Skip to content

10 Comments

  1. Finngulf
    Mar 23, 2011 @ 20:10

    Vad händer med Lidingö runt?? Bjud in AC45, se till att de inte startar med X35 för att undvika krockar. Kan bli häftigt med halvvind i 25-35 knop på Askrikefjärden…

    Reply

  2. Gustaf Dyrssen
    Mar 24, 2011 @ 08:01

    4 av världens coolaste………. och en är svensk….. I LOVE IT.

    Kan titta på det klippet många gånger utan att få nog utan bara känna ren glädje. Titta hur dom går i vattnet…… pitchar lite lätt och far fram som spjut.

    Jag undrar hur dom stora AC båtarna kommer se ut och gå. Det vi ser nu är entyp som måste hålla för mycket. Dom större kommer vara full on ……… sjukt coolt.

    Reply

  3. Fredrik
    Mar 24, 2011 @ 11:41

    H-E-R-R-E-G-U-D!!

    Reply

  4. Erik
    Mar 24, 2011 @ 13:15

    Underbart! Som F18 fast liiite vassare..

    Reply

  5. Staffan Calluna S-73
    Mar 24, 2011 @ 16:13

    Håller med om att det är häftigt. Dock tycker jag det ser ut som om de gungar (pitchar?) likt flodhästar i längsled. Verkar dock stabila och lyfter fint på ett skrov. Tveksam till gungandet dock då detta väl måste kosta på på farten? Får de bort detta blir de väl ännu snabbare? Kul med svenskflaggat vilket ökar intresset från i vart fall min sida. Heja Artemis!

    Reply

    • Pelle P
      Mar 24, 2011 @ 17:00

      Håller med dig Staffan, men tror du inte det beror på “kraften” i riggen som gör att dom gungar. Då kan man förståss fundera på om inte dom som ritade AC45:an borde tänkt på detta tidigare… Kan tänka mig att de stora AC kattorna blir mycket fylligare fram, inte minst för att AC kommer att avgöras i San F = mer vind!! Det kommer att bli ett sjukt fräckt AC!!!!!! Vinner Artemis (vilket vi får hoppas!) så kan man undra var Torbjörn lägger sitt “hemma AC”??!!

      Reply

  6. erikB
    Mar 24, 2011 @ 16:16

    Det mest uppmuntrande på evigheter! Helt otroligt egentligen att Sverige har haft 3 utmaningar för Americas cup på bara 10år… Var är Norge, Danmark?? Hur många svenska utmaningar är vi uppe i 4-5??

    ///ErikB

    Reply

  7. Peter Gustafsson
    Mar 24, 2011 @ 23:31

    Nu tror man på 10 team till AC34.

    With the entry deadline of 31st March fast approaching, two more teams have been accepted as competitors for the 34th America’s Cup.

    Formal, public announcements by these two teams, revealing their identities, nationalities and plans are expected as early as next week.

    “With the deadline for entries coming at the end of this month, it’s fantastic to have two more competitors in the line-up this week,” said Iain Murray, Regatta Director for the 34th America’s Cup.

    “This brings us up to 10 teams in the competition with a little over a week remaining before the deadline for entries.”

    These two competitors for the America’s Cup join ranks with ALEPH-ÉQUIPE DE FRANCE (France), Artemis Racing (Sweden), Emirates Team New Zealand (New Zealand), Energy Team (France), Mascalzone Latino (Italy), ORACLE Racing (USA), Team Australia, and one other undisclosed team.

    The entry process and validation procedures are set out in the America’s Cup Rules and can be found at americascup.com.

    The entry period for the 34th America’s Cup runs November 1, 2010 to March 31, 2011.

    Reply

  8. Gustaf Dyrssen
    Mar 25, 2011 @ 15:21

    Jag tror pitchningarna kommer med kraften innan /under accelerationen.
    Sen ser det inte ut som om farten blir så lidande eller att besättningen ser orolig ut och ingen har ännu tippat framåt under segling (räknar inte med fika pausen då )….. så det kanske inte är så farligt trots allt.
    Having said that. Jag tror någon kommer flippa snart, dom pushar hårt och seglar i mycket vind, så det är dags nu.
    Kan vi få se lite kolfiber splitter tack.

    Reply

  9. Sam V
    Mar 26, 2011 @ 12:47

    Maffigt. Vore intressant att se dom slå också. Hur kommer en duell gå till kan man undra?

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.