabbt kommer dock fartskillnanderna synas klart mer. Jämför 5 % på 30 knop = 1.5 knop jämfört med 5 % på 10 knop = 0.5 knop. Tror också att det gör att manövrarna blir utslagsgivande. Hur många slag skall man ta då man förlorar så otroligt mycket distans i varje slag?

    Reply

  7. Gerhard
    Jan 22, 2011 @ 14:34

    Lite tankar jag hittade på ISCYRAS hemsida.
    TV spel och ving kattor kanske inte är frälsningen och lösningen?http://www.starclass.org/artman/publish/article_549.shtml

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Jan 22, 2011 @ 14:51

      Ja, Hurst kan väl knappast säga någonting annat?

      Jag har egentligen aldrig åkt någon längre bit för att titta på kappsegling. Visst har jag kollat in starten på Vendee Globe och Barcelona World Race men det är lika mycket för folkfesten runt omkring. Men jag har också varit på F1 på Monza av samma anledning.

      Men nu har jag bokat in september 2013 för att åka till San Francisco!

      Så tydligen kan det göra skillnad när man moderniserar en sport.

      Reply

      • Gerhard
        Jan 22, 2011 @ 15:09

        Är det också för folkfesten, för det blir det säkert om eventet är bra.
        Men för seglingen?
        Den blir nog i och för sig roligare att uppleva på plats än att titta på TV!
        Men segling tror jag upplevs bäst av seglare live i båten!
        Eller varför inte med en drink på en åskådarbåt.

        Reply

  8. Calle Hennix
    Jan 22, 2011 @ 22:08

    Hittade en riktigt läsvärd artikel om Americas Cup och Monohull v.s. Multihull:
    http://www.sail-world.com/Europe/Gladwells-Line:-Will-the-cat-cut-the-mustard-at-the-Americas-Cup?/79477

    Reply

  9. Patrick L
    Jan 23, 2011 @ 10:48

    Detta skall bli mycket intressant att följa. Och det är ju coola seglingsmaskiner. Men jag är förvånad över att så många verkar tvärsäkra på att detta kommer att bli fantastiskt, nu är det äntligen F1 istället för Nascar etc. Jag är inte lika säker.

    Jag tillhör de som tycker att både AC31 och 32 var bra seglingsunderhållning. Att “vara ombord” med kameror och mikrofoner och kunna följa det taktiska spelet, att följa separation, vindvrid m.m. på virtual eye m.m. verkar folk ha glömt redan?

    Visst är det väl häftigt om båtarna gör 15 knop på kryssen istället för 10 och 30 på undandvinden istället för 15, men om det är på bekostnad av de tighta situationer och taktiska drag som jag tycker är en del av segling så blir det mer dragrace och det vete fan om jag tycker är så intressant. Segelbåtar och dragracing hör liksom inte ihop riktigt tycker jag. Dragracing är ju inte ens kul med bilar som gör 400 km/h… AC33 var ju kul på sitt sätt, men var det två-tre slag på hela kryssen? Snacka om dragrace.

    Att Sveriges största seglingsblogg bokar en biljett till AC34 tycker jag är i stort sett i linje med vad man kan förvänta sig. Visst kanske det blir något bättre tittarsiffror för den stora massan. Det betyder ju dock inte att det blir bättre racing i absoluta termer. Det återstår att se. Jag hoppas att det blir så, men jag är långt ifrån säker. Jag tycker t.ex. att Extreme 40 cirkusen mest är just cirkuskonster. Är det någon som har koll på resultaten ens vilka team som är med? Nä, det vi har koll på är youtubelänken till senaste vurpan.

    Och det, om något, är väl mer Nascar än F1?

    Reply

    • Gerhard
      Jan 23, 2011 @ 11:39

      Kan bara hålla med, hoppas jag har fel!
      Har till skillnad från Peter -:) rest väldigt mycket i många år för att titta på segling av alla de slag, och funnit att den stora publiken bara bryr sig om själva Eventet.
      Segligen är för dom flesta bara en förevändnig för att ha party, vilket i och för sig inte är fel.
      Kolla på Baseball, Basket och Fotboll i USA som är stora publiksporter, där handlar det mest om fix stjärnor, folkfest och att äta och drika, mindre om själva sporten.
      Bra om seglingen och seglarna får samma status och intresse, vet inte om kattor eller vingar är lösningen bara?

      Reply

    • Stefan G
      Jan 23, 2011 @ 11:53

      +1

      Reply

    • Mikael Vesala
      Jan 23, 2011 @ 15:41

      Patrik L : Det vi har gemensamt är att vi gillar segling , men sedan ser vi det tydligen på olika sätt. Din mening: “Segelbåtar och dragracing hör liksom inte ihop riktigt tycker jag. Dragracing är ju inte ens kul med bilar som gör 400 km/h…” Jag vill bara upplysa om att det nog finns en hel del folk som tycker precis tvärt om, de hänger väl inte här bara.
      För det första attraherar snabba kattor och planande enskrovsbåtar mig mer än enbart deplacerande båtar. Tycker der är jäkligt segt att sitta och titta på matchracing där seglingen ideligen STÖRS av protester och manövrar för att med regelverket sätta den andre ur spel. Inte min grej. Gillar race där det är mer segling och utnyttjande av vindvrid och strategiska vägval än regelvrängeri, mer som havskapp typ.
      Sedan det där med Dragracing, gissar att du inte har sett en Toppfuel dragster live.
      Att stå 20 m från en TF-bil som ger fullt lämnar INGEN oberörd. Ljudet, vibbrationerna, lukten av Nitro.. Adrenalinet rinner till bara jag skriver om det… Det är en otroligt mäktig upplevelse

      Reply

      • Patrick L
        Jan 23, 2011 @ 16:42

        @Mikael, jo jag har faktiskt sett TF live om än för väldigt länge sedan. Och jag håller med om att det är superhäftiga maskiner och coola event att bevittna. Men följer du teamen år från år och har koll på deras utveckling? Tillåt mig tvivla!

        Sedan uttalar jag mig nästan alltid bara för mig själv, så även i detta fall. Jag utgår ifrån – och hoppas – att det finns folk som tycker annorlunda om i stort sett alla ämnen. Är inte det poängen med en debatt?

        Reply

        • Mikael Vesala
          Jan 23, 2011 @ 17:50

          Jo, man utgår väl kanske lite väl ofta utifrån sin egen hörna..
          I debatten om AC:s framtid har man ju inget att säga till om, så där kan man väl kosta på sig att tycka som man vill, men ang, srs-segling, så tror jag vi, (SRS-seglarna) vinner i längden på att se till helheten, att det finns seglare som deltar med helt olika förväntningar om vad det ska innehålla och gå ut på.

          Och det stämmer bra på mig det som Gerhard skrev, att många är där för eventet och upplevelsen. Vare sig om jag besöker Marstrand och ser på Matchrace, eller Gardemoen i Norge och ser på Dragrace, så är jag inte speciellt intresserad av vem som vinner. Jag insuper atmosfären, spänningen, tittar på tekniken (hårdvaran), försöker snappa upp lite som jag kan använda själv.

          Reply

  10. Horst
    Jan 23, 2011 @ 11:49

    Vad blir det sedan? 80-fotare med jättrdrakar i 50 knop, det är väl häftigare än något annat?

    Reply

  11. Peter Gustafsson
    Jan 23, 2011 @ 11:57

    Jag har också varit skeptiskt till att använda snabba båtar för matchracing. IACC eller IOD är väl perfekt, där alla går ungefär lika fort (i alla fall efter 5 generationer och nästan 20 års “likriktning”).

    Men efter att ha sett tjejerna segla Eliott 6 på Match Cup i somras så ändrade jag uppfattning. Tokspännande, framförallt på undanvinden där ledningen kunde skifta både två och tre gånger.

    Men smaken är ju olika. För vissa är det spännande när någon vinner starten och sedan bevakar i 45 minuter. Och det är ju inte så att denna typ av segling försvinner? De som vill se Starar eller Expresser nöta långt från land kan ju fortsätta med det. Och de som vill se “traditionell” matchracing har ju massor av möjligheter till det. WMRT är ju otroligt proffsigt och lätt att följa, även om jag inte tycker det är spännande.

    Men vi måste ju också tillåta, och i många fall uppmuntra, en vidareutveckling av sporten? Blir det ingen framgång så får man väl gå tillbaks till IACC, eller ännu hellre R12 ;-)

    Reply

    • Gerhard
      Jan 23, 2011 @ 14:17

      Vad jag menar är inte att man skall stoppa utvecklingen, problemet är att det tenderar till att bli så mycket spektakel och fokus på många och ibland fel saker, att man glömmer bort dom som skall betala kallaset.
      Detta gör att sponsorer har svårt att förstå vad vi håller på med, vad är segling?
      Vad skall man sattsa på, vad är rätt? Är det det senaste racet, eller ensam runt jorden stående på en planka, färggladaste båten, snabbaste farkosten?
      Svaret är inte lätt, men tradition och historik brukar vara bra värde ord som sponsorer gillar och som man måste vara aktsam om.
      Det år svårt att hitta sponsorer och det är svårt att behålla dom.
      Om dom inte tycker att de får ut dom komersiella värden dom blivit lovade så får sporten en dålig stämpel, vilket tyvärr varit fallet vid många olika projekt den sista tiden.
      Jag tror inte heller att det handlar om hur fort en båt går utan om hur det hela packeteras, då är historik och personer viktigare än hur fort någon båt kan gå om allt är rätt.

      Reply

    • Patrick L
      Jan 23, 2011 @ 17:03

      Visst, en pitch om R12 var en nyanserad respons…

      Jag skrev inte att jag var skeptisk mot snabba båtar. Inte heller skrev jag att jag tycker utvecklingen skall avstanna. Jag skrev att jag är förvånad över att ni är så tvärsäkra på att detta blir bra racing. Vidare skrev jag ju att det är roligare med snabba båtar än långsamma, men jag uttryckte en skepsis att OM det taktiska spelet går förlorat så är det kanske inte värt det? Eller kanske är det det?

      Min skepsis bygger bl.a på hur trist AC33 var ur ett tävlingsperspektiv samt inte hur mycket (lite) intresse Extreme 40-cirkusen verkar ha lyckats uppbåda i seglingsvärlden. Har du ingen kommentar till det istället? Jag är säker på att Mark Turner kan uppvisa höga besökssiffror och sponsorintäkter på eventen, men är det bättre SEGLING?

      Reply

    • Peter Gustafsson
      Jan 23, 2011 @ 17:22

      Ingen är tvärsäker på att det här blir bättre racing. Bäst racing kommer det alltid att vara i Laser, Etchell eller någon annan strikt entypsklass.

      Första åren med IACC-klassen var heller inget vidare, med stora skillnader mellan båtarna.

      Men just när det gäller AC så är det många komponenter som skall med. Man skall locka de bästa seglarna, de stora pengarna, de smartaste designteamen, publiken, TV-bolagen, media, … Och då krävst det att man leder utvecklingen och tar initativet. Det känns ju lite konstigt när var och varannan miljonär i Medelhavet och Australien har en coolare båt än de som man skall segla AC i?

      Extreme 40 har inte gjort några anspråk på att vara “bättre segling”. Det är en kommersiell plattform för sponsorerna – och en ganska OK arbetsplats för ett antal duktiga seglare som slipper jobba på bilfabrik.

      Mycket av diskussionerna handlar ju om ett eventuellt motsatsförhållande mellan “riktig segling” (långa kryss-länsbanor långt ute på havet i ganska tråkiga entypsklasser) och “kommersiell segling” (lite mer spektakulär segling som ger sponsorerna ROI).

      Jag är helt säker på att detta går att kombinera, med det kräver lite mer av de som är inblandade. Och det är också helt OK att världarna existerar var för sig.

      Och Gerhard, sponsorer bryr sig inte om “vad segling är”. De bryr sig om ROI. Och de seglare, klasser och event som kan erbjuda det kommer att lyckas attrahera sponsorer. På samma sätt som det funkar i alla andra sporter.

      Reply

      • Gerhard
        Jan 23, 2011 @ 17:58

        Ja Peter en sak håller jag med dig om.
        Att dom som säljer sig bäst får flest sponsorer, men hur länge?
        Jag hoppas bara att dom lyckas, för dom tömmer mycket av de sponsors pengar som finns på marknaden, bra eller dåligt.
        Och missförstå mig inte, jag lever på seglings sponsorer och hoppas att dom stannar vid vår sport inte byter till F1 eller Gud förbjude Fotboll.

        Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.