Verkar som att gänget i Henån börjar få ihop sitt “dream team”? Förutom att ha koll på läget så har nog Magnus bra koll på gänget i Stockholm och Sandhamn och vilka som skulle kunna tänka sig att köra Maxi 11 under 2012. Spännande! Jag hoppas på att få smyga runt lite i plywoodpusslet inom […]
Tidningen Yacht verkar vara lite extra poppis hos Maxi-varvet. Nu har man publicerat renderingar av interiören på Maxi 11 och det ser ju definitivt sportigt ut. Frågan är om man kan hålla vikten samtidigt som man får till en snygg inredsning?
35 Comments
f424
Jan 24, 2011 @
23:21
Självklart!
Varför gå över Atlanten efter vatten Peter?
Dessutom, familjen are better of in a MAXI 11:)
Hoppas på fler bilder på båten snarast. Läcker är den. Men långt ovanför min budget tyvärr.
Filmen är hemsk, och för mig var den kraftigt ur synk, vet inte om det var filmen eller Youtube som var orsaken till det dock.
Ja, att visa häckvågen från en VO70 (eller vad det nu är) i promofilmen lägger ju ribban lite. Rätt så pinsamt ifall båten sedan blir för tung och inte planar som på filmen…
Sverige har inte direkt varit på framkant när det gäller roliga båtar. Den här ser ju riktigt bra ut. Shorthand, speed och komfort vad kan man mer begära?
StefanK
Om marknadsavdelningen på Maxi är något så när vaken, antar jag att bloggmaster Gustavsson snart får ett erbjudande att åka Maxi 11 under ett par säsonger…
Jag tycker detta är precis rätt koncept. Undrar bara varför det har dröjt så länge att kombinera det självklara: performance, shorthanded segling, yppersta svensk konstruktion, VOC erfarenhet och Orust kvalitet. Hoppas att den säljer som attan och levererar det jag tror den kan göra. Det var en sån här satsning jag såg framför mig när den nya Najad presenterades i höstas. Potentialen finns där!
Lycka till/M
Det pratas mkt om “Orustkvalitet”, ett helt förlegat begrepp som har distanserats av flera varv långt utanför Orust. Kan vara läge för Najad/Maxi att ta tag i det och göra nåt av det, för det går inte att glida på gamla meriter.
Hade den här båten funnits förra året hade jag sannolikt inte köpt min nuvarande bår……….
Var monterar man plottern vid shorthand med rorkult? På havet är det ju inga problem att springa runt, men i en skärgård vill man ju ha informationen när den behövs.
Jag har saknat att men kan ha två navigatorer som trådlöst visar samma. Om jag ändrar något på ena så skall det ändras på andra också.
Det skulle bli så mycket enklare då. En större fast monterad så alla kan se från brunnen och en liten handenhet.
Hoppas det kommer! (eller finns det redan?)
På min båt Har jag en relativt liten kartplotter som jag vrider med med mig vid stagvändningar. Fungerar bra. Ingen stor konsol och den standardmonterade skyddsbågen behövs ändå vid rörelser i brunnen.
Maxin borde från början designas för Code, fästpunkt som går att kombineras med infällbart peke alt en innre fästpunkt på en fast dito. Code i kombination med fock är great!
Superfaboulus!
Stor applåd till Pelle, Micke, Mange och Daniel för att de lanserar en ny Maxi som man bara vill ha! Det här blir spännande!
Men, snälla kan ni inte ta lite hjälp för att göra filmen bättre. Med ett minimum av hjälp skulle den kunna bli lika “upphetsande” som båten kommer att bli.
Gentemot J-111 så torde ju fokusen på komfort vara ett stort plus (så länge den hänger med i fart). Det största problem jag ser är kölen … passar dåligt in i min version av segling in skärgård. Grund skall undvikas … om möjligt, men inte genom att bara sitta och åka farled. Tyvärr betyder det att en familjeseglar för mig har svårt att kombineras med hög fart prestanda (om vi pratar modern enskrovsbåt). Jag kan liksom se hur den där kölen blir ett fällcenterbord hastigt och lustigt … ju fortare man seglar desstu ondare gör det.
vad menar du ???? försöker du indirekt hävda att vi går på grund ibland………… Så är ju inte den officiella sanningen så jag förstår ingeting.
Bättre lyss till den sträng som brast än aldrig spänna en båge.
Klart att båten skall sticka 2,5m och seglas galet fort.
“där det är trångt skall det gå fort”
Nu vill jag inte bli negativ men; det är alltid ett j-la tjôt om djupgående!!!!! Det finns ingen båt som passar alla och definitivt inte Maxi 11! Pallar ni inte med 2,5m köl så köp en IF. Som jag ser det är det bara att välja spelplan. Och föresten; vad håller ni för marginaler???!! Sticker den båten jag seglar 2m så viker jag undan på 3m (om jag inte har handlodat innan…). Så för min del får Maxi 11 ha vilket djupgående som helst bara den seglar som en gud!!! Tror faktiskt den skulle tappa ett antal köpare om den kompromissas med, den vänder sig uppbarligen till de som vill ha fart!
För vissa av oss handlar det ju både om att segla och att äga ;-)
Är djupet 2.50 eller 2.70 så kan jag inte lägga upp den på hos GREFAB utan måste ta den någon annansans, jag kan inte lyfta för att tvätta botten var som helst, jag kommer inte in i ett antal hamnar på kusten (t.ex. Björlanda Kile). Totalt kanske detta ökar årskostnaden med 50.000:- och begränsar användningsområdet ganska rejält. En annan sak som driver kostnader (och tid på varv) är effekterna av den grundstötning som sker förr eller senare.
Varför inte dra igång en omröstning Peter?
Vilket Max djupgående skall vi rekommendera designgruppen?
2,1
2,3
2,5
2,5+
Med erfarenhet från IMX-40 (med 2,42) röstar jag på 2,30. För att ge J/111 (med 2,19) en match prestandamässigt samtidigt som man lägger mer vikt i inredning/komfort så måste man nog acceptera en djupare köl (för ökat Rm med lägre vikt). Samtidigt måste det som sagt vara hanterligt. Många hamnar är ju kring 2,5-2,6.
f424
Jan 24, 2011 @ 23:21
Självklart!
Varför gå över Atlanten efter vatten Peter?
Dessutom, familjen are better of in a MAXI 11:)
Tweets that mention Maxi 11 | 37 feet of fury? | BLUR -- Topsy.com
Jan 25, 2011 @ 00:03
[…] This post was mentioned on Twitter by Ewa Luvö, Peter Gustafsson. Peter Gustafsson said: Maxi 11 | 37 feet of fury? http://goo.gl/fb/g7XTh […]
JIMMY
Jan 25, 2011 @ 00:05
Om den inte kan konkurrera med J/111 så har de misslyckats.
Att vara lite av en patriot och handla svensktillverkade produkter kan aldrig vara fel, det är bra för Sverige.
Mikael
Jan 25, 2011 @ 01:34
Någon som såg reklamfilmen för IPAD? Till och med musiken är samma… fast detta verkar va en grymmare surfplatta!
Sam V
Jan 25, 2011 @ 06:57
Grymt med ett så tydligt fokus på shorthand. Ska bli riktigt kul att följa. Men de får piffa upp hemsidan nu.
skipper Worse
Jan 25, 2011 @ 09:03
Visst skall man vara positiv och önska lycka till … men filmen är en riktig kalkonrulle!
ErikG
Jan 25, 2011 @ 13:12
Hoppas på fler bilder på båten snarast. Läcker är den. Men långt ovanför min budget tyvärr.
Filmen är hemsk, och för mig var den kraftigt ur synk, vet inte om det var filmen eller Youtube som var orsaken till det dock.
Anders Eriksson
Jan 25, 2011 @ 13:30
Mycket bra reklamfilm, visar att man har full förståelse för användarens behov. Lite väl flåsig och onyanserad bild av Orustkvalitét kanske…
Snygg häckvåg den gör genom hela filmen, om det är från en tight kryss är det en veritabel raket…
Hannu
Jan 25, 2011 @ 15:03
Häckvågen kommer säkert från Maxi 11……… ;-)
Niclas
Jan 25, 2011 @ 20:57
Ja, att visa häckvågen från en VO70 (eller vad det nu är) i promofilmen lägger ju ribban lite. Rätt så pinsamt ifall båten sedan blir för tung och inte planar som på filmen…
Peter Gustafsson
Jan 25, 2011 @ 21:00
Inte mer pinsamt än att inte försöka över huvud taget. Världen behöver inte fler 37-fotare som väger 7 ton!
Petter Isaksson
Jan 25, 2011 @ 15:35
Lite multivarning på häckvågen tycker jag, eller är det de två rodren?;-)
Team Dehlerdoris
Jan 25, 2011 @ 17:10
Sverige har inte direkt varit på framkant när det gäller roliga båtar. Den här ser ju riktigt bra ut. Shorthand, speed och komfort vad kan man mer begära?
StefanK
Henrik N
Jan 25, 2011 @ 18:02
Om marknadsavdelningen på Maxi är något så när vaken, antar jag att bloggmaster Gustavsson snart får ett erbjudande att åka Maxi 11 under ett par säsonger…
Ulf Brändström
Jan 25, 2011 @ 18:57
Henrik N
Tänkte precis samma sak :-)
Horst
Jan 27, 2011 @ 08:48
Ja det finns ju verkligt manga J109 i Sverige, sa det ar nig en kanonide
Horst
Jan 27, 2011 @ 08:48
Ja det finns ju verkligt manga J109 i Sverige, sa det ar nig en kanonide
Mister B
Jan 25, 2011 @ 19:37
Ju, marknadsföring-mantras har dom rätt.
Återstår dock att se hur det blir i verkligheten, får man någon “edge” över andra så kallade snabba cruisers redan på marknaden…
Gurra L
Jan 25, 2011 @ 20:13
Najs båt men filmen känns som en parodi. Är det Oliven som varit framme?
mackan
Jan 25, 2011 @ 20:45
Jag tycker detta är precis rätt koncept. Undrar bara varför det har dröjt så länge att kombinera det självklara: performance, shorthanded segling, yppersta svensk konstruktion, VOC erfarenhet och Orust kvalitet. Hoppas att den säljer som attan och levererar det jag tror den kan göra. Det var en sån här satsning jag såg framför mig när den nya Najad presenterades i höstas. Potentialen finns där!
Lycka till/M
Clifford
Jan 25, 2011 @ 22:44
Det pratas mkt om “Orustkvalitet”, ett helt förlegat begrepp som har distanserats av flera varv långt utanför Orust. Kan vara läge för Najad/Maxi att ta tag i det och göra nåt av det, för det går inte att glida på gamla meriter.
Large
Jan 26, 2011 @ 08:26
Hade den här båten funnits förra året hade jag sannolikt inte köpt min nuvarande bår……….
Var monterar man plottern vid shorthand med rorkult? På havet är det ju inga problem att springa runt, men i en skärgård vill man ju ha informationen när den behövs.
Fredrik Lönegren
Jan 26, 2011 @ 08:42
Jag har saknat att men kan ha två navigatorer som trådlöst visar samma. Om jag ändrar något på ena så skall det ändras på andra också.
Det skulle bli så mycket enklare då. En större fast monterad så alla kan se från brunnen och en liten handenhet.
Hoppas det kommer! (eller finns det redan?)
Peter Gustafsson
Jan 26, 2011 @ 08:56
Det är ett stort problem med ratt också om man inte vill ha världens största konsol på piedestalen.
Tycker att “snygg plottermontering” är högt upp på kravlistan när man designar däckslayouten.
Något annat man vill skicka med till designteamet?
Erik Barkefors
Jan 26, 2011 @ 09:21
Kika på bild nr 22 på Akilaria 40 RC2. Ett instrument på vardera skarndäck. En plotter som sitter nära behöver inte vara så stor…
http://www.akilaria.fr/album-6-Akilaria_40_RC2.html
Large
Jan 26, 2011 @ 11:25
På min båt Har jag en relativt liten kartplotter som jag vrider med med mig vid stagvändningar. Fungerar bra. Ingen stor konsol och den standardmonterade skyddsbågen behövs ändå vid rörelser i brunnen.
Maxin borde från början designas för Code, fästpunkt som går att kombineras med infällbart peke alt en innre fästpunkt på en fast dito. Code i kombination med fock är great!
Daniel
Jan 26, 2011 @ 18:27
Superfaboulus!
Stor applåd till Pelle, Micke, Mange och Daniel för att de lanserar en ny Maxi som man bara vill ha! Det här blir spännande!
Men, snälla kan ni inte ta lite hjälp för att göra filmen bättre. Med ett minimum av hjälp skulle den kunna bli lika “upphetsande” som båten kommer att bli.
Terve från Finland. Daniel
Andreas i HP1030
Jan 26, 2011 @ 20:31
helt fantastiskt.
4 ton båt, 37 fot, shorthanded optimerad samt orustkvalitet inombords…
Kul!
Lycka till Pelle P, still the king
Andreas
Fredrik Wallenberg
Jan 31, 2011 @ 06:27
Gentemot J-111 så torde ju fokusen på komfort vara ett stort plus (så länge den hänger med i fart). Det största problem jag ser är kölen … passar dåligt in i min version av segling in skärgård. Grund skall undvikas … om möjligt, men inte genom att bara sitta och åka farled. Tyvärr betyder det att en familjeseglar för mig har svårt att kombineras med hög fart prestanda (om vi pratar modern enskrovsbåt). Jag kan liksom se hur den där kölen blir ett fällcenterbord hastigt och lustigt … ju fortare man seglar desstu ondare gör det.
Gustaf
Jan 31, 2011 @ 10:05
vad menar du ???? försöker du indirekt hävda att vi går på grund ibland………… Så är ju inte den officiella sanningen så jag förstår ingeting.
Bättre lyss till den sträng som brast än aldrig spänna en båge.
Klart att båten skall sticka 2,5m och seglas galet fort.
“där det är trångt skall det gå fort”
MVH,
Pelle P
Jan 31, 2011 @ 08:45
Nu vill jag inte bli negativ men; det är alltid ett j-la tjôt om djupgående!!!!! Det finns ingen båt som passar alla och definitivt inte Maxi 11! Pallar ni inte med 2,5m köl så köp en IF. Som jag ser det är det bara att välja spelplan. Och föresten; vad håller ni för marginaler???!! Sticker den båten jag seglar 2m så viker jag undan på 3m (om jag inte har handlodat innan…). Så för min del får Maxi 11 ha vilket djupgående som helst bara den seglar som en gud!!! Tror faktiskt den skulle tappa ett antal köpare om den kompromissas med, den vänder sig uppbarligen till de som vill ha fart!
Peter Gustafsson
Jan 31, 2011 @ 10:29
För vissa av oss handlar det ju både om att segla och att äga ;-)
Är djupet 2.50 eller 2.70 så kan jag inte lägga upp den på hos GREFAB utan måste ta den någon annansans, jag kan inte lyfta för att tvätta botten var som helst, jag kommer inte in i ett antal hamnar på kusten (t.ex. Björlanda Kile). Totalt kanske detta ökar årskostnaden med 50.000:- och begränsar användningsområdet ganska rejält. En annan sak som driver kostnader (och tid på varv) är effekterna av den grundstötning som sker förr eller senare.
Det är alltid en kompromiss.
Sam V
Jan 31, 2011 @ 11:59
Sänkköl? Sticker rodret två meter kan man dra upp kölen från 2,50 till roderdjup.
Pelle P
Jan 31, 2011 @ 13:06
Ok, jag ger mig på djupgåendet. Men bara under förutsättning att man då ritar HELA båten efter det!…
F424
Jan 31, 2011 @ 15:33
Varför inte dra igång en omröstning Peter?
Vilket Max djupgående skall vi rekommendera designgruppen?
2,1
2,3
2,5
2,5+
Med erfarenhet från IMX-40 (med 2,42) röstar jag på 2,30. För att ge J/111 (med 2,19) en match prestandamässigt samtidigt som man lägger mer vikt i inredning/komfort så måste man nog acceptera en djupare köl (för ökat Rm med lägre vikt). Samtidigt måste det som sagt vara hanterligt. Många hamnar är ju kring 2,5-2,6.