Sweet… Evosion 35 Race
Några av er kanske minns danska Vivace 34? Nu kommer i alla fall en ännu sportigare uppföljare i Evosion 35 Race. Ser spännande ut.
När får vi se en tvåbåtstest mot HP1030? Låter som ett uppdrag för Team Blur :-)
EVOSION introducere med stolthed – EVOSION 35 Race.
Nyt koncept, nyt design, nye standarder for performance og funktion.
EV-35R er udviklet med et chines baseret moderne VO70 / TP52 / Class40 inspireret planende skrog. Et skrog, køl og ror, hvor alt unødvendigt modstand er fjernet. Et skrog der kan udfordre selv de bedste sejlere. Med lav vægt og et stort sejlareal med masser at power, forventes båden meget hurtig i alle vindforhold.
Cockpittet er stort med plads til en stor besætning, med god siddekomfort, også ved sejlads på de vinklede cockpitkarme. Ligeledes kan de 2m lange kistebænke forbindes til en 2,05 x 1,8m stor solseng for maksimal komfort en varm sommerdag. EV-35R er udviklet med mulighed for at ændre skødningen til shorthanded sejlads. Standard med rorpind.
Interiøret er åbent, moderne og let med masser af plads. Basic interiør med det mest nødvendige. Alt unødvendigt vægt er fjernet. Basisbåden er uden motor. EV-35R er forberedt til montage af indenbords motor, og påhængs motor kan monteres. Gamle kendte principper som slingregrej og rørkøjer er genindført for at optimere vægtfordelingen under sejlads. Rørkøjerne er videreudviklet for at forbedre siddekomforten, og øge bredden og vinklen som køje. Pantry og kortbord/teknikbord moduler der også kan bestilles i mere eksotiske materialer. Salon med masser af plads til besætningen efter sejlads, familien, venner. Weekendture med 7 køjepladser, toilet. Agterkøjen er stor med mulighed for ligge på langs og tværs. Mobile skillevægge i sejldug der også fungerer som støtte under sejlads. Mulighed for at sove til luv, og som ekstra stuverum. Ligeledes opdeles madrasserne så de også fungere i cockpittet.
Kølstammen er delvis hul for at forbedre stabiliteten uden at øge vægten.
Upwind: 69m²
Downwind: 159m²
· Længde: 10,48m
· Vandlinje: 9,97m
· Bredde : 3,19m
· Vægt: 2,8t
· Dybde: 2,15m
· Køl vægt: 1,2t
· Storsejl: 39 m²
· Fok – 105%: 30 m²
· Gennakker: 120m²
· Code zero: 85 m²
· Vinylester vakuum composite.
Den første gruppe af interesserede, vil være med til at påvirke det endelige design/layout.
EV-35R: 599,000,- DKR incl. moms, introduktionspris!
Uden motor og sejl.
For yderligere information www.evosion.dk
Feb 10, 2011 @ 10:05
800 kg lättare än HP1030? Hur skulle det vara möjligt utan kol och med någonslags inredning?
Feb 10, 2011 @ 10:08
Gamla Scampi börjar framträda som mer och mer modern med sitt slag i sidan.
Feb 10, 2011 @ 10:20
Är detta kulmen på trenden med slag? Hoppas det.
Feb 10, 2011 @ 10:45
Snyggt koncept. Det verkar som båtar typ HP1030, J-109, J-111,T-34, FF34 etc börjar hoppeligen bli lite mera main stream. Seglings skall vara skoj och fartfyllt. Jag tror att HP1030 fleeten gärna tar emot en utmaning ;-) Vad säger ni HP1030:re?
Feb 10, 2011 @ 10:47
… ännu en grej för de som är intresserade av sådana båtar. HP1030 kommer att vara på Helsinki International Boat show 11-20.2.2011 var Finlands introduktionen börjar. Kom och kolla på standet 1b17 i Helsingfors
Feb 10, 2011 @ 11:06
Kul att det finns framåtanda i Norden.
Lite för mycket slag i skrovet för att vara fräck. Jag tyckte Polkan var kulmen här.
Föredrar lite mer konservativ design. Men KUL är det!
Hoppas att priset stämmer. Då blir det kul o säkert ett antal båtar sålda.
Lycka till
Feb 10, 2011 @ 11:16
Intressant lösning av häckstaget.
Feb 10, 2011 @ 11:52
Kommer en sån lösning att hålla???
Feb 10, 2011 @ 11:57
Gissar att det inte är en fast del utan en stor akterstagslatta, annars blir det mycket vikt i masttoppen för att få det att hålla…
Feb 10, 2011 @ 11:56
Det är bara en latta a la Vivace:
Feb 10, 2011 @ 13:19
Grym båt! Kul att någon vågar ta ut svängarna lite i designen också. Vi behöver fler som Chris Bangle i segelvärlden.
Ser fram emot det där testet Peter. Jag sätter mina pengar på Evosion.
//S//
Feb 10, 2011 @ 15:26
Ytterligare en i raden av fina nya båtar. Redan Vivace 34 var fin men de vassa hörnen i inredningen drog ner intrycket. Bra att de tänkt på sjökoojer i aktern så det slipper bli som när vi seglade GR på en Twostar 36:a och gled ner i en hög i lä ;-(
Feb 10, 2011 @ 15:33
Tycker den är mycket harmonisk och snygg. Ett skrov, överbyggnad, fönsterplacering och rigg som känns skön för ögat. Och rorkult :-)!
Feb 10, 2011 @ 15:48
rorkult!!! Hurraaaa!! hoppas detta är början på slutet av rattar på < 40 fots båtar
Feb 10, 2011 @ 16:05
Indeeeeed… :-)!
Feb 10, 2011 @ 16:55
+1 !!!
Feb 10, 2011 @ 17:00
Rorkult & ratt passar väl bra till olika typer av segling (förutom att det är en modegrej).
Skall jag segla 100 distans undanvind i 13 m/s så är det ganska mycket bättre med ratt. Skall jag segla bana eller i skärgården så är ju rorkult så klart att föredra.
Feb 12, 2011 @ 09:34
En välbalanserad båt med rätt balanserat roder är oerhört lättstyrd vid segling, dock har det en tendens att bli överstyrt vid motorgång.
Man måste prioritera på rorkult.
Rattens inbyggda friktion i mekanismen gör att krafterna inte känns lika väl (kan vara en nackdel att inte känna balansen) dessutom brukar rattstyrare styra med båda händerna på undanvinden när krafterna är som störst.
De flesta som har ratt vill uppnå en storbåtskänsla.
Feb 11, 2011 @ 11:10
rorkult = helrätt!
Feb 10, 2011 @ 18:03
Gillar! Skrovet ser lättdrivet ut, och den verkar ha inredningen på rätt ställe för att ta upp laster. och håller specen så är den ju riktigt lätt.
Feb 10, 2011 @ 21:39
Ett rymligt as.
Feb 10, 2011 @ 22:19
Peter, dom kör ju open 60 med rorkult i mycket mer än 13 m/s i mycket längre tider än 100 distans…?! ;)
Feb 10, 2011 @ 23:00
25-30 fot med samma koncept+ upphissbar-/fällköl = direkt köp! Finns den??
Feb 11, 2011 @ 08:00
HP 850 är på gång. Fast köl men annars enligt önskemål.
http://hpyachts.se.george.askasdrift.se/sv/batmodeller_hp-line_hp-850.html
Är hissbar köl viktig blir också bredden och vikten viktig för att enkelt kunna traila. Då är Mak 7 en bra kandidat.
http://www.makseven.com/mak7_en.html
Feb 12, 2011 @ 18:32
Om vi ska nämna priser så kostar Mak 7 i grundversion 26.900€ inkl VAT.
Feb 12, 2011 @ 19:35
;-), Kan vara kul för folk att veta bara, då detta är ett tämligen nytt segment, och alla inte har koll vad som finns.
Feb 12, 2011 @ 17:59
Comet 26 S http://www.comaryachts.it/Card.aspx?BoatId=16&Modo=B
/Per
Feb 12, 2011 @ 18:02
Comet 26 S kostar 31,500 Euro + moms. Bara ring mig, 0703 44 80 58.
Feb 13, 2011 @ 09:44
Comet 26S ser helrätt ut!. Kommer den att visas på ngn båtmässa i Norden?
Sep 9, 2011 @ 13:30
Det står en på hamnplan i Grötvik just nu. Intressant kombo med inombordare (rak axel) och centerbord… Inget man sjösätter på slip kanske.
http://www.grotvik.se/webbkamera/
Feb 13, 2011 @ 10:12
Vad kommer man upp i för en komplett båt? Båt 750 motor 70 segel 150 och elektronik ca 50? Totalt strax över miljonen? Vad kan tillkomma?
Sep 9, 2011 @ 19:45
Vill ha!!
Fast med ratt….