Skip to content

9 Comments

  1. Richard Göransson
    Apr 28, 2011 @ 00:23

    Dom har höjt fördäcket så där för att få ordentlig ståhöjd i förpiken.

    Reply

  2. PS
    Apr 28, 2011 @ 07:23

    Fattar inte varför dom inte jobbar med för slippa allt vatten vid alla tillfällen. Det är hårda grabbar men även de hårdaste påverkas av ständigt kallt vatten som sköljer över båten. Det ser iofs bra ut på bild och film.

    Reply

    • F424
      Apr 28, 2011 @ 10:09

      Det har jag också funderat på. Även om det naturligtvis bromsar en del om man tvingar av vattnet från däck åt sidorna så slipper man ju motsvarande vikt i sittbrunnen. Input kring detta Anders?

      Reply

      • Anders D
        Apr 28, 2011 @ 12:24

        Japp, helt klart att föredra. Tror kanske det var en av anledningarna till att telefonicas gamla brunn försvunnit. De gamla farr båtarna (Telefonica blå o svart) hade överbyggnad utformad som en plog. Där de dessutom surrade fast mer plogar ut mot sidan. En faktor med överbyggnaden som var negativ var att vattnet styrdes bakåt av kanten, vatten som annars kanske runnit över mot lä och tillbaks i havet. Kanske är det tänket med nya Telefonica. Det ser ju onekligen lätt ut att skicka över seglen till lä före ett slag (rutchbana under bommen) Sedan blir det ju ett doghouse över luckan, det kanske kan utformas för att dela vattnet.

        Reply

  3. Anders D
    Apr 28, 2011 @ 08:13

    Däckslayouten ser ut som E4 rakt av, barlasttanken som blivit större verkar ha vuxit sig över däck, där livbåtar och antenner sedan hamnar.
    Vad som väcker många funderingar är utformningen av däcket. Nästan obefintlig överbyggnad, både för och nackdelar med det. Ericsson båtarna hade konvext däck men ändå överbyggnad, nu är den borta, har reglen ändrats där eller vad är orsaken? Finns det inga ljusinsläpp i båten? Även om man alltid har pannlampa med sig är det rätt skönt att inte tända den när man meckar rodervinklar eller kokar sig en kopp kaffe.

    Verkar som att de som seglade Telefinica sist inte vill ha tillbaks den öppna brunnen eller sprayrails! Får se hur Abu Dabi båten ser ut när den kommer.

    Lite fler bilder på hur båten ser ut i fler vinklar vore fint men det är ju av förklarliga skäl lite sämre med den varan ännu. Jag funderar på hur bogspröten kan se ut, som Rambler 100?

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Apr 28, 2011 @ 08:15

      Tack för feedback Anders. Låt oss göra en sammanställning över olika båtar/features när vi får lite fler bilder. Kanske något vi kan göra tillsammans?

      Reply

      • Sam V
        Apr 28, 2011 @ 08:34

        Fler bilder och filmklipp på VOR:s och Telefonicas facebook-konton. Bogsprötet ser riktigt smäckert ut!

        Reply

      • Anders D
        Apr 28, 2011 @ 09:50

        Javisst, att titta på båtar är väl vad man kan göra när man inte seglar dem!
        Jag såg att fören var väldigt lik E4 också, liksom bogsprötet, förhoppningsvis mer servicevänligt än tidigare design.

        Reply

  4. Mats
    Apr 28, 2011 @ 14:27

    Räcker 3 hinkar?

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.