Skip to content

25 Comments

  1. f424
    Apr 14, 2011 @ 22:35

    Helrätt!
    Maxi Mönstrar Många Magnus :-)

    Reply

  2. Hans
    Apr 14, 2011 @ 23:52

    Låter kanonbra, blir nu prisert bra rätt, så blir det en storsäljare och succe. Jag är dock rädd för att priset tyvärr blir ca 1 miljon för högt och då då blir det inget i allla fall.

    Reply

    • Ruskprick
      Apr 15, 2011 @ 09:00

      Det här liknar mer o mer en cirkus som bjuder in en massa “namn” men elefanterna är fortfarande illa skötta. Vad kostar biljetterna? Var är hjärtat? Tror tyvärr det blir en rejäl flopp….

      Reply

      • Gerhard
        Apr 15, 2011 @ 10:01

        Härligt när folk är positiva och stöttande när någon vågar satsa.
        Det är så mycket lättare att arbeta då.
        Lycka till med båten den ser spännande ut, ser fram emot att få se den live.

        Reply

      • Hannu
        Apr 15, 2011 @ 10:03

        Hjärta kommer man en bit på, tyvärr stupar/försenas många projekt på att cash och kunskap saknas.
        Jag tror att detta blir riktigt bra då dom har cash, tung kompetens (finns det tyngre i Sverige?) och ska bygga en båt som ligger helt rätt i tiden och är raka motsatsen till alla andra Svenskbyggda idag.
        Hoppas bara att den blir hyfsat bra pris satt bara…..

        Reply

      • F424
        Apr 15, 2011 @ 10:09

        Skulle vara intressant att höra ditt recept på framgång, Ruskprick.

        Kanke borde Maxi använt en oerfaren designgrupp utan renommé, byggt en långkölad båt i det tysta och låtit Einar Toppluva från Bastuträsk provsegla båten på en tjärn. Hade nog blivit en garanterad försäljningssucce om bara hjärtat fick plats nog ?

        Reply

        • Ruskprick
          Apr 15, 2011 @ 11:27

          Jag tror man överskattar marknaden för denna typ av båt. Detta kan ju knappast bli en båt som lönar sig att bygga och sälja i 30 ex med dessa namn involverade. Någonstans skall pengarna tillbaka till företaget. Det har ju inte varit Najads styrka de senaste 15 åren. Visserligen ny ledning och nya projektgrupper men internt på företaget är det fortfarande stenålder som råder i form av det administrativa och produktionssystem.

          Skulle vara jättekul om jag har fel, (har haft fel en gång förut:-) men bara för att man ritar något som tilltalar 40 man på en blogg där 2 har råd att köpa men inte gör det så måste man ju få lov att vara kritisk, eller?

          Den som lever får se. Man har inte råd att sälja subventionerade båtar som man gör nu länge till om ägaren tröttnar…

          Ber om ursäkt om jag trampat någon på tårna med en åsikt som går isär. Det var inte min avsikt!

          Reply

        • Ruskprick
          Apr 15, 2011 @ 11:31

          Jag tror man överskattar marknaden för denna typ av båt. Detta kan ju knappast bli en båt som lönar sig att bygga och sälja i 30 ex med dessa namn involverade. Någonstans skall pengarna tillbaka till företaget. Det har ju inte varit Najads styrka de senaste 15 åren. Visserligen ny ledning och nya projektgrupper men internt på företaget är det fortfarande stenålder som råder i form av det administrativa och produktionssystem.

          Skulle vara jättekul om jag har fel, (har haft fel en gång förut:-) men bara för att man ritar något som tilltalar 40 man på en blogg där 2 har råd att köpa men inte gör det så måste man ju få lov att vara kritisk, eller?

          Den som lever får se. Man har inte råd att sälja subventionerade båtar som man gör nu länge till om ägaren tröttnar…

          Ber om ursäkt om jag trampat någon på tårna med en åsikt som går isär. Det var inte min avsikt!

          Reply

  3. Pelle P
    Apr 15, 2011 @ 09:26

    Ingen mer GROUPAMA för Magnus W??

    Reply

  4. Per
    Apr 15, 2011 @ 10:32

    Ser kul ut, spännande!!

    Reply

  5. Anders D
    Apr 15, 2011 @ 10:53

    Jag tror det kommer bli en riktigt bra segelbåt. Hoppas de inte gör för mycket avkall på segling för comfort men det är ju många seglare inblandade!
    Antar att det blir en snikvariant och en med mer carbon godis.

    Reply

    • Erik Barkefors
      Apr 15, 2011 @ 12:27

      I filmen nämns att inredningen består av moduler som är racing- eller cruisinginriktade. Antal moduler och modell kan då variera. Man väljer alltså vikt eller komfort om det stämmer.

      Reply

  6. Expressen
    Apr 15, 2011 @ 11:22

    Ni har ju säkert hört den där om kockarna… Risken är att båten blir en kommitté-produkt. Snacka, marknadsföra och göra powerpointpresentationer till möten är billigt. Leverera en färdig produkt är dyrt! Fråga någon i bilindustrin!

    Bygger man en för racig båt blir volymerna små och andrahandsvärdet kass. Bygger man en båt som är cruiser/racer verkar alla tillverkare försöka tillhöra det segmentet med mer eller mindre framgång. Sen konkurrerar Maxi med stora mängder nästan nya begagnade båtar. Kunden frågar sig varför han tex inte ska köpa en topputrustad IMX 40 med mängder av segel för under 1,5mkr som alternativ.

    Jag tvivlar på att det kommer ut någon båt helt uppriktigt…

    Reply

    • Hannu
      Apr 15, 2011 @ 13:01

      Expressen!!!

      Säger bara “Ja jösses” , hade det varit Nisse i garaget som körde projektet så kan man ju förstå om du tvivlar, men ett märke (Maxi) som är Sveriges mest sålda båtar, i en ägargrupp med Najad som har ett sånt bra renommé, med Pelle P och andra “kändisar” i spetsen för projektet, om inte dom klarar av att få ut en båt på marknaden, vem ska då klara av det bättre tycker du???

      Reply

    • Sam V
      Apr 15, 2011 @ 13:35

      Det är väl just för att slippa ha en IMX 40 med massor av segel som man skulle vilja ha en båt som denna.

      Reply

    • o
      Apr 15, 2011 @ 13:38

      aha

      Reply

      • Sam V
        Apr 15, 2011 @ 14:48

        Jepp

        Reply

        • o
          Apr 15, 2011 @ 15:04

          nu aha-de jag visserligen den, eh, analys, som gjordes av inläggaren “Expressen”, men tack ändå.

          Reply

  7. Clifford
    Apr 15, 2011 @ 12:12

    Det är ju helt klart ett kompetent gäng i projektet, så de kommer nog att göra rätt för sig = det blir en bra båt. Det riktigt svåra är att göra rätt båt. Tydligen har X-yachts sålt 23 st av den nya XP 44 som sjösätt efter påsk, det visar, kanske, att det funnits ett uppdämpt behov av en ny perfomance båt. Men hur många performance märken finns det plats för?

    Reply

  8. Pelle P
    Apr 15, 2011 @ 15:28

    Underbart (eller inte…) att läsa alla dessa kommentarer! Till er som rackar ner på Maxi 11 så måste jag fråga; ska Najad/Maxi INTE satsa? Ska man vara så där j-la lagom och komma med en lillasyster till Maxi 1300 och verkligen inte sticka ut?

    Reply

    • Ruskprick
      Apr 15, 2011 @ 16:25

      Jo visst är friskt vågat hälften vunnit sägs det, men jag undrar hur genomtänkt det är att dra ut på högerkanten och sätta allt på ett kort. Jag håller dock med om att Maxi måste ta tag i sin image och inte vara en “Maxi med Najadinredning”

      Har nu X-yachts sålt 23st XP 44 (Brukar vara mycket luft i såna siffror)innan sjösättning så har väl Maxi sålt 7-8st redan nu. Jag undrar jag… att bygga en fräck båt är inte så svårt, att bygga en som säljer är en annan sak!

      Time will tell! Som sagt, jag har inget emot att ha fel. Stämmer gärna av denna tråden om 6-8 månader! Jag hoppas dock att “Expressen” och jag har rätt att uttrycka våra åsikter på forumet. (OBS upplever inte att du Pelle ifrågasätter rättigheten att tycka men väl annan på forumet)

      Må gott!

      Reply

  9. Thomas Ottosson
    Apr 15, 2011 @ 16:44

    Jättekul projekt. Och jag tror absolut att båten kommer ut på marknaden så småningom. Däremot kan jag inte tänka mig att den blir någon kassako. Men det finns fler sätt att räkna hem en sådan här investering. Jag kan förstås ha fel, men jag inbillar mig att man framför allt ser projektet som ett sätt att ge varumärket en skjuts i rätt riktning.

    Reply

    • Clifford
      Apr 15, 2011 @ 17:16

      Håller med, man skall nog se denna satsning ihop med de framtida planerna för Najad. Med två varumärken så kan man ju gå ut på både vänster och höger kanten.

      Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.