Skip to content

32 Comments

  1. Joakim
    Feb 10, 2011 @ 10:05

    800 kg lättare än HP1030? Hur skulle det vara möjligt utan kol och med någonslags inredning?

    Reply

  2. Gert F
    Feb 10, 2011 @ 10:08

    Gamla Scampi börjar framträda som mer och mer modern med sitt slag i sidan.

    Reply

  3. Sam V
    Feb 10, 2011 @ 10:20

    Är detta kulmen på trenden med slag? Hoppas det.

    Reply

  4. HP1030 Finland
    Feb 10, 2011 @ 10:45

    Snyggt koncept. Det verkar som båtar typ HP1030, J-109, J-111,T-34, FF34 etc börjar hoppeligen bli lite mera main stream. Seglings skall vara skoj och fartfyllt. Jag tror att HP1030 fleeten gärna tar emot en utmaning ;-) Vad säger ni HP1030:re?

    Reply

  5. HP1030 Finland
    Feb 10, 2011 @ 10:47

    … ännu en grej för de som är intresserade av sådana båtar. HP1030 kommer att vara på Helsinki International Boat show 11-20.2.2011 var Finlands introduktionen börjar. Kom och kolla på standet 1b17 i Helsingfors

    Reply

  6. andreas i HP1030
    Feb 10, 2011 @ 11:06

    Kul att det finns framåtanda i Norden.
    Lite för mycket slag i skrovet för att vara fräck. Jag tyckte Polkan var kulmen här.
    Föredrar lite mer konservativ design. Men KUL är det!
    Hoppas att priset stämmer. Då blir det kul o säkert ett antal båtar sålda.

    Lycka till

    Reply

  7. JIMMY
    Feb 10, 2011 @ 11:16

    Intressant lösning av häckstaget.

    Reply

    • Martin
      Feb 10, 2011 @ 11:52

      Kommer en sån lösning att hålla???

      Reply

      • JIMMY
        Feb 10, 2011 @ 11:57

        Gissar att det inte är en fast del utan en stor akterstagslatta, annars blir det mycket vikt i masttoppen för att få det att hålla…

        Reply

    • Peter Gustafsson
      Feb 10, 2011 @ 11:56

      Det är bara en latta a la Vivace:

      Reply

  8. Stefan A
    Feb 10, 2011 @ 13:19

    Grym båt! Kul att någon vågar ta ut svängarna lite i designen också. Vi behöver fler som Chris Bangle i segelvärlden.

    Ser fram emot det där testet Peter. Jag sätter mina pengar på Evosion.

    //S//

    Reply

  9. Erik Barkefors
    Feb 10, 2011 @ 15:26

    Ytterligare en i raden av fina nya båtar. Redan Vivace 34 var fin men de vassa hörnen i inredningen drog ner intrycket. Bra att de tänkt på sjökoojer i aktern så det slipper bli som när vi seglade GR på en Twostar 36:a och gled ner i en hög i lä ;-(

    Reply

  10. Niklas
    Feb 10, 2011 @ 15:33

    Tycker den är mycket harmonisk och snygg. Ett skrov, överbyggnad, fönsterplacering och rigg som känns skön för ögat. Och rorkult :-)!

    Reply

  11. Fredrik
    Feb 10, 2011 @ 15:48

    rorkult!!! Hurraaaa!! hoppas detta är början på slutet av rattar på < 40 fots båtar

    Reply

    • Niklas
      Feb 10, 2011 @ 16:05

      Indeeeeed… :-)!

      Reply

    • Erik Barkefors
      Feb 10, 2011 @ 16:55

      +1 !!!

      Reply

    • Peter Gustafsson
      Feb 10, 2011 @ 17:00

      Rorkult & ratt passar väl bra till olika typer av segling (förutom att det är en modegrej).

      Skall jag segla 100 distans undanvind i 13 m/s så är det ganska mycket bättre med ratt. Skall jag segla bana eller i skärgården så är ju rorkult så klart att föredra.

      Reply

      • Patrik
        Feb 12, 2011 @ 09:34

        En välbalanserad båt med rätt balanserat roder är oerhört lättstyrd vid segling, dock har det en tendens att bli överstyrt vid motorgång.
        Man måste prioritera på rorkult.
        Rattens inbyggda friktion i mekanismen gör att krafterna inte känns lika väl (kan vara en nackdel att inte känna balansen) dessutom brukar rattstyrare styra med båda händerna på undanvinden när krafterna är som störst.
        De flesta som har ratt vill uppnå en storbåtskänsla.

        Reply

    • Lasse
      Feb 11, 2011 @ 11:10

      rorkult = helrätt!

      Reply

  12. Mikael Vesala
    Feb 10, 2011 @ 18:03

    Gillar! Skrovet ser lättdrivet ut, och den verkar ha inredningen på rätt ställe för att ta upp laster. och håller specen så är den ju riktigt lätt.

    Reply

  13. sillstryparn
    Feb 10, 2011 @ 21:39

    Ett rymligt as.

    Reply

  14. Fredrik
    Feb 10, 2011 @ 22:19

    Peter, dom kör ju open 60 med rorkult i mycket mer än 13 m/s i mycket längre tider än 100 distans…?! ;)

    Reply

  15. Mikael
    Feb 10, 2011 @ 23:00

    25-30 fot med samma koncept+ upphissbar-/fällköl = direkt köp! Finns den??

    Reply

  16. Kalle
    Feb 13, 2011 @ 10:12

    Vad kommer man upp i för en komplett båt? Båt 750 motor 70 segel 150 och elektronik ca 50? Totalt strax över miljonen? Vad kan tillkomma?

    Reply

  17. Johan N
    Sep 9, 2011 @ 19:45

    Vill ha!!
    Fast med ratt….

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.