Related Posts
Tjörn Runt och SM 2025
Foto: Dan Ljungsvik. I år hade man kombinerat “SM i distanskappsegling” med Tjörn Runt, och den ursprungliga planen var att köra ett kortare distansrace på torsdag eftermiddag, tre banseglingar fredag och så avsluta med Tjörn Run (detta längre race viktades med 1.5 och kunde inte räknas bort). Se mitt trash talk här. Många fina båtar […]
SM & Tjörn Runt – Trash Talk
Foto: Dan Ljungsvik. I morgon startar SM i “distanmskappsegling” som väl är en omskrivning för SM i SRS (det brukar bli mycket kryss/läns). Torsdag eftermiddag är det en kortare distansbana med jaktstart, fredag troligtvis tre banseglingar på kryss/läns-bana och så avslutar man med Tjörn Runt på lördag. Tjörn Runt väger tyngre med en faktor på […]
52 Comments
Leave a Reply Cancel reply
This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.
Feb 10, 2011 @ 09:59
Och så blir det Shorthandklass på TR från och med i år. Kul!!
Feb 10, 2011 @ 17:30
Kul? Möjligen fler båtar, men inte bättre segling!
Feb 11, 2011 @ 10:55
Klart det blir bättre segling för de som har svårt att få ihop full besättning och kanske därför avstår.
Vadan denna negativa kommentar? Vad är det du inte förstår? Lr har du för trånga kalsonger??
All förändring som potentiellt lockar fler deltagare är väl positivt?
Feb 11, 2011 @ 17:46
Vi får väl se vad som händer – Jag är inte alls så säker på att Shorthand klasser gynnar kölbåtseglingen i längden. Man måste våga ifrågasätta trender, sedan är de ju ingen katastrof att prova sig fram. Jag tycker mig se att det finns en risk i att det tas fram extrema shorthandbåtar som i sig är ruskigt roliga att segla, men gör seglingen än mer extrem och skrämmer bort ännu fler från tävlingsbanorna. Alla båtar fungerar inte som shorthandbåtar, alla kommer inte att kunna få deltaga…. “Hur seglas en Folkbåt shorthand? På en gubbe?” Nya båtar är aldrig billiga att köpa oavsett storlek.
Feb 12, 2011 @ 07:52
Folkbåt är ju den perfekta båten för Dubbelhanded. Man seglar ju nästan med full besättning. Flera IF har genomfört Bohusracet utan problem. Så jag vet inte hur du tänker nu.
Feb 12, 2011 @ 08:33
Det var fränt och syrligt Pär! “Hur jag tänker”! Jo, det finns en diskussion om vilka båtar som ska få vara med shorthand. Bla diskuteras där om t ex Drake, Folkbåt, C55 och många flera som seglas med två gubbar ska segla i samma shorthandklass. Det är ju lite svårare att segla t ex X99 och X79 shorthand och närma sig båtens toppprestanda lika lätt!
Feb 12, 2011 @ 10:14
Seglarförbundets SRS-kommitté ger möjlighet att söka dubbla SRS-tal där det ena är avsett för en förenklad segelföring under shorthanded. Där väljer man kanske gennaker istället för spinnaker och fock istället för genua.
Än finns ingen hänsyn tagen för skillnader i båtfart pga mindre folk på railen. Där kan en Folkbåt får ett övertag i shorthandseglingar eftersom den går att segla nästan 100% på två man medan en First 35:a kommer att få sämre fart/höjd med bara två man ombord.
Kanske kan det bli någon form av korrektion på sikt när statistik kommer in från shorthandedseglingar där man ser hur olika båttyper/storlekar påverkas.
Men extrema shorthandedbåtar kommer förmodligen inte att bli vanliga – däremot kanske anpassning av vanliga båtar för shorthandedsegling. Den utvecklingen kommer att vara till stor nytta även för familje- och långfärdsseglare som får tillgång till utveckling av enklare segelhantering och bra prylar på marknaden.
Feb 10, 2011 @ 11:03
Annars var träffen i går på mässan ett sömnpiller som var knapt halvfullt. Clabbes beskrivning om regordseglingen runt Tjörn 2007 med HiQ var dock mycket underhållande men resten!!!!
Varför kalla det Tjörn Runt seminarie, har var mest fokus på att SRS hindrar Tjörn runt med krångliga regler mm.
Jag tror Stss får leta andra syndabockar varför Tjr minskar i antal.
Priset togs när man frågade hur många av de församlade som skulle ställa upp i en “TUR” klass utan tävlan som tydligen har kommit på tal enligt Faerder modell och ingen var på. Nä där ser ni, ingen vill segla detta.. Tror att det var lite fel församling att fråga :)…
Nä en bortkastad kväll… Men vi kommer till start som vanligt…
Sen var det ju en ovanligt snygg framsida på TJR-bladet i år…. det måste medges.
JanO på PrimeX
Feb 10, 2011 @ 11:37
Ja, vad är det man brukar säga – som man frågar får man svar :-)
Ungefär som när man frågade hur många Folkbåtar och Maxi 77 som tyckte att man behövde banbegränsning…
Feb 10, 2011 @ 15:30
Frågade man verkligen det?
Mvh Joakim
Feb 10, 2011 @ 16:07
Japp, frågan var hur många som skulle segla i en “TUR/Cruising”-klass. Ingen av alla kappseglare som satt i publiken räckte upp handen. Kan ju vara av blyghet :).
Feb 10, 2011 @ 17:27
Löjligt Peter! Man frågade alla eller hur?
Feb 10, 2011 @ 18:00
Nej, man frågade inte alla!
Man frågar de som fortsätter att segla (eller är tillräckligt engagerade för att lägga en kväll i februari). Och visst hade det varit intressantare att fråga de som väljer bort Tjörn Runt?
Vi vet redan att det finns många som inte vill ändra någonting. Problemet är att man blir färre för vart år. Så att bara lyssna till dem vänder kanske inte trenden!?
http://www.blur.se/2009/10/18/skall-det-vara-banbegransning-pa-tjorn-runt/
Feb 10, 2011 @ 18:31
StSS frågade samtliga deltagare i Tjörn Runt 2009.
Feb 10, 2011 @ 18:46
Fel. Man frågade samtliga som hade seglat Tjörn Runt 2007, 2008 och 2009. Ca 700 st.
Feb 10, 2011 @ 22:19
Ja Peter trenden är väl att Maxi 77:orna tyvärr är på väg bort från startfältet…. Bara fyra ifjol. Det har väl knappast något med banbegränsningar att göra…..
Feb 10, 2011 @ 12:20
Snygg film!!
Skulle vara ännu bättre (i mitt tycke) om det var med några sekvenser med de båtar som kommer snabbast runt ön, flerskrovarna.
Feb 10, 2011 @ 12:51
Håller med SWE!
Feb 10, 2011 @ 13:09
Varför så nedtonad film? Jag hade tagit i mycket mer ;)
//S//
Feb 10, 2011 @ 17:28
Mycket bra promo. Den lockar.
Feb 10, 2011 @ 18:00
Filmen är kanon – Är verkligen sugen på Årets Upplaga!
Feb 10, 2011 @ 19:05
Jag tycker att Promofilmen är skitkass.
Skakiga filmsekvenser, ingen glad stäming och inte speciellt lockande……
Tjörn Runt är bra mycket roligare än så!
Feb 10, 2011 @ 19:32
Tycker det är positivt att STSS iallafall försöker få reda på varför det blir deltagartapp gnm utfrågningar, promos mm. Att det sen enligt flera inte görs på 100% rätt sätt kan ju vara rätt bedömt, men vi skall inte glömma att detta görs oavlönat.
Kämpa vidare STSS, jag tror på er och Tjörn Runt!!!
Feb 10, 2011 @ 22:11
Förtydligande.. Jag tror/hoppas också på TJR och vet att det är ett hårt oavlönat jobb. Men vi som gillar att släpa oss runt den där holmen varje år tycker alla att det är tråkigt att vi nu “bara” är 450 båtar mot tidigare 1000 båtar.
Det är inte längre den folkfest det var för bara 6-7 år sedan. Många andra seglingar ökar i antal men inte Tjörn runt. Om tävlingen inte ska bli en liten marginell tävling med ca 100 deltagare så måste något förändras.
Varje år som man bjudit in till seminarie eller frågat i enkäter mm om vad som måste göras så upplever iallafall jag att man inte har viljan att ändra på något. Visst lite småjusteringar hit och dit med lite bojar, lite kortatre bana (vid målgången), nu en shorthandklass (vilket jag tror är kanon). Men några radikala förändringar i seglingen eller kringaktiviteterna har inte skett. Man skyller vikande deltagande på väder och vind (det blåste för lite, det blåste för mycket), krångliga SRS/LYS regler som hindrar alla Bavarior att komma.
Frågan är varför man frågar efter ideer när man helst inte vill förändra konceptet alls.
Jag tycker det är ok att segla som vi gör på TJR men det verkar vara allt färre som gör det.
Feb 10, 2011 @ 21:49
Personligen tycker jag det var kass att blanda in sportbåtarna i de andra klasserna.
Försök istället skapa klasser med båtar av samma karaktär.
Filmen var OK, men jag efterlyser fortfarande mycket mer film, det behövs en lång film med mycket segel material (bespara oss alla intervjuer) för i år är film bristvara.
Filmades det verkligen inte mer än så här….?
Feb 10, 2011 @ 22:36
Jag tycker STSS gör ett fantastiskt jobb och otroligt svårt att förstå en negativ underton som sprids i diskussionen. Det är som om man inte får sin egen vilja igenom så ska jag gnälla tills jag dör….
Jag skulle vilja se att STSS försöker samarbeta med Lidingö Runt och Gotland Runt m fl och verkligen försöker på lokalradion, GP, SVD, DN, SVT, TV4, GP-TV, TT-TV, TV10, TV-Väst osv att komma ut på tävlingarna och både göra direktsända reportage, få med inslag/bilder i nyhetssändningar riks- och lokalt. Eller skicka bilder till redaktioenrna.
Att få väderpresentatörerna på TV säga att Tjörn Runt / Gotland seglarna kommer att få xxxx-väder!! Precis som de gör vid Vasaloppet, skid-SM och bandyfinalen på Studenternas! Jag gillar verkligen reportagen STSS gör på webben, men det måste nå fler än redan inbitna.
Jag saknar möjlighet att ge bort en startavgift i Julklapp!
Ge möjligheten att lämna startanmälan t ex 1:a advent eller i samband med båtmässan.
Feb 11, 2011 @ 08:17
Jag tror att folkfesten måste komma tillbaka. hade det gått att vända på tävlingen så hade det varit det bästa. målgång i Stenungsund med extra bryggplatser till alla seglande. en riktigt stor after sail. som det är idag är det lite av ett antiklimax. ser man hur det var förr i stenungsund på kvällen och hur det är nu så är skillnaden stor. Jag tror att många tycker det är dyrt med 500:- för att egentligen inte få så mycket tillbaka. dyrt menar jag inte de vanliga kappseglarna utan alla som inte tar seglingen för bara kul.
Feb 11, 2011 @ 09:15
Håller med Björn – tycker nog inte startavgiften borde skrämma, men man vet aldrig!
Det vore bra om det gjordes något gemensamt på kvällen, prisutdelning, mat, intervjuer på scen, storbilds-TV med bilder från tävlingen. Hör med bolaget i Kungälv som fixar storbilds-TV kring Allsvenskamatcherna i Fotboll och IFK Kungälvs bandymatcher.
Feb 11, 2011 @ 08:22
skriver ju hellre än bra så här på morgonen. menar att startavgiften kan te sig dyr för de familjeseglare som seglar bara för att det är kul. det har ju i ärlighetens namn blivit ett race där det bara snackas kolfiber och vinst. det är få förunnat att vinna Tjörn Runt men man kan vara med ändå. om det är kul
Feb 11, 2011 @ 09:16
See you, media har sänt flera år.
Men hur stort intresse är det att lyssna på ?…
Här kommer Åke Johansson i sin ____båt genom sundet..hur känns det Åke? går det bra?
O här kommer båt nummer 811 genom sundet…han har tidigare meriter av SM 1978 o han är lite efter övriga i sin klass, men Kämpa på nu! ojoj! nu skall vi spela lite musik, Donna Summer i radion…så kommer vi strax tillbaka!
Nja , här tycker jag SSTS har gjort det bra, men jag vet kanaler som ser att de tappar lyssnare denna tiden, därför är inte P4 etc intresserade.
JAg saknar stämmningen i Stenungsund dagen innan o efter! Det var det som gjorde att TJR var starkt förut…höjda avgifter mm för mig driver inte motivationen åt rätt håll.
Om det hade vänt på banan nått år eller lagt in någon förändring hade varit kul.
Banbegränsning(klart intressant men vet att det diskuterats innan.
Nyhetsbrev av SSTS hade varit kul! Mer än en enkät 2009 samt att de bjuder in till en disk…
Lite mer aktivt arbete.
Vad är kostnaden o intäkt för denna tävling!
snittintäkt/båt är ca 650 sek? 450 anmälda? ca 300000 sek i intäkt. Sedan får vissa en plakett o en kexchoklad o ett programblad. Kostnad 20000 sek?
Vad görs av övriga intäkten?
Finns det möjlighet att betala en kunnig IT kille som kan summera resultatlistan så man har en resultatlista löpande uppdaterad så man kan få reda på hur det går? osv…
Jag upplever att vinst överskottet av denna del inte går tillbaka till seglarna i tillräckligt hög grad.
MVH Andreas
Feb 11, 2011 @ 17:37
Startavgiften täcker inte de kostnader som arrangören har för Tjörn Runt.
Kunniga journalister kan höja det en nivå till – Det är bara att jämföra med Vasaloppet. Där följer man dels tävlingsåkarna och dels motionärerna.
Feb 11, 2011 @ 21:12
Andreas, ditt påhopp om att överskottet inte går tillbaka till seglarna gör mig förbannad. Startavgifterna täcker inte kostnaderna för Tjörn Runt på långa vägar. Det är partners till StSS och Tjörn Runt som får tävlingen att gå ihop och ge ett LITET överskott. Kolla i årsredovisningen så får du se. Om inte alla i StSS; funktionärer, ledare, båtförare, säkerhetspersonal etc etc hade ställt upp ideellt så hade tävlingen fått läggas ner för många många år sedan. Heder åt alla som satsar sin fritid för att du och alla andra ska kunna segla Tjörn Runt.
Vill du göra en ideell insats så är jag övertygad om att du är välkommen.
Feb 11, 2011 @ 11:36
det är ju så att “de vanliga seglarna” som utgjorde det stora antalet förr i tiden inte är medlemmar i någon segelklubb, utan seglar mest på semester och helger. skall de då segla Tjörn Runt så måste de vara medlemmar i någon klubb, avgift för det medlemskapet + avgift för Tjörn Runt. spontan anmälningarna med grabbgänget tror jag försvinner på det sättet. Tycker Stss skall dela ut ett par hundra gratis platser till de “vanliga” seglarna så de kommer med på banan igen.
Feb 11, 2011 @ 19:23
Om Man skall jämföra med Vasaloppet så borde startlistan bygga på föregående års resultat och inte LYS tal. Det kanske kunde vara en intressant ide att prova.
Vem skulle inte vara taggad att komma tillbaka när man avancerar en eller två startgrupper?
Feb 11, 2011 @ 22:45
Tycker inte att själv seglingen är problemet.
Utan som någon nämnde att det inte är någon seglingsfest runtomkring. Det är en jäkla massa raggare och motorbåtsdrägg som har skoj, inte de som seglar.
Själv har vi slutat att gå till Stenungsund, utan vi går till almösund för att slippa undan. Det är ingen bra utveckling.
Feb 11, 2011 @ 23:54
Ska man försöka skapa socialt trevliga arrangemang ska man nog undvika att kalla människor för motorbåtsdrägg… Vi kommer nog ta med en motorbåt som bobåt till Tjörn Runt 2011, och det gör nog flera besättningar som inte kappseglar med kastruller ombord :-)
Feb 11, 2011 @ 23:18
För att nyansera det hela så tycker jag man kan sammanfatta det hela:
-TJR tappar deltagare (ca 50% på 10 år)
-TJR ledningen/personal gör ett bra ideellt jobb att utföra det som skall göras.
-SRS/LYS regler hindrar fler deltagare
-inga eller möjligen små ändringar av konceptet är intressanta för ledningen i TJR, hittils.
-Avgiften diskuteras och anses kunna vara ett hinder för ökat deltagande
-festen/kringarr. har minskat.
Så vi som gillar att segla TJR och är här på Blur vi kommer ändå, men alla andra “soffliggare” måste lockas till Stenungsund, trenden måste vända om inte TJR skall riskera att försvinna.
Så konkreta förslag till STSS som säkert har ett och annat öga på blur.se!
JanO på PrimeX
Feb 11, 2011 @ 23:44
En fråga; Vad är det i SRS-reglerna som är ett hinder för fler deltagare och vad skulle man kunna göra åt det?
Feb 12, 2011 @ 11:26
Vad som diskuterats var att kosnad för mätbrev, då många “nya” båtar inte är tabellbåtar, hindrar tex Familje-Bavarior mfl som bara vill vara med på TJR och inte vill/orkar skaffa mätbrev.
Ett ev framtida obligatoriska kostnad för varje båt, som i Norge, skulle då vara ännu mer förödande för de som bara seglar 1-2 tävlingar per år.
Detta har varit en “infekterad” fråga vid de senaste TJR seminarierna och de stackars representanterna från SSF-tekn komite´har fått stå som någon slags syndabock. I onsdags tog denna diskussion mer än halva tiden av träffen.
Feb 12, 2011 @ 15:52
Om nu problemet är mätbrev och regler så är det väl bara att lägga ner tävlingsmomentet o köra någon form av eskader med trevliga strandhugg o välfyld picnickorg
Feb 12, 2011 @ 16:26
Det är väl det man gjort på Faerder med en Cruisingklass utan tävlingsmomentet om jag förstod det korrekt.
För att få med fler. Sen kanske man tycker det verkar kul och ordnar mätbrev till nästa år, antar jag är syftet.
Jag håller helt med om att jag vill kappsegla inte eskadersegla men det verkar vara en av orsakerna till att antalet minskat. Inte vet jag.
Feb 12, 2011 @ 17:09
Frågan är väl om man skall göra ett respitsystem för dom som kappseglar eller dom som inte gör det….? Allt är en avvägning mellan kvalitet och enkelhet. Om kravet är att alla skall kunna vara med utan någon helst insats eller kostnad så kan vi erbjuda det också. Tex skulle LOA*0.115 inte vara så dumt men jag tror inte många kappseglare skulle vara nöjda med ett sådant system.
Feb 13, 2011 @ 00:16
Det ideala vore väl att alla båtar fanns som tabellbåtar antar jag. Så var det ju mer eller mindre på den tiden “alla” var med och på de stora seglingarna, då var det bara att ta sin båt och anmäla sig. Enkelt, då kom de breda massorna. Ska du beställa mätbrev, betala en slant för det pluss 5-800 för starten tror jag att det är svårt att få med “familje-båtarna”.
Så jag ser inga motsatser i ditt påstående, Pelle. Men jag förstår att det är många båtar och lite resurser att få med allla nya båtar i tabellen.
Men jag förstår inte varför inte man kan enas om ett SWE/NOR LYS, gärna med Danmark också.
Feb 12, 2011 @ 17:47
LOA * 0,115? Taget!
Feb 12, 2011 @ 20:25
;-)
Feb 12, 2011 @ 20:47
varför krångla till det, segla scratch iställe….
Feb 12, 2011 @ 22:03
Har du sålt Mustangen och köpt Express ;-)
Feb 12, 2011 @ 23:43
he,he,he.. ingen snack om entyp här igen… ;-)
Feb 12, 2011 @ 07:49
Feffe jag antar att ni inte spelade musik och söp hela natten på er motorbåt och jag menar verkligen hela natten. Inte heller att ni kom in vid midnatt och lade till utan fendrar genom att köra på tre båtar så att det blev märken och böjda mantågsstöttor på minst två båtar.
Men om det var ni så är ni motorbåtsdrägg!
Det är mina erfarenheter av Stenungsund och jag vet att vi haft otur två av tre gånger vi legat där.
Feb 12, 2011 @ 11:49
Fredriksson,
jag har bara gjort en subjektiv jämnförelse med Bohusracet etc…som har lyckats ha stämmning samt låg startavgift + ändå attrahera seglarna. Utan att gå med förlust.
Vet att Pär B mfl gör ett kanonjobb men det finns ju många eldsjälar i STSS oxå.
Jag kontaktar STSS, skall bli spännande att se var kontnaderna tar vägen i denna tävling.
Feb 12, 2011 @ 16:03
Den som kan mest om vart pengarna kommer ifrån och vart dom tar vägen är Lars Berglund. lars.berglund@stss.se
Feb 12, 2011 @ 18:29
Nu finns ett sammandrag från evenemanget på mässan här:
http://www4.idrottonline.se/StenungsundsSS-Segling/Nyheter/NyheterfranStSS/SeminarietomTjornRuntpaBatmassan/