Skip to content

45 Comments

  1. Gert
    Apr 12, 2011 @ 22:20

    Snygg botten Peter.
    Spruta eller planstryk?

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Apr 12, 2011 @ 22:25

      Tack!

      Finaste filtrullen. Man blir nervös när man rullar på, men dan efter är det ok. Sedan bara snabbt dra över med 1000-papper innan den åker i…

      Reply

      • Large
        Apr 13, 2011 @ 09:07

        Jag drog av min med 600, vilket var på tok för bra, så nu har jag målat ett lager till…….nästa gång blir det minst 1200.

        Reply

        • Fredrik Lönegren
          Apr 13, 2011 @ 12:03

          Ska man få en riktigt bra racingbotten med koppar, tror jag på coppercoat. Kände inte till denna prudukt tidigare. Koppar blandat i epoxi. http://www.kolibris.no/shop.php

          Man slipper allt strul med bottenmålning. Bara att slipa av med 1200- 1500 innan man lägger i (så oxidytan försvinner). Samtidigt så blir ju båten tät på samma gång.

          Är det någon som testat att blanda i kopparpulver i Light Primer eller NM böldpestspärr, borde ge samma resultat??

          Reply

          • Lasse
            Apr 13, 2011 @ 12:30

            Coppercoat tappar tydligen sin funktion om båten stått på land över vintern = bortkastade 12′

          • Jesper
            Apr 13, 2011 @ 21:13

            Jag målade en tidigare båt (31 fot koster) med coppercoat. Det fungerar bra – i flera säsonger, minst. Efter vintern och innan sjösättning skall man dra av botten med en slipsvamp. En timmes jobb.

            Jag skulle dock aldrig måla en kappseglingsbåt med någon koppar-epoxy blanding. Strukturen på de (fåtal) sådana bottnar jag sett är mycket grov, och epoxyn gör det hårt att slipa ner. Jag har också hört om folk som blandat själva och inte fått till det.

            Perfekt för cruising, helt fel för racing, säger jag. Kanske jag har fel.

        • HenrikA
          Apr 13, 2011 @ 22:44

          Abralon från Mirka är ett väldigt bra slipmatrial när det gäller att få hög finish på VC 17. Jag kan rekommendera att våtslipa med abralon för det sätter inte igen slipmatrialet utan det har lång livslängd. Slipduken sitter på ett tunt skumgummi och fäster mot slipverktyget med kardborre. Här går det att läsa mer http://www.mirka.se/abralon_metall?mid=DCBFB2A5-736B-4DFC-838C-C02E64B69FFE&

          Reply

      • Gert
        Apr 13, 2011 @ 22:16

        VC17 Extra i ketchupflaska + planstrykare funkar för mig.
        Spruta en skvätt på planstrykaren och dra på.Man får kontroll på mängden och slipper rinningar resp. torrdrag.
        Men som sagt;Det finns mer än ett sätt att flå en katt på!

        Reply

        • Johan Sölve
          Apr 13, 2011 @ 23:25

          Låter bra, är inne på att testa med planstrykare i år. Gillar inte apelsinskalet på Hempel Mille Extra från rollningen förra året. Ketchupflaska är bra idé.
          “Går snabbare än med roller” säger Magnus Sterky. Stämmer det?
          http://www.batteknik.se/maxi/2aOLh434/files/skrov/bottmaln.html

          Reply

          • Sam V
            Apr 14, 2011 @ 09:50

            Är man två så kan en gå först och rolla och den andra följa efter med planstrykare. Då blir täckningen hundraprocentig och ytan riktigt slät.

          • Claes Redin
            Apr 15, 2011 @ 23:15

            Har lyckats få ok täckning och minimalt med apelsinskals-yta genom att tunna ut Mille Extra en hel del och finaste filt rollern.

  2. Fredrik Lönegren
    Apr 14, 2011 @ 00:40

    Coppercoat igen
    Alla epoxi behandlade bottnar är grova i strukturen innan man slipat fram den där lena fina ytan man får med fint papper. Men inte är det väl så att själva kopparen i färgen gör den grov, det är väl hur den har lagts på? Min erfarenthet av epoxi färger.

    VC 17 går med fördel att spruta med eldriven lågtrycksspruta. Dammar bara lite. Har gjorts sedan VC 17 kom till på Lidingö. Då blir det också lagom med koppar/gift/färg. Går åt 50-60% mot att planstryka eller rolla.

    Reply

  3. Peter Gustafsson
    Apr 14, 2011 @ 08:24

    Eftersom koppar är det som skyddar mot beväxning behöver man ha på en viss mängd. Så gör man det supertunnt så måste man göra det fler gånger.

    Reply

    • Martin
      Apr 14, 2011 @ 12:08

      Hej

      Skall byta färg på min båt i år. Har tidigare varit nöjd med Hempel Mille Extra självpolerande färg, men är lite nyfiken på hård racingfärg. Hur ofta måste båten renskrapas om den hårda färgen används? Jag kan tänka mig att lätt sandpappring duger några år men att färgen sedan släpper fläckvis. Det blir då ett digert jobb, jämfört med avspolning med högtryckstvätten i samband med upptagningen som tar det mesta av färgen om självpolerande färg används.

      Mvh Martin

      Reply

      • Lasse O
        Apr 14, 2011 @ 12:23

        började använda VC17 redan 1988. Spola rent med sötvatten på hösten och borsta rent med en torr borste på våren. Måla enligt finfina tips ovan (visste inet att man kunde ha planstrykare). Klart. Bygger aldrig några lager värda namnet.

        Kan det bli lättare??

        Reply

        • Martin
          Apr 14, 2011 @ 14:03

          Hej

          Kanske dumt att satsa på på VC17 nu när den utgår. Har ni några erfarenheter med alternativ till denna?

          Mvh Martin

          Reply

        • Martin
          Apr 14, 2011 @ 14:18

          Tack för svaret.

          Tyvärr ser det ut som sista säsongen som VC17 går att köpa i sverige (på detta forum kan jag i vissa inlägg se att det kanske är den tyska/norska varianten på färgen som “fungerar”). Någon som vet något om alternativen?

          /Martin

          Reply

          • Lasse O
            Apr 14, 2011 @ 17:53

            Hört från Norska sidan att den fungerade sådär gångna säsongen. Återstår endast den tyska på svb.de (men den är ju inte tillåten i Sverige).

          • Hans
            Apr 17, 2011 @ 22:29

            Den Norska funkar bra. Ett lyft under säsongen för att ta bort lite slem. I princip inga tulpaner. Tyvärr inte tillåten i Sverige…

          • Fredrik Lönegren
            Apr 18, 2011 @ 00:08

            Tittar man i säkerhetsdatabladet för norska + tyska “VC17 extra” så är det samma vara. Men jag kan ha fel.
            http://www.yachtpaint.com/gbr/diy/products/MSDS.aspx?LanguageCode=eng&RegulatoryBody=gbr&Market=YA&Product=VC%20Offshore

          • Lasse O
            Apr 18, 2011 @ 20:48

            Mailade lite med Internationals support i vintras. Det är tydligen olika effekt på färgerna i olika länder beroende på vilka regler som gäller i respektive land. Jag har givetvis inte grepp om alla deras olika produkter men har lärt mig att den VC Offshore som säljs i England har bättre effekt än motsvarande i Tyskland (därmed givetvis inte sagt att den tyska skulle vara dålig).

  4. Large
    Apr 14, 2011 @ 12:48

    Blur ser nästan lite oldschool ut jämfört med alla heta båtar på den här sidan!
    Nästan klassiskt långsmal ……..

    Reply

    • Gert F
      Apr 24, 2011 @ 18:32

      Appapppapp,våga inte nämna ordet långsmal.Jag tror inte Peter vill ha höjt SRS-tal ;)

      Reply

  5. Fredrik Lönegren
    Apr 18, 2011 @ 21:04

    E det någon som testat VC Offshore?
    Hur e den att lägga på?

    Reply

    • Lasse O
      Apr 19, 2011 @ 14:19

      Har hört att den är lite tjockare och därmed kanske lite mer svårrullad än VC17, men med planstrykare kanske det fungerar bättre? Slutresultatet lär vara outstanding men eftersom den är lite tjockare finns en jämfört med VC17 något större känslighet för rinningar. Tål å andra sidan slipning bättre.

      Reply

    • Gert F
      Apr 21, 2011 @ 21:31

      Testa med VC17 på medarna så kanske du rår på Jablonski nästa vinter ;)

      Reply

      • Fredrik Lönegren
        Apr 23, 2011 @ 13:51

        Tack för omtanke. Nästa år ska jag se till att hålla mig frisk. Jag vet att jag har förmågan till medalj, så nästa år gäller det!

        Reply

  6. Patrik Svensson
    Apr 21, 2011 @ 20:53

    Har försökt hitta en vit VC 17 men det verkar inte finnas längre.
    Nån som vet var man kan få tag i den?

    Reply

    • Patrik
      Apr 23, 2011 @ 14:56

      Finns i Norge och Tyskland och det finns även Lysorange till köl/roder.

      Reply

      • Mats V
        Apr 23, 2011 @ 22:59

        Kan den (VC 17 vit) målas på vattenslipd Trilux?

        Reply

        • Peter Gustafsson
          Apr 24, 2011 @ 17:51

          Vi kör VC17 ovanpå Trilux vilket funkar utmärkt.

          Vi började ju med vit Trilux för att det det var snyggt med vit botten http://www.blur.se/2007/07/16/bottenjobb/. Men sedan insåg vi att alla timmar som gick till slipning nog var bättre spenderade på träning.

          Reply

          • Mats V
            Apr 26, 2011 @ 19:46

            Tack!

          • Gaia
            Apr 27, 2011 @ 13:44

            Inte mer än att våtslipa Triluxen riktigt fin och sedan måla på med VC17? Underhållsarbetet per säsong blir som vanligt gällande VC17, utan att haft Trilux i botten?

            Erfarenhet av den VC17 som finns här i Sverige? Trilux är suverän och har haft mycket lite beväxning sent på säsongerna utan någon nämnvärd insats med att hålla efter. Tyvärr inte hört detsamma om VC17.. Mindre slipning är dock eftersträvansvärt om det inte innebär merjobb under själva säsongen är detta toppen.

      • Patrik Svensson
        Apr 24, 2011 @ 17:42

        Fast inte på svb.de eller compass24.de, nån som har tips om norska eller danska siter?
        Jag har målat vc17 på trilux och det går bra, fast jag hade faktiskt skrapat mig nästan medvetslös så jag var nere i gelshielden.

        Reply

  7. Jan
    Apr 24, 2011 @ 20:44

    Btw, nån som vet skillnaden på VC17m och VC17 Extra som båda säljs på SVB?

    Reply

    • Patrik
      Apr 24, 2011 @ 21:07

      Extra är den Tysk/Norska med större kopparpåse.

      Reply

    • Team Dehlerdoris
      Apr 24, 2011 @ 21:38

      Skillnaden på VC 17NT, VC17M och VC17Extra är kopparinnehållet(koppartiocyanat) där Extra innehåller mest och den nu nedlagda NT minst. Enligt SXK:s miljöexperter så är en hård kopparbaserad bottenfärg den mest miljövänliga bottenfärg som man kan ha (bortsett från att inta ha någon färg alls o bottentvätta var 14:e dag ). VC17 behöver inte heller skrapas, o det är en helt suverän färg i och med att den inte bygger upp tjocka skikt. Det räcker med att tvätta rent o måla vart 2-3:e år vilket gör att folk slipper få ner okända/kända substanser i lungorna. Alla dricker vi dagligen kranvatten som rinner i kopparledningar, norrlandsälvarna vräker ut tonvis kopparjoner i bottenviken, kyrktaken håller sig fina o koppar finns även i prev. spiraler. Koppar som är ett naturligt förekommande ämne är också en förutsättning för allt liv. Många s.k. miljövänliga bottenfärger innehåller zink o biocider(tillsatta med annat syfte än antifouling….) och andra kända/okända substanser. Vid Sjöfartsverkets “dopingtest” som utfördes av Stockholms universitet så klarade kräftdjur sig bättre med kopparfärg än med de s.k. “miljövänliga” kopparfria. Dessutom de s.k. självpolerande far ut i sjön under gång och hur miljövänligt är det när allt lägger sig på botten? Det verkar dock ha gått prestige i frågan o i dagspressen så blandar man alltid ihop detta med tenn (TBT) vilket är förbjudet sedan 20 år som tur är. Yrkessjöfarten internationellt använder detta klart olämpliga svårnedbrytbara än.
      SXK har lite kopparinfo på sin hemsisida: http://www.sxk.se/koppar/biostat.pdf
      /SK

      Reply

      • Niklas/Tangosailing
        Apr 25, 2011 @ 12:19

        Ja, det finns väl knappast nån färg som är miljövänlig igentligen. Det finns ju en del färger med namnet Eco vilket känns som att lura folk.
        I säkerhetsdatabladet för en färg med namnet Eco står bland annat följande: “miljöfarlig”.
        “Mycket giftig för vattenlevande organismer, kan orsaka skadliga långtidseffekter i vattenmiljön”. Det låter ju väldigt “eco” det… ;-)

        Reply

  8. erik
    Apr 24, 2011 @ 21:51

    Hei
    Vi har vært test lab for International i flere år og kjørt Hvit Extra. Fungerer bra men vår erfaring er at man må ha på 3 eller 4 lag ved sesongstart. En tur på land for spyling og sliping med 400-600 papir 2 ganger i løpet av sesongen er også å anbefale. Vi har funent ut at det beste resultatet blir med skumgummi ruller.
    Ifølg våre kontakter i Norge har de nå kuttet ut hvit da det ble for mange reklamasjoner og klager. (Og rest lageret i Sverige fikk vi på en pall i vinter ;-))
    Erik

    Reply

    • Patrik Svensson
      Apr 26, 2011 @ 10:04

      Det borde väl drabba fler kulörer än vit eller är det något som jag inte förstår.

      Reply

      • Patrik
        Apr 26, 2011 @ 20:03

        I färg Graphite är det en kopparpåse med som ger den kopparfärgade tonen efter målning, men i den vita VC17 är det en vit påse med och det är väl knappast kopparpulver eller….?

        Reply

  9. Mikael
    Apr 25, 2011 @ 12:13

    3-4 lager vid säsongstart och sedan ta upp båten 2 gånger och slipa. Herregud. Är det lönt att ha förg då överhuvudtaget. Att slipa och måla lär ta en del tid. Varför inte bara lyfta extra gånger eller torrsegla?? Vi är totallurade av färgfabrikanterna. Svindyra färger som inte ens gör jobbet och som måste målas i flera lager varje år… de bara håvar in pengar. Såklart att ingen vill uppfinna den ultimata färgen. Den som inte behöver slipas eller målas om!

    Reply

    • Fredrik Lönegren
      Apr 25, 2011 @ 21:35

      Vi är tillbaka till det jag tror skulle fungera bra. NM epoxi böldpestspärr och blanda i kopparpulver/mjöl. Sen behöver man inte bottenmåla på 10 år.

      Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.